Skip to main content

Ik ben nogal iemand die zich bezighoud met allerlei rampscenarios. De hele kast staat vol met blikvoer en flessen water. Dat gezegd hebbende, wil ik ook bereikbaar blijven in een geval van nood of langdurige stroomuitval. Mijn idee is om bij de experiabox en glaskast een noodstroom adapter te plaatsen. Maar heeft dit wel zin? Zit er in de glascentrale uberhaupt wel een noodstroomvoorziening? Anders heeft het voor mij ook geen zin om een bulk geld uit te geven om al die zooi in de lucht te houden.

In de voedende centrales zit noodstroomvoorziening. Voor het koper staan er grote accu's die een aantal uren mee kunnen, in de tussentijd dat de accu's bijna leeg zijn springt er een diesel aggegraat aan. Zodra de stroom uitvalt en de diesel wordt gebruikt wordt er een procedure in werking gesteld waarbij er een tankwagen naar de locatie gaat om bij te vullen indien nodig. Echter gebeurd dit bij echt alleen hele grote uitvallen, uitvallen van enkele uren worden opgevangen door de accu's

In geval van de glas verbindingen zijn er accu's aanwezig die ook aanzienlijke tijd meegaan. Mochten deze leeg raken dan worden er daar ook verdere procedures voor ingezet.

Een noodstroomvoorziening thuis zal dus zeer zeker nut hebben bij grote stroomuitvallen, de verbinding zal altijd aanwezig zijn bij stroomuitval.

Hopelijk heb ik hier een hoop duidelijk mee kunnen maken, ik kan namelijk niet in detail treden hoe het precies werkt en hoe dit allemaal is gefaciliteerd, maar weet dat deze voorzieningen zeer goed geregeld zijn.


Hier ook een UPS in de meterkast:

Is maar een goedkoop ding van 70 euro ofzo. Maar goed, als alleen de Experiabox en eventueel het glasvezelmodem er op zit, dan gebruikt dat ook niet zoveel stroom natuurlijk.


In de voedende centrales zit noodstroomvoorziening. Voor het koper staan er grote accu's die een aantal uren mee kunnen, in de tussentijd dat de accu's bijna leeg zijn springt er een diesel aggegraat aan. Zodra de stroom uitvalt en de diesel wordt gebruikt wordt er een procedure in werking gesteld waarbij er een tankwagen naar de locatie gaat om bij te vullen indien nodig. Echter gebeurd dit bij echt alleen hele grote uitvallen, uitvallen van enkele uren worden opgevangen door de accu's

In geval van de glas verbindingen zijn er accu's aanwezig die ook aanzienlijke tijd meegaan. Mochten deze leeg raken dan worden er daar ook verdere procedures voor ingezet.

Een noodstroomvoorziening thuis zal dus zeer zeker nut hebben bij grote stroomuitvallen, de verbinding zal altijd aanwezig zijn bij stroomuitval.

Hopelijk heb ik hier een hoop duidelijk mee kunnen maken, ik kan namelijk niet in detail treden hoe het precies werkt en hoe dit allemaal is gefaciliteerd, maar weet dat deze voorzieningen zeer goed geregeld zijn.

Petje af voor hoe de KPN dit heeft geregeld. Het verhaal dat alleen koper een noodstroomvoorziening heeft is dus een fabel. Fijn dat glasvezel dat ook heeft. Ook fijn dat het dus wel degelijk loont om een noodstroomvoorziening in huis te hebben.


Hier ook een UPS in de meterkast:

Is maar een goedkoop ding van 70 euro ofzo. Maar goed, als alleen de Experiabox en eventueel het glasvezelmodem er op zit, dan gebruikt dat ook niet zoveel stroom natuurlijk.

Wel een groot ding. Bij mij (heel onlogisch voor deze tijd) zit het glas onder het raam in de huiskamer.  Even kijken hoe ik daar zo’n grote ups tussen ga proppen.

 

Wat zijn je ervaringen met deze? Accuduur enzo.. heeft ie al eens moeten ingrijpen?


Groot?

 

Wauw dit is een (hele) kleine.


Groot?

 

Wauw dit is een (hele) kleine.

Sorry, ik bedoelde in vergelijking met een stekkerblok ;)