Skip to main content

Ik heb dus een 100/25Mbit DSL verbinding bij KPN - Experia Box v10. Achter heb ik een NASje draaien met wat gebruikelijke port forwards (web en andere file services) - direct op de modem aangesloten.

Ik heb al meerdere malen meegemaakt dat als ik via extern iets ga downloaden vanaf mijn NAS (en ja, ik heb ook met andere apparaten getest en daar ligt het niet aan) wordt dus mijn upload volgepompt. Op dat moment, ik kan vanuit mijn LAN (thuis) HELEMAAL niets meer benaderen extern. Ik kan Google niet pingen, traceroute doet niets - stopt bij de gateway (modem DUS).

Alle internet verkeer blijft verder functioneel. Pagina van de modem kan ik prima benaderen en zie daar ook geen meldingen. Ik zie ook in m’n NASje dat upload verkeer gewoon doorgaat.

Alleen op moment dat het klaar is wordt mijn verbinding weer functioneel - zonder verder iets aan te hebben gedaan.

Ik snap echt niets van.  Voor mij klinkt dit als een brakke modem. Iemand ervaring met zoiets?

Tja, als je iets vanaf externe locatie van je NAS aftrekt, dan word inderdaad mogenlijk je upload helemaal gebruikt en is al het andere verkeer traag of misschien zelfs (bijna) onmogelijk. Wat is daar bijzonder aan? Je kunt dit wellicht oplossen door in je NAS een maximum uploadsnelheid in te stellen.


Tja, als je iets vanaf externe locatie van je NAS aftrekt, dan word inderdaad mogenlijk je upload helemaal gebruikt en is al het andere verkeer traag of misschien zelfs (bijna) onmogelijk. Wat is daar bijzonder aan? Je kunt dit wellicht oplossen door in je NAS een maximum uploadsnelheid in te stellen.


Niet bijna onmogelijk maar gewoon NIETS meer mogelijk. NIet eens een ping naar 8.8.8.8. Andersom is het nooit een probleem - ook als ik met 10Mbit download - ja natuurlijk gaat het allemaal langzamer op dat moment, ik ben niet gek, maar dit vind ik toch bijzonder.

En mijn NASje is geen router of firewall dus kan ik nergens een maximale upload snelheid instellen.
Andere ideeën iemand?


Niemand? Vind al bizaar slecht dat klantenservice niets voor je kan betekenen zonder dat je weer 5 euro in de maand betaalt voor TechService...


Niemand? Vind al bizaar slecht dat klantenservice niets voor je kan betekenen zonder dat je weer 5 euro in de maand betaalt voor TechService...

Ik denk dat je met die 5 euro ook niet veel wijzer word aangaande dit onderwerp hoor...


Niemand? Vind al bizaar slecht dat klantenservice niets voor je kan betekenen zonder dat je weer 5 euro in de maand betaalt voor TechService...

Ik denk dat je met die 5 euro ook niet veel wijzer word aangaande dit onderwerp hoor...


Dus moet ik maar genoegen nemen dat dit eenmaal zo werkt en is er niets aan te doen? Dan moet ik maar overstappen misschien :)


Hoi @vmihai 

Het TCP protocol op internet (Wiki) geeft de garantie dat data ‘aankomt’. Deel daarvan is een ‘ACK’, de bevestiging die meldt dat iets is aangekomen. Als jouw upload is volgetrokken, komen de ACK’s van jouw download dus in de rij te staan en zal je thuis daarop moeten wachten.

Overstappen is zinloos, een andere provider kan hier niets aan veranderen. “Zo werkt het nou eenmaal”


Hoi @vmihai 

Het TCP protocol op internet (Wiki) geeft de garantie dat data ‘aankomt’. Deel daarvan is een ‘ACK’, de bevestiging die meldt dat iets is aangekomen. Als jouw upload is volgetrokken, komen de ACK’s van jouw download dus in de rij te staan en zal je thuis daarop moeten wachten.

Overstappen is zinloos, een andere provider kan hier niets aan veranderen. “Zo werkt het nou eenmaal”


Hi Ruud. Mooi verhaal, maar heb niets aan. Als de KPN modem eenmaal zo werkt sorry maar dat is geen geschikte apparaat. En normale router houdt ook rekening hiermee en kan mij echt niemand verkopen dat dat ook de bedoeling zou zijn. Ik werk ook deels als ISP - als ik zoiets tegen een klant zou zeggen - ja hoor bij upload heb je maar geen internet zou ik me echt schamen.


Ja @vmihai , dat lukt alleen als de ACK’s voorrang krijgen, een instelmogelijkheid die een standaard provider router niet biedt.


Hi Ruud,

Bedankt voor je insteek, maar ik heb nog nooit als techneut zo’n instelling moeten toepassen op een router/firewall, welke merk dan ook. Een fatsoenlijke apparaat wat traffic shaping doet snapt dit zonder enige instelling. Ik zal dit toch maar opnemen met Tech services KPN want dit lijkt me gewoon onacceptabel als klant zijnde. Want dan kunnen ze maar beter 0.1 Mbit upload verkopen want het werkt toch niet zoals het zou moeten.


Hallo @vmihai, welkom! Dit is een mooie vraag, waar ik inderdaad geen antwoord op heb. Ik ben erg benieuwd wat de collega's van de techdesk hierover te zeggen hebben, laat je ons dat nog weten? Voor andere vragen blijf je natuurlijk van harte welkom op het forum 🙂.