Skip to main content
Vraag

rDNS IP-adres van KPN ivm opzetten e-mailserver

• June 9, 2025
  • 29 reacties
  • 287 keer bekeken

Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

29 reacties

• June 17, 2025

Inderdaad. Ik zit ook wel eens te kijken bij Google naar dat bovenste stukje AI. Leuk denk ik dan. Maar ik wil wel gewoon een bron. Die die krijg je niet. Zonder bron is het gewoon bullshit. 

SEXAGESIMA
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • June 17, 2025

Hi ​@SEXAGESIMA ,

Zoals door sommigen al uitgelegd: zonder die rdns gaat het wel werken, maar een custom rdns zou kunnen helpen tegen sommige problemen waar je tegenaan zou kunnen lopen (servers die je mail gaan weigeren). Hoe dan ook: zo'n custom rdns is bij KPN niet mogelijk. Heel misschien dat het bij bepaalde zakelijke producten kan, maar zeker weten doe ik dat niet (als je dus de overstap richting zakelijk wil maken, vraag dat dan goed na bij de servicedesk). 

De rdns heb je niet nodig om ervoor te zorgen dat als mensen naar @jouwdomein.nl mailen, de mail ook bij je mailserver terecht komt. Daarvoor dien je simpelweg een MX Record in te stellen in de DNS van je domeinnaam. Hoe je die MX records in moet stellen weet het bedrijf waar je je domeinnaam geregistreerd hebt. Ik ga er vanuit dat zij documentatie hebben over hoe je dat precies moet doen. 

Reddit…. En heren inderdaad in 1 vd eerste pogingen een e-mail via postfix te verzenden hebben we (Ai & i) bij t hostingbedrijf de DNS records en MX etc ect aangepast, en ook dovecot. etc etc….maar dat werkte niet...dus stelde Gemini voor het aan KPN te vragen...vandaar dat ik de vraag aan de “Commune” voorgelegd heb...(hoe krom is die zin) en nogmaals het betreft een leerproject en geen wet van Meden en Perzen...maara toch heel leuk, dat er meegedacht wordt door de Commune …  :-)

mrGanesha
Slimmerik
  • June 17, 2025

Reddit…. En heren inderdaad in 1 vd eerste pogingen een e-mail via postfix te verzenden hebben we (Ai & i) bij t hostingbedrijf de DNS records en MX etc ect aangepast, en ook dovecot. etc etc….maar dat werkte niet...

Okay, je hebt dus een postfix/dovecot geconfigureerd op Linux Mint. Je hebt nu geprobeerd om postfix een mail naar een extern adres te laten versturen, maar dat werkte niet…
Klopt deze samenvatting?
Zo ja, dan is mijn volgende vraag: Wat werkte niet? Hoe weet je dat het niet werkte? Kreeg je een foutmelding? Heb je logs van postfix?
Vermeld alle informatie die je hebt, dan kunnen we je vast helpen om het aan de praat te krijgen.😉

SEXAGESIMA
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • June 17, 2025

Reddit…. En heren inderdaad in 1 vd eerste pogingen een e-mail via postfix te verzenden hebben we (Ai & i) bij t hostingbedrijf de DNS records en MX etc ect aangepast, en ook dovecot. etc etc….maar dat werkte niet...

Okay, je hebt dus een postfix/dovecot geconfigureerd op Linux Mint. Je hebt nu geprobeerd om postfix een mail naar een extern adres te laten versturen, maar dat werkte niet…
Klopt deze samenvatting?
Zo ja, dan is mijn volgende vraag: Wat werkte niet? Hoe weet je dat het niet werkte? Kreeg je een foutmelding? Heb je logs van postfix?
Vermeld alle informatie die je hebt, dan kunnen we je vast helpen om het aan de praat te krijgen.😉

Volgens mij was t iets met "je IP-adres moet een PTR-record hebben en dat was nu juist iets wat ik niet kon instellen in de DNS instellingen waar ook MX,AAA,SPF etc ect you know the drill, Napoleon Murphy Brock will assist...de e-mail werd i i g niet verstuurd, daarna kozen we een ander pad...dus via een relayhost,,,i v de communciatie en spam etc en dat lukte wel...maar dat is niet echt een eigen e-mailserver...although Google (lees: AI Gemini) vindt van wel...