Skip to main content

Ik ben heel benieuwd of 4gpbs verbinding nu echt een hogere down en upload geeft bij normaal internetverkeer. 

een mooie lakmoesproef voor inschatting zou voor mij zijn testmy.net, en dan testen op servers in de verschillende werelddelen.

Zou iemand met een 4Gbps verbinding dit eens willen checken en delen:

 

testmy.net Server:

Download 

(mbps)

Upload

(mbps)

latency (ms)
KPN speedtest      
Europa frankfurt      
Europa Londen      
Azie Singapore      
US New York      
US Los Angeles      

 

Het zou voor mij heel verhelderend zijn en andere klanten wellicht ook helpen met een gewogen besluit.

Dank voor de hulp

Hey bij snelheidstests worden inderdaad wel snelheden van 4Gbps gehaald. Maar zal je dat merken als je aan het browsen bent op social media en je huisgenoten wat films aan het het streamen zijn? Nee!
Ben ik blij dat KPN dit aanbied? Hell Yeah! Voor mensen die af en toe dit nodig zijn voor hobby of professioneel gebruik is dit een uitkomst.
Als je af en toe haast hebt is het fijn om een hoop snelheid te hebben.



Als je af en toe haast hebt is het fijn om een hoop snelheid te hebben.

ik kan me hier weinig bij voorstellen, kun je eens een voorbeeld geven van haast waarbij 4Gbps een uitkomst is?



Als je af en toe haast hebt is het fijn om een hoop snelheid te hebben.

ik kan me hier weinig bij voorstellen, kun je eens een voorbeeld geven van haast waarbij 4Gbps een uitkomst is?

Als je 14 Terrabyte wil uploaden bijvoorbeeld…

 


Of als je overweegt je servers aan te bieden aan klanten.


Of als je voor je hobby op hoge kwaliteit filmopnames maakt die je wil delen.


Oftewel: de meeste mensen hebben dat niet nodig, maar ik ben blij dat het bestaat.


Besten, mijn bovenstaande verzoek is juist om de subjectiviteit die jullie nu weer in deze post gooien, eruit te halen. Dus graag on topic houden. Ik zou graag getallen zien.

Uiteraard zijn jullie vrij om je discussie in een andere post voort te zetten.;-) 

 

 


Oftewel: de meeste mensen hebben dat niet nodig, maar ik ben blij dat het bestaat.

het ging mij om de relatie met het woordje ‘haast’, wat je met 4GBps kan weet ik.


Besten, mijn bovenstaande verzoek is juist om de subjectiviteit die jullie nu weer in deze post gooien, eruit te halen. Dus graag on topic houden. Ik zou graag getallen zien.

Uiteraard zijn jullie vrij om je discussie in een andere post voort te zetten.;-) 

 

 

Ik ben zelf iemand die zo’n abonnement heeft genomen, maar dat deed ik niet om hoger te scoren in speedtests. Ik deed dat om sneller toegang te hebben tot sites die ik dagelijks nodig ben en en sneller zijn dan 1Gpps


Speedtests zijn niet echt relevant. Wat je wil weten is hoe snel de sites zijn waar je dagelijks verbinding mee maakt.


Zouden er svp mede-forumleden met 4Gbps verbinding zijn die geen onnodige en nutteloze posts maken, maar die wel willen helpen dit inzicht te verschaffen?

Er zijn nu 8 posts die niets toevoegen aan de toch duidelijke hulpvraag.

Ik ben in deze post echt op zoek naar feiten, niet naar meningen.


Ik ben van 1 Gbit naar 4Gbit gegaan.  Voorheen downloaden naar bv nieuwsservers ging met 110 MB per seconde.  (megabytes)  

Vanuit het nieuwe abonnement is dat nu boven de 400 MB per seconde. (50 connecties) 

Dat is trouwens wel weer afhankelijk van hoe druk de nieuwsserver is want op andere drukke momenten haal ik nog niet de helft.   

Het ligt er echter aan waar je je data vandaan haalt en waar je naartoe verstuurd.  

 

 


Vanuit het nieuwe abonnement is dat nu boven de 400 MB per seconde. (50 connecties) 

En hoe lang doet die download er nu over?


Dat hangt ervanaf hoe groot het bestand is wat je wilt downloaden.  

 

10 seconde = 4GB 

 

In ieder geval heerlijk snel :-) 

 

 

 


 

Zou iemand met een 4Gbps verbinding dit eens willen checken en delen:

testmy.net Server:

Download 

(mbps)

Upload

(mbps)

latency (ms)
KPN speedtest      
Europa frankfurt      
Europa Londen      
Azie Singapore      
US New York      
US Los Angeles      

 

Tijd om bovenstaande tabel te vullen? met 5Gbps is dat vast 10 minuten werk :-)


Dat hangt ervanaf hoe groot het bestand is wat je wilt downloaden.

Maar hoe lang duurde die download vanaf die nieuwsserver?


Kpn Speedtest:    Download  2383 Mbps

                            Upload      3834 Mbps

                            Latency      1 ms 

 

Frankfurt:            Download  1732 Mbps

                           Upload        241 Mbps

                           Latency         13 ms

 

London:             Download    1564 Mbps

                          Upload           308 Mbps

                          Latency             10 ms 

 

Singapore:        Download     1207 Mbps

                         Upload              35 Mbps

                         Latency             166 ms

 

New York:       Download    1351 Mbps

                       Upload             15 Mbps

                       Latency             89 ms 

 

Los Angeles:  Download   1257 Mbps

                      Upload           33 Mbps

                      Latency        163 ms 

 

Tests zijn op het drukste tijdstip van de dag genomen rond 22:00 

 

 

 


Top, dank jewel!


Wat moeten die cijfers ons vertellen? Het enige wat ik er uit haal is dat Singapore, New York en LA blijkbaar via een docsis verbinding zijn gemeten althans de lokale lijn.

 

Eerlijk gezegd helpt mij dit niet om een "gewogen" besluit te nemen. 

Wel jammer dat maar 1 persoon de moeite heeft genomen.

 

Ps @EAZ1964 wat zie jij als 'normaal' internet verkeer? Voor wat ik als normaal zie is die test niet echt doorslaggevend.


Ik ben er blij mee, het is wat er is.

Mijn outtake en samenvatting:

Het is wel anders dan ik verwacht had, de download snelheden uit alle werelddelen zijn wat boven de 1GB, dat valt me nog mee, hoewel frankfurt en new york ook weer niet heel veel uitmaakt.

Upload, daar zie je inderdaad een enorm up/down verschil, zo is het internet blijkbaar nog ingericht.

Latency die had ik wel verwacht, is hetzelfde als een koperlijn:-), voor een verbeterde lag hoef je het dus niet te doen.

Als je betere of voor jou meer nuttige data weet te vinden is, dan ben je uiteraard vrij een vraag ook te stellen.

Zonder data ben je gewoon maar iemand met een mening.

 


Toch zeggen die metingen niet zo veel. Met mijn 200Mbps "lijntje" haal ik naar al die steden download en upload snelheden van boven de 200Mbps. Je mag je natuurlijk ook niet baseren op een enkele meting, om een goed beeld te krijgen moet je er tientallen zo niet honderden uitvoeren en ook op verschillende tijdstippen van de dag. Feit blijft dat de bottleneck vrijwel nooit jouw eigen aansluiting is maar ergens dieper in het netwerk op de route naar de host. Dat is ook wel logisch want dat zijn de lijnen die je met miljoenen anderen moet delen terwijl jouw 4Gbps lijn maar met 32 anderen gedeeld hoeft te worden.


Daarom zijn het voor mij dus juist wel nuttige data😀 Ik heb ook een 200/30Mbps lijn, en voor upload naar veel overzeese gebieden zoals oa USA lijkt het dus nog niet zo nuttig om een snellere verbinding te nemen (als die er al komt hier). Voor download wel, de 1Gbps verbinding loont daar zeker.


Mijn enige afweging zou die € 2,50 zijn die je meer betaald voor Gigabit en de afwezigheid van een tussen stap. In dat geval dus waarom niet.

Of het nodig is dat is een heel ander verhaal en moet een ieder zelf beslissen.

 


Hangt er nogal van af met wat voor servers je dagelijks verbind. Heb sinds vandaag eindelijk een netwerkkaart die de snelheid aankan. (de eerste die ik bestelde is nog steeds zoek bij dhl...)
Ik krijg morgen als het goed is mijn switch binnen, dus dan kan ik los :)
Belangrijkste ontdekking is misschien wel, dat de Box 14 ook 5Gbs aan kan. Scheelt een hoop geld voor laptopgebruikers.
Sowieso cool dat ik bij zowel up als download pieken zag van ver boven de 4Gbs. Lijkt af te hangen van je instellingen, moet ik nog even uitvogelen hoe dat werkt.

Ik zou zelf zeggen: als 1 Gbit beschikbaar is: gewoon doen, het prijsverschil is minimaal.
Heeft upgraden naar 4Gbps zin? Dat hangt er van af: Hoeveel servers waar je dagelijks mee verbind zijn sneller dan je eigen verbinding? Je zult er rekening mee moeten houden dat je dan je interne netwerk ook zult moeten upgraden naar minimaal 5Gbps.

Terug komend op je vraag of 4Gbps in jouw geval zinvol is, dan zal getest moeten worden of taken die momenteel veel tijd kosten met je huidige verbinding sneller zouden gaan met een snellere verbinding.