Skip to main content

Ik wil mijn UDM Pro SE rechtstreeks op de glasverbinding aansluiten. Ik dacht dat dit mogelijk was. Om toch zeker te zijn vraag ik het. Wat heb ik hier voor nodig? Ik neem aan dat ik het e.e.a moet vervangen waar de verbinding binnen komt. Volgens mij kan je het witte kastje met de ethernet aansluiting zo vervangen voor iets anders? Heeft z’n module ook spanning nodig? Alvast bedankt voor het mee denken! 

Het is belangrijk om op te merken dat het rechtstreeks aansluiten van je UDM Pro SE op de glasvezelverbinding en het vervangen van het NT kastje technisch uitdagend kunnen zijn en risico's met zich meebrengen als het niet correct wordt uitgevoerd. Als je niet zeker bent van de stappen die je moet nemen, is het verstandig om een professionele technicus of de klantenservice van KPN om hulp te vragen om ervoor te zorgen dat de overgang soepel verloopt en dat je internetverbinding correct functioneert na de wijzigingen.


Bedankt voor de reply Dat NT kastje haal je er toch vrij makkelijk vanaf door het knopje in te drukken en het naar beneden te schuiven, maar ik ga sowieso niks doen voor ik weet dat het kan. Ook idd wel belangrijk om te weten waar je op moet letten.  


Dat klopt wat je zegt. Alleen hiervoor moet u een patch kabel gaan trekken naar de SFP module op uw Unify Dream Machine. Om dit te kunnen doen moet u weten wat voor patch kabel u moet gebruiken en heeft u een koppelbusje nodig. Verder zou de SFP in aanmerking moeten komen voor KPN juiste type golflengte SM/MM etc etc. Als je dit voor elkaar krijgt wordt het nu softwarematig acracabra voor mij wat dit zou dan weer geactiveerd moeten worden met de lijnen van KPN. Nog maar niet te melden wat voor glasvezel lijn erbij je binnen komt AON EOF GOF PON GPON XGS-PON? Zoals ik al zei technisch uitdagend.

PS. in een andere forum post wordt al beantwoord dat de UDM Pro geen ingebouwde IGMP Proxy server verder heb ik nog een handige link voor u:

 

 


Patch kabel trekken is geen probleem, maar idd is het multi mode of single mode. Dingen die je wel moet weten natuurlijk. Geen flauw idee wat er binnen komt hier, maar de verbinding is nog niet opgeleverd. Transceivers heb ik een paar van liggen, en anders bestellen. .

 

Ik heb alleen maar Internet nodig. Zo snel mogelijk. 🙂 ook vooral een synchrone verbinding (qua snelheid).

 

Bedankt voor de link. Ga ik bekijken.  


Hallo @iAddicted als je zo snel mogelijk een stabiele synchrone verbinding nodig hebt gewoon de boel standaard aansluiten zoals KPN het oplevert en niet zelf gaan prutsen met deze zeer gevoelige materie.

Een eigen modem aansluiten, prima, maar niet aan de origineel door KPN geplaatste glaskast komen.

 


Nee is ook niet mijn bedoeling als het gebeurd is het alleen maar een officiële KPN oplossing. :)


Laatste reactie is al weer van een tijdje geleden van @iAddicted , hopelijk heb je nu wel internet. Ik stoeide met dezelfde materie en heb mijn UDM-SE nu via een cat6 ethernetkabel gekoppeld aan het glasvezelkastje van KPN, dat werkt volgens het XGS-PON protocol. Prima verbinding. (Overigens moet de eerste aanmelding op het KPN netwerk wel geschieden met de KPN router, daarna kan de KPN router er tussen uit en kan de UDM-SE worden aangesloten.)

Ik wilde vervolgens een glasvezelkabel verbinding maken met mijn UDM-SE en heb daarvoor verschillende transcievers (modules) en glasvezelkabels gehad, en allemaal weer teruggestuurd. Volgens mijn leverancier, KommaGo, is er nog geen bestaande module te verkrijgen die werkt volgens XGS-PON en de specs van KPN. Vermoedelijk wel over een paar maanden, onderhandelingen met leveranciers schijnen te lopen. Daarbij is het ook belangrijk de juiste spec te volgen voor het type glasvezelkabel en de te gebruiken connectoren. Wel heb ik de UDM-SE via modules en glasvezelkabels kunnen verbinden met mijn US-8-150W switch, en ook dat werkt nu goed. Wel evevn letten op het handmatig instellen van ‘Speed/Duplex’ op de poorten van zowel de UDM-SE als van de US-8-150W op 1Gbps FDX.


hallo, weet niet iof ik deze vraag hier moet stellen 😐

Hoe kan ik er achter komen welke type bij mij binnen komt?
AON EOF GOF PON GPON XGS-PON

Ik heb een UDM Pro, en liefst had ik deze op SFP aangesloten, maar hoor een hoop mensen zeggen gewoon de NT box gebruiken en via bijgeleverd UTP kabel aansluiten. Aangezien KPN deze cover box ook gewoon leverd vanuit de webshop: patchcover-pakket-ftu-ty01

Gezien mijn NT box een Genexis Element TY01-P2110 is, kan ik er dan vanuit gaan dat het hier om een AON verbinding gaat?

De KPN documentatie beschrijft et gebruiken van een SFP 1310/1490 waarvoor ik de volgende heb gevonden: https://www.fs.com/de-en/products/37930.html

Alleen vraag ik me af welke aansluiting ik moet hebben, sc of lc?


Nog even een vervolg vraag in het topic wat ik hier geopend heb!

 

Ik heb dus een UDM Pro SE. Deze zonder modem van KPN gebruiken is dus mogelijk. Mijn vervolg vraag is dit ook mogelijk als ik meerdere ip adressen aanvraag bij KPN (zakelijk)? Hoe werkt dit heeft elk ip adres zijn eigen vlan?



@iAddicted goed om te horen dat het gelukt is. Ik heb een UDM Pro en wil deze direct op glas aansluiten. Welk SFP+ module heb je uiteindelijk gebruikt?


Veel info hier:

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2210482

Samengevat: op XGS-PON (als het middelste lampje van de zwarte Genexis ONT gelabeld is met “Connection”) is er nog geen oplossing met een SFP+. Die lijkt er wel te komen, hetnonderzoek loopt m.m.v. technici van KPN.

Op AON (middelste lampje gelabeld met “Glas”) zijn er genoeg SFP’s die zullen werken.

 

 

 


Laatste reactie is al weer van een tijdje geleden van @iAddicted , hopelijk heb je nu wel internet. Ik stoeide met dezelfde materie en heb mijn UDM-SE nu via een cat6 ethernetkabel gekoppeld aan het glasvezelkastje van KPN, dat werkt volgens het XGS-PON protocol. Prima verbinding. (Overigens moet de eerste aanmelding op het KPN netwerk wel geschieden met de KPN router, daarna kan de KPN router er tussen uit en kan de UDM-SE worden aangesloten.)

Ik wilde vervolgens een glasvezelkabel verbinding maken met mijn UDM-SE en heb daarvoor verschillende transcievers (modules) en glasvezelkabels gehad, en allemaal weer teruggestuurd. Volgens mijn leverancier, KommaGo, is er nog geen bestaande module te verkrijgen die werkt volgens XGS-PON en de specs van KPN. Vermoedelijk wel over een paar maanden, onderhandelingen met leveranciers schijnen te lopen. Daarbij is het ook belangrijk de juiste spec te volgen voor het type glasvezelkabel en de te gebruiken connectoren. Wel heb ik de UDM-SE via modules en glasvezelkabels kunnen verbinden met mijn US-8-150W switch, en ook dat werkt nu goed. Wel evevn letten op het handmatig instellen van ‘Speed/Duplex’ op de poorten van zowel de UDM-SE als van de US-8-150W op 1Gbps FDX.

Vandaag weer eens contact opgenomen met leverancier (routershop.nl) die direct reageerde op mijn mail betreffende leverbaarheid van een SFP+ module in te zetten als glasvezelverbinding tussen ONT van KPN (XGS-PON protocol van Genexis) en mijn UDM SE.

Hier is het antwoord dat ik kreeg:

Voor Ubiquiti hebben we nog geen werkende oplossing en dat ligt deels in de software van Ubiquiti. Qua Ubiquiti zijn we nu aan het kijken naar gecodeerde modules, maar zowel qua techniek (comptabiliteit met provider) als leverbaarheid lijkt dit een uitdaging tot op heden. Ik verwacht dat dit nog maanden zal gaan duren. We zijn langzaam aan wat stapjes aan het maken met o.a. Draytek en AVM. Voor de duidelijkheid, de oplossing van Draytek en AVM hebben ook nog beperkingen en worden niet verkocht tot op heden. We hopen deze volgend jaar Q1 aan te kunnen bieden.

Voorlopig geen ramp, de verbinding met een ethernet kabel tussen de twee apparaten werkt prima. Geduld is een schone zaak!


Laatste reactie is al weer van een tijdje geleden van @iAddicted , hopelijk heb je nu wel internet. Ik stoeide met dezelfde materie en heb mijn UDM-SE nu via een cat6 ethernetkabel gekoppeld aan het glasvezelkastje van KPN, dat werkt volgens het XGS-PON protocol. Prima verbinding. (Overigens moet de eerste aanmelding op het KPN netwerk wel geschieden met de KPN router, daarna kan de KPN router er tussen uit en kan de UDM-SE worden aangesloten.)

Ik wilde vervolgens een glasvezelkabel verbinding maken met mijn UDM-SE en heb daarvoor verschillende transcievers (modules) en glasvezelkabels gehad, en allemaal weer teruggestuurd. Volgens mijn leverancier, KommaGo, is er nog geen bestaande module te verkrijgen die werkt volgens XGS-PON en de specs van KPN. Vermoedelijk wel over een paar maanden, onderhandelingen met leveranciers schijnen te lopen. Daarbij is het ook belangrijk de juiste spec te volgen voor het type glasvezelkabel en de te gebruiken connectoren. Wel heb ik de UDM-SE via modules en glasvezelkabels kunnen verbinden met mijn US-8-150W switch, en ook dat werkt nu goed. Wel evevn letten op het handmatig instellen van ‘Speed/Duplex’ op de poorten van zowel de UDM-SE als van de US-8-150W op 1Gbps FDX.

Vandaag weer eens contact opgenomen met leverancier (routershop.nl) die direct reageerde op mijn mail betreffende leverbaarheid van een SFP+ module in te zetten als glasvezelverbinding tussen ONT van KPN (XGS-PON protocol van Genexis) en mijn UDM SE.

Hier is het antwoord dat ik kreeg:

Voor Ubiquiti hebben we nog geen werkende oplossing en dat ligt deels in de software van Ubiquiti. Qua Ubiquiti zijn we nu aan het kijken naar gecodeerde modules, maar zowel qua techniek (comptabiliteit met provider) als leverbaarheid lijkt dit een uitdaging tot op heden. Ik verwacht dat dit nog maanden zal gaan duren. We zijn langzaam aan wat stapjes aan het maken met o.a. Draytek en AVM. Voor de duidelijkheid, de oplossing van Draytek en AVM hebben ook nog beperkingen en worden niet verkocht tot op heden. We hopen deze volgend jaar Q1 aan te kunnen bieden.

Voorlopig geen ramp, de verbinding met een ethernet kabel tussen de twee apparaten werkt prima. Geduld is een schone zaak!

Even een reactie nu ik achter de pc zit.

Nee nog steeds geen internet. Ze zouden vandaag langs komen, en mij voor de tweede keer aansluiten. Het moet niet gekker worden…

Bedankt voor de info. Ik waardeer het dat je het deelt met mij. Mocht je nieuwe info hebben dan hoor ik het graag. 


Hier al 2 jaar de udm pro draaien rechtstreek op de glasvezel aansluiting met een link van 10gigabit met een abo van 1 gigabit. 

Volgens de site is het nog niet mogelijk om te upgrade naar 4 gigabit internet van kpn. 

SFP module die ik gebruik is van de draytek. 


@LeroyEgging 

Heb jij ook een xgs-pon connectie via kpn? Heb je de Genesis er tussen uit gehaald? 

 

Zou je nader kunnen toelichten hoe je dat gedaan hebt en welke draytek module je gebruikt? Maak je ook gebruik van IPTV?

 

 


Hier al 2 jaar de udm pro draaien rechtstreek op de glasvezel aansluiting met een link van 10gigabit met een abo van 1 gigabit. 

Volgens de site is het nog niet mogelijk om te upgrade naar 4 gigabit internet van kpn. 

SFP module die ik gebruik is van de draytek. 

Klanten die woonachtig zijn in niet XGS-PON gebied, krijgen geen 4Gbit aansluiting. Deze klanten zullen moeten wachten totdat de POP waar ze onder vallen, een upgrade hebben gehad en dus kunnen worden overgezet op XGS-PON.

In oud Reggefiber gebied (ODF/AON) kan vooralsnog hooguit één provider in een aantal gevallen, snelheden hoger dan 1Gbit leveren. 


Reageer