Skip to main content
Vraag

Regelmatig geen internet en hoge upload latency op glasvezel

• July 9, 2026
  • 10 reacties
  • 136 keer bekeken

Hallo!
Dit probleem is al vaker aan de orde geweest. Maar ik heb de problemen nu een jaar denk ik, na een reparatie van de in de straat kapot getrokken glasvezel, dat is mijn observatie.
Regelmatig met de helpdesk aan bezig geweest, maar komen er niet uit. 
Het modem is vaak vanuit de helpdesk niet bereikbaar, bij de wijkcentrale houdt het op.
Wat is het probleem? Ik kijg van de helpdesk tekens het advies het modem naar fabrieksinstellingen terug te brengen. Dat schiet niet op.

De hele dag door krijg ik op onregelmatige momenten de melding: geen verbinding/geen internet.
Het modem, KPN Box 12, is al een keer vervangen en heb nu uiteindelijk een Fritz!Box 7590AXv2, wat dezelfde problemen geeft.
Speedtest varieert tussen 0 en 250Mb/s. Wat opvalt is dat ook bij de hogere snelheden de ping  rond 3ms de download een latency van 30-50ms maar de upload een latency heeft van 50-3000ms en soms meer.
In Ookla zie je vrijwel altijd de upload schoksgewijs verlopen.

Hoe kan ik uittesten waar het probleem vandaan komt en wat het probleem is.

10 reacties

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 9, 2026

Bijgevoegd een screenshot van Speedtest

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 9, 2026

Geen screenshot wel jpg toegevoegd

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 9, 2026

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Hi ​@Drenthe guy en welkom bij de KPN Community, goed dat je hier een topic voor aanmaakt. 

Als deze problemen zijn gaan spelen sinds de straat open heeft gelegen snap ik dat je je afvraagt of er daar niet iets is misgegaan. Als dat het geval is en er is een kabel voor of na de wijkcentrale beschadigd, dan zou ik verwachten dat je buren ook internetproblemen hebben. Mits ze van het KPN netwerk gebruikmaken. Weet je of dit het geval is?

Verder ben ik benieuwd of je de lage uploadsnelheid ook bekabeld merkt. De screenshots die je stuurt zijn van speedtests die zo te zien via de wifi zijn gedaan. Heb je ook de optie om de speedtest rechtstreeks bekabeld op je modem te doen? 
Zie hiervoor ook onze tips voor je glasvezelsnelheid checken. Ik ben benieuwd wat daar uit komt. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 10, 2026

De kabel is de kabel die alleen naar mijn huis loopt die kapot getrokken was 

Mijn buren hebben Ziggo

Ja bekabeld is deze met dezelfde problemen, die scan ik elk uur naar heb daar geen latency bij alleen de snelheid.

Zie de screenshots

Ben nog niets verder gekomen

Graag verdere opties

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Dank voor het toelichten! Hmm, die zakt op bepaalde momenten inderdaad behoorlijk in. Er wordt op die momenten niks gedownload toevallig? 

Als je de speedtests de hele dag door draait dan ben ik benieuwd of er te achterhalen zit of het niet in het thuisnetwerk zelf speelt. Zijn er geen apparaten die aangaan rond de tijdstippen dat de snelheid inzakt? 
Zo niet, zou je dan je communityprofiel eens aan willen vullen met je adresgegevens en de naam en geboortedatum van de contractant?

Ik kan geen speedtests doen op glasvezel maar ik kan wel zien of de verbinding wegvalt. Benieuwd of daar wat in te vinden is. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 11, 2026

Hallo

Nee ik doe niets raars, Download geen bestanden of iets van dien aard 

.

Ben ook geen gamer.

Heb de snelheid van 200Mb ook niet nodig.

Ik woon ook alleen. Heb nooit dit soort problemen gehad, maar het wordt steeds erger.

Op mijn bedrade desktop krijg in regelmatig meldingen dat ik off line ben.

Ik baal er echt van dat ik er al zo lang mee bezig ben en door de helpdesk niet serieus genomen ben.

Vandaar dat ik uiteindelijk nu een Fritz!box heb, zonder resultaat

Ik geef mijn info door.

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Bedankt voor de info en de gegevens! Als ik alles doormeet zie ik zo snel geen gekke dingen, maar zoals eerder gezegd kan ik geen snelheidstests doen op glasvezel dus qua snelheid kan ik niks achterhalen.

Wat ik wel zie is dat de verbinding op 8 juli is weggevallen rond 14:00. Dat lijkt geen herstart of reset te zijn geweest, kun je je herinneren of de verbinding toe plotseling wegviel? 
Ik zie in de notities van de collega die je als laatste hebt gesproken ook terug dat er een hele schone reset e.d. is besproken. Als ook dat geen effect heeft, het zit hem niet in de eigen apparatuur en er wordt ook niks gedownload dan gaat mijn vermoeden ook richting de kabel buiten je woning. 

Voor de zekerheid, het glasvezelpunt heb je ook al eens herstart door deze 2 minuten spanningsloos te maken en daarna weer aan te sluiten? 
Dan hebben we zo'n beetje alles wel uitgesloten. Ik hoor het graag!

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 13, 2026

Hallo Sanne,

Dat klopt, ik heb toen alles een tijd uitgeschakeld en mijn Box 12 vervangen door de Fritz!box

Dat was van  iets voor 15 uur t/m iets na 17 uur.

Ook het glasvezelkastje was uit.alkes is zeker ongeveer een uur uitgeweest.

Wat met uw collega was afgesproken was met de Box 12, deze is met een paperclip gereset.

Alle instellingen waren gewist ook de elan.

Dit gaf ook geen verbetering. Mijn laatste optie was dus de Fritzbox wat ik nog kon doen.

Zoals ik al schreef, werkte dat ook niet.

Voor mij houdt het nu op.

Inmiddels ben ik al een aantal dagen van huis,maar zie nog steeds flinke dips in de snelheid.

Kan ik nog iets testen van de glasvezel?

Kunnen jullie de kwaliteit van de glasvezelverbinding testen?

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Helder, dan heb je echt alles kunnen doen wat er gedaan kan worden dus ik ga kijken of ik een monteur bij je kan krijgen hiervoor. Wel met de waarschuwing dat als toch blijkt dat het aan de eigen apparatuur zit er kosten voor de monteur zijn.
Als blijkt dat het probleem in ons netwerk zit is de monteur gratis. 

Mocht je hiermee akkoord zijn, wil je dan een aantal dagen en tijdstippen doorgeven waarop je de monteur zou kunnen ontvangen? Dan kijk ik of ik het op één van die momenten in kan plannen. 🙂