Skip to main content
Vraag

Regelmatig last van korte internetonderbrekingen

• June 5, 2026
  • 2 reacties
  • 29 keer bekeken

“Goedemiddag, ik heb regelmatig korte internetonderbrekingen van een paar seconden. De KPN‑lijnentest geeft geen problemen, maar het blijft gebeuren. Ik wil graag dat u een aantal instellingen in mijn modem controleert en aanpast.”

**“Wilt u voor mij controleren of:

1. Smart WiFi uit staat (dus geen automatische kanaalwissels),

2. Band Steering uit staat (2.4 en 5 GHz gescheiden netwerken),

3. Airtime Fairness uit staat,

4. Er geen automatische kanaaloptimalisatie of wifi‑herstarts plaatsvinden,

5. Er geen DHCP‑conflicten zijn?”**

“De onderbrekingen duren 1–5 seconden en komen meerdere keren per dag voor, ook met een KPN WiFi‑versterker. Kunt u dit direct voor mij aanpassen?”

“Kunt u bevestigen wanneer deze instellingen zijn gewijzigd?”

Admin: afgesplitst en eigen topic voor je vraag aangemaakt

2 reacties

rvk01
Slimmerik
  • June 8, 2026

Lijstje komt zeker uit AI 🤣

Je kunt deze dingen ook zelf controleren door op de router in te loggen (192.168.2.254 inloggegevens staan achterop).

Band steering staat volgens mij standaard gewoon aan maar zou niet voor onderbrekingen mogen worden (niet in de mate die jij noemt). Je kunt wel een extra netwerk voor 2,4 of 5Ghz aanmaken en daarmee verbinden. Dan blijf je wel gewoon op dat netwerk hangen (als je denkt dat dat het probleem is).

“Airtime Fairness”… ik denk niet dat hier een instelling in de standaard KPN box voor is.

Automatisch kanaal kiezen kun je zelf uitzetten onder Wifinetwerk > Wifisignaal. Je kunt daar kiezen voor “Zelf instellen” en dan zelf een vast kanaal kiezen. Kijk dan wel even welke kanalen redelijk vrij zijn en je niet een druk kanaal samen met de buren kiest (wat redelijk moeilijk zal zijn in de 2,4 band).

DHCP conflicten? Als je je apparaten op DHCP hebt staan, dan zullen er geen DHCP conflicten optreden. Die treden alleen op als jij zelf apparaten een vast IP adres gaat geven in de DHCP range. Maar dat zul je dan vrij snel merken want die apparaten zullen dan niet goed werken.

Onder Thuisnetwerk > Verbonden apparaten kun je al je verbonden apparaten zien.

Misschien kun je direct na zo’n onderbreking eens kijken in de log van de router (Instellingen > Logs) of er iets raars staat over verbroken verbindingen.

Is de onderbreking ook op bekabelde apparaten te merken?

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Hoi ​@goudzoeker. Welkom op de KPN Community. Niet zo fraai dat je steeds korte internetonderbrekingen hebt. Zo hoort het niet te werken. 

Je hebt al wat instellingen gevonden die betrokken zijn bij het Wifi verkeer en die van invloed kunnen zijn op de stabiliteit van je signaal. Daar kun je inderdaad mee spelen om te zien of dat wat verbetering geeft. Hierboven geeft ​@rvk01 al heel mooi aan wat je zelf kunt wijzigen in het modem en wat niet. Wel wil ik daarbij zeggen dat de automatische kanaalkeuze en bandsteering het beste onveranderd kunt laten, want het modem kan in theorie het beste zelf bepalen welk kanaal vrij is en naar welke band het apparaat gestuurd kan worden. Maar als je er toch zelf mee wil stoeien, kijk dan even goed in onderstaand Kennisbank artikel.

Ik begrijp ook dat je SuperWifi versterkers hebt staan en dan wil het wel eens helpen om je thuisnetwerk opnieuw op te starten. Je doet dit ook via de webinterface door te gaan naar Instellingen, Systeem en dan te kiezen voor Herstart bij ‘herstart thuisnetwerk’. 

Laat maar weten of je de onderbrekingen hebt kunnen verhelpen of dat ze onverminderd aanwezig blijven.