Skip to main content

Regelmatig paired status met V10

• May 23, 2026
  • 14 reacties
  • 93 keer bekeken

Goedendag,

Even een wat langere post om te duiden waar ik nu tegen aan loop en wat ik verwacht van KPN.

Ik had begin 2025 een V10 (alleen modem geen wifi) met 3 SW1 punten. Werkte prima. 

Daarna kwam “de update” waarin de V10 zelf ook als wifi punt mee ging doen. Top, meer dekking in huis.
Daarna echter constant gemekker van mijn 4 pubers over verbindingsproblemen en vertraging in hun games. 1 SW1 was draadloos, alsnog kabel getrokken en dat leek de oplossing. Daarna weer gemekker.

Paar keer gebeld met KPN support en er was een kundige medewerker die de problemen herkende en aangaf dat met SW2's alles opgelost zou zijn. Hij zou aanvragen of dat als “support zonder kosten” geregeld zou kunnen worden. Niet gelukt. Volgende medewerker heeft mij overtuigd dat ik voor 180 euro 3 SW2's ging aanschaffen: “echt goed spul, dat lost al uw problemen op”.

Aangeschaft. Aangesloten. Werkt, Blij. Ook de SW2's kun je een naam geven zodat je kunt zien waar ze staan (zolder, slaapkamer, etc) en de connected devices kunt volgen. Roaming werkt perfect.

Tot na enige tijd (ik lees in dit topic: 7 dagen) de connected devices naar 0 gaan (alle devices hangen aan de modem), geen roaming meer en dus slechte wifi. 

Support kan niet helpen, alleen resetten: dat helpt maar even.

Klacht gemeld en teruggebeld door een, sorry dat ik het moet zeggen, HORK van een mens dat deel 1 van een communicatiecursus had gevolgd en geen enkele invoeling had met mijn problemen. Strekking: regel het maar met support en nee u krijgt geen geld terug, want er is een probleem dat eerst opgelost moet worden. Goedemiddag. En stopt met praten.

Nu ik dit topic gevonden heb zakt mij de broek toch wat af: het probleem is bekend!:

• status gaat van synced naar paired
  • Koppeldatum gaat naar 22-10-2025
  • de custom naam (zolder, etc) wordt gereset naar default naam: SW2-<short macaddress>
  • Connected devices gaan naar 0 in de KPN app
  • LED verlichtingsinstelling gaat in de app naar 0 %, klopt niet meer.

Beste medewerkers van KPN, ik ben bij Ziggo weggegaan omdat ik zeer slechte support kreeg, maar wat denken jullie wat ik nu vind van:

• de diensten van KPN
  • de support van KPN
  • de kundigheid van enkele medewerkers van KPN

Wie kan mij helpen met een wifi netwerk dat stabiel blijft?
Dan wil ik best wel weer mijn mening bijstellen, ik ben echt de beroerdste niet.

Groet.

#geenblijepubersthuisisnietfijn

Admin: afgesplitst naar eigen topic

14 reacties

Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • May 23, 2026

Ik denk dat de v10 de oorzaak is. Wij hebben de experia 12 en tot op heden, even afkloppen, geen problemen meer

Beste Maka,

Dank voor de reactie!

De vraag aan KPN is dan waarom support aangaf dat ik SW2’s moest aanschaffen (niet bepaald gratis) terwijl er bekende problemen zijn met de V10.

Dan bekruipt mij toch een beetje het gevoel dat we binnenkort glasvezel krijgen (met daarbij een nieuwe modem) en dat “de glasvezel verbinding alles oplost ook de wifi problemen” en deze meneer dan al mooi van zijn SW1’s af is die de glasvezelverbinding zou beperken. Maar het zou slecht van mij zijn dat te denken. Toch?

Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • May 24, 2026

Misschien is het een software probleem in de satellieten? Staat mij bij dat ik deze destijds handmatig heb laten updaten via de webbrowser.

Hoi Maka,

klopt inderdaad!

Jammer genoeg is deze niet beschikbaar als download. Zoals iemand schrijft “je krijgt hem als het KPN behaagt”

In het topic staat het volgende:

“En om de vraag alvast voor te zijn: we kunnen hem ook niet beschikbaar stellen voor zelf updaten. Want we kunnen dat niet afbakenen per modem. Dus kunnen we niet voorkomen dat mensen met een Box 14 of V10 dan ook de update zouden installeren. 

Er wordt al hard gewerkt aan de volgende versie. Wanneer die precies beschikbaar zal zijn is nog niet bekend. Zodra we meer weten over nieuwe versie laten we dat direct weten.”

@ KPN: Zijn de problemen zo groot dat er al 4 maand (!) hard gewerkt wordt aan de update of heeft de V10 stiekem geen aandacht meer en wachten we dat de glasvezel uitrolgolf “alles fixt”?

Ik kom er wel achter dat in deze forums supernuttige info staat, MAAR:

• Waarom weet support/klanten”service” dit niet en moet ik 180 euro neerleggen voor een slecht werkend product?
  • met alle info kom ik niet verder omdat er geen zicht is op beschikbare en werkende update.

#Nogsteedsgeenblijepubersthuisenpapaisooknietblij

Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • May 24, 2026

Kan je niet de v12 krijgen van KPN? Wellicht lost het alles op voor je 🤷🏻‍♂️

• Topper
  • May 24, 2026

Zelfde probleem al bijna een jaar  hier. V10 in combinatie met superwifi 2. 

inderdaad na aantal dagen schiet status terug van synced naar paired. En ontstaan er verstoringen.

probleem is bekend en onderkent door kpn maar er komt maar geen oplossing voor. Schijnt software issue te zijn. Vreemd is wel dat de ene medewerker van kpn het onderkent (ook moderators van de kpn community) terwijl de andere (sorry dat ik het zeg maar ook een hork van een medewerkster van de klachtenservice van kpn uit groningen) doodleuk meld dat het allang opgelost is.

Voor de v12 schijnt probleem met superwifi punten opgelost te zijn. @Maka, ik heb kpn al verschillende malen verzocht of ik mijn modem mag omruilen voor een V12 maar dat wil men niet doen. Volgens heb biedt omruilen geen garantie dat probleem is opgelost, wat gek is want ik heb meerdere mensen in deze community zien bevestigen dat het voor de v12 wel degelijk is opgelost.

ook al geprobeerd om wifi op modem uit te schakelen en alleen via superwifi 2 schotels te laten lopen maar probleem houdt aan helaas… 

Forum|alt.badge.img+4
  • Wijsgeer
  • May 24, 2026

Zelfde probleem al bijna een jaar  hier. V10 in combinatie met superwifi 2. 

inderdaad na aantal dagen schiet status terug van synced naar paired. En ontstaan er verstoringen.

probleem is bekend en onderkent door kpn maar er komt maar geen oplossing voor. Schijnt software issue te zijn. Vreemd is wel dat de ene medewerker van kpn het onderkent (ook moderators van de kpn community) terwijl de andere (sorry dat ik het zeg maar ook een hork van een medewerkster van de klachtenservice van kpn uit groningen) doodleuk meld dat het allang opgelost is.

Voor de v12 schijnt probleem met superwifi punten opgelost te zijn. @Maka, ik heb kpn al verschillende malen verzocht of ik mijn modem mag omruilen voor een V12 maar dat wil men niet doen. Volgens heb biedt omruilen geen garantie dat probleem is opgelost, wat gek is want ik heb meerdere mensen in deze community zien bevestigen dat het voor de v12 wel degelijk is opgelost.

ook al geprobeerd om wifi op modem uit te schakelen en alleen via superwifi 2 schotels te laten lopen maar probleem houdt aan helaas… 

Geloof mij, met de huidige software van de V12 word je ook niet helemaal happy, ik mocht hier zojuist weer sw2 punt welke op zolder staat herstarten.

Het leuke weer, dat schotel in woonkamer als in de keuken weer blauw / paars stonden te knipperen en nee!!! ik was niet ingelogd.

Dat blauwe / paars licht zou opgelost zijn in de versie welke is terug getrokken, maar goed we krijgen steeds te horen : hou de update pagina in de gaten , pffffffff 

Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • May 25, 2026

Hier sinds kort de teleurgestelde bezitter van 2 SW2 die SW1 hebben vervangen, gekoppeld aan een box v10. Deze springen dus ook weer terug naar paired en vergeten de naam die je er aan gegeven hebt. 

Al tijden geen updates voor de box v10 of de SW2 en wat er gereleased wordt heeft zoveel problemen dat de uitrol binnen de kortste keren gestopt wordt. Ben benieuwd wat er eerder gebeurt dat ze de puinhoop oplossen of dat ik mijn geduld verliest en overstap naar een andere provider. 

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

Ik heb je bericht, en de reacties daarop, even afgesplitst naar een eigen topic, Jack, omdat het niet de bedoeling is om een ouder topic te kapen. En ook heb jij een ander modem dan in dat topic.

Welke softwareversie heb jij op dit moment op je V10? Je zou sowieso deze moeten hebben, misschien zelfs één versie verder. 

Deze versie brengt juist verbeteringen op het gebied van de stabiliteit en sturing. Waarmee ik zou verwachten dat terugvallen op paired een stuk minder zou moeten voorkomen. 

In de basis is het het herstarten van je thuisnetwerk via de webinterface (Instellingen > Systeem > Herstart Thuisnetwerk) voldoende om dit te verhelpen. Hierbij zien we wel dat het na een week of twee kan terugvallen op paired. 

Het is een beetje een gedoe, maar heb je deze stappen al eens uitgevoerd? Hiervan zien we dat het helpt voor deze situatie. Hoewel de kans wel aanwezig blijft dat het terug kan vallen op paired. 

Er is een, nogal uitgebreide, procedure die je kunt volgen als je merkt dat de wifipunten regelmatig terugvallen op paired maar not synced (groene lampjes, maar rood in de interface).

Hierbij is het belangrijk dat je echt de stappen precies volgt, in deze volgorde. We zien dat dit helpt. Helemaal permanent durf ik niet te garanderen, maar wel voor langere termijn. Maar, het is wel een klus.

1. Haal alle ethernetkabels uit je wifipunten.

2. Reset elke SuperWifi via het resetgaatje. Houd die ingedrukt tot het wifipunt 5x rood knippert.

3. Wacht af tot elke SuperWifi klaar is met resetten en paars is gaan branden. Dat betekent dat ze dan weer helemaal op fabrieksconfiguratie zitten.

4. Zet alle SuperWifi uit (met de powerknop of door de stekker uit het stopcontact te halen). Dit is om te voorkomen dat de apparaten toch onbedoeld met elkaar gaan synchroniseren voor we dit willen.

5. Log in op je modem en ga naar Instellingen > Systeem en druk op de oranje knop achter ‘Reset wifi’

Dit zorgt ervoor dat het modem qua wifi instellingen terug gaat naar de fabrieksconfiguratie. En dit zorgt ervoor dat in ons beheersysteem opgeslagen wifigegevens ook teruggaan naar die fabriekswaarden.

6. Reset dan je modem via Instellingen > Systeem en de oranje knop achter 'Reset dit apparaat’. 

Hierbij reset het modem zichzelf én stuurt een bericht naar ons beheersysteem waarbij de eerdere aanpassing daarin van de wifigegevens naar fabriekswaarden wordt bevestigd. De combinatie van stap 5 en 6 zorgt ervoor dat eventuele issues in dat wifiprofiel in het beheersysteem geëlimineerd zijn.

7. Nadat het modem klaar is met resetten en weer draait, log opnieuw in op het modem. Stel dan je wifi weer in zoals je die wilt hebben qua naam, wachtwoord etc. Zorg er  voor, als je (ook) SuperWifi 1 of Experia Wifi in gebruik hebt, dat je de WPA instelt op WPA2.

8. Test of je goed kunt verbinden met de wifi van het modem. 

9. Pak je eerste SuperWifi en sluit deze met een ethernetkabel rechtstreeks aan op je modem. Zet dan de SuperWifi weer aan. Wacht tot deze volledig is opgestart.

10. Controleer in de interface van je modem of je daar de SuperWifi ook ziet verschijnen met een groen icoon (dit kan in de topologie, of via de netwerknop op de inlogpagina van je modem). Klik het icoon aan en verifieer dat in de pop-up de status synced wordt gegeven.

11. Je kunt daarna de SuperWifi loskoppelen van het modem. Binnen een minuut of twee, drie zou deze dan groen moeten branden met een goede draadloze connectie met het modem. Daarna kun je ze verplaatsen naar hun definitieve plek.

12. Herhaal stap 9 tot en met 11 voor elke SuperWifi die je hebt. 

Jammer genoeg is deze niet beschikbaar als download. Zoals iemand schrijft “je krijgt hem als het KPN behaagt”

Wat betreft de SW2 update, zoals ook aangegeven in die product update is die uitrol gestopt. Betekent dat niemand die verder meer gaat krijgen. 

@ KPN: Zijn de problemen zo groot dat er al 4 maand (!) hard gewerkt wordt aan de update of heeft de V10 stiekem geen aandacht meer en wachten we dat de glasvezel uitrolgolf “alles fixt”?

We hebben meerdere modems en wifipunten waar software voor gemaakt wordt. Want hoewel deze natuurlijk grotendeels gelijk is voor alle modems en voor alle wifipunten is het wel verschillende hardware. Waardoor er ook per modem en per wifipunt versies worden gemaakt. Daarna moeten die versies getest worden. En als ze dan goed bevonden zijn kunnen we ze uitbrengen. Dit hele proces gaat achter elkaar door. Maar niet voor alle modems en wifipunten tegelijk. Dat betekent dat modems en wifipunten na elkaar updates krijgen. En het dus kan gebeuren dat er enkele maanden tussen zit. Zodra er weer een nieuwe update is maken we daar een Product Update voor.

En als afsluiter: ik wil graag de naam van je forumaccount aanpassen. Dit omdat we tegenwoordig namen waarin KPN of haar andere merknamen voorkomen niet meer toestaan. Jouw account is al een aantal jaar oud en hebben we daarom gemist. Tot nu. Ik kan hem aanpassen naar wat jij wilt. Alleen Jack zal niet gaan, die naam is al in gebruik.  

Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • May 27, 2026

@Erik van KPN Leuk verhaal dat alle apparaten updates verdienen. Maar het is toch van de zotte dat wanneer er een update wordt opgeleverd die binnen de kortste keren wordt teruggetrokken dat het apparaat dan maar weer achteraan gezet wordt in de rij voor een volgende update. De laatste slachtoffers zijn nu de SW2 en de v10. Als het even tegenzit is volgende update ook weer zo brak dat die teruggetrokken wordt en mogen we weer achteraan sluiten en wachten op de volgende poging, terwijl andere apparaten wel werkende updates krijgen. En het ramp scenario is voor de v12 en SW1 worden de volgende updates ook terug getrokken en uiteindelijk krijgt niks een update omdat alle updates weer ingetrokken worden.

Eigenlijk een heel simpele vraag waarom worden niet eerst de problemen met SW2 update opgelost voordat er verder gegaan wordt met een ander apparaat? Voor de SW1 zijn er dubieuze keuzes gemaakt met veiligheid als excuus. Maar blijkbaar zat er op veiligheids gebied niks in de SW2 of v10 updates waardoor deze best een update ronde konden missen, of dan is veiligheid ineens geen issue meer.

• Topper
  • May 28, 2026

@Erik van KPN , de optie terugzetten naar fabrieksinstellingen heb ik eerder op jullie advies ook uitgevoerd. Veel werk maar er verandere niets!. Ik heb het zelfs 2x gedaan.

helemaal geen langere termijn dat ze synced blijven, schieten net zo snel als voor reset terug naar paired.

wees daar dan wel eerlijk in . We hebben niets aan oplossingen die veel tijd kosten en geen oplossing bieden. Dat levert alleen maar meer frustratie op 

Ik heb je bericht, en de reacties daarop, even afgesplitst naar een eigen topic, Jack, omdat het niet de bedoeling is om een ouder topic te kapen. En ook heb jij een ander modem dan in dat topic.

Hallo Erik,

Ik was in het geheel niet van plan iets te kapen, dat lijkt mij nogal een negatieve insteek. Ik was blij iets gevonden te hebben waar ik eindelijk iets over mijn problemen kon vinden. Verder prima. Wel irritant dat ik dan opnieuw allemaal melding in mijn mail krijg over updates van anderen die ik al eerder gekregen had.

Welke softwareversie heb jij op dit moment op je V10? Je zou sowieso deze moeten hebben, misschien zelfs één versie verder. 

Deze versie brengt juist verbeteringen op het gebied van de stabiliteit en sturing. Waarmee ik zou verwachten dat terugvallen op paired een stuk minder zou moeten voorkomen. 

In de basis is het het herstarten van je thuisnetwerk via de webinterface (Instellingen > Systeem > Herstart Thuisnetwerk) voldoende om dit te verhelpen. Hierbij zien we wel dat het na een week of twee kan terugvallen op paired. 

Het is een beetje een gedoe, maar heb je deze stappen al eens uitgevoerd? Hiervan zien we dat het helpt voor deze situatie. Hoewel de kans wel aanwezig blijft dat het terug kan vallen op paired. 

Er is een, nogal uitgebreide, procedure die je kunt volgen als je merkt dat de wifipunten regelmatig terugvallen op paired maar not synced (groene lampjes, maar rood in de interface).

Hierbij is het belangrijk dat je echt de stappen precies volgt, in deze volgorde. We zien dat dit helpt. Helemaal permanent durf ik niet te garanderen, maar wel voor langere termijn. Maar, het is wel een klus.

1. Haal alle ethernetkabels uit je wifipunten.

2. Reset elke SuperWifi via het resetgaatje. Houd die ingedrukt tot het wifipunt 5x rood knippert.

3. Wacht af tot elke SuperWifi klaar is met resetten en paars is gaan branden. Dat betekent dat ze dan weer helemaal op fabrieksconfiguratie zitten.

4. Zet alle SuperWifi uit (met de powerknop of door de stekker uit het stopcontact te halen). Dit is om te voorkomen dat de apparaten toch onbedoeld met elkaar gaan synchroniseren voor we dit willen.

5. Log in op je modem en ga naar Instellingen > Systeem en druk op de oranje knop achter ‘Reset wifi’

Dit zorgt ervoor dat het modem qua wifi instellingen terug gaat naar de fabrieksconfiguratie. En dit zorgt ervoor dat in ons beheersysteem opgeslagen wifigegevens ook teruggaan naar die fabriekswaarden.

6. Reset dan je modem via Instellingen > Systeem en de oranje knop achter 'Reset dit apparaat’. 

Hierbij reset het modem zichzelf én stuurt een bericht naar ons beheersysteem waarbij de eerdere aanpassing daarin van de wifigegevens naar fabriekswaarden wordt bevestigd. De combinatie van stap 5 en 6 zorgt ervoor dat eventuele issues in dat wifiprofiel in het beheersysteem geëlimineerd zijn.

7. Nadat het modem klaar is met resetten en weer draait, log opnieuw in op het modem. Stel dan je wifi weer in zoals je die wilt hebben qua naam, wachtwoord etc. Zorg er  voor, als je (ook) SuperWifi 1 of Experia Wifi in gebruik hebt, dat je de WPA instelt op WPA2.

8. Test of je goed kunt verbinden met de wifi van het modem. 

9. Pak je eerste SuperWifi en sluit deze met een ethernetkabel rechtstreeks aan op je modem. Zet dan de SuperWifi weer aan. Wacht tot deze volledig is opgestart.

10. Controleer in de interface van je modem of je daar de SuperWifi ook ziet verschijnen met een groen icoon (dit kan in de topologie, of via de netwerknop op de inlogpagina van je modem). Klik het icoon aan en verifieer dat in de pop-up de status synced wordt gegeven.

11. Je kunt daarna de SuperWifi loskoppelen van het modem. Binnen een minuut of twee, drie zou deze dan groen moeten branden met een goede draadloze connectie met het modem. Daarna kun je ze verplaatsen naar hun definitieve plek.

12. Herhaal stap 9 tot en met 11 voor elke SuperWifi die je hebt. 

Ik heb inderdaad de Experia V10 versie: v10-c-25-08-15-642432​, helaas niet de nieuwere.

In de reactie van MT1976 (28 mei) lees ik dat dit veel werk is maar helemaal niets uithaalt. Kun je iets meer toelichten waarom dit gaat helpen voordat ik nieuwe frustaties ga oplopen? 

Wat betreft de SW2 update, zoals ook aangegeven in die product update is die uitrol gestopt. Betekent dat niemand die verder meer gaat krijgen. 

We hebben meerdere modems en wifipunten waar software voor gemaakt wordt. Want hoewel deze natuurlijk grotendeels gelijk is voor alle modems en voor alle wifipunten is het wel verschillende hardware. Waardoor er ook per modem en per wifipunt versies worden gemaakt. Daarna moeten die versies getest worden. En als ze dan goed bevonden zijn kunnen we ze uitbrengen. Dit hele proces gaat achter elkaar door. Maar niet voor alle modems en wifipunten tegelijk. Dat betekent dat modems en wifipunten na elkaar updates krijgen. En het dus kan gebeuren dat er enkele maanden tussen zit. Zodra er weer een nieuwe update is maken we daar een Product Update voor.

Ik deel de mening van Erwin1976 en anderen dat de lengte van dit updateproces “van de zotte” is. KPN heeft toch vast wel agile of betere methodieken geimplementeerd met geautomatiseerde testing in vaste opstelling van alle gesupporte hardware? Jullie zijn toch 1 van de grootste van Nederland?

En als afsluiter: ik wil graag de naam van je forumaccount aanpassen. Dit omdat we tegenwoordig namen waarin KPN of haar andere merknamen voorkomen niet meer toestaan. Jouw account is al een aantal jaar oud en hebben we daarom gemist. Tot nu. Ik kan hem aanpassen naar wat jij wilt. Alleen Jack zal niet gaan, die naam is al in gebruik.  

Klein stukje achtergrond: ik ben destijds bewust overgegaan naar Telfort: lichtvoetig, best wel kundig en vooral klantgericht. Er ging best wel eens wat fout maar dan werd je gebeld dat er wat fout ging met de oplossing erbij. Helaas is Telfort overgenomen/opgegaan in KPN. Mijn communitynaam is dan ook meer een statement. Zullen we afspreken dat jij hem mag veranderen zodra ik wifi heb die gewoon werkt (als water uit de kraan) zonder periodieke resets?

Verder zie ik hier nog meer mensen met problemen:

En die hebben wel een V12 gekregen wat het voor hen oploste. Ik krijg ik dat voor elkaar?

Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • May 30, 2026

@Erik van KPN Waarom staat dit topic in Internet en niet in Modems of Wifiversterkers?

• May 30, 2026

Ik heb ook een V10 een geen SW#2 meer aangesloten, toentertijd netjes ontkoppeld en verwijderd.

Vanochtend zag ik ook ineens de SW#2 weer gepaired en dus door mij weer ontkoppeld.

In een systeem staat dus nog steeds ergensd dat er ooit een SW#2 gekoppeld is geweest.😎