Skip to main content

Mij is gevraagd om eens een “eenvoudige” blik in KPN jargon te werpen over deKPN SuperWifiAfgelopen maandag een doos mogen ontvangen, een keurig ingepakt startpakket. Voorzien van twee Arcadyan Draadloze Wifi Versterkers, beknopte handleiding,  voedingsadapters en twee korte platte ethernetkabeltjes om e.e.a. met elkaar te verbinden.

 

 

Bij het uitpakken van de doos merk je toch wel dat er aandacht is besteed aan de verpakking, er zijn genoeg vakjes om open te maken, waarmee het uitpakken toch wel als een “belevenis” ervaren wordt.

De wifi versterkers voelen solide aan, doormiddel van de metalen voet merk je wel dat ze lekker zwaar aanvoelen. In tegenstelling tot de Zwarte Experia Wifi’s die niet normaal rechtop willen blijven staan.

 

Installatie via de ExperiaBox:

De eerste Wifi Versterker aansluiten aan de ExperiaBox, Stroomadapter in de wandcontactdoos. Aanzetten en 10 minuten wachten. Vervolgens brand hij groen en is deze bruikbaar. Om deze reden moet die bij de ExperiaBox blijven staan (of in ieder geval, verbonden aan een ethernetkabel, of die kabel nu van de ExperiaBox naar de woonkamer leid, of je hebt een kort ethernetkabeltje en je plaatst hem bij de ExperiaBox maakt helemaal niets uit.

De tweede Wifi Versterker moet je nu “tijdelijk” aansluiten op de Experiabox, zelfde werkwijze als de eerste Wifi Versterker. Maar nu kun je deze laatste weer ontkoppelen, en elders draadloos plaatsen met enkel de stekker in een wandcontactdoos. Hij brand groen als de locatie goed is, rood of oranje als de locatie ongeschikt is en moet deze dichterbij worden geplaatst.

Op deze wijze delen de Wifi Versterkers dezelfde wifi-naam en wachtwoord als de ExperiaBox. Ook worden alle functionaliteiten van de ExperiaBox overgenomen. Wifi op de ExperiaBox wordt ook in deze set-up ook uitgeschakeld. Je kunt zowel 2.4ghz of 5ghz tegelijk gebruiken, is maar net welk signaal op dat moment het sterkst is, of je gaat ze zelf weer scheiden in twee aparte netwerken (mijn voorkeur) eAdmin toevoeging: dit laatste is niet mogelijk]

 

Installatie via de KPN Thuis App:

Heb ik niet nog geprobeerd, zie er de toegevoegde waarde niet van in, wegens voorgaande stappen. De Wifi moet op welke wijze dan ook gewoon naar Tevredenheid voor een ieder blijven werken. Kortom, het is super eenvoudig om op welke wijze je ook wilt, de Wifi Versterkers aan te sluiten, iedereen kan dit. Of je nu een enorme leek bent, of super ervaren maakt in deze echt niet uit.

 

Wifi- Dekking:

Bij mij thuis dikke prima, de volledige snelheden worden tot nu toe overal waar ik loop behaald, zowel boven als beneden in huis is er prima wifi dekking. Er is geen enkel apparaat welke moeite heeft met het vinden van het netwerk, en ik gebruik gescheiden netwerken, zowel 2.4Ghz, als 5Ghz. Persoonlijk vind ik ze makkelijker/beter qua gebruiksgemak en installatie dan die enorm verschrikkelijke Experia Wifi dingen.

Ideaal is ook dat je de 2e, 3e, 4e enz. niet bedraad hoeft aan te sluiten, zodat deze prima in de buurt van een wandcontactdoos zijn werking doet op een plaats waar je slechte Wifi hebt.

Nu enkele dagen beide even laten draaien. En dan post ik mijn bevindingen wel weer. Echter weet ik bijna wel zeker dat deze apparaten niet mijn ding zijn. Voor jan en alleman super easy qua installatie, gebruiksgemak en een hele mooie Wifi-Dekking is dit hartstikke prima. Persoonlijk denk ik dat KPN deze groep klanten wil gaan helpen met een optimale Wifi in huis op een laagdrempelige wijze zodat het voor iedereen eenvoudig is te installeren en te gebruiken.

Een stopcontact tegen het plafond aan naast dat ding is natuurlijk geen gezicht :smile:

Nee, hij zou dan via PoE gevoed moeten worden. Dat is het meest logische. Maar PoE heeft die ook niet.

Wat dat betreft kun je dan beter deze aanschaffen: https://m.routershop.nl/tp-link-eap225-2-pack/pid=56989 Daarmee is wel plafondmotage mogenlijk en ze hebben PoE. Zijn goedkoper dan de SuperWifi's, denk dat ze er qua bereik niet vooronder doen. Je kunt 2,4 GHz en 5 GHz splitsen. En nog veel meer...


RBxx ik heb modem V10. De usb kon je benaderen als schijfopslag. Mijn guest network ben ik iig kwijt.


RBxx ik heb modem V10. De usb kon je benaderen als schijfopslag. 

Ja... een jaar of 5 geleden ofzo. Laatste jaren al niet meer hoor.


RBxx ik heb modem V10. De usb kon je benaderen als schijfopslag. Mijn guest network ben ik iig kwijt.

Maar sinds de Experia WiFi firmware updates zou je ook daarop een gastnetwerk moeten hebben.


Ik heb al mijn EDIMAX CAP1200's aan het plafond hangen en ze zijn voorzien van PoE.

Op de eerste verdieping hangt deze in de hoek van de centrale hal waar ook de standbuizen van de centrale verwarming lopen. De UTP kabel loopt achter die standbuizen en is daardoor zo goed als onzichtbaar.

In de woonkamer is deze ook in een hoek gemonteerd loopt de UTP kabel door een witte kabelgoot die ook vrijwel onzichtbaar is.

In de tuinkamer (later aangebouwd) had ik loze leidingen laten trekken naar twee centrale punten in het plafond. Één van die punten wordt nu gebruikt voor de UTP kabel.


Een stopcontact tegen het plafond aan naast dat ding is natuurlijk geen gezicht :smile:

Nee, hij zou dan via PoE gevoed moeten worden. Dat is het meest logische. Maar PoE heeft die ook niet.

Wat dat betreft kun je dan beter deze aanschaffen: https://m.routershop.nl/tp-link-eap225-2-pack/pid=56989 Daarmee is wel plafondmotage mogenlijk en ze hebben PoE. Zijn goedkoper dan de SuperWifi's, denk dat ze er qua bereik niet vooronder doen. Je kunt 2,4 GHz en 5 GHz splitsen. En nog veel meer...

Ook hier gaat hetzelfde op als bij de "Super" Wifi zonder loze leiding moet je met (plak) kabelgoten werken. Midden op een plafond gaat niet 'mooi' zonder vooraf aangebrachte  ingefreesde leidingen. Uiteraard kijken we niet constant naar het plafond in een hoek is dan acceptabel centraal is cosmetisch iets minder acceptabel.


Ook hier gaat hetzelfde op als bij de "Super" Wifi zonder loze leiding moet je met (plak) kabelgoten werken. 

Ja zeker, je hebt helemaal gelijk.


Nee, hij zou dan via PoE gevoed moeten worden. Dat is het meest logische. Maar PoE heeft die ook niet.

En zelfs al had de "Super"WiFi PoE dan nog lukt het je niet om dat ding netjes aan het plafond te bevestigen immers de LAN poort zit aan de achterzijde en de beugel is niet te verwijderen.


De beugel schijnt er wel af te kunnen maar dat moet met beleid. Dat is in dat topic van een half jaar terug genoemd ik dacht door Erik.

Toch in een ander topic dan ik dacht.

Voeding en lan moeten echt van recht achter komen niet van op zij. Anders dan staand lijkt gewoon weg niet mogelijk en niet de bedoeling van de design ontwerpers. Is dat aan de bovenkant  met de tekst verschuifbaar zit daar een op hang oog?

 


Is dat aan de bovenkant  met de tekst verschuifbaar zit daar een op hang oog?

Dat klopt, als je dat klepje weghaalt dan verschijnt het bekende etiket met de ‘geheime codes’ (SSID, WPA2 en Admin) en daarboven een sleutelgat ophangoog.


Aan de andere kant, als je hem in de huidige opzet wilt ophangen, dan gebruik je het oogje achter het klepje, de “voet” laat je zitten. Heb je ruimte om je kabels er langs te geleiden.

Mooi is het zeer zeker niet, en dat ding hangt dan scheef aan je muur :rofl:


Ik ben nog niet eens heel ontevreden al blijven beloftes over meer en beter bereik bij nieuwbouw huizen totaal niet haalbaar. Ik zal er dus nog eentje bij moeten kopen. Die perfecte wifi belofte is dus niet haalbaar. 


Ik ben nog niet eens heel ontevreden al blijven beloftes over meer en beter bereik bij nieuwbouw huizen totaal niet haalbaar. Ik zal er dus nog eentje bij moeten kopen. Die perfecte wifi belofte is dus niet haalbaar. 

Die is alleen haalbaar als je alle accespoints bekabeld aansluit.


Ik ben nog niet eens heel ontevreden al blijven beloftes over meer en beter bereik bij nieuwbouw huizen totaal niet haalbaar. Ik zal er dus nog eentje bij moeten kopen. Die perfecte wifi belofte is dus niet haalbaar. 

Dat zit toch in het punt dat het deels repeaters zijn. Mogelijk met betere hardware en firmware ten opzichte van de vorige versie de vierkante witte "versterkers". Triple band lijkt voor een betere draadloze mesh werking toch onmisbaar.

 


Ik heb nog een opmerking over de firmware updates.

Tijdens de installatie een aantal dagen geleden, was er ook een moment “Super WiFi gaat updaten”. Maar als ik nu in de web-interface ‘Check’, dan zie ik al weer een update beschikbaar naar 1.00.08v1

 

Is dit echt een nieuwe versie, of speelt hier hetzelfde “bugje” als in de Experia Wifi? klik hier

Daar gaat het om de 1.00.28 en 1.00.28v1 versies, die hetzelfde zijn.


Vervolg op de firmware ervaringen.

Inmiddels levert de “Check” knop weer een nieuwere versie op 1.00.08v2. De tweede (draadloos aangesloten) Super WiFi was al ‘vanzelf’ ge-update, maar de Primary stond nog op 1.00.08. Die heb ik met de “Upgrade” knop daarom zelf maar gedaan en na zo'n drie minuten was die ook up-to-date.

 


Deze update naar v2 is inhoudelijk dezelfde als de 1.00.08, het fixt alleen (net als bij de Experia Wifi) een bugje dat die Check knop niet bij iedereen werkte.

 

Verder is de Thuis app inmiddels voorzien van een update naar versie 3 waarbij ook in de app gastwifi ingesteld kan worden.


Bedankt @Erik_ voor de bevestiging van het “bugje” rond de verschillende versies. Ik vermoedde al dat er een ‘overeenkomst’ was met de Experia Wifi. Zoals gezegd draait versie 1.00.08v2 bij mij nu op beide units.


Kan je zo’n super wifi kastje ook naast je TV in de woonkamer plaatsen en via een ethernet kabeltje naar het itv kastje van kpn verbinden?


Kan je zo’n super wifi kastje ook naast je TV in de woonkamer plaatsen en via een ethernet kabeltje naar het itv kastje van kpn verbinden?

Alleen aan te bevelen als dat wifi punt bedraad is aangesloten anders niet doen.


Is het anders niet te doen? Ik heb bij de tv geen ethernet verbinding.


Kan je zo’n super wifi kastje ook naast je TV in de woonkamer plaatsen en via een ethernet kabeltje naar het itv kastje van kpn verbinden?

Is het anders niet te doen? Ik heb bij de tv geen ethernet verbinding.

Hier in een ander topic klik hier heeft iemand dat zo aangesloten, maar hoe betrouwbaar dat via WiFi verloopt en of dat überhaupt zo bedoeld is, zal een KPN moderator moeten zeggen.


Is het anders niet te doen? Ik heb bij de tv geen ethernet verbinding.

Er zijn mensen die dat zo aangesloten hebben en dat lijkt te werken. Zie dit topic.

Toch zou ik eerst van KPN willen horen hoe die "Super" WiFi's met IGMP snooping om gaan en of de nodes onderling op een apart kanaal communiceren met dedicated antennes.


Wat voor snelheden worden er behaald op de eerste en tweede verdieping van jullie woning?


Hoi @MarkusPosthuma en anderen.

Ik maak gebruik van 2 super wifi punten (witte ronde)
1 op de tweede etage (huiskamer) de andere staat in de gangkast op de tweede etage.
Dit zijn mijn resultaten gebruik gemaakt van Log in met KPN ID 
 

Is dit wat je graag wilde weten @MarkusPosthuma  ?

ik ben er erg tevreden mee.
Misschien er nog een aanschaften om beneden de zelfde resultaten te verkrijgen als op de zolder.