Skip to main content

Mij is gevraagd om eens een “eenvoudige” blik in KPN jargon te werpen over deKPN SuperWifiAfgelopen maandag een doos mogen ontvangen, een keurig ingepakt startpakket. Voorzien van twee Arcadyan Draadloze Wifi Versterkers, beknopte handleiding,  voedingsadapters en twee korte platte ethernetkabeltjes om e.e.a. met elkaar te verbinden.

 

 

Bij het uitpakken van de doos merk je toch wel dat er aandacht is besteed aan de verpakking, er zijn genoeg vakjes om open te maken, waarmee het uitpakken toch wel als een “belevenis” ervaren wordt.

De wifi versterkers voelen solide aan, doormiddel van de metalen voet merk je wel dat ze lekker zwaar aanvoelen. In tegenstelling tot de Zwarte Experia Wifi’s die niet normaal rechtop willen blijven staan.

 

Installatie via de ExperiaBox:

De eerste Wifi Versterker aansluiten aan de ExperiaBox, Stroomadapter in de wandcontactdoos. Aanzetten en 10 minuten wachten. Vervolgens brand hij groen en is deze bruikbaar. Om deze reden moet die bij de ExperiaBox blijven staan (of in ieder geval, verbonden aan een ethernetkabel, of die kabel nu van de ExperiaBox naar de woonkamer leid, of je hebt een kort ethernetkabeltje en je plaatst hem bij de ExperiaBox maakt helemaal niets uit.

De tweede Wifi Versterker moet je nu “tijdelijk” aansluiten op de Experiabox, zelfde werkwijze als de eerste Wifi Versterker. Maar nu kun je deze laatste weer ontkoppelen, en elders draadloos plaatsen met enkel de stekker in een wandcontactdoos. Hij brand groen als de locatie goed is, rood of oranje als de locatie ongeschikt is en moet deze dichterbij worden geplaatst.

Op deze wijze delen de Wifi Versterkers dezelfde wifi-naam en wachtwoord als de ExperiaBox. Ook worden alle functionaliteiten van de ExperiaBox overgenomen. Wifi op de ExperiaBox wordt ook in deze set-up ook uitgeschakeld. Je kunt zowel 2.4ghz of 5ghz tegelijk gebruiken, is maar net welk signaal op dat moment het sterkst is, of je gaat ze zelf weer scheiden in twee aparte netwerken (mijn voorkeur) eAdmin toevoeging: dit laatste is niet mogelijk]

 

Installatie via de KPN Thuis App:

Heb ik niet nog geprobeerd, zie er de toegevoegde waarde niet van in, wegens voorgaande stappen. De Wifi moet op welke wijze dan ook gewoon naar Tevredenheid voor een ieder blijven werken. Kortom, het is super eenvoudig om op welke wijze je ook wilt, de Wifi Versterkers aan te sluiten, iedereen kan dit. Of je nu een enorme leek bent, of super ervaren maakt in deze echt niet uit.

 

Wifi- Dekking:

Bij mij thuis dikke prima, de volledige snelheden worden tot nu toe overal waar ik loop behaald, zowel boven als beneden in huis is er prima wifi dekking. Er is geen enkel apparaat welke moeite heeft met het vinden van het netwerk, en ik gebruik gescheiden netwerken, zowel 2.4Ghz, als 5Ghz. Persoonlijk vind ik ze makkelijker/beter qua gebruiksgemak en installatie dan die enorm verschrikkelijke Experia Wifi dingen.

Ideaal is ook dat je de 2e, 3e, 4e enz. niet bedraad hoeft aan te sluiten, zodat deze prima in de buurt van een wandcontactdoos zijn werking doet op een plaats waar je slechte Wifi hebt.

Nu enkele dagen beide even laten draaien. En dan post ik mijn bevindingen wel weer. Echter weet ik bijna wel zeker dat deze apparaten niet mijn ding zijn. Voor jan en alleman super easy qua installatie, gebruiksgemak en een hele mooie Wifi-Dekking is dit hartstikke prima. Persoonlijk denk ik dat KPN deze groep klanten wil gaan helpen met een optimale Wifi in huis op een laagdrempelige wijze zodat het voor iedereen eenvoudig is te installeren en te gebruiken.

Dat ziet er niet best uit.

Heb je een 200Mbps glasvezel abonnement?

Als je op de 2e verdieping nog maar 75Mbps van de 200Mbps over hebt, dan is er iets goed mis. Van een volwaardig Mesh systeem zou je mogen verwachten dat je ook op de 2e verdieping de volledige snelheid zou kunnen halen.

Welke snelheid meet je op op de 2e verdieping via 5GHz met een zichtlijn naar de "Super" WiFi adapter?


Hoi @MarkusPosthuma en anderen.

Ik maak gebruik van 2 super wifi punten (witte ronde)
1 op de tweede etage (huiskamer) de andere staat in de gangkast op de tweede etage.
Dit zijn mijn resultaten gebruik gemaakt van Log in met KPN ID 
 

Is dit wat je graag wilde weten @MarkusPosthuma  ?

ik ben er erg tevreden mee.
Misschien er nog een aanschaften om beneden de zelfde resultaten te verkrijgen als op de zolder.

Yes, thnx!


Dat ziet er niet best uit.

Heb je een 200Mbps glasvezel abonnement?

Als je op de 2e verdieping nog maar 75Mbps van de 200Mbps over hebt, dan is er iets goed mis. Van een volwaardig Mesh systeem zou je mogen verwachten dat je ook op de 2e verdieping de volledige snelheid zou kunnen halen.

Welke snelheid meet je op 5GHz met een zichtlijn naar de "Super" WiFi adapter?

Op jou zolder misschien niet @wjb , maar op mijn zolder is het ruim voldoende voor dat wat ik gebruik.
En beneden (ook een huiskamer) zou  het wat beter kunnen, maar dat is op te lossen.
Het belangrijkste is de huiskamer op de tweede etage, daar heb ik mijn muziekkamer (Uitgebreide Sonos installatie) en thuis bioscoop. (Sonos surround)
Voor mij is dit goed. en bij jou in huis zal het weer anders zijn.


Op jou zolder misschien niet @wjb , maar op mijn zolder is het ruim voldoende voor dat wat ik gebruik.

Dat snap ik, mij is het meer te doen om de terminologie van KPN hanteert waarmee gesuggereerd wordt dat de wifi super wordt, maar dat is dus gewoon niet waar.

Als er ruim 60% van de snelheid verloren gaat door de draadloze communicatie tussen twee nodes dan is dat absoluut niet super te noemen.

Het bevestigt in ieder geval mijn overtuiging dat je er nog altijd verstandig aan doet om "gewoon" goede wifi accesspoints te gebruiken die je met een netwerkkabel aansluit op het netwerk.

Alleen voor als netwerkkabels echt niet mogelijk zijn is een mesh systeem wellicht een alternatief.


Tja, ik ben al minimaal 3 van die KPN superwifi dingen nodig, wil ik enigsinds een christelijke wifi hebben in huis.

Terwijl dit bij mij op te lossen is met één accesspoint, welke centraal geplaatst is. Kostenplaatje, 66% minder kosten tov die kpn dingen :)


Dit "Super" Wifi "Mesh" systeem heeft dan ook geen dedicated 3e band voor onderlinge communicatie, het zijn gewoon repeaters wat ik uit de specs en beschrijvingen opmaak. De cijfers van Genetic spreken de term Super flink tegen, het zal genoeg zijn en werkbaar per definitie niet super of perfect.

@genetic de 32Mbps beneden moet van boven komen?


Hoi @Galdor68 en anderen,

Ja mijn modem staat op de tweede etage. Daar maak ik het meeste gebruik van wifi. daar is ook de eerste ronde versterker bij geplaatst. Daar heb ik 4 grote kamers.

De tweede witte wifi in de gangkast op de tweede etage.
De derde verdieping 4 slaapkamers. J
Beneden de eetkamer de keuken en de fitness ruimte.


@genetic, dus je hebt beide "Super" WiFi's op de 2e verdieping staan?


@genetic, dus je hebt beide "Super" WiFi's op de 2e verdieping staan?

@wjb Ja op de tweede etage, ongeveer 10 meter afstand van het modem en van de eerste Super Wifi.


@genetic, dus je hebt beide "Super" WiFi's op de 2e verdieping staan?

@wjb Ja op de tweede etage, ongeveer 10 meter afstand van het modem en van de eerste Super Wifi.

De tweede op de bovenverdieping 3e etage indien noodzakelijk  liefst in een hal zal in mijn ogen de verspreiding verbeteren mogelijk ook naar beneden.


@genetic, dus je hebt beide "Super" WiFi's op de 2e verdieping staan?

@wjb Ja op de tweede etage, ongeveer 10 meter afstand van het modem en van de eerste Super Wifi.

Dat verandert de kijk op de cijfertjes enigszins.

Zijn beide "Super" WiFi nodes nu met een netwerkkabel aangesloten?

Ik ben benieuwd wat de snelheid op de 3e etage zou zijn als je één van de "Super" WiFi nodes draadloos op de 3e verdieping zou plaatsen.


@wjb

@genetic, dus je hebt beide "Super" WiFi's op de 2e verdieping staan?

@wjb Ja op de tweede etage, ongeveer 10 meter afstand van het modem en van de eerste Super Wifi.

Dat verandert de kijk op de cijfertjes enigszins.

Zijn beide "Super" WiFi nodes nu met een netwerkkabel aangesloten?
Nee een is bekabeld aangesloten (huiskamer)

Ik ben benieuwd wat de snelheid op de 3e etage zou zijn als je één van de "Super" WiFi nodes draadloos op de 3e verdieping zou plaatsen.

Daar zal ik vanavond of anders morgen eens naar kijken.

Misschien even wachten op mijn vriend, zoals je weet is mijn kennis over alles wat met ICT te maken heeft beperkt is.
Al blij dat ik het werkend kreeg. Misschien benut ik niet alles wat mogelijk is. 


Ben wat aant hobbyen :grin:  Ik heb 1 Experia Wifi van achter mn 2de router vandaan gehaald en deze naast de SuperWifi’s rechtstreeks op de Experiabox aangesloten.

Normaal kun je de Experia Wifi’s bereiken op http://192.168.2.150. Als ik dat nu doe, word ik direct doorgestuurd naar http://192.168.2.151. De master van de SuperWifi’s dus. De Experia Wifi word daar dus kennelijk slave van. En het diagrammetje wat ik dan krijg is als volgt:

Best leuk … :thinking:

Wat opvalt bij het lijstje van beschikbare netwerken in Windows en ook op de mobiel is dat er een “Verborgen netwerk” tussen staat.

Dat zal het mesh netwerk wel zijn zeker?

1 van de SuperWifi’s is nu druk met blauw knipperen. De master, die bekabeld is aan gesloten. Software update?


Is het nu zo dat op de Experia Wifi’s dezelfde software staat dan op de SuperWifi’s?

 


1 van de SuperWifi’s is nu druk met blauw knipperen. De master, die bekabeld is aan gesloten. Software update?

Nee, dat staat verklaard lager op het inlogscherm. Daarmee kan je zien met welke unit je "praat", zodat je het juiste (default) wachtwoord gebruikt.


1 van de SuperWifi’s is nu druk met blauw knipperen. De master, die bekabeld is aan gesloten. Software update?

Nee, dat staat verklaard lager op het inlogscherm. Daarmee kan je zien met welke unit je "praat", zodat je het juiste (default) wachtwoord gebruikt.

Ok :thumbsup:


Wifi Analyzer...

Op volgorde:

  • nummer 2 staat bovenaan, dat is de draadloze SuperWifi. Daar zit ik vlak naast, dus dat is logisch dat die bovenaan staat.
  • vervolgens is eigenlijk best interessant dat dan eerst nummer 3 komt, dat is de Experia Wifi 2,4 Ghz.
  • daarna nummer 1, dat is de bedraad aangesloten SuperWifi 2,4 en 5 Ghz. De master dus. Deze staat even ver weg als de Experia Wifi.
  • onderaan bungelt de Experia Wifi met 5 Ghz.

De SuperWifi is dus op de 2,4 Ghz niks krachtiger dan de Experia Wifi. Op de 5 Ghz laat de Experia Wifi het wel afweten.

Een andere app laat ongeveer hetzelfde zien:

Hoeveel gewicht je hier aan moet hangen weet ik niet. Het is geen speedtest natuurlijk.


Als 1 en 3 even ver weg staan lijkt de hardware van de Experia Wifi toch minder dan van de SuperWifi. Voor mij zegt dit meer dan een speedtest.

Gezien de stelregel dat er niet meer dan 100Mw E.I.R.P mag worden gebruikt  kan een Super wifi alleen sterker zijn als de Experia wifi een minder krachtige uitzend vermogen heeft.


100Mw

Ik denk dat je 100mW bedoelt. :wink:


100Mw

Ik denk dat je 100mW bedoelt. :wink:

🤐🤐🤐 draag iets nuttigs bij of er gewicht moet worden gehangen aan die waarden. Dat nuttelloos op de man reageren van jouw ben ik spuug maar dan ook echt spuugzat.

De correctie is goed, je kan het ook anders formuleren


Hoi Allemaal,

KPN Starterskit Draadloze Wifi versterker (2 stuks) Review

KPN heeft weer een nieuwe repeater uitgebracht, ditmaal een draadloze variant. Deze repeateris dualband en kan dus 2,4GHz & 5GHz aan. Door de KPN app valt deze repeater erg makkelijkte bedienen en deze app ondersteunt iOS en Android.

Bron: Tweakers


100Mw

Ik denk dat je 100mW bedoelt. :wink:

🤐🤐🤐 draag iets nuttigs bij of er gewicht moet worden gehangen aan die waarden. Dat nuttelloos op de man reageren van jouw ben ik spuug maar dan ook echt spuugzat.

De correctie is goed, je kan het ook anders formuleren

Wow, gebruik ik een smiley in de hoop dat deze reactie "luchtig" opgevat wordt, krijg je zo'n reactie.

Ik heb nog nooit een reactie hier op het forum geplaatst die "op de man is", dat is toch echt jouw eigen interpretatie.


Kan je de wifi van de experiabox ook gewoon blijven gebruiken als je de superwifi modules eraan toevoegd? Of moet je die wifi dan uitschakelen?

Bij tp-link adviseren ze namelijk je experiabox wifi uit te schakelen en alleen die van tp-link te gebruiken.


Kan je de wifi van de experiabox ook gewoon blijven gebruiken als je de superwifi modules eraan toevoegd? Of moet je die wifi dan uitschakelen?

Bij tp-link adviseren ze namelijk je experiabox wifi uit te schakelen en alleen die van tp-link te gebruiken.

Bij de v10a blijft de wifi van de Experiabox werken. Heb je een oudere versie, dan word die automatisch uitgeschakeld. 


Als je geen V10a hebt, dan doe je er verstandig aan om de wifi van de Experia Box uit te zetten.

De "Super"WiFi's ondersteunen smart/fast roaming en dat wordt teniet gedaan door elke wifi zender in jouw netwerk die dit niet ondersteunt of een andere implementatie kent.