Skip to main content

Mij is gevraagd om eens een “eenvoudige” blik in KPN jargon te werpen over deKPN SuperWifiAfgelopen maandag een doos mogen ontvangen, een keurig ingepakt startpakket. Voorzien van twee Arcadyan Draadloze Wifi Versterkers, beknopte handleiding,  voedingsadapters en twee korte platte ethernetkabeltjes om e.e.a. met elkaar te verbinden.

 

 

Bij het uitpakken van de doos merk je toch wel dat er aandacht is besteed aan de verpakking, er zijn genoeg vakjes om open te maken, waarmee het uitpakken toch wel als een “belevenis” ervaren wordt.

De wifi versterkers voelen solide aan, doormiddel van de metalen voet merk je wel dat ze lekker zwaar aanvoelen. In tegenstelling tot de Zwarte Experia Wifi’s die niet normaal rechtop willen blijven staan.

 

Installatie via de ExperiaBox:

De eerste Wifi Versterker aansluiten aan de ExperiaBox, Stroomadapter in de wandcontactdoos. Aanzetten en 10 minuten wachten. Vervolgens brand hij groen en is deze bruikbaar. Om deze reden moet die bij de ExperiaBox blijven staan (of in ieder geval, verbonden aan een ethernetkabel, of die kabel nu van de ExperiaBox naar de woonkamer leid, of je hebt een kort ethernetkabeltje en je plaatst hem bij de ExperiaBox maakt helemaal niets uit.

De tweede Wifi Versterker moet je nu “tijdelijk” aansluiten op de Experiabox, zelfde werkwijze als de eerste Wifi Versterker. Maar nu kun je deze laatste weer ontkoppelen, en elders draadloos plaatsen met enkel de stekker in een wandcontactdoos. Hij brand groen als de locatie goed is, rood of oranje als de locatie ongeschikt is en moet deze dichterbij worden geplaatst.

Op deze wijze delen de Wifi Versterkers dezelfde wifi-naam en wachtwoord als de ExperiaBox. Ook worden alle functionaliteiten van de ExperiaBox overgenomen. Wifi op de ExperiaBox wordt ook in deze set-up ook uitgeschakeld. Je kunt zowel 2.4ghz of 5ghz tegelijk gebruiken, is maar net welk signaal op dat moment het sterkst is, of je gaat ze zelf weer scheiden in twee aparte netwerken (mijn voorkeur) eAdmin toevoeging: dit laatste is niet mogelijk]

 

Installatie via de KPN Thuis App:

Heb ik niet nog geprobeerd, zie er de toegevoegde waarde niet van in, wegens voorgaande stappen. De Wifi moet op welke wijze dan ook gewoon naar Tevredenheid voor een ieder blijven werken. Kortom, het is super eenvoudig om op welke wijze je ook wilt, de Wifi Versterkers aan te sluiten, iedereen kan dit. Of je nu een enorme leek bent, of super ervaren maakt in deze echt niet uit.

 

Wifi- Dekking:

Bij mij thuis dikke prima, de volledige snelheden worden tot nu toe overal waar ik loop behaald, zowel boven als beneden in huis is er prima wifi dekking. Er is geen enkel apparaat welke moeite heeft met het vinden van het netwerk, en ik gebruik gescheiden netwerken, zowel 2.4Ghz, als 5Ghz. Persoonlijk vind ik ze makkelijker/beter qua gebruiksgemak en installatie dan die enorm verschrikkelijke Experia Wifi dingen.

Ideaal is ook dat je de 2e, 3e, 4e enz. niet bedraad hoeft aan te sluiten, zodat deze prima in de buurt van een wandcontactdoos zijn werking doet op een plaats waar je slechte Wifi hebt.

Nu enkele dagen beide even laten draaien. En dan post ik mijn bevindingen wel weer. Echter weet ik bijna wel zeker dat deze apparaten niet mijn ding zijn. Voor jan en alleman super easy qua installatie, gebruiksgemak en een hele mooie Wifi-Dekking is dit hartstikke prima. Persoonlijk denk ik dat KPN deze groep klanten wil gaan helpen met een optimale Wifi in huis op een laagdrempelige wijze zodat het voor iedereen eenvoudig is te installeren en te gebruiken.

Het valt mij op dat niemand hier het heeft over alle alternatieve producten op de markt die meer kunnen voor minder geld. Verschillende merken hebben al jaren dit soort sets en die zijn tegenwoordig heel goed uit ontwikkeld en kosten minder of hetzelfde voor 3 punten ipv 2 afhankelijk van het model.. 

 

Meest bekende voorbeeld is Deco van tp link. Die werken ook icm experiaboxen. https://www.tp-link.com/nl/deco-hulppagina/


Het valt mij op dat niemand hier het heeft over alle alternatieve producten op de markt die meer kunnen voor minder geld. Verschillende merken hebben al jaren dit soort sets en die zijn tegenwoordig heel goed uit ontwikkeld en kosten minder of hetzelfde voor 3 punten ipv 2 afhankelijk van het model.. 

 

Meest bekende voorbeeld is Deco van tp link. Die werken ook icm experiaboxen. https://www.tp-link.com/nl/deco-hulppagina/

Hoi Iggo, daar heb ik het juist wel over. In de beschrijving van mijn deco staat dat de wifi van de experiabox uitgeschakeld dient te worden...


Het valt mij op dat niemand hier het heeft over alle alternatieve producten op de markt die meer kunnen voor minder geld. Verschillende merken hebben al jaren dit soort sets en die zijn tegenwoordig heel goed uit ontwikkeld en kosten minder of hetzelfde voor 3 punten ipv 2 afhankelijk van het model.. 

 

Meest bekende voorbeeld is Deco van tp link. Die werken ook icm experiaboxen. https://www.tp-link.com/nl/deco-hulppagina/

Dit topic gaat over SuperWifi's, dus logisch dat het hier over alleen maar de SuperWifi's gaat :smile:

Maar het zou geen verkeerd idee zijn om andere topics te openen en daar andere accespoints te behandelen. Want je hebt gelijk, er zijn heel veel andere accespoints op de markt die zeker net zo goed zijn voor dezelfde prijs. En met meer mogenlijkheden.


Ik heb de hele review eens op het gemak zitten lezen en tot de conclusie gekomen er eigenlijk geen conclusie is of het nu het geld waard is om aan te schaffen.:thinking:  en daarbij Welke AC standaard heeft de KPN super wifi?


Stomme vraag wellicht, maar kan een extra SuperWifi punt een WiFi signaal verlengen, dus van SW in ExperiaBox naar volgende SW in stopcontact (waar nog net voldoende signaal is) naar volgende 3e SW waar onvoldoende signaal is om het signaal van de SW aan de ExperiaBox op te pakken, maar wel die van de 2e SW.  En van daaruit dus weer volledig signaal uitstralen voor apparaten verderop, of op andere verdieping via trapgat, want door betonnen vloer komt weinig tot geen signaal van Experia Box door. 
Of blijft dan gewoon de beste optie om een kabel naar boven te trekken vanaf de ExperiaBox en daar een extra access point op aansluiten? 


Stomme vragen bestaan niet @Marcel haat slecht internet. Je kunt zoveel SuperWiFi's aansluiten als je wilt. De SW geeft vanzelf aan of deze nog voldoende bereik heeft om door te zenden doormiddel van een ledje. De Superwifi's communiceren met elkaar maar ik wil wel meegeven dat de snelheid per punt wel hard achteruit gaat, omdat deze wel continu moet verlengen. Het beste is en blijft om een kabel te trekken en eventueel te kiezen voor een Acces Point of Experia WiFi. De Experia WiFi krijg je afhankelijk van de WiFi manager soms gratis in bruikleen geleverd, maar dit bepaald de WiFi Manager of dit het geval is. 


hoe sluit ik superwifi aan?

ik ben al 2 dgn bezig en nog niks.

kan je beide versterkers draadloos van de modem zetten?


hoe sluit ik superwifi aan?

@parkiet1981 Wat vond je onduidelijk aan de bijgeleverde installatie handleiding?

kan je beide versterkers draadloos van de modem zetten?

Nee, de eerst aangesloten Super WiFi moet permanent via de kabel verbonden blijven met het modem.


oke is me duidelijk erg bedankt.

kan ik van de superwifi de 5G ook uitzetten?

 


oke is me duidelijk erg bedankt.

kan ik van de superwifi de 5G ook uitzetten?

De SuperWifi's ondersteunen überhaupt geen 5G. Wel WiFi 5 GHz. Maar dat is iets anders dan 5G. WiFi 5 GHz kun je niet apart uitschakelen op de SuperWifi's. 


oke ik bedoel idd 2.4 Ghz of de 5.0 Ghz appart uit te zetten maar dan weet ik wel voldoende.

 

ik wou wel mijn superwifi appart een naam geven zodat ik dan appart in kan connecten is dat dan wel mogelijk?

omdat het nu de zelfde naam heeft en hen en weer blijft switsen


 ….. omdat het nu de zelfde naam heeft en hen en weer blijft switsen

Dat switchen is juist de bedoeling. Dit “fast-roaming” tussen de SuperWiFi’s zorgt ervoor dat als je door jouw huis loopt met een telefoon je het niet zal merken als de telefoon van de éne naar de andere SuperWiFi schakelt en daardoor goede verbinding houdt.


Hoe zie je dat überhaupt dat die heen en weer aan het switchen is? Ik zie rechtsboven int scherm alleen maar een wifi tekentje, daaraan kan ik niet zien of dat die met 2,4 of 5 GHz verbonden is, en ook niet met welk wifi punt. Heeft u daar speciaal een app voor geïnstalleerd ofzo? En bent u dan niet problemen aant opzoeken die er niet zijn?


Heeft u daar speciaal een app voor geïnstalleerd ofzo? 

De KPN Thuis app wellicht? Die geeft dat duidelijk aan.

En bent u dan niet problemen aan t opzoeken die er niet zijn?

Dat vraag ik mij inderdaad ook af. :thinking:


ik vraag me aleen af als je via de superwifi ook op de breedband kan? met de modem kan dat wel

 


Helaas @parkiet1981 , deze vraag snap ik niet. Bedoel je via de Super Wifi naar ‘het internet’ ? Natuurlijk kan dat.


Hoe zie je dat überhaupt dat die heen en weer aan het switchen is? Ik zie rechtsboven int scherm alleen maar een wifi tekentje, daaraan kan ik niet zien of dat die met 2,4 of 5 GHz verbonden is, en ook niet met welk wifi punt. Heeft u daar speciaal een app voor geïnstalleerd ofzo? En bent u dan niet problemen aant opzoeken die er niet zijn?

De Thuis app van KPN laat zien welke devices met welk punt verbonden zijn. 


Hallo,

Kan iemand mij vertellen of als ik superwifi aanschaf deze ook bereik heeft achterin in een tuinhuis dat ca. 30 meter bij het woonhuis vandaan staat?

 

Dank!


Hallo,

Kan iemand mij vertellen of als ik superwifi aanschaf deze ook bereik heeft achterin in een tuinhuis dat ca. 30 meter bij het woonhuis vandaan staat?

 

Dank!

Dat kan niemand precies zeggen, maar waarschijnlijk zal het niet of heel slecht werken. Het is zeer aan te bevelen om een kabel te leggen.


Dank je wel. Kabel trekken helaas geen optie. Zou een powerline adapter dan een goed alternatief zijn? Ik heb overigens als een DVS van KPN. Ik weet niet of een powerline adapter dan nog erbij kan.


Powerline en dvs is hetzelfde. Je kunt het proberen om er 1 aan te schaffen.


Sluit nooit twee powerlines aan op één lichtnet, dat gaat niet goed.

Wel kan je een bestaande set uitbreiden met een extra adapter maar dan doe je er absoluut verstandig aan hetzelfde merk te gebruiken.


Beste KPN, 

Ik heb nu al een behoorlijke tijd tijd te kampen met slechte wifi door het huis. Het gezin raast maandelijks door de 4G data omdat de wifi continu weg valt, of omdat de toestellen de routers niet kunnen vinden dan wel de toestellen niet van versterkers overschakelen door het huis.

Ik vroeg mij af of het niet mogelijk is o m ook eens superwifi te mogen testen om te kijken of dat uitkomst bied.

Ik zou een test pakket toch wel een fijne tegemoetkoming vinden tegenover het wekelijks met de helpdesk bellen en weer routers te resetten.

 

Ik wil best geld uit geven als ik weet dat het werkt. Maar nu 150 euro uitgeven om even te kijken of het werkt vindt ik nogal een dingetje.

Met vriendelijke groet,

Dennis


Maar hoe krijg je dan die grote kromme steun aan de achterkant weg? Wil de eerst graag aan de muur bij de voordeur hangen en de ander aan het plafond in het trappen gat. Maar ik weet niet hoe je de WiFi zonder beschadigen open krijgt..


Je moet die beugel gewoon laten zitten immers hij kan toch niet plat tegen de muur omdat de aansluitingen voor stroom en netwerk ook aan de achterkant zitten.