Skip to main content

Hi,

 

Wij hebben vandaag onze experia box ontvangen.

Nu zit de rode stekker die in de handleiding staat, er niet bij in het pakket, er komt wel nog een monteur om alles aan te sluiten, heeft hij deze dan bij?

 

Mvg,

Fiona 

 

 

Die rode kabel is volgens mij voor als je glasvezel hebt. Bij ADSL heeft is die niet nodig. Maar dan nog: het is een gewone normale standaard netwerk kabel, er is niets bijzonders aan. Als de monteur komt, heeft hij deze zeker bij zich.


Die rode kabel is volgens mij voor als je glasvezel hebt. Bij ADSL heeft is die niet nodig. Maar dan nog: het is een gewone normale standaard netwerk kabel, er is niets bijzonders aan. Als de monteur komt, heeft hij deze zeker bij zich.

 

We hebben een glasvezel abonnement, oke dank je wel voor je reactie!


die rode utp kabel is zeker nodig van nt (glasvezelkastje) naar experiabox

hiervoor kun je trouwens elke utp netwerk kabel gebruiken

pak een cat 5e of cat 6 kabel

ik neem aan dat een monteur wel een kabel in zijn bus heeft liggen

niet netjes trouwens dat hij er niet bij zit

is het een nieuwe aansluiting ?

kijk dan even in de doos “voor de monteur” daar zit deze kabel waarschijnlijk in en nt glasvezelkastje


De rode kabel wordt al heel lang niet meer gebruikt, beetje jammer dat het nog steeds in de gebruiksaanwijzing staat.
Er zit daarvoor een normale kleur utp-kabel in de doos.
Overigens heeft de monteur altijd van alles bij zich, ook kabels.


kabel al gevonden ?

bij een nieuwe glasvezel installatie

kijk even in de platte doos "voor de monteur”

hier zit de rode kabel in


kabel al gevonden ?

bij een nieuwe glasvezel installatie

kijk even in de platte doos "voor de monteur”

hier zit de rode kabel in

 

Ik heb geen doos erbij zitten met “voor de monteur”. 

Ik ga er van uit dat de monteur deze zelf bij zich heeft? 


als je dan maar niet op xdsl geprikt word

als je bijvoorbeeld in een cogas gebied zit en caiway hebt kan je geen glasvezel van kpn krijgen

 


Hoi @Fionakruk . Welkom op het forum.

De monteur heeft dat soort zaken wel op de wagen en ik heb het volste vertrouwen dat dit goed komt. 

Mocht je willen dat ik de details van de order nog even controleer kun je dan je profiel aanvullen en mij een seintje geven?


als je dan maar niet op xdsl geprikt word

als je bijvoorbeeld in een cogas gebied zit en caiway hebt kan je geen glasvezel van kpn krijgen

 

Dat is gecheckt door KPN bij het afsluiten van het abonnement 🙂 dus dat zou goed moeten komen.

voorheen juist ziggo met coax, die kon niet aangesloten worden door de glasvezel die aangelegd was zonder mogelijkheid tot doortrekken van de coax.

dus overgestapt :-)


oke een nieuwe aansluiting dus

dan komt er een monteur het aansluiten wel raar dat je de NT glasvezelkastje niet via de post hebt gekregen (doos voor de monteur) deze zou hij dan mee nemen (misschien ander beleid) nu

in die doos zit ook de rode utp kabel

het zou vast goed komen

deze krijg je glasvezelkastje en zou de monteur mee nemen

 


voorheen juist ziggo met coax, die kon niet aangesloten worden door de glasvezel die aangelegd was zonder mogelijkheid tot doortrekken van de coax.

dus overgestapt :-)

Glasvezel ligt nooit in de weg voor coax van Ziggo hoor, dat kan niet. Wat wel kan is dat u binnen in huis utp / ethernet kabels (dat is dus geen glasvezel) in de muren van meterkast naar de wandcontactdoos in de woonkamer hebt liggen. En misschien ook naar de slaapkamer boven. Deze zouden dan bij Ziggo vervangen moeten worden voor coax. 


het voorheen gebruik ziggo in dat geval ligt er coax

ik ga er dan van uit dat de bekabeling intern ook coax is

bij kpn moet dit vervangen worden door utp kabels voor de itv

maar het zijn vaak buizen van punt naar meterkast

coax eruit utp erin simpel

 


Ik had bij nader inzien wel verwacht dat er een zogenaamde NT (omzetter glasvezel signaal)  gestuurd zou worden. Misschien moet ik toch even in die bestelling kijken, @Fionakruk . 

Mocht je dat op prijs stellen, kun je dan je profiel aanvullen en mij een seintje geven?


Ik heb niks meer gehoord en ga er van uit dat je voldoende informatie hebt. Mocht je toch nog vragen hebben, stel ze gerust.


vreemd dat er een topic word gestart en je geen antwoord krijgt

die NT heeft ts niet :

"”Ik heb geen doos erbij zitten met “voor de monteur”. 

Ik ga er van uit dat de monteur deze zelf bij zich heeft? "”

en als de monteur deze niet bij zich heeft zit je met de gebakken peren

 


Ik had bij nader inzien wel verwacht dat er een zogenaamde NT (omzetter glasvezel signaal)  gestuurd zou worden. Misschien moet ik toch even in die bestelling kijken, @Fionakruk . 

Mocht je dat op prijs stellen, kun je dan je profiel aanvullen en mij een seintje geven?

 

De NT's worden nooit naar de klant gestuurd. Deze hebben de monteurs in hun auto liggen, aangezien er enkele handelingen verricht moeten worden (schoonmaken van de glasvezel bijvoorbeeld) om de NT aan te sluiten. Deze handelingen mogen enkel en alleen gedaan worden door een monteur welke hier gecertificeerd voor is. Bij een foutieve installatie van de NT kan het gebeuren dat de vezel kapot gaat of dat er een hoge demping op de vezel zit. En dat wil uiteraard niemand. :yum:

 

Mocht de monteur geen NT bij zich hebben kan altijd nog aan de collega monteurs in de buurt gevraagd worden. De klant zal dan ook nooit een NT bij een bestelling geleverd krijgen.

 

Hopelijk heldert dit op waarom TS geen NT heeft. :)

 

Groet,

Jordy


Ik heb hem wel via postnl gekregen

En er zelf op geklikt

hoezo glasvezel schoon maken

hier zit een beschermkap op

Omdat ik op de buren gepatst was heb ik de vezel samen met reggefiber door gemeten met een soort laserpen zodat hij het in het pop station kon vinden met hem aan de telefoon contact


Ik heb hem wel via postnl gekregen

En er zelf op geklikt

hoezo glasvezel schoon maken

hier zit een beschermkap op

Omdat ik op de buren gepatst was heb ik de vezel samen met reggefiber door gemeten met een soort laserpen zodat hij het in het pop station kon vinden met hem aan de telefoon contact

 

De glasvezel moet schoongemaakt worden met een speciale cleaner. Het kleinste vuiltje kan er al voor zorgen dat de verbinding niet werkt. Het 'tracen' zoals wij dat noemen met de laserpen is puur om te kijken wat de juiste verbinding is. Dit licht zit in een ander spectrum dan het licht van de verbinding vanuit het apparatuur en reageert dan ook heel anders op vuil. Daarnaast gaat het licht van de laserpen ook door het hele glassnoer terwijl het licht van de verbinding door de glasvezel (de kern, vele malen kleiner dan een mensenhaar) gaat.

Er zit inderdaad een zwarte beschermkap op de vezel van de NT, maar niet op de FTU. Beiden moeten schoongemaakt worden. Met een speciale scope kun je zien hoe vuil de vezel is voordat deze wordt schoongemaakt en aangesloten, vuil dat alleen te zien is met de scope. Daarom dat deze, doorgaans, alleen door een monteur aan te sluiten is.


Nou dat is mij niet toegelicht

En heeft hij ook niet gedaan

bij mij zat op de ntu een witte kap

en de nt inderdaad een zwart blokje

mijn glasvezel werkt goed

Je hebt gelijk het is een karweitje voor de monteur omdat het gevoelig is

Ik doe veel in de Electronica

Ik weet het dus wel hoe het werkt

Trouwens een andere vraag wat is de rede dat je een fritzbox gebruikt en geen experiabox als ik vragen mag


Nou dat is mij niet toegelicht

En heeft hij ook niet gedaan

bij mij zat op de ntu een witte kap

en de nt inderdaad een zwart blokje

mijn glasvezel werkt goed

Je hebt gelijk het is een karweitje voor de monteur omdat het gevoelig is

Ik doe veel in de Electronica

Ik weet het dus wel hoe het werkt

Trouwens een andere vraag wat is de rede dat je een fritzbox gebruikt en geen experiabox als ik vragen mag

 

Ik gebruik de fritzbox omdat ik daarmee meer kan instellen en deze op afstand kan benaderen. De experiabox is ook een goed modem, alleen de mogelijkheden die ik wil gebruiken zijn niet mogelijk daarmee (met name het op afstand benaderen).


Oke

Ik gebruik nu nog de 7581

mijn rede stabieler als de v10

Glasverbinding sneller 508 down 512 up

Met fritzbox 512down 640 up

Eigen beheer bv firmware updates

Alles gaat via door een netgear r9000 router

Vpn beveiliging enz.

 

 

 


Dank voor de toelichting, @jordy.vanderbolt :-)  Ik leef nog in het verleden, mijn excuses. 

We hebben ooit wel NT's naar klanten gestuurd maar dat is al weer lang geleden. Fijn dat je ons hierin kunt geruststellen. Dan heb ik er volste vertrouwen in dat de monteur zijn werk kan doen.


Dan zou het goed komen

En als de NT er al hangt heeft de monteur vast wel een “rode” utp netwerk kabel bij zich


Hi,

 

Wij hebben vandaag onze experia box ontvangen.

Nu zit de rode stekker die in de handleiding staat, er niet bij in het pakket, er komt wel nog een monteur om alles aan te sluiten, heeft hij deze dan bij?

 

Mvg,

Fiona 

 

 

ik heb vandaag de box ontvangen en de rode kabel mist ook. Wel de stroomadadpter, een grijze met gele uiteinde en een zwarte met groene uiteinde en een doosje met groene poort (die niet nodig is als ik het goed begrijp want ik neem alleen internet af) en uiteraard de box. Ik heb glasvezel en ben nieuwe klant. 

Maar als ik de reacties hierboven lees kan de bijgeleverde grijze kabel er ook voor dienen en anders heeft de monteur het bij zich (die komt vrijdag)


Daar kun je gerust van uitgaan, @nijmeegse .  De monteur heeft altijd reserve onderdelen bij zich. Komt goed.