Skip to main content

Ik ben sinds gisteren 13 maart 2024 overgezet op glasvezel.

Het kabeltje dat ik erbij kreeg om het glasvezelpunt met mijn modem te verbinden, is veel te kort.

Ik heb ongeveer 12 meter nodig, het modem verplaatsen is niet mogelijk.

Ik heb het nu aangesloten met een cat7 FTP 100% koper, kan dat want glasvezel doet het niet ?

Het lampje "glas” in de meterkast brandt niet.

Ik heb nu geen internet, TV en telefoon.

Hallo @Robert Visser 

Als je de korte kabel even gebruikt met jouw modem direct bij het glasvezelpunt, werkt het dan wel? Ik denk dat het niets uitmaakt. Het glas lampje geeft alleen aan of de glasvezel verbinding werkt.

Als het dan ook niet werkt, bel dan met KPN op 0800-0402 en meldt een storing.


Zelf heb ik er 10 meter CAT 5E tussen. Werkt prima. 

Het lampje "glas” in de meterkast brandt niet.

Werkte het gisteren wel?

Bel voor deze storing even naar kpn.

Het gratis nummer van kpn is 0800-0402 ( <- op je mobiel aantikken om te bellen)
Storingen zijn 24/7 te melden.


@RBxx , Hallo RBxx, zoals je al dacht, maakte het niets uit dat ik het modem in de meterkast hield met het korte kabeltje, dan doet dat lampje het ook niet.

@PeterG , Hallo PeterG, het glasvezellampje is nog niet aan geweest, inmiddels hebben we voor de vierde keer contact gehad met de klantenservice. Zojuist hebben ze toegezegd een andere kabel op te sturen ik heb nu een FTP en dat moet volgens hen toch echt UTP zijn. We wachten het af.

Dinsdag komt hoe dan ook een monteur, we zijn hier benieuwd, alvast bedankt voor jullie reacties.


CAT7 is overkill, CAT5e/CAT6 of CAT6a is meer dan voldoende @Robert Visser 

zie hieronder een uitleg over FTP/UTP-kabels:

https://www.netwerkkabel.eu/nl/blogs/blog/wanneer-heb-ik-een-afgeschermde-kabel-nodig/


Hi @Robert Visser 

Dinsdag komt hoe dan ook een monteur, we zijn hier benieuwd, alvast bedankt voor jullie reacties.

Ik denk dat de toegezegde kabel geen verschil gaat maken, de korte rode kabel is UTP cat6 en toen werkte het ook niet. Ik heb meer vertrouwen in de monteur. Eerst moet de glasvezel gaan werken.


" het glasvezellampje is nog niet aan "

Hmm. Mogelijk ben je toch nog niet omgezet als er nog helemaal nog geen signaal op is.

Wat was je provider en via welke drager? Mogelijk werkt dat nog.


Ha @PeterG , inderdaad heb ik dat geprobeerd en dat werkt nog, dus weer internet en TV, dank.

We zaten hier touwens bij Ziggo.

Ik denk ook dat de dertiende maart erg rekbaar is.

Maar vanavond weer TV kijken.


Hi @Robert Visser, ik neem aan dat je met de overstapservice naar KPN komt. Dan zal Ziggo de verbinding pas afsluiten zodra KPN doorgeeft dat jouw verbinding bij KPN succesvol is opgestart.


Iedereen bedankt voor de reacties,

De monteur is net weg, de ontvangen kabel heb ik niet gebruikt, hij was iets tekort en mijn FTP cat 7 had ik al gedeeltelijk weggewerkt.

Er bleek een kabel verkeerd te zijn aangeloten in de wijkkast (HUB).

De monteur zei dat iemand 29 en 26 verwisseld had.

Alles werkt nu.


Goed om te lezen dat het nu werkt @Robert Visser . Veel plezier met glasvezel !!

Heb je de tijd kunnen overbruggen met Ziggo zodat je niet zonder zat?


@RBxx 

Ja dat is gelukt, we hebben zojuist bericht gekregen dat ziggo ongeveer een uur geleden de boel heeft stopgezet, we hebben dus niet zonder gezeten.

We zijn hier helemaal blij.


Mooi, dan heeft de overstapservice dus goed gewerkt.