Skip to main content
Vraag

Rood alarmlampje op toegestuurd KPN TY01 glasvezel aansluitkastje

• May 2, 2026
  • 2 reacties
  • 36 keer bekeken

Per 1 mei 2026 zou ik een KPN glasvezelabonnement moeten hebben. Ik heb een bevestigingsmail dat de service is gerealiseerd, en een "Hallo" doos ontvangen met een TY01 kastje en een KPN Box 12 router.

Nu zijn er 2 dingen aan de hand.

1. De video "Zelf eenvoudig KPN Glasvezel installeren binnen 5 minuten" gevolgd en het TY01 kastje er op gezet. Het gaf een duidelijke klik, stroom erop en na een minuutje ofzo gaat het rode alarmlampje branden. Ook bij een tweede keer doorlopen van de procedure is dit het resultaat.

2. Het nieuwe thuisabonnement krijg ik niet aan dit account gekoppeld. Als ik dat doe (via de volledige dialoog Gegevens controleren) krijg ik netjes de melding dat het product is gekoppeld maar vervolgens blijft de lijst van producten leeg, ook na refresh in de browser, leegmaken van de cache van de browser en opnieuw inloggen.

Op 11 mei komt een monteur, om een stopcontact in de meterkast aan te brengen en hopelijk is het ook mogelijk om een netwerkkabel naar de woonkamer te trekken. Maar eerst de verbinding zelf werkend krijgen. Kan ik intussen nog iets doen om dichter bij een oplossing te komen? Ik kan nl. niet afleiden of het rode alarmlampje veroorzaakt wordt door een puur technisch probleem of omdat wellicht het glasvezelabonnement simpelweg nog (steeds) niet actief is. Dat laatste zou het geval kunnen zijn omdat het product zich niet laat koppelen. En de daadwerkelijke activatie van het abonnement wil ik natuurlijk zeker stellen voordat de monteur komt.

2 reacties

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@PRudE2 

Welkom op de community van KPN.

Een “rood alarmlampje” op het glasvezelmodem (FTU) betekend dat er geen licht (geen signaal) op jouw glasvezelnetwerk zit, tussen de wijkcentrale en jouw woonadres.
Dit kan komen, doordat de monteur jouw patch in de wijkcentrale mogelijk op een verkeerd adres heeft in geplugd, waardoor jij nu geen licht (signaal) over het glasvezel binnen krijgt.
Het zou mogelijk ook nog aan iets anders kunnen liggen, zoals een kapotte glasvezelkabel, al is die kans niet groot.

Ik adviseer je daarom ook, om even contact op te nemen met de storingsdienst van KPN via 0800-0402 (of 1200 vanaf een KPN mobiele aansluiting).

Spreek dan nadat de voice respons stem je heeft gevraagd waarvoor je belt, het volgende in:
ik wil een medewerker spreken, en na de tweede vraag storing.

De medewerker die je dan te spreken krijgt, kan dan een lijnmeting verrichten tussen de wijkcentrale en jouw woonadres, en zo zien dat er bijvoorbeeld gaan signaal op zit.

De storingsdienst van KPN is 24 uur per dag, en 7 dagen per week (dus ook op zondag) telefonisch bereikbaar bij storingen of technische problemen.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • May 3, 2026

Bedankt Michiel! De oorzaak blijkt een "Uitstel van verbinding" omdat de service activatiedatum administratief gekoppeld blijkt te zijn aan een afspraakdatum met een monteur indien deze afspraak is gemaakt. De glasvezelverbinding besteld per 1 mei krijgt dus pas signaal op de dag dat de monteur komt: 11 mei, ondanks de bevestigings-email dat de service was gerealiseerd.

Nu krijg je dus als klant te maken met interne KPN-administratieve procesbeperkingen die nergens zijn uitgelegd. Dit is verouderd en onhandig, we leven niet meer in het IBM Mainframe System/370 tijdperk van de jaren '70.

Ik kon nog wel kijken of de geleverde apparatuur werkt, zij het zonder internetsignaal. De KPN Box kon gewoon worden benaderd via de admin userinterface dus dat is in orde. 

Hopelijk is er per 11 mei wel een signaal beschikbaar als de monteur komt. En dan nog een klein doch interessant detail: of de facturering van het abonnement per 1 mei (bestelde ingangsdatum), 28 april (vervroegde realisatie volgens e-mail) of 11 mei (uitgestelde realisatie) gaat lopen, en of de monteur nou wel of niet gratis is binnen 2 weken na realisatiedatum (afgezien van materiaalkosten) want of dit onder de installatiegarantie valt is mij niet duidelijk. In de online afspraakdialoog voor een monteur kost het in elk geval altijd minimaal 99 euro, ook als je de afspraak kiest voor een nieuwe abonnement en je er met installeren zelf niet uit komt.

Administratief laat dit veel te wensen over.