Skip to main content

Sinds gisteravond (16.03.2020) lijkt de routering van mijn VPN verbinding naar de server van mijn Duitse werkgever te zijn veranderd, waardoor ik een enorme latency heb. Dit resulteert in een dusdanig langzame verbinding, dat ik nauwelijk kan werken met de applicaties die op de server draaien en bestanden op de netwerkschijven. De klantenservice kan hier niet in ondersteunen, omdat dit te technisch is. Ik heb twee vaste IP adressen waarmee ik kan verbinden. Mijn vraag: is het mogelijk om de routering van de verbinding van mijn eigen IP adres met deze beide Duitse IP adressen vast te configureren? 

 

NB. Ik werk al sinds jaren 1 a 2 dagen per week thuis. Dit probleem doet zich een enkele keer voor, maar is ook vaak zo weer vanzelf opgelost (waarschijnlijk afhankelijk van de routering) 

Het probleem ligt dus overduidelijk binnen de VPN en dat ligt buiten de invloedssfeer van KPN.

Je zult dit toch echt met jouw ICT afdeling op moeten nemen.

En zo zie je dat je aan een tracert soms dus WEL kan zien waar het probleem ligt ;-)

Zoals ik al zei …

Alleen als alle hops achter een hop met een hogere responsetijd ook een hogere responsetijd geven kan dat een indicatie zijn van congestie.

 

Dat heb ik ook ook bevestigd. Het ging mij om de volgende opmerking van jou:
 

Een trace route geeft geen goede inzage in de plek waar de vertraging optreedt

 

op mijn vraag over de tracerroutes. Maar juist in dit soort gevallen kan het een uitstekende tool zijn zoals je ziet. Mits goed gebruikt en goed geïnterpreteerd. :wink:


Ja, sorry, had even deze post gemist 🙂. Maar dat heb ik ook getest. Beide IP adressen zijn gelijk. 

Dat had ik ook wel verwacht, meestal zien we dat alleen verkeer richting het eigen netwerk binnen de tunnel loopt en ander verkeer er buiten blijft. Wel zien we bij high-risk omgevingen dat een organisatie er voor kiest om al het verkeer via de VPN tunnel te laten lopen om zo ongewenste sites/communicatie te kunnen filteren. Dat is bij jou in ieder geval niet het geval.

Het is goed te weten dat we de route tussen jouw thuisnetwerk en het netwerk van jouw werkgever in ieder geval als oorzaak kunnen uitsluiten.


Ben je inmiddels verder gekomen met je ICT collega's, @BPMeijer? :slight_smile:


Ik heb geen reactie meer van je gezien dus ga ik ervan uit dat je geen verdere hulp nodig hebt.Zo nee, dan horen we het graag!


Ik heb inmiddels een tweede vpn gekregen die (meestal) wel goed werkt. Het probleem is helaas nog niet opgelost. Als er nieuwe ontwikkelingen zijn, dan laat ik van me horen :)


Ah, fijn dat er een optie is die iets beter werkt  🙂 Hoop dat het snel weer helemaal vlekkeloos zal verlopen!