Skip to main content
Vraag

Routing naar bepaalde gameservers is slecht, hoge en wisselende ping

• November 10, 2025
  • 7 reacties
  • 111 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Goedendag,

Sinds ongeveer een jaar is de connectie naar servers in een bepaalde game die ik speel zeer slecht geworden (fluctuerende pings, sommige servers die ping spikes naar 100ms laten zien waar het normaal 10ms is etc). Altijd gedacht dat het aan de gameservers zelf lag, echter heb ik recent het programma Exitlag geïnstalleerd en die kiest de beste routing naar de betreffende gameservers waarbij dus de routing van KPN wordt genegeerd en hopla, alle pings weer stabiel en zo laag als mogelijk zoals het voorheen ook gewoon altijd met de KPN routing was. Is er rond die tijd (jaar geleden oid) iets veranderd in de routing van KPN? En los daarvan is hier iets aan te doen? Aan Exitlag zitten namelijk kosten verbonden en zou dit daarom liever via de KPN routering opgelost zien worden.

7 reacties

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Hi ​@Harry de Hengst - leuke username heb je 😂

Ik kan me voorstellen dat je niet per sé op een betaalde dienst zit te wachten om je ping te verbeteren. We denken hier in de community graag met je mee.

Om dat te kunnen doen: kan je meer informatie delen? Hoe ziet je thuisnetwerk eruit: Wat voor modem heb je, welke apparatuur gebruik je, en hoe heb je alles aangesloten? En in het specifiek, op wat voor apparaat game je (merk/type etc) en hoe is deze verbonden met internet? Zit er nog extra apparatuur tussen en zo ja, welke? Ben je bekabeld of via wifi verbonden? Een hoge ping kan verschillende oorzaken hebben, vandaar dat de basis een goede start is om te beginnen met onderzoeken. 

Forum|alt.badge.img

Hi ​@Harry de Hengst - leuke username heb je 😂

Ik kan me voorstellen dat je niet per sé op een betaalde dienst zit te wachten om je ping te verbeteren. We denken hier in de community graag met je mee.

Om dat te kunnen doen: kan je meer informatie delen? Hoe ziet je thuisnetwerk eruit: Wat voor modem heb je, welke apparatuur gebruik je, en hoe heb je alles aangesloten? En in het specifiek, op wat voor apparaat game je (merk/type etc) en hoe is deze verbonden met internet? Zit er nog extra apparatuur tussen en zo ja, welke? Ben je bekabeld of via wifi verbonden? Een hoge ping kan verschillende oorzaken hebben, vandaar dat de basis een goede start is om te beginnen met onderzoeken. 

Ik heb een v10 en twee bekabelde superwifi 2 punten. Wifi op v10 staat uit. Vanuit de v10 lopen er 2 kabels, 1 naar een TP-link sg116 en 1 naar een TP-link sg108. Achter elke switch zit een enkel super wifi 2 punt met 1gb connectie naar de v10. Ik game op een desktop pc met een Intel ethernet controller I225-V die bekabeld via de sg108 switch is aangesloten (dus niet via een superwifi punt, maar rechtstreeks via de switch op de v10), ook de pc heeft een 1gb verbinding naar de v10. Zowel bekabeld als via wifi haal ik met speedtest 925mbit/s zonder jitter of packetloss. Alles is altijd stabiel zonder enige storingen en ik ervaar op geen enkel ander gebied problemen. Ik wil nog even benadrukken dat ik voorheen ook gewoon via KPN prima connectie had naar de gameservers met dezelfde opstelling, het lijkt dus echt een routing probleem te zijn.

Forum|alt.badge.img

Nog wat extra info over de gameservers:

In de game maak je connectie met verschillende datacenters in de eu en noord america. Binnen een enkel datacenter zitten meerdere servers waarvan de game er automatisch eentje kiest bij het starten van een match. Bij sommige servers heb ik wel een lage maar onstabiele ping, deze kan gedurende de match verdubbelen en halveren, dus bijvoorbeeld van 16ms naar 32ms en weer terug. Naar andere servers binnen hetzelfde datacenter heb ik een hoge ping (variërend van 90ms tot 130ms), maar deze blijft dan wel stabiel gedurende de hele match. De connecties naar de noord america servers lijken wel gewoon stabiel te zijn. De eu datacenters waar ik met name problemen mee heb zijn gevestigd in Frankfurt, Oslo en Londen

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

​@Harry de Hengst Dankjewel voor de uitleg zover. 

Om er echt iets over te kunnen zeggen, heb ik meer details van je nodig. Beginnend met dat we zover niet weten om welke game het gaat, kan je dit toelichten? En doe daarnaast eens een aantal tests met een network diagnostic tool, zoals WinMTR of Pingplotter, naar verschillende van die gameservers. Als je die vervolgens hier deelt, kunnen we er meer over zeggen en verder naar kijken.

Forum|alt.badge.img

​@Harry de Hengst Dankjewel voor de uitleg zover. 

Om er echt iets over te kunnen zeggen, heb ik meer details van je nodig. Beginnend met dat we zover niet weten om welke game het gaat, kan je dit toelichten? En doe daarnaast eens een aantal tests met een network diagnostic tool, zoals WinMTR of Pingplotter, naar verschillende van die gameservers. Als je die vervolgens hier deelt, kunnen we er meer over zeggen en verder naar kijken.

Het gaat om het spel Quake Champions. De onderliggende ip-adressen van de betreffende gameservers zijn echter niet publiekelijk beschikbaar, dus ik kan geen testen uitvoeren met genoemde tools.

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Ok, het gaat dus om een grote en bekende game ​@Harry de Hengst. Het is een spel van Bethesda, dat is een grote speler, daar hebben we in principe speciale routes voor. Daarom zou ik hier gewoonlijk geen bijzondere issues verwachten.

Ik duik er wat verder in om te kijken of ik alsnog bijzonderheden kan vinden, die deze issues kunnen veroorzaken. 

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Hi ​@Harry de Hengst, ik heb navraag gedaan maar geen bijzonderheden gevonden, er zijn bij ons ook geen issues bekend. 

Mijn vervolgtip is: probeer het eens via Bethesda support. Ik verwacht dat zij je verder kunnen helpen in het oplossen, en anders kunnen ze je hopelijk helpen aan meer informatie over de servers en/of IP adressen. Als we daar meer informatie over hebben, kunnen we indien nodig verder onderzoek voor je doen.