Skip to main content
Antwoord

Routing problemen naar Path of Exile 1 Servers

• June 16, 2025
  • 7 reacties
  • 79 keer bekeken

Hallo, ik heb met regelmaat dat mijn ping van 5-20 naar 80-100 gaat tijdens het spelen op amsterdam en of parijs servers en dan daar ook langere tijd blijft. Als ik dan een Winmtr maak zie ik dat er iets fout gaat in de routing. Is dit iets waar kpn wat aan kan doen ?

Oja, dit is trouwens een probleem buiten de huidige server issues van path of exile (heb er al een aantal weken last van)

Ik heb alle internet instellingen van de pc al gereset, ook het modem een reset gegeven. Alle andere internet gerelateerde doen het ook gewoon goed. Het is echt alleen bij path of exile.

Dit is een winmtr naar de server in parijs

Mvg,

Jeroen

Beste antwoord door Vulpen

Eerlijk, ik denk dat je het ergens aan kan kaarten om het te laten oplossen. Is niet wat je wil horen maar de ervaring met dit soort zaken is dat een enkele gebruiker niet voldoende is om echt zaken aan te laten passen. 

Vanuit de techniek zou ik naar een NTT.net of de Cogento.com partijen kijken (als ik meerdere traceroutes doe naar het laatste 188 adres in jou screenshot) zie ik verschillende hops van beide partijen het verkeer naar elkaar door sturen, maar zodra het server naar een us.bb.gin.ntt.net hop gaat de responstijd ineens omhoog gaan.

Maar staar je ook niet teveel blind op ping tijden. (de laatste keer dat ik winmtr bekeek was hij gebaseerd op “Ping/ICMP” pakketten en niet geschikt voor TCP/UDP latency tests)

Een ping respons tijd zegt namelijk niet heel veel over of een spel speelbaar is of niet. het geeft alleen maar aan hoelang het duurt voor dat een eindpunt een antwoord geeft op een specifiek pakketsoort (ICMP) met een specifiek pakket soort…. en dat zijn nou juist de pakket soorten die bij grote drukte door alle componenten de minste prioriteit krijgen om doorgestuurd te worden, en het zijn geen pakket soorten die een game gebruikt voor de daadwerkelijk gameplay (TCP/UDP).

7 reacties

Vulpen
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+10
  • KPN Medewerker
  • June 16, 2025

Hoi,

Wat zie jij misgaan in de routing? van jou modem worden 44 pakketjes verstuurd en ontvangen en het laatste IP adres heeft hetzelfde dus op eerste gezicht lijken alle pakketten netjes verstuurd en ontvangen te zijn.

Daarnaast rijkt de invloed van KPN op dit geheel waarschijnlijk tot hop 3 of 4 en vanaf daar zit je op een ander netwerk waarbij de eerste gin.ntt./net hop een goede respons geeft dus ik zie niet zo 123 echt iets wat aan jou kant gefixed kan gaan worden…

• Auteur
  • Topper
  • June 16, 2025

@Vulpen de ping naar parijs zou ongeveer 15-20 ms moeten zijn. Maar het is tussen de 80-100. 

Vulpen
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+10
  • KPN Medewerker
  • June 17, 2025

Volgens jou screenshot klopt dat ook. hop 6 naar de “parsfr” wat vermoedelijk voor Paris, France zal zijn zit op 10-15 ms… maar daarna springt hij in dat netwerk naar newyork waarbij de return time ineens naar 80+ schiet. maar dat zit allemaal in het gin.ntt.net dus ik verwacht daar het issue.

• Auteur
  • Topper
  • June 17, 2025

@Vulpen ja precies , maar de eind server zou weer in parijs moeten zijn. Vandaar dat ik denk dat er een routing probleem is aangezien die van frankrijk naar newyork om vervolgens weer terug te gaan naar frankrijk. Dat klinkt niet echt handig. Maar u zegt dat dit buiten kpn zijn macht ligt? Enig idee waar ik het dan zou kunnen aankaarten zodat het opgelost wordt

Vulpen
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+10
  • KPN Medewerker
  • Antwoord
  • June 17, 2025

Eerlijk, ik denk dat je het ergens aan kan kaarten om het te laten oplossen. Is niet wat je wil horen maar de ervaring met dit soort zaken is dat een enkele gebruiker niet voldoende is om echt zaken aan te laten passen. 

Vanuit de techniek zou ik naar een NTT.net of de Cogento.com partijen kijken (als ik meerdere traceroutes doe naar het laatste 188 adres in jou screenshot) zie ik verschillende hops van beide partijen het verkeer naar elkaar door sturen, maar zodra het server naar een us.bb.gin.ntt.net hop gaat de responstijd ineens omhoog gaan.

Maar staar je ook niet teveel blind op ping tijden. (de laatste keer dat ik winmtr bekeek was hij gebaseerd op “Ping/ICMP” pakketten en niet geschikt voor TCP/UDP latency tests)

Een ping respons tijd zegt namelijk niet heel veel over of een spel speelbaar is of niet. het geeft alleen maar aan hoelang het duurt voor dat een eindpunt een antwoord geeft op een specifiek pakketsoort (ICMP) met een specifiek pakket soort…. en dat zijn nou juist de pakket soorten die bij grote drukte door alle componenten de minste prioriteit krijgen om doorgestuurd te worden, en het zijn geen pakket soorten die een game gebruikt voor de daadwerkelijk gameplay (TCP/UDP).

• Auteur
  • Topper
  • June 17, 2025

@Vulpen dat dacht ik helaas al een beetje. 

Ja ik begrijp dat een winmtr niet het hele verhaal verteld maar het is wel een soort van tastbaar ‘bewijs’ dat er iets niet goed gaat. Maar goed toch bedankt !

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Hoi ​@Jeroenwinkel. Ik zie dat je al perfect van een antwoord bent voorzien door ​@Vulpen. Heel erg bedankt voor de tijd en moeite die je neemt om dit uit te leggen. Dat wordt zeer gewaardeerd. 

Hopelijk wordt je game-ervaring niet al te zeer aangetast door het probleem wat je hier benoemd.