Skip to main content
Vraag

Schade aan meterkast door KPN onderaannemer

• April 30, 2026
  • 17 reacties
  • 234 keer bekeken

Begin februari dit jaar heeft een onderaannemer van KPN (Hanab) schade aangericht aan mijn meterkast (appartement op 5e verdieping). De situatie is als volgt ontstaan: mijn bovenbuurman (appartement 7e verdieping) had problemen met zijn glasvezelverbinding, en om dit op te lossen vroegen de monteurs of zij in mijn meterkast mochten kijken, omdat zij vermoedden dat de doorverbinding niet goed zat. Vóór hun komst was alles netjes en in orde. Sindsdien is de situatie een complete chaos.

Ondertussen is het probleem bij mijn bovenbuurman ook nog steeds niet opgelost, en mijn meterkast is nog steeds in een abominabele staat achtergelaten. Ter illustratie foto's bijgevoegd, waarop de huidige toestand duidelijk zichtbaar is.

Afgelopen woensdag 29 april zou er eindelijk, na meer dan drie maanden bellen en mailen, iemand langskomen om de schade te herstellen. 

Deze persoon is echter niet komen opdagen — zonder enige communicatie vooraf.

Nu heb ik gisteren wederom met 0800-0402 gebeld (5 keer kip 1 dag), maar kom geen steek verder. Telkens een andere medewerker maar totaal geen intentie om tot herstel van de veroorzaakte schade over te gaan.

Ik vind het volstrekt onaanvaardbaar dat ik de afgelopen maanden van het kastje naar de muur wordt gestuurd, terwijl niemand verantwoordelijkheid neemt voor het achteloos — en dat is nog zacht uitgedrukt — achterlaten van het werk. Dit is niet alleen uiterst onprofessioneel, maar ook respectloos tegenover mij.

Hoe krijg ik KPN zover dat ze actie gaan ondernemen de door henzelf (onder verantwoordelijkheid van KPN) veroorzaakte schade gaan oplossen?

KPN zegt : “Echter zijn wij verantwoordelijk voor de glasvezelaanleg en maken wij zelf geen FTU's.  Dit moet dus of via de providerkant van KPN als storing gemeld worden of via een andere provider, afhankelijk waar u een abonnement heeft.” 

Vandaag gebeld met 088 - 0063744 optie 5 en daar krijg ik te horen dat KPN niks gaat doen, want ze komen alleen in actie als er een actief abonnement is en pas nadat een provider een storing heeft aangemeld.

Om gek van te worden.

Wat te doen? 

17 reacties

• Auteur
  • Deelnemer
  • April 30, 2026

• Auteur
  • Deelnemer
  • April 30, 2026

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@Sobyrrah 

Dat ziet er inderdaad niet goed uit, er is veel schade aangericht binnen het zwarte doorvoer kastje aan het glasvezel, waardoor deze nu al spaghetti naast het kastje naar beneden hangt.
Heel begrijpelijk en logisch is het daarom ook, dat het probleem bij je bovenbuurman hiermee nog steeds niet is opgelost.

Aangezien de schade is aangericht door monteurs in dienst van HANAB, zou ik ook daar men beklag gaan neerleggen, en tevens vragen om een spoedig herstel in je meterkast.

Je kunt HANAB Telecom Infra op de volgende wijze bereiken:

Ravenswade 4a, 3439 LD Nieuwegein
Postbus 8101, 3503 RC Utrecht
Tel +31 88 186 06 66

E-mail: info-telecom@hanab.nl
Contactformulier (voor het doorgeven van een klacht): Hanab Contactformulier

De monteurs van HANAB hebben tenslotte deze schade veroorzaakt, dus dan is het ook meer dan logisch dat HANAB dit moet herstellen in je meterkast.

Dus neem snel even contact op via één van bovenstaande contactgegevens.
En laat daarna nog even weten, wat daaruit is gekomen.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Hoi ​@Sobyrrah, welkom op onze community! Ik zie dat ​@Michel.uit.Arnhem al heel goed meedenkt. Laat je ons weten wat er uit komt?

Kerkdriel
Helper
Forum|alt.badge.img+4
  • Helper
  • May 4, 2026

Gewoon alle draden doorknippen...dan zijn ze er heel snel 😂 Grapje natuurlijk! Ik hoop echt dat het snel opgelost gaat worden. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 4, 2026

Update:

Al eerder: klachtenform van Hanab ingevuld zoals hierboven aangegeven. Maar ik werd doorverwezen naar KPN… dood spoor.

Afgelopen donderdag werd gebeld en de persoon die belde gaf aan “..dat hij morgen komt tussen 12:00 - 15:00 en kwam vanuit KPN”. 

Afgelopen vrijdag: gewacht en om 15:00 was er dus niemand geweest, geprobeerd het mobiele nummer terug te bellen, maar daar werd niet opgenomen. Dus weer klantenservice KPN gebeld.

Kort samengevat : het word besproken met een manager en meneer W. van de klantenservice waar we de hele tijd contact mee hadden zit fout (wisten wij al maar wordt nu ook bevestigt door KPN). Dus we zijn een mini stapje vooruit.
Alle eerder ontvangen informatie zou dus niet kloppen, het escalatieteam voor klachten gaat het vandaag oppakken.
Now…. we wait… (again)… maar we hebben iets bereikt, we zijn voorbij de gewone klantenservice.

Mogelijke next step : ik heb nu internet en TV via POTS, dus als het escalatie team van KPN niks oplevert dan ga ik bij mijn huidige provider aangeven dat ik de diensten via glasvezel wil afnemen (abonnementswijziging) .. die zal er dan wel achter komen (die tip ga ik dan wel meegeven) dat de glasvezel aansluiting bij mij op zeker niet werkt en dan zal mijn huidige provider wel contact opnemen met KPN. Wish me luck.
Dank voor het meeleven :-)

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • May 4, 2026

Al eerder: klachtenform van Hanab ingevuld zoals hierboven aangegeven. Maar ik werd doorverwezen naar KPN… dood spoor.

Ja, de aannemer wordt gehuurd door KPN netwerk, dus de aanspreekpunt is niet KPN provider of Hanab maar KPN netwerk.

https://netwerk.kpn.com/formulieren/schadeformulier/#schade

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 5, 2026

Update :

"Geachte xxxx , 
Hartelijk dank voor uw bericht. Excuses voor de verwarring. U heeft inderdaad gelijk dat de FTU onder de verantwoordelijkheid van de netwerkbeheerder valt. 
Echter als de FTU eenmaal gereed is gemeld is alles wat daarna komt aan de provider om te repareren. Wij kunnen om deze reden de melding niet in behandeling nemen waarvoor excuus. 

Met vriendelijke groet,
W."

Dus als KPN langskomt en het kapot maakt en kapot achterlaat, dan is het jammer, maar dan moet iemand anders (de provider) het maar oplossen. (Ik heb geen glasvezel provider...)
Is het nou een principe kwestie voor KPN, of meneer W. ? Of is het iets anders.. wat zou deze onwil en onbegrip kunnen verklaren? Is het een juridische kwestie o.i.d. ?

Twee verdiepingen hoger is het ook nog niet opgelost, ik kreeg het volgende bericht
“Hallo, ik heb ze vandaag aan de lijn gehad, misschien toeval, misschien niet gezien, dat ze vandaag zouden langskomen. Ze gaan er nu een expert team op zetten (zeggen ze) nadat de laatste monteur ook een klacht had ingediend vanwege de staat waarin het was achter gelaten. Hopelijk gaan ze het nu oplossen.” 

Wordt vervolgd vrees ik. Of eigenlijk hoop ik dat KPN nu in beweging gaat komen, of moet ik de rechtsbijstand inschakelen?

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 5, 2026

Ja, de aannemer wordt gehuurd door KPN netwerk, dus de aanspreekpunt is niet KPN provider of Hanab maar KPN netwerk.

Dat formulier hebben we ingevuld en verdwijnt volgens mij in dezelfde bak als de emails, de telefoongesprekken met 0800 - 0402 en de gesprekken op 088 - 0063744 optie 5.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15

Update :

"Geachte xxxx , 
Hartelijk dank voor uw bericht. Excuses voor de verwarring. U heeft inderdaad gelijk dat de FTU onder de verantwoordelijkheid van de netwerkbeheerder valt. 
Echter als de FTU eenmaal gereed is gemeld is alles wat daarna komt aan de provider om te repareren. Wij kunnen om deze reden de melding niet in behandeling nemen waarvoor excuus. 

Met vriendelijke groet,
W."

Dus als KPN langskomt en het kapot maakt en kapot achterlaat, dan is het jammer, maar dan moet iemand anders (de provider) het maar oplossen. (Ik heb geen glasvezel provider...)
Is het nou een principe kwestie voor KPN, of meneer W. ? Of is het iets anders.. wat zou deze onwil en onbegrip kunnen verklaren? Is het een juridische kwestie o.i.d. ?

Twee verdiepingen hoger is het ook nog niet opgelost, ik kreeg het volgende bericht
“Hallo, ik heb ze vandaag aan de lijn gehad, misschien toeval, misschien niet gezien, dat ze vandaag zouden langskomen. Ze gaan er nu een expert team op zetten (zeggen ze) nadat de laatste monteur ook een klacht had ingediend vanwege de staat waarin het was achter gelaten. Hopelijk gaan ze het nu oplossen.” 

Wordt vervolgd vrees ik. Of eigenlijk hoop ik dat KPN nu in beweging gaat komen, of moet ik de rechtsbijstand inschakelen?

Dat klopt alleen het betreft niet de FTU. Als de FTU beschadigd is kan een monteur van KPN dat gewoon oplossen. In dit geval is een DP (Distributiepunt) beschadigd achter gelaten waar een hoop klanten op zitten. Dit is wezenlijk een verschil en hier werken wij de provider niet mee en ook hebben we geen proces om hiervoor KPNNetwerk aan te sturen. Ik zou dus vooral terug mailen dat hun het verkeerd hebben en het een DP betreft. Eventueel indien mogelijk bovenstaande foto toevoegen.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15

Dat formulier hebben we ingevuld en verdwijnt volgens mij in dezelfde bak als de emails, de telefoongesprekken met 0800 - 0402 en de gesprekken op 088 - 0063744 optie 5.

0800-0402 is de provider KPN, die kan hier niks mee.
088-0063744 en bovenstaand schadeformulier is als het goed is van KPN afdeling Netwerk. Hun moeten dit echt oppakken ook zonder ticket van een provider. Eventueel kunt u ook een klacht indienen op https://netwerk.kpn.com/formulieren/klachtenformulier/#klacht, hier kunt u dan direct een foto uploaden van de DP. 
Het daadwerkelijke nummer heb ik niet echt kunnen vinden, als ik het 088 nummer google kom ik terug op het forum. U kunt ook een terugbelverzoek doen bij KPNNetwerk via https://netwerk.kpn.com/formulieren/terugbelverzoek/

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • May 5, 2026

@Sobyrrah Nu in verband met vele mei vrije dagen zijn de reacties waarschijnlijk nog trager. Principieel is jouw provider verantwoordelijk de schade te repareren of KPN netwerk te inschakelen als hij niet kan. Maar de veroorzaker betaalt, dus jouw provider of KPN netwerk zal een rekening naar Hanab sturen. Goed dat je met de schademelding en foto's de bewijzen had.

Forum|alt.badge.img+12
  • KPN Netwerk
  • May 5, 2026

@Sobyrrah Ik heb je een bericht gestuurd om dit zo snel mogelijk opgelost te krijgen. Zie je privéberichten.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15

En daar is onze Ward, kpn netwerk alles kunner ;D

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 5, 2026

En daar is onze Ward, kpn netwerk alles kunner ;D

Zulke reacties geven hoop !

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 6, 2026

​Principieel is jouw provider verantwoordelijk de schade te repareren of KPN netwerk te inschakelen als hij niet kan. Maar de veroorzaker betaalt, dus jouw provider of KPN netwerk zal een rekening naar Hanab sturen. Goed dat je met de schademelding en foto's de bewijzen had.

Ik heb geen glasvezel provider. Niemand had dat omdat er geen glasvezel was, het is nu aangelegd maar de meeste bewoners hebben een provider via de gewone telefoonlijn. Een aantal stappen nu over van provider of nemen bij hun huidige provider een glasvezel abonnement af. Zo dus ook mijn bovenbuurman en toen kwamen ze erachter dat het niet werkte, etc, etc.

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 6, 2026

Update : met de inzet van Ward hebben we er vertrouwen in gekregen dat het deze maand nog opgelost gaat worden.