Skip to main content
Antwoord

Schade na aanleg glasvezel - muur kapot. Geen reactie KPN

• May 14, 2025
  • 25 reacties
  • 367 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Meer dan een maand geleden kwam KPN glasvezel aanleggen in mijn woning.

Daarvoor is een sticker in de meterkast gehangen waar de glasvezel zou komen. Zelf was ik niet thuis maar heeft de buurman iemand naar binnen gelaten bij de aanleg van de glasvezel.

Bij thuiskomt bleek een groot stuk van de muur in de woonkamer afgebrokkeld te zijn en op deze muur hangt nu een grote witte glasvezelkast. Het kapotte stuk is provisorisch gerepareerd.

Echter zal de hele muur opnieuw gestuukt en gesaust moeten worden om de schade te repareren, juist ook omdat de muur een andere kleur heeft dan het provisorisch gerepareerde deel. Ook ben ik er absoluut niet blij mee dat er op de muur in mijn woonkamer nu een grote witte kast hangt en zou ik graag de glasvezelaansluiting weer willen laten verwijderen.

Helaas heb ik in al die tijd niks van KPN gehoord, ook niet een belletje dat bovenstaande is voorgevallen. Bij bellen naar KPN wordt telkens een bericht gestuurd naar de schade-afdeling, maar zij hebben nog geen contact opgenomen. Daarbij is ook nog geen reactie op mijn contactformulier.

Zojuist heb ik wederom gebeld en heb ik aangegeven binnen een week reactie te willen en anders te kijken naar juridische stappen. Zijn er nog andere mogelijkheden om in contact te komen zodat de schade verholpen kan worden?

Beste antwoord door EstherBa

Het kan allemaal. De vraag is: gaat KPN dat doen?

Goede vraag, en het antwoord kan alleen KPN (of de aannemer) geven. Maar het antwoord op deze eis is met hoogst waarschijnlijkheid 'nee'

De gehele muur zou opnieuw gesaust moeten worden om geen kleurverschil te krijgen

Wanneer stopt de redelijkheid? Moet ook niet de andere 3 muren gesaust worden? Anders krijgt hij 4 muren met 2 verschillende kleuren.

Terechte opmerking, maar ik denk niet dat ik onredelijk ben. Rest van de muren zijn wit. Dit is de enige muur met een kleur ;). Daarom zie ik ‘het gat plamuren en daarmee is het klaar’ niet als oplossing. Immers heb ik dan een prachtige groene muur met een wit vlak erop zoals het nu is.

Inmiddels goed gesprek gehad met medewerker van KPN en vertrouwen in een oplossing! Ook zij vond het een bijzondere gang van zaken en gaf ook aan niet te snappen waarom de meterkast is geïnspecteerd en hij daar vervolgens niet is opgehangen.

Wat mij betreft sluiten we dit topic. Mijn originele vraag was immers of er nog andere manieren van contact met KPN waren. Voor mijn gevoel heb ik na vanochtend de juiste route gevonden.

Allen dank voor de reacties en meedenken!

25 reacties

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • May 14, 2025

Kpnnetwerk de netwerkbeheerder is daarvoor het juiste adres. Hier meer informatie.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • May 14, 2025

Kpnnetwerk de netwerkbeheerder is daarvoor het juiste adres. Hier meer informatie.

Ik heb via die pagina op dezelfde dag nog het klachtenformulier én schadeformulier ingevuld. Maar daar krijg ik dus tot op heden geen reactie op. Inmiddels leef ik ruim een maand in een net gerenoveerde woning met kapotte wand...

JanD
Superuser
  • Superuser
  • May 14, 2025

Beste ​@EstherBa kun je eens een foto plaatsen s.v.p.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Superuser
  • May 14, 2025

KPN is binnengelaten en heeft daarmee toestemming gekregen om de aansluiting te plaatsen. Wat ik echter vreemd vind, is dat deze niet in de meterkast is geplaatst op de sticker. Is hierover overleg geweest met uw buurman, heeft hij toestemming gegeven ? Was het niet mogelijk om de aansluiting in de meterkast te plaatsen vanwege bijvoorbeeld een gebrek aan doorgang of iets dergelijks?

Tot slot, u heeft recht op een vergoeding of herstel van de schade, maar ik vrees dat het daarbij zal blijven. Het witte kastje wordt uiteindelijk zwart zodra het ONT eroverheen gaat.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • May 14, 2025

• May 14, 2025

Ik zou eisen dat die alsnog in de meterkast geplaatst word. Want daar hangt nu ook jouw Experiabox. Dus dat is veel makkelijker. Dan blijft bij de overgang op glasvezel alles hetzelfde. 

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Superuser
  • May 14, 2025

Vreemde actie van de installateur, er is hier voldoende ruimte en stroom beschikbaar.
De schade aan de muur is vervelend, maar dit kan prima worden opgelost zonder dat de hele muur gestuct hoeft te worden. Ik ben het echter met u eens dat het een zeer onwaardige actie is.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • May 14, 2025

Dat er dingen misgaan kan ik begrijpen en vind ik geen ramp. De buurman verbaasde zich er ook over dat hij in de woonkamer geplaatst werd maar vond het persoonlijk een minder groot probleem.

Het ergste hieraan vind ik dat er geen comtact met KPN te krijgen is en dat ik nu met deze schade zit...

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Superuser
  • May 14, 2025

Dat er dingen misgaan kan ik begrijpen en vind ik geen ramp. De buurman verbaasde zich er ook over dat hij in de woonkamer geplaatst werd maar vond het persoonlijk een minder groot probleem.

Het ergste hieraan vind ik dat er geen comtact met KPN te krijgen is en dat ik nu met deze schade zit...

Snap ik volkomen, hier loop je inderdaad vaak tegen een bureaucratische muur aan en duurt het lang.
Je even een moderator kunnen afwachten, die kunnen misschien hun collega's van de schade afdeling benaderen. Wellicht kan bij geen gehoor ​@Ward_ misschien iemand aan ze jas trekken intern zodat er actie wordt ondernomen. Vul voor de zekerheid alvast je profiel gegevens in.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • May 14, 2025

Ward heeft al twee maanden niks op de community gedeeld. Ik gok dat hij niet meer actief is. Hoewel super waardevol zijn alle medewerkers hier op moderatoren na in hun vrije tijd bezig. 

Heeft ​@EstherBa al contact gehad met KPN Netwerk? Dat is me nog niet duidelijk. Verder vindt ik het ook bizar dat dit in de woonkamer op deze hoogte is geboord. Maar ik ken de hele situatie uiteraard niet. Als er een toegankelijk kruipruimte is had ik hem gewoon omin de meterkast gezet. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • May 14, 2025

Ward heeft al twee maanden niks op de community gedeeld. Ik gok dat hij niet meer actief is. Hoewel super waardevol zijn alle medewerkers hier op moderatoren na in hun vrije tijd bezig. 

Heeft ​@EstherBa al contact gehad met KPN Netwerk? Dat is me nog niet duidelijk. Verder vindt ik het ook bizar dat dit in de woonkamer op deze hoogte is geboord. Maar ik ken de hele situatie uiteraard niet. Als er een toegankelijk kruipruimte is had ik hem gewoon omin de meterkast gezet. 

Ik heb KPN meermaals gebeld via het nummer over glasvezel en daar de klacht neergelegd. Zij waren ook verbaasd over de gang van zaken maar geven aan niks te kunnen doen omdat de klus is uitbesteed en ze daar reactie van moeten krijgen. Daarnaast dus contactformulier én schadeformulier ingevuld via de website, waar ik ook nog geen reactie op heb gekregen.

Is dat ook wat je bedoelt met KPN netwerk ?

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • May 14, 2025

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • May 14, 2025

Dit nummer gebruik ik ook voor contact. Maar kom dus niet verder dan: we geven weer door dat de schadeafdeling contact op moet nemen.

Ik wacht het dus nog max een week af en zal anders kijken of ik andere stappen zal ondernemen.

Mijn vraag hier was dus ook of er nog een andere manier is om contact te leggen voor de schade afhandeling, maar zo te merken ondanks de vele fijne reacties, is die er dus niet... 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • May 16, 2025

Zojuist ben ik gebeld door degene die de glasvezel bij mij heeft aangelegd.

Hij wilde vandaag wel langskomen om de plek op de muur te plamuren. Hij had de plamuur al gekocht. Alleraardigst aanbod: maar natuurlijk geen oplossing voor het probleem. De gehele muur zou opnieuw gesaust moeten worden om geen kleurverschil te krijgen. Anders krijg je hem nooit in originele staat terug.

Ik zal vanmiddag KPN wederom bellen hierover. Dat er wel een aanbod is gedaan, maar m.i. niet de oplossing is. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • May 16, 2025

De gehele muur zou opnieuw gesaust moeten worden om geen kleurverschil te krijgen.

Dat kan je wel vergeten. Je moet ook redelijk blijven en ook niet eisen dat je huis helemaal nieuw opgebouwd wordt.

Anders krijg je hem nooit in originele staat terug.

Met computer gestuurde programma kan je ieder gewenste kleur krijgen, maak met een kalibreerde scanner een foto en kan iemand deze kleur mixen.

• May 16, 2025

Anders krijg je hem nooit in originele staat terug.

Met computer gestuurde programma kan je ieder gewenste kleur krijgen, maak met een kalibreerde scanner een foto en kan iemand deze kleur mixen.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • May 16, 2025

Goede vraag, en het antwoord kan alleen KPN (of de aannemer) geven. Maar het antwoord op deze eis is met hoogst waarschijnlijkheid 'nee'

De gehele muur zou opnieuw gesaust moeten worden om geen kleurverschil te krijgen

Wanneer stopt de redelijkheid? Moet ook niet de andere 3 muren gesaust worden? Anders krijgt hij 4 muren met 2 verschillende kleuren.

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Ik kan me heel goed voorstellen dat je hier niet helemaal tevreden mee bent, ​@EstherBa. Helemaal omdat je had verwacht dat de glasvezelaansluiting in de meterkast geplaatst zou worden.

Nu is het alleen zo dat je jouw vraag stelt op de community van de aanbieder KPN. Wij gaan niet over de aanleg van glasvezel. Daarvoor kan je het nummer bellen dat ​@Ik_Combineer deelde:

Ik begrijp uit jouw bericht dat je dit al meerdere keren hebt gedaan, zonder oplossing. Ik begrijp ook dat je inmiddels gebeld bent door degene die glasvezel heeft aangesloten met een oplossing, maar dat jij deze niet accepteert. Kijk, ik ben het met je eens dat de kapotte muur gerepareerd moet worden. Dat biedt de monteur aan. Maar moet het perse in originele staat terug? Als een fietsband kapot gaat en je repareert deze, is het ook niet in nieuw-staat. Maar het is wel weer gerepareerd.

Ik weet trouwens niet of het mogelijk is om de glasvezelaansluiting te verplaatsen. Maar je kunt hiervoor wel een aanvraag indienen. Dit kan via mijnaansluiting.nl.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • Antwoord
  • May 16, 2025

Terechte opmerking, maar ik denk niet dat ik onredelijk ben. Rest van de muren zijn wit. Dit is de enige muur met een kleur ;). Daarom zie ik ‘het gat plamuren en daarmee is het klaar’ niet als oplossing. Immers heb ik dan een prachtige groene muur met een wit vlak erop zoals het nu is.

Inmiddels goed gesprek gehad met medewerker van KPN en vertrouwen in een oplossing! Ook zij vond het een bijzondere gang van zaken en gaf ook aan niet te snappen waarom de meterkast is geïnspecteerd en hij daar vervolgens niet is opgehangen.

Wat mij betreft sluiten we dit topic. Mijn originele vraag was immers of er nog andere manieren van contact met KPN waren. Voor mijn gevoel heb ik na vanochtend de juiste route gevonden.

Allen dank voor de reacties en meedenken!

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • May 16, 2025

Fijn om te horen en heel veel succes met de oplossing. Moet goed komen lees ik 💪

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • September 19, 2025

4 maanden geleden heb ik heel zelfverzekerd aangegeven dat het wel goed gaat komen met deze klacht, nou we zijn nog geen steek verder.

Inmiddels heb ik met KPN netwerk veel contact gehad en zij hebben mij ook naar de escalatieafdeling doorverwezen. Vanuit daar ben ik meermaals beloofd terug te bellen, maar heb ik nooit meer wat gehoord.

Vandaag ben ik naar een fysieke KPN winkel geweest en zij geven aan dat ik KPN Netwerk moet hebben, waar ik dus nu ook steeds telefonisch contact mee heb. Ik wil ze nu een aangetekende brief sturen omdat ik rechtsbijstand wil inschakelen, maar nergens kan ik contactgegevens vinden.

Zouden jullie nog eenmaal mee willen denken? 

MR_CHIP
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Wijsgeer
  • September 19, 2025

Misschien kan ​@Ward_ iets betekenen 

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Wat jammer om te lezen dat je nog geen steek verder bent, ​@EstherBa. Ik had je hier graag verder bij geholpen, maar zoals ik al eerder aangaf, is dit echt voor KPN Netwerk. Wij kunnen dit soort meldingen helaas niet in behandeling nemen. Dat mijn collega in de winkel jou daarom doorverwezen heeft, is dan ook heel logisch.

Maar! ​@MR_CHIP doet wel een goede suggestie. Ik zal contact met Ward opnemen om te vragen of hij hierin iets kan betekenen. Ik houd je op de hoogte.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 28, 2025

Helaas, nog steeds na al die maanden geen reactie ondanks regelmatig contact.

Ik geef het op en zal zelf een bedrijf inschakelen om de hele muur te repareren, aangezien ik zelf met een slijmbeursontsteking zit en van de sportarts de muur niet zelf mag repareren en sausen.

Uiteraard begrijp ik dat KPN met andere bedrijven in zee gaat om de glasvezel aan te leggen, maar als ik van tevoren had geweten dat je, wanneer er iets mis gaat, in zo'n chaos terechtkomt en iedereen naar elkaar wijst dan was ik nooit akkoord gegaan met de aanleg van glasvezel.

Mijn contract loopt nog een half jaar bij kpn en daarna zal ik overstappen. Erg jammer, want verder ben ik wel heel tevreden.

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

maar als ik van tevoren had geweten dat je, wanneer er iets mis gaat, in zo'n chaos terechtkomt en iedereen naar elkaar wijst dan was ik nooit akkoord gegaan met de aanleg van glasvezel.

Ik snap deze gedachte helemaal. Maar ik wil je daarbij ook geruststellen: in de meeste gevallen gaat het wél goed. Het kleine percentage waarin het fout kan gaan, moet geen reden zijn om iets niet te doen. In dit geval denk ik nog steeds dat het een goede keuze is geweest dat je wel voor glasvezel hebt gekozen.