Skip to main content

Hallo samen,

 

Sinds ongeveer een 1.5 jaar maken we gebruik van SIB (4G). Daar hebben we in het begin wat aanloop problemen mee gehad. Die zijn nooit echt helemaal verdwenen (ik moet regelmatig de experia box en 4G modem aan en uitzetten om weer een redelijke verbinding te krijgen).

 

Initieel was er heel veel fluctuatie en latency op de lijn (zie; https://forum.kpn.com/internet-9/sib-hoge-ping-en-latency-voornamelijk-in-de-avonduren-457394). Dat is verbeterd tot een acceptabel niveau. De laatste tijd hadden we ongeveer een 40 á 45 Mbps verbinding. Dat is niet geweldig maar genoeg voor wat netflix e.d. 

 

Nu is het internet weer enorm traag geworden. Nadat ik mijn interne netwerk nog eens bekeken had bleek dat na de laatste update van de experia box (T03.7; https://forum.kpn.com/internet-9/nieuwe-firmware-v10-t03-7-481249) mijn gehele instellingen verdwenen waren waardoor mijn interne netwerk qua IP's volledig overhoop lag. Nadat ik dit weer strakgetrokken had bleek dat de Experia box het 4G modem niet meer vindt; 3G/4G apparaat is niet gereed.

 

De Experia box heeft als IP adres 192.168.1.1 (dat was voorheen ook zo). de fabrieksinstellingen geven de experiabox normaliter 192.168.2.254. Dat vind ik vervelend gekeken naar de rest van mijn netwerk. De Experiabox doet ook de DHCP en is de standaard gateway (vandaar de 192.168.1.1).

 

Het 4G modem is rechtstreeks aan de experiabox gekoppeld. Bij de behandeling van het topic rondom de fluctuerende verbinding (boven genoemd) is ook een monteur hier geweest die tests heeft gedaan, daarin is ook mijn netwerk bekeken en dat was prima in orde. Dus ik wil dat even uitsluiten voor nu.

 

Wat kan het niet meer herkennen/vinden van het 4G modem veroorzaken?

  • Is er iets aangepast in de software waardoor het 4G modem niet meer goed samenwerkt met de experia box?
  • Is het 4G modem kapot? Alle lampjes branden netjes zoals normaal en er zijn 2 van de 3 streepjes bereik. netwerk signaal lampje brand dus er is verbinding (zou ik zeggen) met de experia box.

Ik hoor graag van jullie,

 

Met vriendelijke groeten,

Francois

(ik moet regelmatig de experia box en 4G modem aan en uitzetten om weer een redelijke verbinding te krijgen).

 

Voor je geschetste problemen heb ik geen oplossing maar de quote hierboven is weer een indicatie dat af en toe de V10 en het 4G modem elkaar kwijt zijn. Wordt hier meer genoemd en is een teken dat er nog een bug in de firmware ergens zit. Wordt tijd dat een moderator dit meldt aan de technische mensen van KPN.

Heb je een rechtstreekse verbinding tussen de twee devices?

Waar zie je die melding dat het 4G apparaat niet gereed is? Want als je dat ergens in de V10 ziet is het vrijwel zeker op de pagina waar gesproken wordt over de instellingen voor een 4G USB dongle die de verbinding kan overnemen als de VDSL verbinding weg valt. Maar dat heeft niets te maken met de status van het 4G modem. Zover ik weet is er nergens een pagina in de V10 over het Sagemcom modem.

Zie je bij de ethernet aansluiting achterop het 4G modem een gele LED continu branden en een groene LED knipperen?


Heb je een rechtstreekse verbinding tussen de twee devices?

Ja, rechtstreeks verbonden via kabel.

 

Waar zie je die melding dat het 4G apparaat niet gereed is?

Op de V10 onder het kopje internet en dan pin management (even uit mijn hoofd).

 

Zie je bij de ethernet aansluiting achterop het 4G modem een gele LED continu branden en een groene LED knipperen?

die knipperen allebei. 

 


Heb je een rechtstreekse verbinding tussen de twee devices?

Ja, rechtstreeks verbonden via kabel.

 

Waar zie je die melding dat het 4G apparaat niet gereed is?

Op de V10 onder het kopje internet en dan pin management (even uit mijn hoofd).

 

Zie je bij de ethernet aansluiting achterop het 4G modem een gele LED continu branden en een groene LED knipperen?

die knipperen allebei. 

 

Die pagina over het 4G apparaat in de V10 is dus zoals gezegd voor een 4G dongle, heeft niets te maken met het Sagemcom 4G modem. Voor een USB 4G dongle is dat pin management van belang dus vandaar. De V10 heeft nergens een pagina over het Sagemcom modem. Kun je op de Sagemcom inloggen op 192.168.2.252? Als dat werkt is er in ieder geval een werkende verbinding.

Als de groene LED achterop het 4G modem knippert dan gaat er data heen en weer tussen de twee. Als je kunt inloggen op de Sagemcom zie je dan dat LTE connected is? Als dat zo is dan weet ik het ook niet meer...


Beste @Bitspark, jammer om te lezen dat je hier tegenaan loopt! Ik zie aan onze kant in eerste instantie niets vreemds. De lampjes lijken ook goed te branden. Heb je nog kunnen kijken op de Sagemcom of deze inderdaad LTE connected is? Welke snelheid haal je op dit moment? En is dat bekabeld of via de wifi?


Die pagina over het 4G apparaat in de V10 is dus zoals gezegd voor een 4G dongle, heeft niets te maken met het Sagemcom 4G modem. Voor een USB 4G dongle is dat pin management van belang dus vandaar. De V10 heeft nergens een pagina over het Sagemcom modem.

Ok, goed om te weten! Dat is nieuw voor mij, te snel aanname gedaan.

 

Kun je op de Sagemcom inloggen op 192.168.2.252? Als dat werkt is er in ieder geval een werkende verbinding.

Helaas, daar krijg ik een timeout exception op. De vraag is natuurlijk of dit niet te maken kan hebben met het feit dat ik mijn experia box op 192.168.1.1 heb staan nu. Heeft de sagemcom áltijd dit IP dus?

 

Als de groene LED achterop het 4G modem knippert dan gaat er data heen en weer tussen de twee. Als je kunt inloggen op de Sagemcom zie je dan dat LTE connected is? Als dat zo is dan weet ik het ook niet meer…

Dat inloggen lukt niet, maar de groene en oranje led knipperen beide. Ik zie dat ook op de poort van de experiabox waar die binnenkomt. 

 

Beste @Bitspark, jammer om te lezen dat je hier tegenaan loopt! Ik zie aan onze kant in eerste instantie niets vreemds. De lampjes lijken ook goed te branden. Heb je nog kunnen kijken op de Sagemcom of deze inderdaad LTE connected is? Welke snelheid haal je op dit moment? En is dat bekabeld of via de wifi?

Inloggen lukte niet, ik gok dat dit komt door het IP adres van de experiabox (ik zit natuurlijk in een ander subnet). Snelheid is 14.7Mbps down / 2.34 Mbps up. Niet héél snel dus 🙂. Dit is bekabeld en via wifi hetzelfde (ik heb een 1Gbit SFTP bekabeld netwerk en een Wifi MESH via Netgear ORBI RBR50 met twee satalieten; https://tweakers.net/pricewatch/1130071/netgear-orbi-(rbk53)-whole-home-ac3000/specificaties/). In theorie is de Orbi via de 5Ghz band sneller als mijn bedrade netwerk. Daar zat toen ook het probleem niet, daar was de monteur in eerste instantie en de ‘onderzoeker’ die daarna kwam ook van overtuigd.


Inloggen lukte niet, ik gok dat dit komt door het IP adres van de experiabox (ik zit natuurlijk in een ander subnet).

Ik heb het IP adres van mijn experiabox weer eens terugveranderd naar 192.168.2.1; en waarempel ik kan aan de sagemcom. die is up volgens zijn informatie. ik zie hem ook terugkomen in de IP lijst van de experiabox. Alleen zie ik nog geen snelheids vermeerdering. ik ga de sagemcom eens restarten.

Na de herstart weer snelheids testje gedaan, maar nog altijd 14.7Mbps. Nu ben ik even überfragt.


Zou het kunnen zijn dat de Sagemcom en V10 om samen te werken met de laatste update respectievelijk op 192.168.2.252 en 192.168.2.254 moeten staan? Is dat niet te proberen? Ik gebruik deze fabrieksinstellingen en het was een kwestie van Sagemcom inprikken, aanzetten en werken (40-45 Mbps down, iets rond de 10 up).

Je zegt dat 192.168.1.1 werkte maar ik maak uit je begin post op dat na de update niet meer. Vandaar de vraag.


Zou het kunnen zijn dat de Sagemcom en V10 om samen te werken met de laatste update respectievelijk op 192.168.2.252 en 192.168.2.254 moeten staan?

Dat was de oplossing. Ik ben gaan kijken in de sagemcom en daar staat inderdaad bij LAN settings (die overigens niet aan te passen zijn) de default gateway op 192.168.2.254. Logisch dat die mekaar niet vinden.

 

Nouja, fijn om te weten. Goed dat er updates gedaan worden, alleen een mail (of ander bericht) dat dit veranderingen met zich meebrengt zou natuurlijk fijn zijn. 

 

Hoe dan ook; erg bedankt! Nu hopen dat de verbinding ook weer voldoende strak blijft.


Helaas kunnen wij vanuit hier niet accuraat doormeten of de sagecom juist is aangesloten. Maar ik vrees dat die eigen aanpassing roet in het eten gooit.

Ik heb een troubleshoot document opgezocht en ga even quoten:

1. De 4G Modem heeft een Statisch IP-adres: 192.168.2.252. Kijk na aansluiten of de Experia Box het modem ook heeft gevonden en toegewezen aan dit IP-adres. Dit kan zeer eenvoudig met de App “Fing” op je SmartPhone of kijk in de Web-UI van de Experia box. Is dit niet het geval, dan kan een herstart van de Experia Box nodig zijn, of in sommige gevallen zelfs een factory reset (paperclip) van de Experia Box. In incidentele gevallen kan een (paperclip) reset van de 4G Modem uitkomst bieden, maar meestal niet. 12. P.S. Sommige klanten hebben de IP-adres reeks in hun Experia Box zelf handmatig omgezet naar bijvoorbeeld reeks 192.168.1.xxx. Dat gaat dan niet werken, de 4G Modem moet IPadres 192.168.2.252 krijgen!

 

Het is dus wenselijk dat jij de experiabox reset, ben ik bang. 

 


Oh. Haha. Mosterd na de maaltijd. ;-)  Maar ik ben blij dat het nu werkt! 


Ik heb niks meer gehoord en ga er van uit dat je voldoende informatie hebt. Mocht je toch nog vragen hebben, weet je mij te vinden. :-)


Hallo,

Ik heb het zelfde probleem gehad als hierboven. Mijn ADSL-snelheid schommelde rond de 14 Mb/s (pair bonding actief) en ik zag geen verschil in snelheid tussen een aan- en afgekoppeld Sagemcom modem. De KPN SIB helpdesk 0800-0222724 bleef mij tot 2x toe vertellen dat dit normaal was, dat alles goed werkte en juist was ingesteld, en dat dit de maximale snelheid op mijn adres was. Helaas meneer…

Dus ben ik zelf maar gaan speuren. In de webinterface van de Experiabox V10 leek alles goed geconfigureerd te zijn. In de Ethernet settings van het 4G Sagemcom zag ik dat het modem actief was, maar dat het maar heel weinig MB's verstuurde en ontving. Dit terwijl mijn dochter op dat moment aan het Netflixen was en ik dus veel meer verbruikte MB's verwachtte te zien. Het 4G modem zou nu immers moeten bijspringen. Dit gaf mij de zekerheid dat het modem niet goed werkte.

Met hulp van de artikelen op dit forum heb ik het als volgt opgelost:

  • Sagemcom modem gereset naar fabrieksinstellingen en herstart. Niet dat ik er iets in had aangepast, maar gewoon voor de zekerheid. Reboot ist immer gut :-)
  • Experiabox gereset naar fabrieksinstellingen en herstart (deze heeft overigens de T03.7 update al gehad, maar dat is verder niet relevant denk ik). Zorg dat het 4G modem verbonden met de Experiabox is bij het opstarten.
  • Check dat beide IP-adressen juist zijn ingesteld (192.168.2.252 en 192.168.2.254). Als deze niet goed staan ‘zien’ beide apparaten elkaar niet.

Hierna gaf speedtest.nl downloadsnelheden van rond de 40Mb/s, een aanzienlijke verbetering dus! Weliswaar schommelend met een bandbreedte van +/- 5Mb/s, maar toch veel snelheidswinst.

Tot slot heb ik in de webinterface van de Experiabox de Connectie modus van het 4G modem op ‘Altijd aan’ gezet (tabblad Internet, 3G/4G). Deze stond op ‘Op verzoek'.  Na diverse speedtests meen ik dat dit een kleine winst oplevert van enkele Mb's. Ik hoop je je voordeel kunt doen met deze aanvullingen.


Een waardevolle aanvulling, @AR-jan . Mooi uitgelegd en dit gaat andere lezers zeker helpen, mochten ze vergelijkbare issues hebben.  

Ik moet alleen het stukje over 3G/4G even ontkrachten. Ik snap  de gedachtegang  maar dit onderdeel van de webinterface staat los van internet buitengebied. Het is bedoeld om een eventuele backup dongle of andere 4g apparaat te configureren als de dsl lijn uitvalt. Dit wordt in de praktijk bijna niet gebruikt.