Skip to main content

Is het mogelijk om het digitale signaal uit glasvezel verder te transporteren met coax naar bv. een Qantis 317 digitele radio ontvanger?

Nee. Want dat is een DVB-C ontvanger. Het signaal wat over de glasvezel komt is internet, geen DVB-C radio signaal.

 


Hoi @msj82 

Welkom op de community van KPN.

Helaas is dat inderdaad niet mogelijk, glasvezel is een heel andere manier van signaal doorgeven, dan het signaal doorgeven via een analoge coax kabel.
Dit zijn twee aparte technieken, die je niet met elkaar kunt verbinden.

Ziggo is de enige provider die zijn signaal nog doorgeeft via coax, althans vanuit de straatkast ergens in jouw straat naar jouw woning.


En als je overgestapt bent van Ziggo naar KPN, heb je grote kans dat het basissignaal op de kabel actief blijft en je je apparaat kunt blijven gebruiken @msj82 .

Zelf ben ik al sinds 2018 weg bij Ziggo en heb nog steeds signaal en gebruik het als back-up voor het zeldzame geval  tv kijken bij KPN eens uitvalt.

Succes.

 

 


Recent was er deze vraag er over :

Ziggo is de enige provider die zijn signaal nog doorgeeft via coax, althans vanuit de straatkast ergens in jouw straat naar jouw woning.

Wat zeg je me nou, er zijn zeker wel meer “kabelboeren” met coax en DVB-C radio
Vaak komt het signaal dan met glasvezel binnen en wordt het lokaal omgezet naar coax.

 


 

Wat zeg je me nou, er zijn zeker wel meer “kabelboeren” met coax en DVB-C radio
Vaak komt het signaal dan met glasvezel binnen en wordt het lokaal omgezet naar coax.

 

Hoi @KeesYagi 

Je hebt hiermee een goed punt.
Want buiten Ziggo (de grootste) heb je ook enkele regionale providers met coax aansluitingen, denk aan Delta (Zeeland), Kabel Noord en SKP (Pijnacker-Nootdorp).

Dus er zijn er inderdaad wel meer met coax, maar dan regionaal of lokaal actief.


Michel.uit.Arnhem schreef:

Ziggo is de enige provider die zijn signaal nog doorgeeft via coax, althans vanuit de straatkast ergens in jouw straat naar jouw woning.

Wat zeg je me nou, er zijn zeker wel meer “kabelboeren” met coax en DVB-C radio
Vaak komt het signaal dan met glasvezel binnen en wordt het lokaal omgezet naar coax.

Mijn vraag is hoe dat digitale glasvezelsignaal dan wordt omgezet naar coax. En waarom dat nodig is>


Hoi @msj82 

Hoe dat in een wijkcentrale of straatkast wordt omgezet, kan ik je zelf niet vertellen, dat is veel te technisch en kan een monteur je waarschijnlijk beter uitleggen.

Hopelijk dat @Ik_Combineer hier een goed en duidelijk antwoord op kan geven, die werkt namelijk in het veld.

 


Glasvezel wordt gebruikt om over langere afstand met weinig demping veel data over te brengen.
Aan weerskanten gaat het weer over op elektronische signalen, in veel gevallen op ethernet en ook op coax.
En wat er aan de ene kant ingaat komt er aan de andere kant weer uit.

KPN doet niet aan coax en dus ook geen DVB-C voor de radio ontvanger in deze vraag.


Reageer