Skip to main content
Vraag

Sinds enige tijd last van trage en wegvallende draadloze internetverbinding

• September 20, 2026
  • 22 reacties
  • 173 keer bekeken

Goedemorgen, heb al enige tijd last van wegvallende/trage wifi. Ik heb altijd minimaal 40 mbps gehaald maar de laatste tijd kom ik niet hoger dan 20/25mbps. Ik heb al alles geprobeerd, ook de router diverse malen gereset maar niks dat helpt. Iemand enig idee?

22 reacties

• Auteur
  • Helper
  • September 20, 2026

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • September 20, 2026

Hallo ​@Kenny_  kan je iets meer vertellen over jouw netwerk? Heb je glasvezel of koper? Gebruik je wifiversterkers? Hoe is de snelheid als je meet met een bekabelde pc of laptop?

• Auteur
  • Helper
  • September 20, 2026

Het betreft nog geen glasvezel. Ik heb deze week toevallig 3 nieuwe wifiversterkers aangeschaft omdat er 2 oude niet meer deden. Ik heb alleen bedraad internet via een wifi versterker en deze test was zelfs maar 12mbps . 

• Auteur
  • Helper
  • September 20, 2026

En ik moet er ook bij melden dat de tv ontvanger ook vaak langzaam is en of wegvalt naar blauw scherm

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • September 20, 2026

Welke snelheid zou je moeten halen volgens de site van kpn?

• Auteur
  • Helper
  • September 20, 2026

Rond de de 50 mbps, hiervoor ook al aantal testen gedaan en dan was het inderdaad tussen de 40 en 50 mbps

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • September 20, 2026

Welk modem heb je en welke wifipunten?

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • September 20, 2026

@Kenny_ 

Een andere mogelijkheid is dat de uitgangspoorten van de router/modem te weinig vermogen leveren of dat de verbinding met de WiFi te lang zijn voor het geleverde vermogen. En dat daardoor die “haperingen” optreden. Die router staat immers 24 uur per dag aan. Maar ik heb geen idee hoe je het vermogen van die poorten zou kunnen meten.

• Auteur
  • Helper
  • September 20, 2026

3 super wifi punten van kpn en de experiabox v10

• Auteur
  • Helper
  • September 20, 2026

@WMG-N ik heb er ook niet veel verstand van, dus mocht ik er hier niet uit komen dan zal ik toch eens moeten kijken of er een monteur kan langskomen

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • September 20, 2026

Waar heb je het modem staan? In de meterkast?

• Auteur
  • Helper
  • September 20, 2026

Ja deze staat in de meterkast. Heb hem ook al eens verplaatst maar ook zonder beter resultaat

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • September 20, 2026

Gebruik je dit soort apparaten?

• Auteur
  • Helper
  • September 20, 2026

Deze gebruik ik inderdaad , maar dat is alleen voor de televisie boven aangezien ik daar geen aansluiting heb

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • September 20, 2026

We zien vaak dat de draadloze verbindingssets problemen geven voor het hele netwerk. Verwijder ze een paar dagen om te testen of dat de snelheid verbeterd.

• Auteur
  • Helper
  • September 20, 2026

Oke dankje wel, ik zal dit eens proberen. 

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • September 20, 2026

Laat je nog even weten hoe het afloopt? Want natuurlijk is er bij jou ook een goede verbinding mogelijk. 

• Auteur
  • Helper
  • September 20, 2026

Zal ik zeker doen! Dan is het maar even een paar dagen geen televisie boven. Had hier nog niet eerder van gehoord en ik gebruik deze set toch al een jaar of 10

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • September 20, 2026

Welke type tv ontvanger heb je?

• Auteur
  • Helper
  • September 20, 2026

Ik gebruik boven en beneden de normale tv box. Deze heb ik ook al een aantal jaren aangezien ze vroeger de tv box plus nog niet hadden

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • September 20, 2026

Ok. Ik vraag het omdat de tv+box niet geschikt is voor draadloze verbindingssets. Die kan wel via wifi. Maar laten we even jouw test afwachten. 

• Auteur
  • Helper
  • September 20, 2026

Ik zal dit even een aantal dagen uitzetten en dan nog eens een speedtest doen. Hopen dat dit nu het probleem gaat oplossen