Skip to main content
Vraag

Sinds ik glasvezel heb, is er veel vaker onderhoud in het netwerk, waarom?

• May 20, 2025
  • 12 reacties
  • 113 keer bekeken

Forum|alt.badge.img+2

Het zal wel aan mij ligggen maar toen ik vdsl had, werd het netwerk maar zelden onderhouden. En dat vind ik dan vreemd, omdat een koperdraad netwerk veel gevoeliger is voor storing dan een glasvezel netwerk. Nu ik glasvezel heb onderhouden ze het glasvezel netwerk om de haverklap (soms wel twee keer achter elkaar) en dat begrijp ik dan niet omdat glasvezel veel onderhoudsvriendelijker is………

Wie heeft daar een zinnig antwoord op?

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

12 reacties

• May 20, 2025

Waarom denk je dat koperdraad veel gevoeliger is voor storingen?

Aan het koperdraad netwerk worden geen upgrades meer uitgevoerd denk ik. Alleen onverwachte storingen worden verholpen en die worden niet van te voren aangezondigd denk ik zo.

Glasvezel is echter "nieuw". Daarop zijn vollop ontwikkelingen. Steeds nieuwere technieken enzo. En het is de bedoeling dat het 10tallen jaren mee gaat. Dus KPN investeerd daar veel in. Dat merk je in het onderhoud. Vermoed ik.

XS4-Arjan
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • May 20, 2025

Het valt mij ook op hoor, ik krijg sinds ik op glas zit om de zoveel maanden een bericht dat er onderhoud aan mijn netwerk is. Komende week ook weer.

Dat glas ligt er al, de POPs zijn ingericht en alles hier is al XGS-PON. Wat dat betreft was de verbinding op VDSL betrouwbaarder: die ging nooit down.

• May 20, 2025

Ook op koper (BVVDSL bij mij) was er hier in het verleden regelmatig onderhoud. Niet dat ik daar veel van gemerkt heb, want dat was altijd 's nachts. Ik ondervind op glas veel meer storingen. 14 Dagen geleden een melding (SMS en in MijnKPN) en vanmorgen zelfs twee meldingen van een defecte kabel in mij postcodegebied. Ook na enige tijd weer een gereedmelding, maar toch. En dan is er inderdaad ook nog het reguliere nachtelijke onderhoud, net als bij koper dus. 

Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Helper
  • May 20, 2025

Ik had met vdsl ook bijna geen problemen en dat werd dan ook maar amper onderhouden met het oog op de oh zo betrouwbare glasvezel die om de haverklap wordt onderhouden.

Wanneer dat echt zo is dat glasvezel veel meer onderhoud nodig heeft dan de koperdraad hebben ze je toch zand in de ogen gestrooid door te verkondigen dat glasvezel veel beter werkt en dat die maar amper onderhoud nodig heeft in tegenstelling tot de koperdraad…….

• May 20, 2025

Ik heb nooit ergens gelezen dat glasvezel amper onderhoud nodig heeft. Misschien heb je gelezen dat de onderhoudskosten lager zijn. Dat komt omdat het energieverbruik lager is. Energieverbruik is onderdeel van de onderhoudskosten. 

Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Helper
  • May 20, 2025

>  Ik heb nooit ergens gelezen dat glasvezel amper onderhoud nodig heeft.

Dàt hoef je ook nergens gelezen te hebben. Wanneer ze je proberen over te halen om over te stappen van koperdraad op glasvezel geven ze je dat argument dat onderhoud aan een glasvezel netwerk nihiel is. Ze zeggen dat niet “expliciet” maar als je tussen de regels door kunt lezen, zeggen ze dat wel. En wanneer jij dan niet tussen de regels door kunt lezen, heb je dat inderdaad nergens gelezen…….

• May 20, 2025

En wanneer jij dan niet tussen de regels door kunt lezen, heb je dat inderdaad nergens gelezen…….

Mooi. Het staat dus nergens geschreven. Dan is dat duidelijk. 

Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Helper
  • May 20, 2025

>  Mooi. Het staat dus nergens geschreven. Dan is dat duidelijk. 

Waar “ken” ik dat toch van? In het bijzonder willen mensen die in het onderwijs werken “bewijzen” hebben. Dat is niet één keer maar iedere keer weer en dat wordt op laatst erg vervelend om iedere keer maar weer naar “bewijzen” te moeten zoeken………. Ik heb namelijk ook iemand in mijn familie die in het onderwijs werkt en overal bewijzen van wil hebben. Tot vervelendst aan toe…….

Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • May 20, 2025

Bewijs eerst maar eens dat het wel echt famillie van je is  :P 

Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Helper
  • May 20, 2025

Dàt hoef ik als genealoog niet te bewijzen omdat ik een geboorte akte van hem heb. Als je mijn geboorte akte naast die van hem legt, heb je het overtuigende bewijs dat het “familie” is omdat de ouders hetzelfde zijn…………….

Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • May 20, 2025

hehe.. :) sorry voor de onderbreking.  :) 

• May 21, 2025

Ook op koper (BVVDSL bij mij) was er hier in het verleden regelmatig onderhoud. Niet dat ik daar veel van gemerkt heb, want dat was altijd 's nachts.

Eens in de paar maanden is er hier onderhoud aan het netwerk, dat was bij koper al zo en dat is sinds glasvezel niet veranderd. De laatste keer was in februari, de volgende is komende nacht. Geen probleem want dan slaap ik. 😉