Skip to main content
Vraag

Sinds kort is de internetsnelheid laag

• April 19, 2026
  • 7 reacties
  • 98 keer bekeken

cornelis48
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10

Sinds paar dagen een lagen internet snelheid .dawnload 11,2  upload 89,3 normaal moet het zijn 200 download upload 100 .ik heeft glasvezel heeft het kasje al van stroom af gehaald als op de modum 12 is groen .raar.de modum is pas gloed nieuw.raar

7 reacties

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • April 19, 2026

Beste ​@cornelis48 zo te lezen heb je glasvezel met een snelheid van 200/200Mbit/s.

200/100Mbit/s bestaat niet, zowel up- als down behoren  de snelheden gelijk te zijn, bekabeld gemeten met 1 pc rechtstreeks verbonden met de modem/router.

Heb je de glasvezelkast al eens minimaal 2 minuten van de stroom gehad en herstart en daarna tevens de modem/router een herstart gegeven?

Zie ook onderstaande link voor aanvullende info en hulp:

Succes

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • April 19, 2026

Hallo ​@cornelis48 ,

Als een herstart van jouw modem niet helpt, dan kun je jouw modem resetten. 

• Reset je modem.

Let op: eventuele eigen aanpassingen, zoals wijzigingen in de wifi-instellingen, port forwards, etc. gaan verloren. Meer informatie over hoe je deze instellingen weer aanpast vind je in de Kennisbank per modem uitgelegd.

• Doe opnieuw een speedtest om te kijken of de snelheid is verbeterd.

Meer informatie over een reset staat hier: 

cornelis48
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • April 19, 2026

Goedeavond noordzee wifi is terug maar de snelheid niet is wel iets verbeterd 😉

rvk01
Slimmerik
  • April 19, 2026

Doe je de speedtest op een bekabelde computer? Speedtesten moet je niet op WiFi uitvoeren maar bekabeld doen om te kijken of je de juiste snelheid binnen krijgt.

cornelis48
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • April 19, 2026

Kan ik niet meer sinds mijn vrouw is overleden is er geen computer meer in huis .het is altijd goed gegaan maar sinds paar dagen niet meer 😧

rvk01
Slimmerik
  • April 19, 2026

Dan zal de geleverde internet snelheid waarschijnlijk nog gewoon prima zijn (zeker bij glasvezel) maar heb je gewoon een WiFi probleem. Meestal is dat een ongunstig kanaal wat gekozen is of je bent teruggevallen van 5Ghz naar 2,4Ghz. Of een combinatie van die twee.

Ik weet niet of je de router al gereset hebt (en dat daardoor WiFi weer terug is). Je kunt anders ook de router nog een restart geven. Vaak wordt dan weer gekeken naar de meest optimale kanaal keuze.

In ieder geval kunnen er heel wat storings invloeden zijn bij WiFi (ook bv nieuwe apparaten bij de buren). Ook zijn er heel wat instellingen mogelijk. Maar het is moeilijk om dat allemaal makkelijk (zonder technische taal) uit te leggen. 

Je kunt kijken of hier iets nuttigs bij staat (bv het gebruik van de Wifi Manager):

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • April 22, 2026

Hoi ​@cornelis48 ,bedankt voor jouw bericht en hopelijk gaat verder alles goed met je 🙏🏻

Net als ​@rvk01 vermoed ik ook dat dit puur een probleem is met de wifi en dat moet ook zeker op te lossen zijn! Ik lees verder goede tips en hopelijk heb je hier iets aan gehad!
Wat je anders ook nog kunt doen, is de KPN Wifi Manager eens doorlopen! Laat je ons weten of het allemaal is gelukt?