Skip to main content
Beantwoord

Sinds kort pingspikes elke 5 seconden naar 80ms+

• June 4, 2026
  • 9 reacties
  • 54 keer bekeken

Ik ben al 2 jaar klant bij KPN en had nooit problemen met mijn verbinding. Sinds kort heb ik plotseling elke 5 seconden een pingspiek naar 80ms of hoger, terwijl mijn ping daarvoor altijd stabiel en laag was. Normaal gamen is hierdoor compleet onmogelijk.

Ik werk zelf in de IT en ben CCNA gecertificeerd, dus ik weet waar ik over praat. Ik heb alle gebruikelijke stappen al uitgevoerd en uitgesloten:

• Modem volledig herstart
  • Verbinding uitvoerig getest via netwerkkabel direct op het modem
  • Pingtests uitgevoerd
  • Probleem doet zich voor zelfs wanneer ik direct naast het modem sta, wifi is dus niet de oorzaak

De klantenservice blijft herhalen dat wifi geen garantie heeft, maar dit is aantoonbaar geen wifi-probleem. Het probleem zit op de lijn zelf. Het vaste interval van elke 5 seconden wijst op een specifiek technisch probleem aan de lijn, bijvoorbeeld een sync-probleem of een gewijzigd lijnprofiel.

Ik had 2 jaar lang absoluut geen problemen, dus er is duidelijk iets veranderd aan mijn lijn of in het netwerk van KPN. 2e lijns support schijnt geld te kosten, maar ik vind het niet redelijk dat ik moet betalen voor een probleem dat plotseling is ontstaan zonder dat ik zelf iets heb gewijzigd.

Kan een KPN medewerker een lijnmeting uitvoeren en controleren of mijn lijnprofiel is aangepast?

Beste antwoord door Sanne van KPN

Hi en welkom bij de KPN Community! Goed dat je hier een topic voor aanmaakt en fijn dat je al wat reacties hebt gekregen. 

Ook handig dat je in de IT werkt. 😄 Dan wordt het vast een stuk makkelijker om te achterhalen waar dit hem in zit. 

Heb je de spikes ook als je naar je eigen router pingt (zoals ik vroeg)?

Hier ben ik ook benieuwd naar. Als het namelijk in je eigen netwerk zit dan rekent de monteur kosten, als je deze laat komen, en dat zou zonde zijn.

Ook hier ben ik benieuwd naar. Dit was met een kabel rechtstreeks van een laptop/PC aangesloten op je modem en wat heb je precies getest? 

Als het in onze lijn blijkt te zitten dan hadden mijn collega's dit in de lijnmetingen terug moeten zien. Het oplossen daarvan hoort bij de standaard support, dus daar komen geen extra kosten bij kijken.
Ondersteuning voor eigen netwerk apparaten e.d. wel. 

Ik hoor het graag!

9 reacties

rvk01
Slimmerik
  • June 4, 2026

Sinds kort heb ik plotseling elke 5 seconden een pingspiek naar 80ms of hoger, terwijl mijn ping daarvoor altijd stabiel en laag was. 

Als IT'er zal je ongetwijfeld precies weten wat er in je netwerk hangt? Maar kan het toch zijn dat er ergens op de achtergrond een apparaat iets doet met de lijn (ook pingplotter of probe device) die dit kan veroorzaken? Misschien ook even testen met puur alleen 1 PC (zonder achtergrond services) op poort 1 en niets anders? 

Ps. Kun je ook eens kijken of dit voorkomt als je je eigen router pingt? (Dat zou op een lokaal probleem kunnen duiden)

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • June 4, 2026

In KPN modem is kan men ook zelfs ping of traceroute test doen.

rvk01
Slimmerik
  • June 4, 2026

In KPN modem is kan men ook zelfs ping of traceroute test doen.

Die ping in de box zelf doet volgens mij alleen maar 10 pakketjes in 2 seconden. Niet echt vergelijkbaar met een langere ping run via een pc (dus niet zoveel nut als het alleen maar om de 5 seconden optreedt).

Of weet jij een methode om een langere ping run te forceren?

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • June 4, 2026

Met een script (autoclick) kan je uren lang doen.

rvk01
Slimmerik
  • June 4, 2026

Met een script (autoclick) kan je uren lang doen.

En dan heel snel kijken of er eentje tussen zit die wat langer is 🤣 Dan is het handiger even een andere router eraan te hangen waarnaartoe je kunt ssh'en. Moet voor een IT'er ook geen probleem zijn 😉

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • June 4, 2026

En dan heel snel kijken of er eentje tussen zit die wat langer is 🤣

Met een script kan je ook automatisch screenshot opslaan en met een beeld 2 tekst converter (of AI) kan je ook automatisch detecteren, wanneer niet normaal gebeurt.

Dan is het handiger even een andere router eraan te hangen waarnaartoe je kunt ssh'en.

Maar het probleem kan ook alleen gerelateerd met KPN modem zijn (vastloper of geheugen tekort)

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • June 5, 2026

Nouja leuk en aardig maar als ik betaal voor internet inmiddels bijna 3 jaar er niets veranderd is en plots is het slecht mag KPN dit komen oplossen

rvk01
Slimmerik
  • June 5, 2026

En als het dan bv een pingplotter o.i.d. in jouw netwerk is, mag jij de monteur betalen 😉

Maar goed, je kunt ook een monteur laten komen (en hopen dat die iets kan vinden).

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20
  • Moderator
  • Antwoord
  • June 7, 2026

Hi en welkom bij de KPN Community! Goed dat je hier een topic voor aanmaakt en fijn dat je al wat reacties hebt gekregen. 

Ook handig dat je in de IT werkt. 😄 Dan wordt het vast een stuk makkelijker om te achterhalen waar dit hem in zit. 

Hier ben ik ook benieuwd naar. Als het namelijk in je eigen netwerk zit dan rekent de monteur kosten, als je deze laat komen, en dat zou zonde zijn.

Ook hier ben ik benieuwd naar. Dit was met een kabel rechtstreeks van een laptop/PC aangesloten op je modem en wat heb je precies getest? 

Als het in onze lijn blijkt te zitten dan hadden mijn collega's dit in de lijnmetingen terug moeten zien. Het oplossen daarvan hoort bij de standaard support, dus daar komen geen extra kosten bij kijken.
Ondersteuning voor eigen netwerk apparaten e.d. wel. 

Ik hoor het graag!