Sinds kort zeer traag internet met 4G buitengebied
Al meer dan 4 jaar maak ik gebruik van “Snel Internet Buitengebied” met een modem V10 en een Sagemcom Fast 4360 Air KPN. De gemiddelde download zat altijd tussen de 40 en 50 en een upload tussen de 15 en 20. Dat is enkele weken geleden ineens veel slechter geworden namelijk een download tussen de 8 en 15 en de upload is ineens rond de 25. Vorige week KPN gebeld en na een heel lang gesprek en getest kwam men tot de conclusie dat de chip in de Sagemcom de oorzaak was en ging men een nieuwe chip opsturen. Toen ik gisteren dit ging ophalen bij een ophaalpunt kreeg ik een doos mee waar dus een complete Sagemcom in zat. Bij het aansluiten van de Sagemcom bleek het voedingsstekkertje geen goed contact te maken. Als ik het stekkertje flink aandrukte gingen de lampjes branden, liet ik het stekkertje los dan gingen ze gelijk uit. Ik dacht slim te zijn en haalde de chip eruit en deed dat in mijn Sagemcom maar dat werkte niet, het rode 4G lampje bleef branden. Vanmiddag KPN gebeld en kreeg ene Johan aan de lijn. Ik heb mijn verhaal gedaan en Johan wilde nog een keer opnieuw een meting doen. Ik moest de Experiabox V10 uitschakelen maar omdat ik met de vaste lijn belde was de verbinding natuurlijk gelijk verbroken. Ik met mobiel weer gebeld en ze zouden Johan terug laten bellen wat ook gebeurde. Nadat alles getest en gemeten was kwam Johan tot de conclusie dat de apparatuur in orde was en dat 10 a 15 download het best haalbare was op mijn adres en hij verder niets voor mij kon betekenen. Wat is hier aan de hand, de Sagemcom staat op de bovenverdieping bij het raam en ziet de mast staan en er is alleen weiland tussen.
Bladzijde 1 / 2
Heb je al eens overwogen om een buitenantenne aan te schaffen @satfun51
Het is wel vreemd dat je altijd een goede verbinding had en nu ineens een stuk minder terwijl er niets aan je situatie gewijzigd is.
Neb je de V10 al eens een fabrieksreset gegeven en de 4G router ook en weer aangesloten op de V10 als nieuw uit de doos?
Gewoon nog eens bellen en dan krijg je misschien iemand aan de lijn die wel oplossingsgericht meedenkt.
Het Sagemcom modem wat ik ontvangen heb blijkt al een eerder gebruikt modem te zijn en heeft ook geen 2 antennes. Omdat ik geen behoefte had om de bestaande V10 een fabrieksreset te geven vanwege alle instellingen is er een andere fabrieksgeresette V10 geplaatst en ook de Sagemcom gereset en daarna aangesloten maar precies hetzelfde probleem. Het eerste screenshot is van 02-2020 en de tweede is van nu. Ik ga beslist geen buitenantenne plaatsen, het heeft altijd goed gewerkt en waarom nu niet meer? De KPN mast staat op 1,5 km afstand en sector 2 wijst in mijn richting en vrij zicht op de mast alleen weiland ertussen. Op de Sagemcom branden alle 3 lampjes voor de signaalsterkte. Mocht het niet verholpen worden dan overweeg ik om net als mijn buren over te stappen naar Ziggo.
Hoi @satfun51, dat is wel raar inderdaad. In het verleden kwam het wel eens voor dat de simkaart (ik neem aan dat je dat bedoelde met 'chip’?) net geen goed contact maakte. Doe moest dan even aangeduwd worden. Maar als je die er al helemaal uit hebt gehad en opnieuw erin gedaan is de kans daarop klein.
Als het met beide Sagemcom modems gebeurt is de volgende voor de hand liggende stap inderdaad wel het modem zelf. Heb je die inmiddels een reset gegeven? Ik snap dat je dat niet wilt doen als je veel dingen hebt ingesteld, maar toch is het iets wat we moeten proberen als de andere genoemde tips geen verbetering hebben gegeven.
In mijn laatste reactie gaf ik al aan dat er een fabrieks geresette V10 is geplaatst en de Sagemcom die ik al had is ook gereset maar dat het probleem hetzelfde bleef.
De door KPN opgestuurde Sagemcom heb ik niet kunnen testen vanwege probleem met de voedingsstekker zie mijn eerste post.
Waar komt die zgn fabrieks geresette v10 ineens vandaan? Als daar de nieuwste softwareversie op staat dan doet het 4g modem sowieso niet mee.
Die komt van een behulpzaam iemand die nu een eigen modem heeft en de V10 niet meer gebruikt. Toen hij de V10 hier aangesloten had heeft zijn V10 een update gehad naar V1.01.00T04.3Intermediate. Dezelfde als in mijn V10.
Dat zal dan het probleem niet zijn. Ik heb ook het 4gmodem en herken het probleem niet. Heb je de kabels al een keer vervangen?
Het kan inderdaad ook aan de bekabeling liggen. het is op dit punt moeilijk om te zeggen waar het aan ligt. Ik ben ook benieuwd hoe het met de kabels staat.
De fabrieks geresette V10 van de kennis is met een andere CAT6 kabel verbonden met de Sagemcom die tijdens de test op de begane grond stond vanwege de kortere kabel. Dus er is geen probleem met mijn kabels.
Is dat een kant en klare kabel of zijn de connectors er later aangezet? Het lijkt er echt op dat er ergens niet goed contact wordt gemaakt.
Ik heb het aan hem gevraagd en het is een kant en klare kabel die hij gebruikt heeft. Het zou wel heel toevallig zijn als zijn en mijn kabel geen goed contact zouden maken. Het is verrekte jammer dat KPN een gebruikte defecte Sagemcom heeft opgestuurd.
Helaas een paar maanden geleden het contract voor 1 jaar verlengd met abonnement voor de halve prijs dus nu denk ik dat daardoor ook de snelheid gehalveerd is.
Ik snap er niks van. De downloadsnelheid is dus niks en de upload is goed. Klopt dat? Hoe meet je de snelheid? Met een bekabelde pc of laptop?
Dat klopt. Gemeten met een bekabelde pc. Jarenlang was de download tussen de 40 en 50 en de upload tussen de 15 en hooguit 20. Nu ineens is de upload meer dan 25.
Dat is een rare situatie inderdaad, ik kan er zo ook geen vinger op leggen. Ik denk dat het verstandig is om ons te bellen (0800-0402), zodat de verbinding samen met jou kan worden nagekeken.
De verbinding nakijken is al 2x gebeurd.
Na de eerste keer testen wordt er geconstateerd dat de chip/simkaart het probleem zou zijn en zou er een andere chip/simkaart opgestuurd worden maar ontving ik een complete defecte Sagemcom. De chip/simkaart verwisselen werkte ook niet. Lampje bleef rood branden.
En bij de tweede keer testen kreeg ik te horen dat alles in orde zou zijn en dat 10 tot 15 download het hoogst haalbare was op mijn aansluiting.
Terwijl het jarenlang 40 tot 50 download geweest is.
Het zal wel aan de 50% korting op het abonnement liggen.
En wat is de snelheid als je met een mobiele telefoon meet? Dus via wifi?
En bij de tweede keer testen kreeg ik te horen dat alles in orde zou zijn en dat 10 tot 15 download het hoogst haalbare was op mijn aansluiting.
Terwijl het jarenlang 40 tot 50 download geweest is.
Dat is de snelheid die haalbaar is via de koper aansluiting, dat klopt. Maar je hebt deze 4G optie juist om dat te verbeteren. Had je na dat gesprek niet nog eens contact opgenomen? Met die info zouden ze wel verder moeten komen.
Ik zie voor jouw adres trouwens ook dat er gekeken wordt naar de aanleg van glasvezel. Op termijn kan dat ook een goede verbetering geven voor jou. Meer daarover (en de planning) kan je zien op onze site: www.kpn.com/glasvezelcheck
Helaas een paar maanden geleden het contract voor 1 jaar verlengd met abonnement voor de halve prijs dus nu denk ik dat daardoor ook de snelheid gehalveerd is.
Dat is sowieso niet het geval en in de huidige abonnementen die KPN aanbiedt ook onmogelijk om in te regelen. Het minimale is 100Mbps en het systeem zal altijd trachten de best mogelijke drager te bieden om zo dichtbij mogelijk in de buurt te komen van de abonnementssnelheid. Wat je er daadwerkelijk voor betaald staat daar volledig los van.
Hier gaat het gewoon op een ander vlak mis maar wat precies kan ik ook de vinger niet op leggen. Als er aan de bekabeling en dergelijke niets is veranderd kan de spectrumwijziging die KPN heeft doorgevoerd natuurlijk wel een issue zijn. KPN heeft enkele maanden geleden de 2100Mhz-band uitgezet op 4G en aangezet op 5G waardoor deze band niet meer werkt op SIB. Enige logische wat ik mij zo kan bedenken eigenlijk als er op geen enkele wijze iets veranderd is geweest in huis.
En wat is de snelheid als je met een mobiele telefoon meet? Dus via wifi?
Nog slechter.
Dat is de snelheid die haalbaar is via de koper aansluiting, dat klopt. Maar je hebt deze 4G optie juist om dat te verbeteren. Had je na dat gesprek niet nog eens contact opgenomen? Met die info zouden ze wel verder moeten komen.
Ik zie voor jouw adres trouwens ook dat er gekeken wordt naar de aanleg van glasvezel. Op termijn kan dat ook een goede verbetering geven voor jou. Meer daarover (en de planning) kan je zien op onze site: www.kpn.com/glasvezelcheck
Dit geeft Speedtest aan als Sagemcom uitgeschakeld is:
Dus geen 10 tot 15 down. Ik krijg regelmatig bericht dat ze het netwerk tussen 2.00 en 7.00 uur gaan verbeteren maar het wordt alleen maar slechter.
Hier in de regio zijn er in de meterkasten stickers geplaatst waarop staat: HIER KOMT HET GLASVEZEL MODEM. Dat is nu ruim 2 jaar geleden, daarna niets meer vernomen. Ik woon in Rotterdam en was aangesloten op een centrale in Rotterdam. Dat ging goed. Maar door de aanleg van de nieuwe A16 snelweg is mijn aansluiting overgeplaatst naar een centrale in Lansingerland. En toen kreeg ik de Sagemcom en dat ging jaren goed maar nu niet meer.
Als ik je een advies mag geven.....ga naar Ziggo. In ieder geval tot er glasvezel is. Dit blijft tobben.
Die snelheid houdt niet over inderdaad, ik snap heel goed dat die 4G optie er aan is toegevoegd om het beter te maken. Ik kan niet zien waar het in dit geval van komt, het beste blijft toch om ons opnieuw te bellen hierover, zodat het samen met je bekeken kan worden.
Ik bel tot tweemaal 08000402, 10 tot 15 minuten wachttijd en dan wordt de verbinding verbroken. Laat ze mij maar bellen, het nummer is bekend.
Ik ben dus niet gebeld door KPN. Dus ga ik t.z.t. toch maar na 50 jaar PTT/KPN overstappen naar Ziggo of Odido Klick&Klaar met tot 300 Mbit/s. voor €25 per maand. Het is op mijn locatie beschikbaar.
Reageer
De Kennisbank
Heb je vragen over diensten, producten of wil je weten hoe je modeminstellingen verandert? Vind het antwoord op de meest gestelde vragen in onze Kennisbank
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.