Skip to main content

29-05-24 = “Je modem krijgt de nieuwste KPN software. We voeren de update vannacht uit tussen 0.00 en 06.00 uur.”

Effect is dat de HP printer niet meer connectie kan maken met het Wifi-netwerk…
Welke wel was aangesloten en goed werkte voor de ‘update’.
Een dag bezig geweest met het zoeken in de printer software en printer instellingen.

Blijkbaar is de ‘KPN_update’ het probleem…

SVP een oplossing hoe printer weer connectie an maken met de KPN-Modem!

Waarschijnlijk moet je voor WPA2 in plaats van WPA3/WPA2 instellen, of Wifi6 helemaal deactiveren


  • We hebben al hele wat pogingen ondernomen en verschillende connecties uitgeprobeerd…, via Ethernet connectie, maar daarna niet meer te koppel via Wifi.
    Bereikbaar via ‘Wireless Direct’, maar niet via de KPN-Router.

    Het werkte prima en na de mooie ‘KPN-Router-Update’ ligt de boel eruit… 
    Herkenbaar van een ‘Update’ die niet gecheckt is of waarvoor gewaarschuwd wordt dat er mogelijk nog ‘bugs’ in zit…

    Vermoeden is dat de Wifi-Versterker met dezelfde netwerknaam een conflict geeft...

    Met ‘waarschijnlijk’, ‘of’ hebben we nog geen goede werkende oplossing))

    Hardware:
    - XGSPON ONT - Nokia (zwart)
  • - KPN Box 12b - Sagemcom CS 50001 
    - 2 Extra ‘Super Wifi-punten’
  • - HP OfficeJet - Wifi printer

Welkom op de community @AbonNEE. Je had al meerdere dingen geprobeerd zeg je, maar had je de tip van TDN ook gedaan? We zien vaker dat die aanpassing dit kan verhelpen.


Beste Jasper,

“Waarschijnlijk moet je voor WPA2 in plaats van WPA3/WPA2 instellen, of Wifi6 helemaal deactiveren”

Wat zijn de effecten voor mijn netwerk en andere apparatuur die erop aangesloten is, als we WPA3 uitschakelen?
Wat s het effect als we Wifi6 uitschakelen?

En ‘waarschijnlijk’ is een zoveelste poging en we hebben al genoeg pogingen ondernemen om dit probleem herstellen.

KPN is nu aan de beurt om met een oplossing te komen en met een antwoord dat zeker werkt.


Genoeg ‘klanten’ doe het zelfde probleem ondervinden (terug te vinden online) en als je iets verandert in een netwerk moet je ook zorgen dat het blijft werken lijkt mij.

Op deze manier gaan we niet verder met KPN en kiezen we binnenkort weer voor vertrouwd netwerk.


‘WPA2 nadert einde’

WPA3 biedt beveiliging die beter aansluit bij de beveiligingsproblematiek van vandaag. Het gebruik van draadloze netwerken wordt hiermee veel veiliger.

Routers die WPA3-gecertificeerd zijn zullen ook werken met apparaten die uitsluitend WPA2 ondersteunen. Fabrikanten zijn al bezig met het ontwerpen van WPA3-ondersteunende devices.


Waarom mijn netwerk minder goed beveiligen als er ook een andere oplossing moet zijn?
Oplossing wordt nu gezocht in een ‘tweede GAST-Netwerk’ op basis van WPA2 en niet open naar andere belangrijke apparatuur.

Dank KPN voor de bereikbaarheid en helpen bij het oplossen…, not...


WPA3 is een hogere beveiliging inderdaad, maar niet alle apparaten ondersteunen dat. We zien bijvoorbeeld vaker dat printers daar nog niet meer overweg kunnen, en dan is het terugzetten naar WPA2 de oplossing. Dat is iets wat wij niet op afstand kunnen doen, dat is iets wat jij zelf in het modem kunt doen. Voor dat soort dingen hebben we jouw hulp nodig om jou te helpen.


Berste Jasper,

Ik had liever gelijk contact gehad met KPN na het aanpassen van de Modem / Router instellingen en de waarschuwing dat met de door KPN gewenste aanpassingen er problemen zouden kunnen ontstaan. 
Met heel graag de oplossing erbij.

Nu moet ik zelf gaan achterhalen wat KPN heeft verandert en zelf zoeken naar oplossingen voor het weer kunnen aansluiten van mijn printer.
WPA3 (betere beveiliging) uitschakelen en over gaan op oudere versie WPA2 is niet de beste oplossing.

Volgens, naar mijn idee, beter advies, is een tweede netwerk (bv. GAST-netwerk) aanmaken (naast bestaande), werkend op WPA2 en daarmee belangrijke apparatuur toch onder een WPA3 te laten.

Misschien een tip om een volgende keer te vermelden wat er gewijzigd en welke problemen er kunnen ontstaan en daarbij mogelijke oplossingen aan te bieden die zeker goed werken.


Kan helpen om je ‘klanten’ tevreden te houden een positief te blijven over de KPN))!


Ik weet niet of het met een tweede (gast)netwerk zou werken, mogelijk is de printer dan niet bereikbaar omdat het met een ander netwerk verbonden is. Je kunt het proberen om te kijken of dat werkt. Ook dat is iets wat wij niet op afstand kunnen doen. 

Ik denk dat je meer succes hebt met het aanpassen van WPA3 naar WPA2 in het modem. 


Beste Jasper,

Een tweede netwerk (bv. GAST-netwerk) aanmaken (naast bestaande), werkend op WPA2 en daarmee belangrijke apparatuur toch onder een WPA3 te laten.
Printen doen we nu dan via het Gast-Netwerk. 


Beste Jasper,

Een tweede netwerk (bv. GAST-netwerk) aanmaken (naast bestaande), werkend op WPA2 en daarmee belangrijke apparatuur toch onder een WPA3 te laten.
Printen doen we nu dan via het Gast-Netwerk. 

Dat kan helemaal niet. Apparaten op het gastennetwerk hebben alleen toegang tot internet en niet tot andere apparaten op het lokale netwerk. Dat is afgeschermd. Dus uw pc of laptop kan uw printer die op het gastennetwerk zit helemaal niet bereiken. 


Beste Jasper,

Een tweede netwerk (bv. GAST-netwerk) aanmaken (naast bestaande), werkend op WPA2 en daarmee belangrijke apparatuur toch onder een WPA3 te laten.
Printen doen we nu dan via het Gast-Netwerk. 

Dat kan helemaal niet. Apparaten op het gastennetwerk hebben alleen toegang tot internet en niet tot andere apparaten op het lokale netwerk. Dat is afgeschermd. Dus uw pc of laptop kan uw printer die op het gastennetwerk zit helemaal niet bereiken. 

Helemaal niet te bereiken is niet juist. Als je weet op welke poort de printer server luistert, is een port forwarding regel in router voldoende.


Helemaal niet te bereiken is niet juist. Als je weet op welke poort de printer server luistert, is een port forwarding regel in router voldoende.

Dat kan niet. Niet bij een router van KPN in ieder geval. Heeft u het wel eens geprobeerd? 

Een poort forwarding is bedoelt om verkeer vanaf internet door te laten naar het lokale netwerk. Daar is in deze situatie geen sprake van. In deze situatie zou er een firewall rule nodig zijn om dit mogelijk te maken. Dat is wat anders dan een poort forwarding. En deze kun je niet instellen op de apparatuur van KPN. 


@Nick83 Een portforwarding is in werking indien een IP geldig is, het maakt niet uit of intern of extern IP is.

 


@Nick83 Een portforwarding is in werking indien een IP geldig is, het maakt niet uit of intern of extern IP is.

 

En werkt het ook?

Lijkt me dat het sowieso niet werkt. Veel printers worden automatisch gevonden via mdns enzo. Dat werkt sowieso niet. Dat werkt echt alleen op hetzelfde netwerk, hetzelfde subnet. 

En hoe zit het met scannen? Dat gebruikt weer andere poorten waarschijnlijk.

Is het überhaupt mogelijk om op het gastennetwerk apart voor WPA2 te kiezen als het hoofdnetwerk op WPA3 staat?


Het is via die weg mogelijk, maar niet iedereen is daar bedreven mee. Het wijzigen van de WPA setting is makkelijker voor de gemiddelde gebruiker.


Beste ‘Forum leden’,

Wat een moeilijkheid wordt hier van gemaakt...
De instelling van WPA3 naar verouderde beveiliging WPA2 is een handeling die je online doet ‘je eigen Router-domein’ las ik het zo goed omschrijf.
Op die plek, is ook eenvoudig een tweede netwerk aan te maken, die enkel werkt onder een WPA2.
je printer er aan koppelen is toch ook zeer eenvoudig  (bij mij direct zichtbaar en werkend)?

Met mijn minimale ‘netwerk-kennis’ en met mijn ‘oude’ HP easyJet Printer’ is het direct gelukt en werkt naar tevredenheid hier in huis. Enkel even switchen van netwerk als je een print wil maken.


Voor mij lijkt dit de zeer geschikte oplossing))!


Goed om te lezen dat je een voor jou werkende oplossing hebt gevonden. Het is iets anders dan de genoemde mogelijkheden, maar als het werkt werkt het.


Reageer