Skip to main content
Vraag

Sinds update vreselijk slechte wifi

• May 30, 2025
  • 8 reacties
  • 142 keer bekeken

Hier exact hetzelfde. Ik heb ook sinds de laatste update in de nacht van 19 februari 2025 op 20 februari 2025 verschrikkelijk slechte wifi. Ik heb 6 witte ronde superwifi punten, maar geen van allen werkt naar behoren. 
Ik heb de laatste weken vele uren besteed aan het keer op keer doorlopen van alles voorgeschreven stappen, zonder verbetering. 

Ook heb ik meerdere dagdelen moeten besteden aan telefonisch contact met de klantenservice. Ook dit zonder resultaat. 

Wat kan ik nu nog doen, anders dan overstappen? Ik ben al sinds tientallen jaren klant bij KPN en ik wil liever niets anders, maar dit zorgt nu al veel te lang voor teveel irritaties en kost simpelweg gewoon heel veel uren en dus geld. Daarnaast betaal ik voor iets dat niet waar gemaakt wordt, en ook heb ik betaald voor de superwifi punten die niet doen wat ze beloven. 

8 reacties

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • June 3, 2025

Goedemorgen ​@H.E.W. , bedankt voor jouw bericht en welkom hier op onze Community :)

Natuurlijk enorm zuur dat je sinds een update zoveel problemen ervaart want dat is uiteraard niet wat een update zou moeten doen. Welk type Super wifi punten heb je; de witte (Super wifi 1) of de zwarte (Super wifi 2)? En kun je me ook meteen vertellen welk type Experia Box je in gebruik hebt? Ik denk hierin heel graag met je mee want zou het ook enorm zonde vinden mocht je ons na tientallen jaren gaan verlaten vanwege een update vanuit ons die jou problemen bezorgt. Als je mijn bovenstaande vragen kunt beantwoorden, denk ik vanuit daar graag verder mee om dit issue voor je te verhelpen!

• Auteur
  • Deelnemer
  • June 3, 2025

Goedemorgen Jan,

Bedankt voor uw bericht. Ik heb KPN Box 12 - Sagemcom, en de witte Super wifi punten. 

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • June 3, 2025

Bedankt ​@H.E.W. ! Al gaf je in je startbericht ook al aan dat je witte Super wifi punten hebt dus die vraag was wel een beetje overbodig. Laat ik het maar op het tijdstip gooien ;)

In eerste instantie zou ik je willen adviseren om de Super Wifi punten een zogenaamd schone installatie te geven en dat doe je als volgt;

1. Zet alle SuperWifi punten uit en verwijder eventuele ethernetkabels.
  2. Zet het eerste SuperWifi punt aan en laat 'm helemaal opstarten.
  3. Reset dat eerste SuperWifi punt (resetknopje ingedrukt houden totdat deze meerdere keren rood knippert) en laat 'm helemaal opstarten. Na verloop van tijd zal het lampje paars gaan branden (fabrieksinstelling). Doordat er geen kabelverbinding is, kan dit SuperWifi punt niet communiceren met andere SuperWifi punten en is dus geïsoleerd.
  4. Herhaal stap 2 en 3 met het tweede SuperWifi punt (en daarna voor elke aanvullend SuperWifi punt). Laat ook bij dit SuperWifi punt de ethernetkabel er nog uit. Alle SuperWifi punten hebben nu een paars lampje.
  5. Reset nu het KPN modem (resetknopje ingedrukt houden totdat alles gaat knipperen). Laat deze weer helemaal opstarten (geef het 15 minuten). 
  6. Sluit nu het eerste SuperWifi punt aan op het modem met een ethernetkabel. Het lampje zal eerst groen gaan knipperen en uiteindelijk constant groen branden. Geef dit proces de tijd en koppel niet te vroeg af. Als de installatie is gelukt dan zal bij het loskoppelen van de ethernetkabel het lampje groen blijven branden.
  7. Herhaal stap 6 met de eventuele andere SuperWifi punten.
  8. Nu kun je de SuperWifi punten verplaatsen in huis. Bij draadloos gebruik zal het lampje ongeveer 15 minuten oranje branden en daarna op groen springen.

Nu ben ik me ervan bewust dat je hebt aangegeven dat je alle voorgeschreven stappen hebt doorlopen maar dit zou in principe wel de oplossing moeten zijn! 

• Auteur
  • Deelnemer
  • June 3, 2025

Goedemorgen Jan, 

Wat u nu beschrijft heb ik exact gedaan toen ik de laatste keer contact heb gehad met een telefonist van de klantenservice. Gezien de wachttijd van minimaal een half uur per Super wifi punt, ben ik hier een dagdeel (heel de ochtend) mee bezig geweest toen. Meerdere keren opnieuw contact gehad met klantenservice-medewerkster na wachttijd. We spraken steeds een tijd af waarop ik opnieuw teruggebeld ging worden, en dit gebeurde ook. 

Het eerste telefoontje was om 09:15 uur, toen begon het proces. Rond 13:00 uur moest ik echt weg, en tot die tijd heeft het ook echt geduurd. Er waren een paar Super wifi punten (van de 6 stuks) waarbij het op dat moment lukte om gereset te worden, en welke uiteindelijke een groen lampje kregen. De rest bleek niet te resetten. Degene die wel een groen lampje kregen na het doorlopen van het hele proces zijn uiteindelijk verplaats (3 stuks), deze hebben even op groen gestaan op de plaats van bestemming, maar dat was al snel weer over. 

Ik heb dit alles op 15 mei 2025 gedaan samen met de klantenservice medewerkster, en ik ga niet nog een keer een ochtend vrij nemen om dit te doorlopen, dit heb ik 2,5 week geleden ook al gedaan, zonder verwacht/gewenst resultaat. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • June 3, 2025

Ik betaal KPN voor Wifi, ik schaf apparatuur aan voor nog betere Wifi, vervolgens moet ik ook nog vrij nemen (kost geld) om deze apparatuur aan de praat te krijgen, en dan ook nog eens zonder resultaat. 

Van mijn kant uit heb ik alles gedaan wat in mijn macht ligt, en betaal ik voor iets wat niet geleverd wordt. Kunt u alstublieft met een andere oplossing komen dan dat wat ik allemaal al eerder heb gedaan/doorlopen?  

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • June 3, 2025

Bedankt voor je toelichting ​@H.E.W. , het is/was natuurlijk ook niet mijn bedoeling om je stappen te laten doorlopen die je reeds hebt doorlopen maar omdat deze work around in de regel de oplossing is, wou ik je deze wel aanreiken. 

Van mijn kant uit heb ik alles gedaan wat in mijn macht ligt, en betaal ik voor iets wat niet geleverd wordt. Kunt u alstublieft met een andere oplossing komen dan dat wat ik allemaal al eerder heb gedaan/doorlopen?  

Begrijp ik helemaal maar ik hoop ook dat je van mijn kunt begrijpen dat ik geen knop hier heb die ik in kan drukken waarmee jouw probleem ineens weg is ;) Je geeft aan dat je sinds de update 'slechte wifi' ervaart; kun je dat nader toelichten? Is de wifi langzaam of hapert deze? Doet hij het soms wel en soms niet? Hoe branden de lampjes op dit moment? En hoe ver staan de punten uit elkaar? 

Omdat ik natuurlijk niet altijd aanwezig ben, wil je er ook op attenderen dat je hiervoor een belafspraak in kunt plannen met onze Helpdesk. Je kunt zelf aangeven waarvoor je hulp wenst en wordt dan vervolgens door iemand gebeld op het door jou aangegeven moment door een collega die op de hoogte is van dit probleem. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • June 3, 2025

Lampjes branden 90% rood licht. Ook wanneer deze op nog geen meter afstand van het modem staan. Wifi bereik is minimaal. Alleen de Wifi versterker die in de meterkast rechtstreeks aangesloten zit op het modem blijft groen. 

En dan heb ik het over 4 Wifi versterkers die na heel veel pogingen onder telefonische begeleiding van de helpdesk te resetten waren. Ik heb er nog 2 staan die onder telefonische begeleiding van de helpdesk helemaal niet te resetten waren. 

Een bericht plaatsen in deze omgeving had ik nooit eerder gedaan, maar heb ik puur gedaan omdat ik door middel van uren bellen met de klantenservice niet verder kom. Vandaar dat mijn voorkeur nu niet uitgaat naar opnieuw een belafspraak. 

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • June 11, 2025

Bedankt voor de terugkoppeling ​@H.E.W. .

En hoe werken de 4 versterkers nu die wel zijn gereset? Of branden deze nu alsnog 90% van de tijd rood? En hoe werkt de wifi als je alle Super wifi punten ontkoppelt en alleen gebruik maakt van het wifi signaal dat door het modem wordt uitgezonden? En zou je ook eens kunnen kijken hoe de beveiliging nu staat ingesteld? Door in te loggen op het modem ((via http://192.168.2.254 of gebruik KPN App) kun je via het kopje 'draadloos' kiezen voor de optie 'Wifi beveiliging'. Mocht deze staan ingesteld op WPA3, schakel deze dan eens terug naar WPA2.

Verder begrijp ik dat je voorkeur gezien eerdere ervaring niet uitgaat naar een belafspraak maar dat blijft voor dit soort problematiek wel de snelste manier om hiermee verder geholpen te worden. Hopelijk zijn er ook andere leden binnen de Community die hierin mee willen denken 🙏🏻