Skip to main content
Beantwoord

Sinds upgrade naar 1 Gbit/s is wifi best traag

• September 4, 2025
  • 139 reacties
  • 1266 keer bekeken

TMG1961
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6

Gisteren de gratis upgrade naar 1 Gbit/s gekregen. Nu heb ik thuis alles via de wifi lopen (5Ghz band)

Ik had een 200 Mbit/s glasvezel verbinding en via de wifi haalde ik 199 mbps download.

Echter met de upgrade haal ik slechts 290-300 Mbps download. Dus net anderhalf keer zo snel terwijl de snelheid vervijfvoudigd is. De upload snelheid is 680-700 Mbps.

Heb router en glasvezel modem al eens minuut van de stroom gehad. Heeft helaas niets geholpen.

Beste antwoord door TMG1961

Hmm, zou onze speedtest hier dan gewoon de boosdoener zijn ​@TMG1961? 🤔

Via al deze andere testen ziet het er prima uit, dus ik heb nu heel sterk het vermoeden dat de wifi zelf wel prima is, maar dat er iets niet helemaal lekker gaat bij onze test 😬 Is het wat jou betreft nu duidelijk wat er mis gaat?

Als ik alle tests bekijk springt die er van KPN duidelijk uit doordat deze een zeer veel langzamere download snelheid aangeeft.

Kan niet met 100% zekerheid zeggen dat het probleem bij de speedtest van KPN ligt maar lijkt me sterk dat KPN de juiste snelheid weergeeft en alle andere tests er naast zitten.

Ik ga het erbij laten, heb vandaag de nieuwe voedingsadapter ontvangen maar merk geen verschil. Zou vrijdag nog terug gebeld worden, monteur hoeft niet langs te komen aangezien die denkelijk toch niets kan doen.

139 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • September 4, 2025

Beste ​@TMG1961 de upgrade naar 1Gbit/s houd een verhoging van de bekabelde snelheid in en die moet zo rond de 920/920Mbit/s kunnen zijn.

Met de optimale instellingen van Wifi6 AX moet je tussen de 800/900Mbit/s kunnen halen en met Wifi5AC ongeveer de helft.

TMG1961
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • September 4, 2025

Beste ​@TMG1961 de upgrade naar 1Gbit/s houd een verhoging van de bekabelde snelheid in en die moet zo rond de 920/920Mbit/s kunnen zijn.

Met de optimale instellingen van Wifi6 AX moet je tussen de 800/900Mbit/s kunnen halen en met Wifi5AC ongeveer de helft.

Ik heb een mac mini m1, die heeft 802.11ax wifi 6, dus zou ik volgens jou tussen de 8 en 900 Mbit/s moeten halen. Ik haal met heel veel pijn en moeite de 300 Mbit/s.

Dus de vraag waarom is mijn snelheid zo laag? Met de 200 Mbit/s verbinding die ik voorheen had haalde ik 199 Mbit/s download.

TMG1961
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • September 4, 2025

Nu helaas helemaal geen internet meer. De router is er mee gestopt, stekker tijdje eruit gehad, doet niks meer, geen lampjes aan op de router. Gebeld met KPN, zou morgen nieuwe krijgen. Houdt helaas ook in dat ik geen tv heb, wordt dus een saai avondje.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • September 4, 2025

Beste ​@TMG1961 ik schreef ook met de optimale instellingen en ik schrijf er nu bij onder de ideale draadloze omstandigheden.

Haal de glaskast een minimaal 2 minuten van de stroom en herstart.

Geeft daarna de router een herstart.

Verbetering? Zo ja, opgelost.

Zo nee, nieuw router afwachten.

TMG1961
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • September 4, 2025

Beste ​@TMG1961 ik schreef ook met de optimale instellingen en ik schrijf er nu bij onder de ideale draadloze omstandigheden.

Haal de glaskast een minimaal 2 minuten van de stroom en herstart.

Geeft daarna de router een herstart.

Verbetering? Zo ja, opgelost.

Zo nee, nieuw router afwachten.

ik heb de experiabox minuutje of 5 van de stroom gehad. Daarna nog steeds geen internet. nu zag ik achterop een knopje zitten, dat is dus de aan/uit knop. Heb dat ingedrukt en heb nu weer internet, ook wifi werkt weer.  Snelheid is nog altijd hetzelfde.

Blijkbaar dat knopje gedrukt toen ik de router afpakte om ethernet kabel aan te sluiten.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • September 4, 2025

Ik heb een mac mini m1, die heeft 802.11ax wifi 6, dus zou ik volgens jou tussen de 8 en 900 Mbit/s moeten halen. Ik haal met heel veel pijn en moeite de 300 Mbit/s.

Dus de vraag waarom is mijn snelheid zo laag? Met de 200 Mbit/s verbinding die ik voorheen had haalde ik 199 Mbit/s download.

Als je een V10 hebt, haal je nooit draadloos 800/900 Mbit/s met WiFi.
Eerder maximaal 300 tot 600 Mbit/s.

TMG1961
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • September 4, 2025

Als je een V10 hebt, haal je nooit draadloos 800/900 Mbit/s met WiFi.
Eerder maximaal 300 tot 600 Mbit/s.

Heb een experiabox 12

TMG1961
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • September 4, 2025

Net even getest met kabel en dan is de download snelheid 925 Mbit/s. Via wifi ongeveer 1/3 hiervan.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • September 4, 2025

Net even getest met kabel en dan is de download snelheid 925 Mbit/s. Via wifi ongeveer 1/3 hiervan.

Dan is de snellheid die KPN levert dus perfect en moet er dus alleen nog aan de wifi gesleuteld worden.

Zie onderstaand een link voor de wifimanager:

https://www.kpn.com/service/internet/wifi-manager

Succes ​@TMG1961 

TMG1961
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • September 4, 2025

Dan is de snellheid die KPN levert dus perfect en moet er dus alleen nog aan de wifi gesleuteld worden.

Zie onderstaand een link voor de wifimanager:

https://www.kpn.com/service/internet/wifi-manager

Succes ​@TMG1961 

Aangezien er een router opgestuurd is, die ik achteraf niet nodig heb omdat ik zonder dat ik het gemerkt heb de aan/uit knop ingedrukt had stopt de wifi manager nadat de Internetverbinding gecontroleerd is en de Wifi instellingen opgehaald zijn.

Ik kan wel morgen de nieuwe router ophalen en de oude terug sturen maar denk niet dat het de bedoeling is om een functionerende router om te ruilen voor een nieuwe.

TMG1961
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • September 6, 2025

Mijn wifi is nog altijd extreem traag voor het feit dat ik een 1 Gbit/s verbinding heb. Haal met pijn en moeite de 350 Mbit/s.

De wifi manager kan ik niet gebruiken omdat die constant aangeeft dat ik kennelijk geen verbinding heb met het internet nadat internet verbinding gecotroleerd is en wifi instellingen zijn opgehaald. Raar aangezien internet gewoon werkt, kan ook gewoon tv kijken. Dus ergens is er iets niet in orde. 

Het nieuwe modem wat eigenlijk niet nodig was is inmiddels bezorgd bij PostNL punt. Denk dat ik dat maar ga halen en mijn oude nog gewoon functionerend modem inlever. 

TMG1961
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • September 6, 2025

Ook met de nieuwe experiabox is de snelheid nog steeds behoorlijk traag. ik weet dat mijn mac mini m1 snelheden van 900-950 Mbit/s aankan via Wifi aangezien ik al eens een 1 Gbit/s verbinding gehad heb via KPN.

Dus mijn vraag is waarom haal ik dat nu niet? De wifi manager kan ik niet gebruiken aangezien die aangeeft dat er een bestelling onderweg is naar me, de nieuwe experiabox 12 is inmiddels aangesloten, krijg ook soms melding van wifi manager dat ik geen internet verbinding heb.

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • September 8, 2025

Wat jammer dat de snelheid van de wifi zo enorm achter blijft ​@TMG1961 😕En dan alleen van de download, aangezien de upload toch een stuk hoger ligt 🤔

Je hebt al geconstateerd dat de snelheid wel goed op je modem binnenkomt, dus we hoeven ons niet op de verbinding zelf te richten. Zou je kunnen uitleggen hoe jouw thuisnetwerk er uit ziet? Wat voor apparatuur heb je in gebruik en hoe is alles aangesloten? Wellicht wordt er iets duidelijk als we daar wat meer informatie over hebben!

TMG1961
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • September 8, 2025

Wat jammer dat de snelheid van de wifi zo enorm achter blijft ​@TMG1961 😕En dan alleen van de download, aangezien de upload toch een stuk hoger ligt 🤔

Je hebt al geconstateerd dat de snelheid wel goed op je modem binnenkomt, dus we hoeven ons niet op de verbinding zelf te richten. Zou je kunnen uitleggen hoe jouw thuisnetwerk er uit ziet? Wat voor apparatuur heb je in gebruik en hoe is alles aangesloten? Wellicht wordt er iets duidelijk als we daar wat meer informatie over hebben!

Ik heb alles aangesloten via de wifi. Heb de 2.4 en 5 Ghz band aan staan.

Op de 2.4 Ghz zit de omvormer van de zonnepanelen en de kamerthermostaat.

Op de 5 Ghz zit de tv, de ipad en de mac mini m1. Ik heb de tv en mac niet gelijktijdig aan staan. De ipad gebruik ik hoofdzakelijk ‘s avonds vlak voordat ik ga slapen.

De mac mini maakt gebruik van wifi 6, 802.11 ax

Mijn telefoon gebruikt alleen mobiel internet.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Gebruik je naast je box12 nog andere wifiapparatuur zoals superwifi punten of andere wifiversterkers?

TMG1961
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • September 10, 2025

Gebruik je naast je box12 nog andere wifiapparatuur zoals superwifi punten of andere wifiversterkers?

Nee, alleen de experiabox 12

TMG1961
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • September 16, 2025

Mijn download snelheid is momenteel de helft van mijn upload snelheid. Namelijk 350 down en 700 up.

Snelheid is nog altijd behoorlijk belabberd. Kun je wel gratis een upgrade aan klanten geven maar van de beloofde snelheid komt absoluut niets terecht. Zit op de 5 Ghz band met 802.11 ax wifi. Experiabox staat ongeveer 2,5 meter van pc vandaan. Heb in verleden al eens 1 Gbit verbinding gehad en toen haalde ik snelheden van ruim 900 mbit/s.

Dus mijn vraag waarom heb ik nu zo een belabberde verbinding? Zelfs met nieuwe experiabox is de verbinding niet dat wat het hoort te zijn.

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • September 18, 2025

Dit is mij ook een raadsel ​@TMG1961, ik snap niet waar de download zo door beperkt wordt 😐

Het lijkt me nu toch het beste om rechtstreeks contact te hebben met onze klantenservice, mijn telefonische collega kan dan ‘live’ met jou aan de lijn dingen testen en doormeten! Dat gaat wat lastiger via dit medium, aangezien we niet direct op elkaar reageren.

Via onze digitale assistent kun je gemakkelijk een belafspraak maken. Of dat nu zo snel mogelijk is of op een later moment dat jou het beste uitkomt, het kan allebei. Laat je weten wat hier de uitkomst van is? 

TMG1961
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • September 18, 2025

Als ik de wifi manager gebruik krijg ik melding dat ik geen internet heb. Gebeld, maar werd moeilijk gedaan door klantenservice. Heb uiteindelijk maar opgehangen.

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • October 2, 2025

Mijn excuus voor de late reactie ​@TMG1961, jouw topic is op de 1 of andere manier ergens tussen wal en schip geraakt en ik zie hem nu pas 😬

Op wat voor manier werd er moeilijk gedaan? Heb je in tussentijd wellicht nog een keer contact gehad waarmee je wél geholpen bent? 

TMG1961
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • October 2, 2025

Mijn excuus voor de late reactie ​@TMG1961, jouw topic is op de 1 of andere manier ergens tussen wal en schip geraakt en ik zie hem nu pas 😬

Op wat voor manier werd er moeilijk gedaan? Heb je in tussentijd wellicht nog een keer contact gehad waarmee je wél geholpen bent? 

Ik heb geen contact meer gehad. Ga er ook niet meer over bellen. Wat er precies gezegd is weet ik niet meer, maar kwam er in feite op neer dat je de snelheid die ik heb met wifi normaal was. Toen ik aangaf dat ik al eens een 1 gbit/s verbinding gehadf had en toen 900+ mbit/s haalde was het dat niet niet mogelijk was. had het gevoel dat er gefdacht werd dat ik wat stond te verzinnen. voordat ik me echt ging ergeren heb ik opgehangen, dat was op dat moment het beste.

UHDFreak
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+5
  • October 2, 2025

Kan je niet zien bij netwerkinstellingen, wat de link snelheid is? Heb je al een ander kanaal geprobeerd?

En hoever zit je van de box12? Als de box12 achter een deurtje zit, is het zendvermogen ook alweer minder. Zelfde als er muren tussen zitten. 

TMG1961
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • October 2, 2025

Kan je niet zien bij netwerkinstellingen, wat de link snelheid is? Heb je al een ander kanaal geprobeerd?

En hoever zit je van de box12? Als de box12 achter een deurtje zit, is het zendvermogen ook alweer minder. Zelfde als er muren tussen zitten. 

De link snelheid is 1gbps. Heb alle kanalen geprobeerd maar allemaal even traag, was geen enkel verschil tussen de kanalen.

Ik zit ongeveer 2,5 meter van de box vandaan, met een houten deur er tussen. Maar ook met open deur of als ik router verplaats en naast me op bureau zet blijft de snelheid gewoon slecht. Er is geen verschil in snelheid tussen waar router nu staat en op bureau.

Leen59
Wijsgeer
  • October 2, 2025

Staat WiFi6 aan in het modem?

UHDFreak
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+5
  • October 2, 2025

@TMG1961 Als de linksnelheid 1Gbit is, dan kom je niet hoger dan 500Mbit. Wifi is half duplex. Normaal zie je op wifi6 dat het 1,2Gbit is (80Mhz) of 2,4Gbit. (160Mhz) 

Je moet dus op 160Mhz zitten, wil je de hoge snelheid halen. In de oude firmware in de box12, stond de wifi standaard op 80Mhz en moest je handmatig op 160Mhz zetten. Geen idee hoe dit met de nieuwe firmware zit, ik gebruik zelf een Fritzbox.

Op Mac OS kan je zien of je op 20/40/80/160 MHz zit.

Gevonden met ChatGPT:

Methode 1: Option-klik op het Wi-Fi icoon

Houd de Option/Alt-toets ingedrukt en klik op het Wi-Fi-icoontje in de menubalk.

Je krijgt nu veel meer informatie te zien, o.a.:

Channel: hier staat bijvoorbeeld iets als Channel: 100 (5 GHz, 80 MHz).

Het getal tussen haakjes geeft aan of je op 20/40/80/160 MHz zit.

Methode 2: Wireless Diagnostics
Houd Option/Alt ingedrukt en klik opnieuw op het Wi-Fi icoon.

Kies Open Wireless Diagnostics...

Sluit de wizard die opent, ga in de menubalk naar Window → Info.

Daar zie je uitgebreide details over je Wi-Fi, waaronder Channel Width (20/40/80/160 MHz).

Methode 3: Terminal

Je kunt ook in de Terminal controleren:

/System/Library/PrivateFrameworks/Apple80211.framework/Versions/Current/Resources/airport -I

In de output vind je onder andere:

channel: 100,80 → dit betekent channel 100, 80 MHz.

Als het 160 zou zijn, staat daar bijvoorbeeld channel: 100,160.

Hopelijk heb je hier wat aan?