Skip to main content
Beantwoord

Sinds upgrade naar 1 Gbit/s is wifi best traag

• September 4, 2025
  • 139 reacties
  • 1266 keer bekeken

Toon eerste bericht

139 reacties

Leen59
Wijsgeer
  • October 2, 2025

Kijk anders eens in het modem bij thuisnetwerk>verbonden apparaten via welke band deze verbonden zijn.

TMG1961
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • October 2, 2025

@TMG1961 Als de linksnelheid 1Gbit is, dan kom je niet hoger dan 500Mbit. Wifi is half duplex. Normaal zie je op wifi6 dat het 1,2Gbit is (80Mhz) of 2,4Gbit. (160Mhz) 

Je moet dus op 160Mhz zitten, wil je de hoge snelheid halen. In de oude firmware in de box12, stond de wifi standaard op 80Mhz en moest je handmatig op 160Mhz zetten. Geen idee hoe dit met de nieuwe firmware zit, ik gebruik zelf een Fritzbox.

Op Mac OS kan je zien of je op 20/40/80/160 MHz zit.

Gevonden met ChatGPT:

Methode 1: Option-klik op het Wi-Fi icoon

Houd de Option/Alt-toets ingedrukt en klik op het Wi-Fi-icoontje in de menubalk.

Je krijgt nu veel meer informatie te zien, o.a.:

Channel: hier staat bijvoorbeeld iets als Channel: 100 (5 GHz, 80 MHz).

Het getal tussen haakjes geeft aan of je op 20/40/80/160 MHz zit.

Methode 2: Wireless Diagnostics
Houd Option/Alt ingedrukt en klik opnieuw op het Wi-Fi icoon.

Kies Open Wireless Diagnostics...

Sluit de wizard die opent, ga in de menubalk naar Window → Info.

Daar zie je uitgebreide details over je Wi-Fi, waaronder Channel Width (20/40/80/160 MHz).

Methode 3: Terminal

Je kunt ook in de Terminal controleren:

/System/Library/PrivateFrameworks/Apple80211.framework/Versions/Current/Resources/airport -I

In de output vind je onder andere:

channel: 100,80 → dit betekent channel 100, 80 MHz.

Als het 160 zou zijn, staat daar bijvoorbeeld channel: 100,160.

Hopelijk heb je hier wat aan?

ik heb de wifi handmatig op 160 MHz gezet echter als ik het check zie ik kanaal 100, 80 MHz staan

TMG1961
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • October 2, 2025

Staat WiFi6 aan in het modem?

Ja

Leen59
Wijsgeer
  • October 2, 2025

Kijk anders eens in het modem bij thuisnetwerk>verbonden apparaten via welke band deze verbonden zijn.

Dit nog gedaan?

TMG1961
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • October 2, 2025

WiFi 5GHz - Theo_5Ghz - WiFi 6: 802.11ax

UHDFreak
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+5
  • October 2, 2025

@TMG1961 Heb je wel daarna de Box12 herstart? Als je internet op 160Mhz springt, zou je hoge snelheden moeten zien.

Mijn ervaring was dat dit even kon duren. Je kan eventueel als dat niet gebeurd een ander kanaal proberen. Maar dit is je probleem waarom je zo'n lage snelheid haalt.

Met 80Mhz zit je max rond de 600Mbit. ;)

Leen59
Wijsgeer
  • October 2, 2025

Welke snelheid staat daarachter?

TMG1961
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • October 2, 2025

Welke snelheid staat daarachter?

Kan ik even niet bekijken op de 5 ghz band. Deze wordt telkens door box 12 uitgezet, kan hem wel weer aanzetten maar na paar seconden wordt deze weer uitgezet door de box 12.

Leen59
Wijsgeer
  • October 2, 2025

Dat is vreemd. Gebruik je het extra netwerk, want je kunt 5GHz niet apart uitzetten. Maar als je idd op 2.4 GHz komt is hoge snelheid niet mogelijk.

Ik bedoel dit overzicht 

TMG1961
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • October 2, 2025

Dat is vreemd. Gebruik je het extra netwerk, want je kunt 5GHz niet apart uitzetten. Maar als je idd op 2.4 GHz komt is hoge snelheid niet mogelijk.

Ik bedoel dit overzicht 

Momenteel staat daar dit. Maar daar staat 2.4 Ghz omdat ik de 5 Ghz band met geen mogelijkheid meer aangezet krijg. Telkens als ik deze aanzet zet de box 12 deze na 2-3 seconden weer uit.

Leen59
Wijsgeer
  • October 2, 2025

Maar je kunt alleen bij extra netwerk aan of uitzetten, dus er gaat iets niet goed bij jou. Kun je een foto van overzicht in het modem plaatsen.

TMG1961
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • October 2, 2025

Maar je kunt alleen bij extra netwerk aan of uitzetten, dus er gaat iets niet goed bij jou. Kun je een foto van overzicht in het modem plaatsen.

Leen59
Wijsgeer
  • October 2, 2025

2 dingen vallen mij op: de netwerknaam met 2.4Ghz erin, die naam heb je ooit zelf ingevuld.En het modem is een paar minuten geleden opgestart. Had je dit zelf gedaan of was het spontaan.

TMG1961
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • October 2, 2025

2 dingen vallen mij op: de netwerknaam met 2.4Ghz erin, die naam heb je ooit zelf ingevuld.En het modem is een paar minuten geleden opgestart. Had je dit zelf gedaan of was het spontaan.

Ik heb het modem herstart. De netwerknaam met 2,4Ghz klopt, die is voor de omvormer van de zonnepanelen. Maar onderin zie je netwerknaam Theo_5Ghz staan bij extra wifi netwerk. als ik daar 5ghz aanzet en vervolgens weer naar overzicht ga staat het extra netwerk 5 Ghz weer uit. Krijg het met geen mogelijkheid weer aangezet. Functioneerde voorheen zonder problemen.

Leen59
Wijsgeer
  • October 2, 2025

Eigenlijk heb je de zaken omgedraaid maar dat zou functioneel niet uit moeten maken. Normaal zou je voor de zonnepanelen het extra 2.4 netwerk gebruiken en voor de rest het gewone netwerk. Maar aangezien de macmini verbonden is met WiFi6 via het standaard netwerk is er verbinding, maar idd veel te langzaam.

Leen59
Wijsgeer
  • October 2, 2025

Trouwens, wat je hier ziet is puur de verbinding tussen het modem en de apparaten los van het internet. Ik heb dit zojuist getest door mijn glasvezel los te koppelen. De snelheid blijft dan gelijk.

Het lijkt er dus sterk op dat jouw WiFi niet goed werkt. Als een factory reset niet helpt heb je waarschijnlijk toch een (deels) defect modem.

TMG1961
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • October 2, 2025

Heb 5Ghz weer werkend. 

Leen59
Wijsgeer
  • October 2, 2025

Zie vorig bericht, had elkaar gekruist 

Leen59
Wijsgeer
  • October 2, 2025

Heb 5Ghz weer werkend.

Mooi, hoe?

ik zie mooie waarden bij WiFi6 

nu nog een Speedtest vanaf de mini

Trouwens, de mini zou ook via het andere netwerk op WiFi6 moeten werken.

TMG1961
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • October 2, 2025

Heb 5Ghz weer werkend.

Mooi, hoe?

Heb alles omgedraaid, dus ipv 5 ghz als extra wifi netwerk hier 2.4 Ghz gebruikt en 5 Ghz als hoofd wifi om het zo maar even te zeggen.

bij verbonden apparaten staat zoals je in vorig bericht kunt zien nu ook wifi 6 bij de mac mini met snelheid down 1.13 Gpbs. Als ik speedtest doe kom ik maximaal aan de 450-500 Mbit/s

Leen59
Wijsgeer
  • October 2, 2025

Dat kan in de komende uren misschien beter worden. Op de achtergrond wordt eea geoptimaliseerd. Maar sowieso al een stuk beter toch?

TMG1961
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • October 2, 2025

Dat kan in de komende uren misschien beter worden. Op de achtergrond wordt eea geoptimaliseerd. Maar sowieso al een stuk beter toch?

Momenteel niet beter, dat was voorheen ook de maximale snelheid die ik haalde, meeste tijd stuk lager dan 500 Mbit/s.

Ik kijk morgen wel wat de snelheid doet, om 06.30 gaat de wekker af. Hopelijk een stuk beter, de helft van snelheid verliezen is toch beetje erg veel van het goede.

Bedankt voor de hulp.

Leen59
Wijsgeer
  • October 2, 2025

Graag gedaan en laat het nog even weten.

TMG1961
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • October 3, 2025

De verbinding is vanochtend nog steeds niet goed.

Heb paar dingen nagekeken en er is iets wat denkelijk niet goed is.

Bij wifisignaal staat 5Ghz bandbreedte op 160mhz maar als ik kijk bij wifi staat er 80Mhz. Heb screenshots gemaakt.

link snelheid staat op 1Gbps. maximale snelheid die ik haal is tussen de 450 en 525, regelmatig zelfs minder dan 350 Mbit/s

UHDFreak
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+5
  • October 3, 2025

@TMG1961 Het probleem is dat je Mac niet op de 160Mhz band zit. Als je met wifi een 1Gbit linksnelheid hebt, moet je dit delen door 2. Je zal nooit hoger dan ongeveer 6000Mbit halen, 80Mhz heeft max 1,2Gbit, wat je dan deelt door 2. 

Ik heb de specs van je Mac opgezocht en deze zou wel 160Mhz moeten ondersteunen. Maar je zou dit eens na kunnen vragen of dat ook zo is.

Mocht dat echt zo zijn, heb je best kans dat er wat mis is met je Mac, zeker gezien lage snelheden die je haalt en 2 box12 hebt geprobeerd.