Skip to main content
Beantwoord

Sinds upgrade naar 1 Gbit/s is wifi best traag

• September 4, 2025
  • 139 reacties
  • 1266 keer bekeken

Toon eerste bericht

139 reacties

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • October 3, 2025

Bij wifisignaal staat 5Ghz bandbreedte op 160mhz maar als ik kijk bij wifi staat er 80Mhz. Heb screenshots gemaakt.

Staat op je screenshots, DFS-kanaal. Bij detecteren van een radar signaal moet de router verplicht een andere kanaal kiezen of het 5Ghz wifi helemaal uitzetten en tenminste 10min wachten.

Hier koos de router voor 80Mhz om te kunnen terug vallen op kanaal 42. Bij 160Mhz is niet mogelijk en moet dus 5Ghz Wifi deactiveren.

TMG1961
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • October 3, 2025

Bij wifisignaal staat 5Ghz bandbreedte op 160mhz maar als ik kijk bij wifi staat er 80Mhz. Heb screenshots gemaakt.

Staat op je screenshots, DFS-kanaal. Bij detecteren van een radar signaal moet de router verplicht een andere kanaal kiezen of het 5Ghz wifi helemaal uitzetten en tenminste 10min wachten.

Hier koos de router voor 80Mhz om te kunnen terug vallen op kanaal 42. Bij 160Mhz is niet mogelijk en moet dus 5Ghz Wifi deactiveren.

Ik heb de router handmatig op kanaal 48 gezet bij de 5 Ghz, dat is een niet DFS kanaal. 

TMG1961
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • October 3, 2025

@TMG1961 Het probleem is dat je Mac niet op de 160Mhz band zit. Als je met wifi een 1Gbit linksnelheid hebt, moet je dit delen door 2. Je zal nooit hoger dan ongeveer 6000Mbit halen, 80Mhz heeft max 1,2Gbit, wat je dan deelt door 2. 

Ik heb de specs van je Mac opgezocht en deze zou wel 160Mhz moeten ondersteunen. Maar je zou dit eens na kunnen vragen of dat ook zo is.

Mocht dat echt zo zijn, heb je best kans dat er wat mis is met je Mac, zeker gezien lage snelheden die je haalt en 2 box12 hebt geprobeerd. 

Van wat ik heb kunnen vinden schijnt de Mac Mini M1 de 160 Mhz niet te ondersteunen. geen idee hoe ik dan voorheen wel over de 900 Mbit/s download had maar zou dus niet moeten kunnen.

TMG1961
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • October 3, 2025

Bedankt allemaal voor jullie hulp. Blijkbaar werkt alles correct en kan mijn Mac Mini M1 niet sneller dan wat ik nu haal met de 1Gbit/s snelheid. Topic mag gesloten worden.

Wil ik sneller wifi hebben dan of kabel er in of andere mac mini die wel de 160 Mhz ondersteunt.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • October 3, 2025

Ik heb de router handmatig op kanaal 48 gezet bij de 5 Ghz, dat is een niet DFS kanaal. 

Kijk goed op mijn tweede afbeelding. Kanaal 48 overlapt al met bereik van DFS. Bij aanwezigheid van radar signaal is geen enkele 160Mhz band mogelijk te gebruiken zonder overlapping met DFS. Zelfs met 80Mhz overlapt kanaal 48 met DFS, hier moet je kanaal 42 kiezen om de router niet de hele tijd tussen lage en hoge kanalen te laten switchen.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • October 3, 2025

Het verstandigste is de wifi-band op AUTO te zetten en de kanaalbreedte ook op AUTO bij de 5.0-band.

Bij de 2,4-band de wifiband ook op AUTO zetten en de kanaalbreedte op 20.

Dan werkt het altijd het beste.

TMG1961
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • October 3, 2025

Kijk goed op mijn tweede afbeelding. Kanaal 48 overlapt al met bereik van DFS. Bij aanwezigheid van radar signaal is geen enkele 160Mhz band mogelijk te gebruiken zonder overlapping met DFS. Zelfs met 80Mhz overlapt kanaal 48 met DFS, hier moet je kanaal 42 kiezen om de router niet de hele tijd tussen lage en hoge kanalen te laten switchen.

kanaal 42 kan ik niet kiezen

Leen59
Wijsgeer
  • October 3, 2025

Dan kies je 40 of 44, zolang het maar geen DFS is.

Ik zag wel in je foto’s dat de snelheid hoger is geworden.

Nog eens een Speedtest gedaan?

TMG1961
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • October 3, 2025

Dan kies je 40 of 44, zolang het maar geen DFS is.

Ik zag wel in je foto’s dat de snelheid hoger is geworden.

Nog eens een Speedtest gedaan?

Ja, screenshot bijgevoegd. Zoals je ziet is de download snelheid niet echt om over naar huis te schrijven. De upload snelheid is bijna 2 keer zo hoog. Staat nu op kanaal 44

Leen59
Wijsgeer
  • October 3, 2025

Er gebeurt dus wel iets, wel apart dat de download nog achterblijft. De verbinding op zich is blijkbaar wel in orde. Lukt het nu wel met 160MHz ?

TMG1961
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • October 4, 2025

De snelheid wordt er niet echt beter op. Haal nu zelfs de 300 mbit/s down niet meer.

TMG1961
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • October 4, 2025

Mijn wifi wordt alleemaal langzamer ipv sneller. Kom nu al niet meer boven de 250 Mbit/s uit.

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • October 9, 2025

Ik zie dat er al weer het één en ander getest en geprobeerd is ​@TMG1961, vreemd dat de snelheid juist verder omlaag gaat op het moment 😑

Waar ik nu toch wel heel erg benieuwd naar ben: wat gebeurt er als je andere apparaten gebruikt? Bijvoorbeeld een telefoon, tablet of wellicht een laptop van iemand anders? Er bestaat een kans dat er niets mankeert aan het netwerk, maar dat dit specifieke apparaat ergens moeite mee heeft. En dan heeft het weinig nut om ons te blijven richten op het netwerk zelf en kunnen we beter uit gaan vogelen waarom het mis gaat met je Mac mini.

TMG1961
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • October 9, 2025

Ik zie dat er al weer het één en ander getest en geprobeerd is ​@TMG1961, vreemd dat de snelheid juist verder omlaag gaat op het moment 😑

Waar ik nu toch wel heel erg benieuwd naar ben: wat gebeurt er als je andere apparaten gebruikt? Bijvoorbeeld een telefoon, tablet of wellicht een laptop van iemand anders? Er bestaat een kans dat er niets mankeert aan het netwerk, maar dat dit specifieke apparaat ergens moeite mee heeft. En dan heeft het weinig nut om ons te blijven richten op het netwerk zelf en kunnen we beter uit gaan vogelen waarom het mis gaat met je Mac mini.

van wat ik heb kunnen vinden zou mijn mac mini met de 1Gbit/s verbinding een snelheid moeten kunnen halen van 600-650 mbit/s, ondersteund wifi 6 (802.11 ax)

De upload snelheid is zoals je ziet goed, dus voor zover ik het kan zien werkt de wifi van de mac mini m1 goed, anders zou ook de upload snelheid flink achterblijven.

Ik heb nog een iphone 11 en een ipad 7e generatie. De iphone ondersteund wifi 6 (802.11 ax) en de ipad ondersteund wifi 5 (802.11ac).

Heb net nog een test gedaan met iphone en de mac mini m1, beide op de 5 ghz band. Zoals je ziet zit er niet veel verschil in de snelheid van beide. Heb nog geen andere laptop of tablet kunnen uitproberen. De ipad haalt mert wifi 5 230 Mbit/s down en 425 Mbit/s up

mac mini m1

Iphone 11

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • October 9, 2025

@TMG1961 Met jouw snelheid zou ik tippen op foutieve instelling vanuit KPN. Waarschijnlijk is jouw abo-snelheid 500Mbs/1Gbs ipv 1Gbs/1Gbs. Voor de duidelijkheid moet je een keer speedtest doen met ethernet-kabel. Normaliter kan download nooit lager zijn dan upload (draadloos of bekabeld) tenzij nog een ander apparaat parallel aan het downloaden is. Bij draadlos is de snelheid sterker afhankelijk van de antennen van de zender dan de ontvanger, de antennen van routers zijn meestal beter en groter en talrijker dan op laptop of smartphone. Bij bekabeld moet het verkeer versleuteld (PON-encryptie en PPPoE-encryptie) worden, en bij versleuteling is encrypten altijd langzamer dan decrypten.

Voorbeeld van een wifi6 speedtest

TMG1961
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • October 9, 2025

@TMG1961 Met jouw snelheid zou ik tippen op foutieve instelling vanuit KPN. Waarschijnlijk is jouw abo-snelheid 500Mbs/1Gbs ipv 1Gbs/1Gbs. Voor de duidelijkheid moet je een keer speedtest doen met ethernet-kabel.

Speedtest bekabeld.

TMG1961
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • October 9, 2025

@TMG1961 Met jouw snelheid zou ik tippen op foutieve instelling vanuit KPN. Waarschijnlijk is jouw abo-snelheid 500Mbs/1Gbs ipv 1Gbs/1Gbs. Voor de duidelijkheid moet je een keer speedtest doen met ethernet-kabel. Normaliter kan download nooit lager zijn dan upload (draadloos of bekabeld) tenzij nog een ander apparaat parallel aan het downloaden is. Bij draadlos is de snelheid sterker afhankelijk van de antennen van de zender dan de ontvanger, de antennen van routers zijn meestal beter en groter en talrijker dan op laptop of smartphone. Bij bekabeld moet het verkeer versleuteld (PON-encryptie en PPPoE-encryptie) worden, en bij versleuteling is encrypten altijd langzamer dan decrypten.

Voorbeeld van een wifi6 speedtest

Heb bekabeld getest en resultaat is als volgt.

TMG1961
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • October 9, 2025

Als ik naar de speedtest via kabel kijk zou ik zeggen dat snelheid goed staat op 1 Gbit/s up en down.

Leen59
Wijsgeer
  • October 9, 2025

Het lijkt erop dat je een stoorzender in de buurt hebt. Heb je al eens geprobeerd met de omvormer van de zonnepanelen uitgeschakeld? Met Netspot kun je vanaf de Mac de netwerken in jouw omgeving nog bekijken.

Verder is het duidelijk dat KPN iig levert wat ze beloven, WiFi is niet hun zaak.

TMG1961
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • October 9, 2025

Het lijkt erop dat je een stoorzender in de buurt hebt. Heb je al eens geprobeerd met de omvormer van de zonnepanelen uitgeschakeld? Met Netspot kun je vanaf de Mac de netwerken in jouw omgeving nog bekijken.

Verder is het duidelijk dat KPN iig levert wat ze beloven, WiFi is niet hun zaak.

Wat heeft de pomvormer van de zonnepanelen er mee te maken. Die heeft wel wifi maar zit op de 2.4 Ghz band.

Heb eens gekeken met Netspot. In mijn buurt zit er niemand op kanaal 40 van de 5 Ghz band. 

Leen59
Wijsgeer
  • October 9, 2025

Omvormers willen nog weleens storing op WiFi geven, los van de eigen verbinding, maar door de elektronica die erin zit. Het was maar een idee. Een magnetron kan bijvoorbeeld ook verstoren.

TMG1961
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • October 9, 2025

Omvormers willen nog weleens storing op WiFi geven, los van de eigen verbinding, maar door de elektronica die erin zit. Het was maar een idee. Een magnetron kan bijvoorbeeld ook verstoren.

De omvormer staat momenteel uit, krijgt geen stroom van de panelen. Dus dan zou de verbinding nu beter moeten zijn als deze de wifi zou storen. Heb ook even de werkschakelaar omgezet en speedtest gedaan. Geen verschil met werkende omvormer.

Aanvulling: Magnetron heb ik niet.

Leen59
Wijsgeer
  • October 9, 2025

Oké, dan heb je dat ook uitgesloten. Problemen oplossen begint bij het uitsluiten van mogelijke oorzaken.Dan blijft het bijzonder dat de upload veel hoger is dan de download. Zoals eerder gezegd, je krijgt van KPN iig 1G binnen, heb je dat echt nodig? Zoja dan een kabel gebruiken. Ik heb verder geen ideeën meer helaas. Succes verder en hou ons op de hoogte.

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • October 10, 2025

Ah, ook met de andere apparaten is duidelijk te zien dat de download hoger is dan de upload ​@TMG1961. Dank voor het testen, dan kunnen we nu de Mac mini zelf alsnog uitsluiten en moeten we juist op zoek naar de reden dat je keurige downloadsnelheid van rond de 930Mb, via de wifi voor een deel verdwijnt 🤔

Ik heb alles aangesloten via de wifi. Heb de 2.4 en 5 Ghz band aan staan.

Op de 2.4 Ghz zit de omvormer van de zonnepanelen en de kamerthermostaat.

Op de 5 Ghz zit de tv, de ipad en de mac mini m1. Ik heb de tv en mac niet gelijktijdig aan staan. De ipad gebruik ik hoofdzakelijk ‘s avonds vlak voordat ik ga slapen.

De mac mini maakt gebruik van wifi 6, 802.11 ax

Mijn telefoon gebruikt alleen mobiel internet.

Dit is hoe je eerder je thuisnetwerk hebt omschreven, en je hebt nu al getest wat er gebeurt als je de omvormer van de zonnepanelen uit het netwerk haalt. Daar lijkt het hem dus niet in te zitten. Verder is de lijn totaan de woning goed (snelheid komt goed binnen) en ook aan je modem ligt het niet aangezien die al is vervangen en je met de nieuwe geen verschil merkt.

Heb je aparte netwerken aangemaakt voor 2.4Ghz en 5Ghz? Als je dat niet hebt, zou je dan toch eens een apart 2.4Ghz netwerk aan willen maken nu, en daar de omvormer en thermostaat mee verbinden? Hoe je dat doet, lees je in dit artikel Stel een apart 2.4 of 5 GHz netwerk in met de functie "Extra Wifi"

TMG1961
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • October 10, 2025

Ah, ook met de andere apparaten is duidelijk te zien dat de download hoger is dan de upload ​@TMG1961. Dank voor het testen, dan kunnen we nu de Mac mini zelf alsnog uitsluiten en moeten we juist op zoek naar de reden dat je keurige downloadsnelheid van rond de 930Mb, via de wifi voor een deel verdwijnt 🤔

Ik heb alles aangesloten via de wifi. Heb de 2.4 en 5 Ghz band aan staan.

Op de 2.4 Ghz zit de omvormer van de zonnepanelen en de kamerthermostaat.

Op de 5 Ghz zit de tv, de ipad en de mac mini m1. Ik heb de tv en mac niet gelijktijdig aan staan. De ipad gebruik ik hoofdzakelijk ‘s avonds vlak voordat ik ga slapen.

De mac mini maakt gebruik van wifi 6, 802.11 ax

Mijn telefoon gebruikt alleen mobiel internet.

Dit is hoe je eerder je thuisnetwerk hebt omschreven, en je hebt nu al getest wat er gebeurt als je de omvormer van de zonnepanelen uit het netwerk haalt. Daar lijkt het hem dus niet in te zitten. Verder is de lijn totaan de woning goed (snelheid komt goed binnen) en ook aan je modem ligt het niet aangezien die al is vervangen en je met de nieuwe geen verschil merkt.

Heb je aparte netwerken aangemaakt voor 2.4Ghz en 5Ghz? Als je dat niet hebt, zou je dan toch eens een apart 2.4Ghz netwerk aan willen maken nu, en daar de omvormer en thermostaat mee verbinden? Hoe je dat doet, lees je in dit artikel Stel een apart 2.4 of 5 GHz netwerk in met de functie "Extra Wifi"

Hier een screenshot van tabblad overzicht wifi netwerk.

Thermostaat en omvormer maken verbinding via extra netwerk 2.4 Ghz en SSID Theo_2.4 Ghz 

De Mac Mini M1, Iphone 11 en de ipad maken verbinding via Wifinetwerk en SSID Theo_5 Ghz