Skip to main content
Beantwoord

Sinds upgrade naar 1 Gbit/s is wifi best traag

• September 4, 2025
  • 139 reacties
  • 1266 keer bekeken

Toon eerste bericht

139 reacties

TMG1961
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • October 10, 2025

Als ik op wifi symbool klik met option bij tx snelheid kijk, dient die waarde die er staat constant te zijn of veranderd die constant? Want hier varieert die constant tussen 0 en 1200 Mbps

Leen59
Wijsgeer
  • October 10, 2025

Tx geeft de zendsnelheid van het apparaat aan, die varieert dus afhankelijk van de activiteit. In jouw situatie zou de rx (ontvangstsnelheid) interessanter zijn, maar die wordt niet weergegeven dacht ik.

TMG1961
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • October 11, 2025

De verbinding is momenteel nog steeds even slecht. Gekke is dat ik afgelopen tijd wel af en toe tussen de 500 en 550 Mbit/s download haalde. Tegenwoordig is het echter constant tussen de 350-400 Mbit/s en vaak zelfs onder de 350 Mbit/s.

Ook is het raar dat mijn upload snelheid 1,5 tot 2 keer zo snel is als mijn download snelheid.

Heb de beveiliging voor 5 Ghz momenteel op WPA3-persoonlijk staan en de rest zoals hieronder in screenshot. 

snelheid is momenteel als volgt:

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • October 11, 2025

@TMG1961 Ik heb in de specs van jouw Mac gekeken, hij kan maximaal 80MHz/1200Mbs, aangezien wifi half-duplex is, is 600Mbs hoogst haalbaar.  Zet maar de wifi instelling op 40Mhz en test nogmaals. Als download nog steeds ongeveer de half van de upload bedraagt, is een indicatie dat een antenne van de router kapot is.

TMG1961
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • October 11, 2025

@TMG1961 Ik heb in de specs van jouw Mac gekeken, hij kan maximaal 80MHz/1200Mbs, aangezien wifi half-duplex is, is 600Mbs hoogst haalbaar.  Zet maar de wifi instelling op 40Mhz en test nogmaals. Als download nog steeds ongeveer de half van de upload bedraagt, is een indicatie dat een antenne van de router kapot is.

Wifi op 40 mhz gezet en speedtest gedaan. Upload is nog altijd hoger dan download maar verschil is niet meer zo extreem. Upload is een 22,5% hoger dan download.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • October 11, 2025

@TMG1961 Dit zijn normale snelheden voor 40Mhz band, nu heb ik een verdacht dat de router of de Mac toch voor download wifi5 gebruikt ipv wifi6. Stel in router op wifi5/ac en 80Mhz en maakt nog een keer een speedtest. Bij zuiver wifi5 zou je op rond 400Mbs komen.

TMG1961
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • October 11, 2025

@TMG1961 Dit zijn normale snelheden voor 40Mhz band, nu heb ik een verdacht dat de router of de Mac toch voor download wifi5 gebruikt ipv wifi6. Stel in router op wifi5/ac en 80Mhz en maakt nog een keer een speedtest. Bij zuiver wifi5 zou je op rond 400Mbs komen.

Tabblad wifi 5 compatibiliteit gebruikt. Speedtest gedaan. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • October 11, 2025

Dan is het heel waarschijnlijk dat uit een bug voor download wifi5-standaard wordt gebruikt. Niet specifiek de hele standaard maar de modulatie, 256-QAM ipv 1024-QAM 

TMG1961
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • October 11, 2025

Dan is het heel waarschijnlijk dat uit een bug voor download wifi5-standaard wordt gebruikt. Niet specifiek de hele standaard maar de modulatie, 256-QAM ipv 1024-QAM 

Van wat ik begreep van zoeken bij google zou 256-QAM weergegeven worden als MSC-index 8 of 9 en QAM-1024 als MSC-index 10 of 11. nu heb ik even gekeken via option + wifi symbool en zie daar msc 8 staan.

Geen idee of klopt of dat ik het wellicht verkeerd begrepen heb. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • October 11, 2025

Van wat ik begreep van zoeken bij google zou 256-QAM weergegeven worden als MSC-index 8 of 9 en QAM-1024 als MSC-index 10 of 11. nu heb ik even gekeken via option + wifi symbool en zie daar msc 8 staan.

Ja het klopt, voor QAM-1024 moet MCS 10,11 zijn. HT=Wifi4, VHT=Wifi5 en HE=Wifi6

TMG1961
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • October 11, 2025

Ja het klopt, voor QAM-1024 moet MCS 10,11 zijn. HT=Wifi4, VHT=Wifi5 en HE=Wifi6

Nu is het alleen de vraag waarom is het QAM-256 ipv QAM-1024

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • October 11, 2025

Als het signaal zwakker wordt (lees afstand groter), kies de zender andere modulatie om de stabiliteit te waarborgen. Bij upload is de Mac de zender dus hij kiest de juiste modulatie, maar waarom kiest KPN modem voor de safe variante bij download, moet je echt KPN vragen. Brengt het verandering als je jouw MAC 10cm naast het modem stel?

TMG1961
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • October 11, 2025

Als het signaal zwakker wordt (lees afstand groter), kies de zender andere modulatie om de stabiliteit te waarborgen. Bij upload is de Mac de zender dus hij kiest de juiste modulatie, maar waarom kiest KPN modem voor de safe variante bij download, moet je echt KPN vragen. Brengt het verandering als je jouw MAC 10cm naast het modem stel?

Heb even een langere kabel genomen om modem direct naast de mac mini te zetten. maakt voor wat betreft de download snelheid niets uit. De upload snelheid is echter gestegen tot boven de 800 Mbit/s. dus de mac mini is in staat om boven de 800 Mbit/s up te loaden, waarom dan niet  ook download van 800 Mbit/s. De experiabox misschien toch de bottleneck?

Hier de screenshots en foto van router naast mac mini

Leen59
Wijsgeer
  • October 11, 2025

Wat meet je met de iPhone?

TMG1961
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • October 11, 2025

Wat meet je met de iPhone?

Leen59
Wijsgeer
  • October 11, 2025

Oké, het zit dus duidelijk in de WiFi. Geen idee hoe nu verder.

TMG1961
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • October 11, 2025

Oké, het zit dus duidelijk in de WiFi. Geen idee hoe nu verder.

Ik ook niet. Enigste wat ik kan zeggen is dat het niet aan mijn apparaten ligt. Zowel de Iphone als de Mac Mini M1 halen nog niet eens de 400 Mbit/s down terwijl ze up alle twee boven de 750 Mbit/s uitkomen.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • October 11, 2025

@TMG1961 Ik hoop dat iemand van KPN mee lees, er zijn genoeg bewijzen om jouw modem te vervangen als het in de hardware zit. Als het in de firmware zit, moet de ontwikkelaren wel de bug fixen om niet de oude modulatie te kiezen bij wifi6

TMG1961
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • October 11, 2025

@TMG1961 Ik hoop dat iemand van KPN mee lees, er zijn genoeg bewijzen om jouw modem te vervangen als het in de hardware zit. Als het in de firmware zit, moet de ontwikkelaren wel de bug fixen om niet de oude modulatie te kiezen bij wifi6

Het modem heb ik nu ongeveer 1 maand. Met vorige modem was het hetzelfde. geen idee waar het probleem zit. Weet ook niet of KPN er iets aan gaat doen, kan me voorstellen dat het geen prioriteit zal hebben, hoogstens als er een hoop meer klanten zijn met hetzelfde probleem met de 1 gbit/s verbinding.

Leen59
Wijsgeer
  • October 11, 2025

We hebben in ieder geval met zijn allen van alles geprobeerd, helaas zonder resultaat. Omdat er het nodige aan de instellingen is gesleuteld stel ik voor om het modem alsnog een factory reset te geven en alle instellingen op auto te zetten. Ik verwacht er niet veel van, maar dan is dat iig ook uitgesloten.

TMG1961
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • October 11, 2025

We hebben in ieder geval met zijn allen van alles geprobeerd, helaas zonder resultaat. Omdat er het nodige aan de instellingen is gesleuteld stel ik voor om het modem alsnog een factory reset te geven en alle instellingen op auto te zetten. Ik verwacht er niet veel van, maar dan is dat iig ook uitgesloten.

Ik kan het eens proberen. Hoop dan wel dat ik kan inloggen, kon ik namelijk niet toen ik modem kreeg en kreeg ook wifi niet aan de praat. maar zie ik zo wel als ik de factory reset doe. Mocht je niets horen dan heb ik geen verbinding meer.

Leen59
Wijsgeer
  • October 11, 2025

Je hebt je iPhone nog als het fout gaat 😉

TMG1961
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • October 11, 2025

Je hebt je iPhone nog als het fout gaat 😉

heb weer verbinding met router via wifi.

heb eerst wifi reset gedaan gevolgd door een reset dit apparaat. Daarna bij wifi signaal bij zelf instellen bandbreedte en kanaal op auto gezet, router maakt er dan zelf bandbreedte 20 Mhz (2.4 Ghz) en 80 Mhz (5 Ghz) van. Speedtest gedaan. Na speedtest 5 Ghz kanaal weer handmatig op kanaal 48 gezet.

speedtest na bandbreedte en kanaal op auto gezet te hebben. Nog steeds is de download slechts de helft van de upload die wel goed is.

Leen59
Wijsgeer
  • October 11, 2025

Mooi dat het gelukt is, maar natuurlijk waardeloos dat er geen verbetering is. Toch maar een nieuw modem zien te regelen, die blijft toch verdacht.

TMG1961
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • October 11, 2025

Mooi dat het gelukt is, maar natuurlijk waardeloos dat er geen verbetering is. Toch maar een nieuw modem zien te regelen, die blijft toch verdacht.

Wel vreemd dat 2 modems hetzelfde probleem hebben. Wel goede uploadsnelheid maar “ tegenvallende” downloadsnelheid. denk je dat een nieuw modem het probleem zal oplossen.