Skip to main content
Beantwoord

Sinds upgrade naar 1 Gbit/s is wifi best traag

• September 4, 2025
  • 139 reacties
  • 1266 keer bekeken

Toon eerste bericht

139 reacties

Leen59
Wijsgeer
  • October 11, 2025

Eerlijk gezegd niet. Je zou nog een nieuw topic kunnen starten met de vraag welke snelheid anderen met een 1Gbps abonnement halen. Ik heb zelf maar 50Mbps, dus ik heb geen idee.

TMG1961
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • October 11, 2025

Eerlijk gezegd niet. Je zou nog een nieuw topic kunnen starten met de vraag welke snelheid anderen met een 1Gbps abonnement halen. Ik heb zelf maar 50Mbps, dus ik heb geen idee.

Topic aangemaakt.

Leen59
Wijsgeer
  • October 11, 2025

Ik zag het net. Ben benieuwd!

TMG1961
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • October 12, 2025

Lijkt wel alsof de mac mini geen verbinding meer maakt met 5 Ghz maar met 2.4 Ghz. ik maak verbinding met de 5Ghz band.

TMG1961
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • October 12, 2025

Het topic waar ik allen vroeg welke snelheid mensen met een 1Gbit/s verbinding via de wifi haalde is gesloten. Ben er niets wijzer van geworden aangezien er alleen maar dingen gevraagd werden wat allemaal in dit topic al beantwoordt is.

Mijn verbinding is nog steed bagger, upload is nog steeds tot 2 keer zo snel als download. Zelfs als ik de router naast de mac mini zet blijft de download snelheid heel ver achter bij de upload snelheid.

Waar het aan ligt weet ik niet. 

Leen59
Wijsgeer
  • October 12, 2025

Wel is duidelijk geworden dat het bij anderen gewoon werkt. Ik ben bang dat er via deze weg geen oplossing gaat komen helaas. Maar heb je die snelheid echt nodig of gaat het erom dat je niet krijgt wat je verwacht? De snelheid naar jouw woning is immers goed.

• October 12, 2025

Jij gebruikt 5 Ghz van het Extra WiFi netwerk? Ik denk dat dit niet goed is. Zo heb je geen volledige WiFi 6 verbinding denk ik. Gebruik gewoon het standaard hoofdnetwerk. Ik denk dat je alleen daar de volle capaciteit op kan halen. Andere mensen die wel zowat de 1 gbit halen op WiFi zullen waarschijnlijk ook gewoon het hoofdnetwerk gebruiken.

TMG1961
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • October 12, 2025

Jij gebruikt 5 Ghz van het Extra WiFi netwerk? Ik denk dat dit niet goed is. Zo heb je geen volledige WiFi 6 verbinding denk ik. Gebruik gewoon het standaard hoofdnetwerk. Ik denk dat je alleen daar de volle capaciteit op kan halen. Andere mensen die wel zowat de 1 gbit halen op WiFi zullen waarschijnlijk ook gewoon het hoofdnetwerk gebruiken.

Ik gebruik 5 Ghz op het standaard hoofdnetwerk en de 2.4 Ghz als extra wifi netwerk. Als ik bij wifi netwerk/wifisignaal het tabblad wifi 6 compabiliteit selecteer dan is de bandbreedte van wifi niet 160 Mhz maar 80 Mhz terwijl in de router wel gewoon 160 Mhz staat als bandbreedte.

Hier paar screenshots van instellingen en van info wifi mac mini m1

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • October 12, 2025

bandbreedte van wifi niet 160 Mhz maar 80 Mhz terwijl in de router wel gewoon 160 Mhz staat als bandbreedte.

Je Mac M1 kan geen 160Mhz, als je de router op 160Mhz instel, kan de Mac niet verbinden en kiest voor 2,4Ghz wifi band.

https://support.apple.com/nl-nl/guide/deployment/dep268652e6c/web

802.11-standaard, naam, frequentie

Maximale PHY-gegevenssnelheid

Maximale bandbreedte kanaal

Maximale MCS-index

Maximum aantal ruimtelijke streams/type

ax op 5 GHz

1200 Mbps

80 MHz

11 (HE)

2/MIMO

ac op 5 GHz

866 Mbps

80 MHz

9 (VHT)

2/MIMO

a/n op 5 GHz

300 Mbps

40 MHz

7 (HT)

2/MIMO

ax op 2,4 GHz

195 Mbps

20 MHz

9 (HE)

2/MIMO

b/g/n op 2,4 GHz

144 Mbps

20 MHz

7 (HT)

2/MIM

Leen59
Wijsgeer
  • October 12, 2025

Ook zie ik WPA3 staan, dat moet WPA2 personal zijn.

TMG1961
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • October 12, 2025

bandbreedte van wifi niet 160 Mhz maar 80 Mhz terwijl in de router wel gewoon 160 Mhz staat als bandbreedte.

Je Mac M1 kan geen 160Mhz

https://support.apple.com/nl-nl/guide/deployment/dep268652e6c/web

802.11-standaard, naam, frequentie

Maximale PHY-gegevenssnelheid

Maximale bandbreedte kanaal

Maximale MCS-index

Maximum aantal ruimtelijke streams/type

ax op 5 GHz

1200 Mbps

80 MHz

11 (HE)

2/MIMO

ac op 5 GHz

866 Mbps

80 MHz

9 (VHT)

2/MIMO

a/n op 5 GHz

300 Mbps

40 MHz

7 (HT)

2/MIMO

ax op 2,4 GHz

195 Mbps

20 MHz

9 (HE)

2/MIMO

b/g/n op 2,4 GHz

144 Mbps

20 MHz

7 (HT)

2/MIM

oke, maar dan nog is mijn download snelheid zwaar belabberd. Denk dat ik gemiddeld rond de 350 Mbit/s uitkom, terwijl dat toch bijna het dubbele zou moeten zijn.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • October 12, 2025

oke, maar dan nog is mijn download snelheid zwaar belabberd. Denk dat ik gemiddeld rond de 350 Mbit/s uitkom, terwijl dat toch bijna het dubbele zou moeten zijn.

Dat hebben we al, door de foutieve gekozen modulatie. Maar stel het best bij router alles op auto, bij instelling op vaste waarde zou je alleen maar problemen krijgen.

TMG1961
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • October 12, 2025

Er is geen enkel verschil in snelheid of ik nou WPA2 of 3 Personal instel. Maar heb hem terug gezet op WPA2 Personal.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • October 12, 2025

Er is geen enkel verschil in snelheid of ik nou WPA2 of 3 Personal instel. Maar heb hem terug gezet op WPA2 Personal.

Nee, jouw Mac kan Wifi6 (ax), WPA3 is onderdeel van Wifi6. Stel alleen op WPA2 als een apparaat van jou geen WPA3 kan. Heb je een andere apparaat behalve Mac en iPhone? Kan zijn dat Apple en jou router niet goed de specificaties van elkaar wisselen en de router kiest de foutieve MSC 9

TMG1961
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • October 12, 2025

Nee, jouw Mac kan Wifi6 (ax), WPA3 is onderdeel van Wifi6. Stel alleen op WPA2 als een apparaat van jou geen WPA3 kan. Heb je een andere apparaat behalve Mac en iPhone? Kan zijn dat Apple en jou router niet goed de specificaties van elkaar wisselen en de router kiest de foutieve MSC 9

Helaas heb ik geen ander apparaat in huis, momenteel alles apple, mac mini m1, iphone 11 en ipad 7e generatie.

Leen59
Wijsgeer
  • October 12, 2025

Wifi beveiligingsniveau

Het standaard beveiligingsniveau van de wifi is verhoogd van WPA 2 naar WPA 2/3. Wij streven een hoger beveiligingsniveau na, maar het kan zijn dat oudere apparaten in je thuisnetwerk hier minder goed mee om kunnen gaan. In dat geval kun je de waarde zelf aanpassen naar WPA 2.

TMG1961
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • October 12, 2025

Wifi beveiligingsniveau

Het standaard beveiligingsniveau van de wifi is verhoogd van WPA 2 naar WPA 2/3. Wij streven een hoger beveiligingsniveau na, maar het kan zijn dat oudere apparaten in je thuisnetwerk hier minder goed mee om kunnen gaan. In dat geval kun je de waarde zelf aanpassen naar WPA 2.

Heb het voor de 5 Ghz band terug gezet op WPA3 personal aangezien de mac mini het ondersteund en ook de iphone 11. de KPN TV+ box zou het niet ondersteunen maar merk geen verschil met tv kijken via de wifi.

Thermostaat en omvormer zonnepanelen zitten beide op de 2.4 Ghz band en die staat  op WPA 2 personal

Leen59
Wijsgeer
  • October 12, 2025

Ik geef het op 🙁

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • October 12, 2025

de KPN TV+ box zou het niet ondersteunen maar merk geen verschil met tv kijken via de wifi.

De KPN TV+Box ondersteunt ook WPA3, je kan met apparaat zonder WPA3-ondersteuning sowieso niet verbinden met WPA3-wifi. Je krijgt gelijk "wrong password”

TMG1961
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • October 12, 2025

de KPN TV+ box zou het niet ondersteunen maar merk geen verschil met tv kijken via de wifi.

De KPN TV+Box ondersteunt ook WPA3, je kan met apparaat zonder WPA3-ondersteuning sowieso niet verbinden met WPA3-wifi. Je krijgt gelijk "wrong password”

Dat wist ik niet

TMG1961
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • October 13, 2025

Het wordt ipv beter alleen maar slechter. Speedtest van zojuist. Verbonden via 5Ghz netwerk, kanaal 48 en 80 mhz.

TMG1961
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • October 13, 2025

Zojuist gebeld met KPN, hebben verbinding gecheckt en alles zag er goed uit. Volgens medewerkster zou het of aan experiabox liggen of aan de stroomadapter. Aangegeven dat de experiabox maand geleden vervangen is. Ze stuurt een nieuwe stroomadapter op en belt vrijdag terug, mocht het dan nog steeds niet goed zijn dan g aat ze een monteur inplannen.

• October 13, 2025

Dat word dan wel een betaalde monteur. Want bekabeld is alles in orde. En WiFi geven ze geen garantie op dat je daarmee de volledige snelheid haalt. En waarschijnlijk gaat die niks vinden. Die monteur zal waarschijnlijk met z'n eigen apparaat gewoon wel +900 mbit halen. Dat heb ik al in zoveel topics voorbij zien komen. 

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • October 13, 2025

Dat word dan wel een betaalde monteur. Want bekabeld is alles in orde. En WiFi geven ze geen garantie op dat je daarmee de volledige snelheid haalt. En waarschijnlijk gaat die niks vinden. Die monteur zal waarschijnlijk met z'n eigen apparaat gewoon wel +900 mbit halen. Dat heb ik al in zoveel topics voorbij zien komen. 

We geven ook enkel garantie op bekabeld. Dus een monteur bij enkel wifi problemen is vragen om €80 voorrijkosten. De stroomadapter vervangen gaat ook niet zorgen voor beter wifi. Tuurlijk als het bvb 5mb direct naast het modem is dan kijken we heus verder maar 200+ is gewoon erg snel.

TMG1961
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • October 13, 2025

We geven ook enkel garantie op bekabeld. Dus een monteur bij enkel wifi problemen is vragen om €80 voorrijkosten. De stroomadapter vervangen gaat ook niet zorgen voor beter wifi. Tuurlijk als het bvb 5mb direct naast het modem is dan kijken we heus verder maar 200+ is gewoon erg snel.

Dan mag die wegblijven, ik ga geen 80 euro of meer betalen om een monteur te horen zeggen ik meet +900 Mbit/s. 

Ik mag toch verwachten dat bij een 1Gbit/s verbinding ik toch minstens rond de 600 Mbit/s haal als download via wifi 6. En daarbij mijn upload is zo ongeveer het dubbele van mijn download, vindt ik ook beetje vreemd. 

Vindt onderstaand snelheid toch echt te weinig voor een 1Gbit/s wifi 6 verbinding.