Skip to main content
Beantwoord

Sinds upgrade naar 1 Gbit/s is wifi best traag

• September 4, 2025
  • 139 reacties
  • 1266 keer bekeken

Toon eerste bericht

139 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • October 13, 2025

Beste ​@TMG1961 bij wifi valt niets te verwachten en ook niet te garanderen door providers.

Goede wifi is van zoveel verschillende factoren afhankelijk, lokale situatie thuis, de buurt, de gebruikte apparatuur en de juiste optimale instellingen.

Zelf heb ik met wifi6ax tegen de 900Mbit/s draadloos gehaald op 1 apparaat en verder geen andere (draadloze) apparaten actief op de 1e etage in een woning zonder beton. Bekabeld haalde ik ongeveer 930Mbit/s

TMG1961
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • October 14, 2025

Wat me wel opgevallen is dat het veel uitmaakt welke speedtest je gebruikt. Bij KPN heb ik hier de langzaamste download. Bij andere speedtests haal ik met de download snelheden van over de 700 Mbit/s, bij KPN zit ik gemiddeld op 350-375 Mbit/s.

Hier 4 speedtest resultaten incl van KPN site. Alle tests zijn vanochtend rond 09.10 uur na elkaar gedaan.

En tot slot die van KPN.

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • October 15, 2025

Hmm, zou onze speedtest hier dan gewoon de boosdoener zijn ​@TMG1961? 🤔

Via al deze andere testen ziet het er prima uit, dus ik heb nu heel sterk het vermoeden dat de wifi zelf wel prima is, maar dat er iets niet helemaal lekker gaat bij onze test 😬 Is het wat jou betreft nu duidelijk wat er mis gaat?

TMG1961
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • Antwoord
  • October 15, 2025

Hmm, zou onze speedtest hier dan gewoon de boosdoener zijn ​@TMG1961? 🤔

Via al deze andere testen ziet het er prima uit, dus ik heb nu heel sterk het vermoeden dat de wifi zelf wel prima is, maar dat er iets niet helemaal lekker gaat bij onze test 😬 Is het wat jou betreft nu duidelijk wat er mis gaat?

Als ik alle tests bekijk springt die er van KPN duidelijk uit doordat deze een zeer veel langzamere download snelheid aangeeft.

Kan niet met 100% zekerheid zeggen dat het probleem bij de speedtest van KPN ligt maar lijkt me sterk dat KPN de juiste snelheid weergeeft en alle andere tests er naast zitten.

Ik ga het erbij laten, heb vandaag de nieuwe voedingsadapter ontvangen maar merk geen verschil. Zou vrijdag nog terug gebeld worden, monteur hoeft niet langs te komen aangezien die denkelijk toch niets kan doen.

Leen59
Wijsgeer
  • October 15, 2025

Je kunt de Speedtest van ookla eens proberen, die lijkt erg op die van KPN.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • October 15, 2025

Leen59
Wijsgeer
  • October 15, 2025

KPN heeft een eigen versie op basis van Ookla. Daar kun je ook andere testservers kiezen.

TMG1961
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • October 15, 2025

Die van Ookla geeft een iets hogere snelheid weer als die van KPN. Maar nog altijd ruim 200 Mbit/s minder dan de andere speedtests.

Hieronder 3 tests die ik net gedaan heb, KPN, Ookla en Cloudflare speedtest.

1e is KPN, 2e Ookla en 3e Cloudflare speedtest

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • October 16, 2025

Ik ga het erbij laten, heb vandaag de nieuwe voedingsadapter ontvangen maar merk geen verschil. Zou vrijdag nog terug gebeld worden, monteur hoeft niet langs te komen aangezien die denkelijk toch niets kan doen.

Ik verwacht ook niet dat een monteur hier wat mee kan ​@TMG1961 

Als je morgen gebeld wordt door mijn collega, zal hij of zij een notitie van mij zien staan met ook de link naar dit topic er bij in!

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • October 16, 2025

Ik ga niet nogmaals heel dit topic door maar zulke fluctuerende snelheden klinkt wel erg als een dhcp probleem. Heb je niet ergens een router staan of wifi punt welke niet lekker geconfigureerd is. Of test je helemaal leeg (dus enkel je test apparaat op het netwerk)

TMG1961
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • October 16, 2025

Ik ga niet nogmaals heel dit topic door maar zulke fluctuerende snelheden klinkt wel erg als een dhcp probleem. Heb je niet ergens een router staan of wifi punt welke niet lekker geconfigureerd is. Of test je helemaal leeg (dus enkel je test apparaat op het netwerk)

Ik heb geen wifi punt, heb alleen de experiabox 12 en het kpn glasvezel modem. Verdere apparatiir is KPN TV+ box, Bosch easy control thermostaat en solar edge hd wave omvormer.

Gebruik hoofdzakelijk mac mini m1 voor internet, mijn iphone 11 maakt gebruik van mobiel internet en de ipad gebruik ik alleen in bed voor half uurtje, rest van de tijd staat deze uit.

TMG1961
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • October 16, 2025

Ik verwacht ook niet dat een monteur hier wat mee kan ​@TMG1961 

Als je morgen gebeld wordt door mijn collega, zal hij of zij een notitie van mij zien staan met ook de link naar dit topic er bij in!

dank je

TMG1961
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • October 17, 2025

Ben inmiddels gebeld, er komt geen monteur kijken. Heb ook aangegeven dat de speedtest van KPN zelf behoorlijk afwijkt van andere speedtests die ik gedaan heb. Ze zou dit nog doorgeven.

Heb ook aangegeven dat ik met laptop van buurman met geen mogelijkheid verbinding gemaakt kreeg met mijn wifi. Kreeg constant melding kan geen verbinding maken. Met dezelfde laptop bij andere buren geprobeerd, geen enkel probleem met maken verbinding via hun wifi. Maar daar kan ik mee leven, heb zelf geen probleem met al mijn apparaten en verbinding maken via mijn wifi.

Voor wat snelheid betreft, laat het zo als het is en topic mag gesloten worden.

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • October 20, 2025

Voor wat snelheid betreft, laat het zo als het is en topic mag gesloten worden.

Prima ​@TMG1961, ik heb jouw bericht over het verschil tussen de speedtest van KPN en de andere testen als antwoord gemarkeerd!