Skip to main content

 

Sinds vorige week hebben we wat problemen met onze modem of met het KPN netwerk. WiFi reageerde wat traag, kan gebeuren, heel soms moet je gewoon even je netwerkspullen opnieuw opstarten. Zo gezegd, zo gedaan. Na het herstarten van de Experiabox 12 deed de tv decoder het niet meer. Even opnieuw in de meterkast kijken en het modem herstartte zichzelf weer... Oke, niet zoals het hoort, maar soit. Nadat de herstart gereed was, deed de tv decoder en internet het weer. Totdat 15 minuten later weer het beeld stilvalt... Weer naar de meterkast gelopen en ja hoor, weer maar 1 lampje dat brandt en hij is weer bezig met herstarten. Dus ik besluit om het modem eens te resetten met een tandenstoker. Na de reset werkt gelukkig alles weer zoals het hoort. Dacht ik...

Ik krijg een paar dagen later van mijn vader opeens de vraag of er wat gebeurd zou kunnen zijn met zijn telefoon. Die opent opeens een aantal apps extreem traag (Samsung A41). Dus ik geef aan dat hij zijn telefoon maar even moet herstarten. Bij terug in Android te komen blijven de problemen met onder andere de apps Buienradar, KPN TV, RTV Drenthe. Dus ik kijk ook op mijn telefoon (Samsung A53)  en mij  doet mijn Buienradar, KPN TV, HBO Max, Spotify, Google Translate er ook een eeuwigheid over om op te starten en veel dingen in de apps werken helemaal niet meer. Dit is alleen het geval op het thuisnetwerk, via 4g/5g werkt het vlekkeloos en bij een ander op het netwerk ook. Dan thuis eens via een VPN proberen, ook dat blijkt te werken. Oke, conclusies zijn daar moeilijk uit te trekken anders dan dat het aan het modem ligt of aan het netwerk van KPN. De iPad, laptop en twee pc's geven geen problemen. 2 Android tablets, 1x Samsung A40, 1x Samsung A41, 1x Samsung A53.

Vergelijkbare situaties met de apps:
 

 

Op basis van bovenstaande topics besloten om de helpdesk dus te bellen in de hoop dat ze mijn modem wel willen resetten. Uiteraard moet je eerst een script aflopen en toen kwamen we op de stap dat het kastje van het glasvezelnetwerk van het stroom af moest. Eerlijk is eerlijk, nog niet gedaan, dus dat eerst besloten te doen. 2 minuten dat kastje van het stroom en nadat de verbinding weer gelegd is, blijken inderdaad de apps weer te reageren. Goed nieuws toch?

Ik had gehoopt de troubleshooting zelf in de web-interface te kunnen doen, maar het is onmogelijk gebleken om de web-interface binnen te komen. Welk wachtwoord dat ik ook gebruik, ik kom er niet in. Verschillende browsers, verschillende apparaten, bedraad en draadloos, de login informatie is niet juist. Zucht, ook hiervoor schijnt een reset te helpen. Maar ik had mijn modem al gereset, dus waarom werkt het nog niet? Na overleg met de dame aan de telefoon uiteindelijk toch besloten om mijn modem te resetten naar fabrieksinstellingen. Eigenlijk wat ik al wilde aan het begin van het gesprek gezien de oplossingen in de andere topics. 

Nadat de modem herstart is kan ik nog steeds niet in het modem komen. Daarvoor heeft de dame een ticket aangemaakt. Nadat het gesprek beëindigd is ben ik gematigd tevreden, want het probleem met mijn apps is opgelost toch!? Toch? Nee dus…
Na de reset (die trouwens niet terug gaat naar fabrieksinstellingen!), werken dezelfde apps weer niet tot extreem traag. 😫

Weer het stroom van het glasvezelnetwerk eraf, stroom er weer op en de apps werken weer...
Maar laten we eerlijk zijn, dit is geen oplossing, dit is een hotfix die ik straks elke keer weer opnieuw mag gaan uitvoeren.

Mijn vermoeden is dat bepaalde modems in bepaalde situaties in een ander deel van het KPN netwerk terecht komen, waarbij het lijkt dat bepaalde requests die sommige apps voor Android doen, geblokkeerd worden. Ik weet alleen niet hoe ik dit moet uitzoeken.

De vragen die ik heb zijn:
- Waarom lijkt het dat bepaalde requests of apps geblokkeerd worden op het KPN netwerk?
- Waarom is het onmogelijk om op mijn web-interface in te loggen?
- Waarom gaat het modem na een reset niet terug naar de fabrieksinstellingen?
- Hoe kan dit opgelost worden?

Ik heb een vergelijkbaar probleem. Heb een experiabox 12. Alle Samsung devices op Android 13 hebben problemen. webbrowsing gaat wel maar het laden van apps zoals nu.nl, rtl nieuws, rabobank, buienrader blijven laden zonder content. Als ik de wifi uit en aanzet werkt het weer een paar minuten. De samsung devices op android 11 en 12 geven geen problemen. Ook 4G/5G geeft geen problemen. Iphone werkt ook goed. Ik heb de router al gereset en de netwerkinstellingen op de samsung dives gereset. Op locaties met een experiabox 10 heb ik geen problemen met de apps. Blijkbaar een ccombi van android 13 en experiabox 12


Ik heb een vergelijkbaar probleem. Heb een experiabox 12. Alle Samsung devices op Android 13 hebben problemen. webbrowsing gaat wel maar het laden van apps zoals nu.nl, rtl nieuws, rabobank, buienrader blijven laden zonder content. Als ik de wifi uit en aanzet werkt het weer een paar minuten. De samsung devices op android 11 en 12 geven geen problemen. Ook 4G/5G geeft geen problemen. Iphone werkt ook goed. Ik heb de router al gereset en de netwerkinstellingen op de samsung dives gereset. Op locaties met een experiabox 10 heb ik geen problemen met de apps. Blijkbaar een ccombi van android 13 en experiabox 12

Dat is ook raar, want de Android tablets die ik hier heb zijn oude Xiaomi Mi Pad 3's die op Android 7 draaien en die vertonen hetzelfde gedrag.

 

Wat jij eens zou kunnen proberen is het kastje van de glasvezel van het stroom te halen. Dat helpt bij mij als een soort hotfix. Ik vind het alleen geen oplossing.


ik ben erg voorzichtig om de spanning van het glasvezel boxje te halen. Vorige keer kwam het niet meer terug en moest ik 4 dagen oop een monteur wachten voordat ik weer internet en tv had (XGS PON moest vervangen worden)


Ondertussen kan ik ook weer in het modem komen met Edge en dan de internet explorer compatibiliteitsmodus gebruiken. 

Echt zo knullig dat het zo moet😣


Hoi @Mark-Mark, welkom op ons forum! Het is even een bekend issue dat het inloggen op de box12 ​​​ lastig gaat, ik zie dat je al een oplossing had maar ik heb hieronder nog een paar alternatieven:

 

Meer informatie hierover kun je hier vinden:

Let op! Lukt inloggen niet van mijnmodem.kpn? Probeer het dan via http://192.168.2.254

Het kan zijn dat je browser eenmalig een beveiligingswaarschuwing heeft. Je kunt dan onder ‘Geavanceerd’ zonder problemen de risico's accepteren. Omdat je binnen jouw eigen netwerk zit, is dit veilig. Daarna word je doorgeleid naar http://mijnmodem.kpn.

Heb je ingesteld dat jouw browser standaard de cookies verwijderd? Dan zal je wel iedere keer de beveiligingswaarschuwing krijgen als je http://192.168.2.254 bezoekt.

 

Blijf je de beveiligingswaarschuwing krijgen of meldingen over een fout wachtwoord? Controleer dan de volgende dingen:

  • Check of je wachtwoord klopt. Sommige tekens lijken op elkaar bijvoorbeeld de letter o en het cijfer 0.
  • Controleer of je de URL met http:// gebruikt, dus zonder de s.
  • Verwijder oude cookies uit de browser en leeg de cache.
  • Gebruik geen VPN.
  • Gebruik de KPN DNS.

Lukt het dan alsnog niet? Probeer een andere browser (Chrome, Firefox, Edge, Opera etc.) of gebruik http://192.168.2.254/2.0/gui/#/login

 


Hoi @Mark-Mark, welkom op ons forum! Het is even een bekend issue dat het inloggen op de box12 ​​​ lastig gaat, ik zie dat je al een oplossing had maar ik heb hieronder nog een paar alternatieven:

 

Meer informatie hierover kun je hier vinden:

Let op! Lukt inloggen niet van mijnmodem.kpn? Probeer het dan via http://192.168.2.254

Het kan zijn dat je browser eenmalig een beveiligingswaarschuwing heeft. Je kunt dan onder ‘Geavanceerd’ zonder problemen de risico's accepteren. Omdat je binnen jouw eigen netwerk zit, is dit veilig. Daarna word je doorgeleid naar http://mijnmodem.kpn.

Heb je ingesteld dat jouw browser standaard de cookies verwijderd? Dan zal je wel iedere keer de beveiligingswaarschuwing krijgen als je http://192.168.2.254 bezoekt.

 

Blijf je de beveiligingswaarschuwing krijgen of meldingen over een fout wachtwoord? Controleer dan de volgende dingen:

  • Check of je wachtwoord klopt. Sommige tekens lijken op elkaar bijvoorbeeld de letter o en het cijfer 0.
  • Controleer of je de URL met http:// gebruikt, dus zonder de s.
  • Verwijder oude cookies uit de browser en leeg de cache.
  • Gebruik geen VPN.
  • Gebruik de KPN DNS.

Lukt het dan alsnog niet? Probeer een andere browser (Chrome, Firefox, Edge, Opera etc.) of gebruik http://192.168.2.254/2.0/gui/#/login

 

Bedankt voor de reactie Thomas. Ik zou graag een oplossing zien voor de problemen met de apps.


Hallo @Mark-Mark,

 

Ik heb exact hetzelfde probleem! Ik heb sinds 13 februari een KPN aansluiting. Ik stuitte onmiddellijk op het issue met het niet kunnen aanloggen op het modem. De helpdesk gebeld en te horen gekregen dat ik idd via 192.168.2.254 kon aanloggen. Dat lukt.

Vervolgens viel het mij op dat de SSID van mijn *oude* provider in mijn nieuw geleverde KPN box 12 stond (zelfs met hetzelfde wachtwoord). Nou was dit YouFone en ging het over het KPN netwerk, dus dit kon ik nog beredeneren (of mijn redenatie klopt laat ik even in ‘t midden).

Goed, aanloggen lukt dus. SSID veranderd naar iets anders. En ja hoor, geen werkende apps….. Zucht. al veel dingen geprobeerd. Wifi6 uit, herstarten van telefoon, herstarten van WiFi, alleen 2.4ghz gebruiken. Niks werkt. Tot…….

Zojuist een gast netwerk aangemaakt. En warempel, de apps doen het ineens weer. Switchen naar het gewone netwerk. Boem! apps werken niet meer. Switchen naar gast netwerk. Hatseflats, ze werken weer. Geen idee wat dit precies betekent, maar ik puzzel nog even verder.

Mijn draadje in het forum is 

Hartelijke groet,
Pascal.


@Mark-Mark heb je de stappen van PascalO geprobeerd?


@Mark-Mark heb je de stappen van PascalO geprobeerd?

Ik heb een tijdelijke oplossing door het herstarten van de glasbox. Maar pleisters plakken op een probleem verhelpt het probleem niet.

Er blijkt dus structureel het een en ander mis te zijn met de XB12. Het zou mooi zijn als dat onderkent werd en doorgezet wordt naar de ontwikkelafdeling zodat het ter zijner tijd opgelost kan worden.

Begrijp me niet verkeerd, ik begrijp heus wel dat dit niet de hoogste prio zal hebben. Maar iets van feedback zal gewaardeerd worden :)


Ik heb exact hetzelfde met de login en de apps, dacht al dat ik gek aan het worden was. Wilde eigenlijk nog even wachten met het inleveren van mijn v10 modem omdat ik al narigheid verwachten. Bedankt voor de hotfix tip, werkte gelijk 👍


Ik snap niet waarom het aanmaken van een gastnetwerk als beste antwoord wordt gezien.

Op die manier kom je namelijk niet bij je NAS.


Geen idee wat NAS is maar ik heb een andere vraag (aan @Mark-Mark )

Kun je chromecast nog gebruiken als je de apps enzo via het gastnetwerk van de Box12 laat lopen?


Geen idee wat NAS is maar ik heb een andere vraag (aan @Mark-Mark )

Kun je chromecast nog gebruiken als je de apps enzo via het gastnetwerk van de Box12 laat lopen?

NAS staat voor Network Attached Storage. Simpel gezegd, data opslaan op je netwerk.

Over je vraag, als je telefoon op het gastnetwerk zit en je Chromecast op het normale netwerk dan verwacht ik dat je de Chromecast niet kan bedienen. Een gastnetwerk zou volledig gescheiden moeten zijn van het interne netwerk. Daarnaast is het op een goed ingericht gastnetwerk ook niet mogelijk om andere apparaten te vinden, maar ik weet niet hoe KPN dat heeft ingesteld op op de Experiabox en hoeveel je daar zelf nog aan kan sleutelen.

Mijn ervaring is dat Chromecasts in hotels ook vaak niet werken omdat apparaten op een gastnetwerk elkaar niet zouden moeten kunnen vinden.


Dank je, Mark-Mark.

Ben toch blij dat ik (nog) de Experia v10 heb.


@Mark-Mark, is dit een probleem wat zich voordoet sinds je glasvezel hebt? Ik ben nu namelijk net twee weken over van koper naar glasvezel, meet via de KPN app dat mijn verbinding daadwerkelijk sneller zou moeten zijn, maar inderdaad precies hetzelfde hier dat ik nu soms wel een minuut moet wachten voordat buienradar geladen is. Met dezelfde box 12 op koper had ik dat nooit, dus wellicht is het eerder een probleem bij glasvezel. 


@Mark-Mark, is dit een probleem wat zich voordoet sinds je glasvezel hebt? Ik ben nu namelijk net twee weken over van koper naar glasvezel, meet via de KPN app dat mijn verbinding daadwerkelijk sneller zou moeten zijn, maar inderdaad precies hetzelfde hier dat ik nu soms wel een minuut moet wachten voordat buienradar geladen is. Met dezelfde box 12 op koper had ik dat nooit, dus wellicht is het eerder een probleem bij glasvezel. 

Nee, het staat los van glasvezel an sich. Dat is echt wel snel. Het is gewoon een netwerkissue in die slechte Experiabox. Verder blijft het daaromtrent akelig stil. In jouw geval dus even het stroom van het glasvezelkastje halen en daarna weer terug erop en dan zou het opgelost moeten zijn.