Skip to main content
Beantwoord

Slechte apparatuur van KPN. Na update KPN Box 12 alleen maar ellende

• July 26, 2025
  • 29 reacties
  • 647 keer bekeken

Sinds maart 2025 heb ik de nieuwe software op mijn KPN BOX 12 en sindsdien is het dramatisch met de apparatuur. Regelmatig verandert de SSID van de extra WiFi-netwerken uit het niets en dan kunnen apparaten dus ineens geen verbinding meer maken met het Wifi-netwerk! 

Ik heb 4 Super Wifi 2 punten in huis en regelmatig verandert de naam van die punten en er zijn geen apparaten aan die punten gekoppeld, volgens de interface. 

In de app staan ze met de status Paired en Online, maar geen apparaten verbonden. In interface van het modem, via de computer, staat ze op rood en hebben ze de status off line. De lampjes op de apparaten zelf branden ‘solid green’, wat moet ik nu geloven? Doen ze het wel of doen ze niet? 

Ik ben zéér ontevreden over de apparatuur van KPN en al helemaal met de antwoorden die je via de servicedesk van ze krijgt. 

@KPN, kan iemand ervoor zorgen dat die apparatuur gewoon goed werkt en dat de interfaces duidelijk aangeven wat er aan de hand is en wat er wel en niet verbonden is en wat de status is? 

Het zal KPN niets uitmaken, maar als dit zo blijft ben ik snel weer weg bij KPN!!

Beste antwoord door Arjan van KPN

Hoi ​@Roosmans. Niets zo vervelend als een slecht functionerend Wifi netwerk wat continu aandacht nodig heeft. Daar moet iets aan gedaan worden. 

Als je in de webinterface kijkt van de modem en ziet dat ze rood worden weergegeven en de status ‘Paired’ hebben, gaat er iets mis. Ze behoren daar gewoon groen te zijn met de status ‘Synced’. Dan is pas alles goed op elkaar afgestemd en krijg je geen vreemde fratsen zoals dat ineens SSID's veranderen.

Dan zit er meestal maar één ding op en dat is alles resetten, of zoals wij dat noemen: een schone installatie. Uit je laatste bericht maak ik op dat een reset van het modem al gebeurd is, dat is goed. Als dan nog niet alles synced is, dan kun je het beste ook nog de SuperWifi punten resetten. Hieronder lees je hoe je een schone installatie doet. Je kunt dan de stap van het resetten van de Experia Box overslaan. 

Hopelijk blijft alles goed werken en anders denken we graag met je mee!

29 reacties

JanD
Superuser
  • July 26, 2025

Beste ​@Roosmans gezien de status van de versterkers helpt in de regel even alleen de modem/router herstarten is mijn persoonlijke ervaring en ook die van andere forumleden.

• Nieuwkomer
  • July 27, 2025

Wij hebben exact hetzelfde probleem en helaas zitten we nog een jaar aan KPN vast. 

• Auteur
  • Helper
  • July 29, 2025

Gisterenochtend had de router besloten om de WiFi uit te zetten. In de interface stond het WiFi-schuifje op ‘aan’ maar bij alle netwerken stond de status ‘WiFi UIT’. Ook op de router zelf was het lampje van de WiFi uit en met het knopje op de zijkant ging de WiFi ook niet aan. 

Helpdesk gebeld en die heeft uiteindelijk de router een reset gegeven, met behoud van SSID’s maar verder waren alle instellingen weg! Onhandig en tijdrovend. 

Op dit moment lijkt alles weer te werken. Fingers crossed dat dit ook zo blijft . . . 

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • Antwoord
  • July 29, 2025

Hoi ​@Roosmans. Niets zo vervelend als een slecht functionerend Wifi netwerk wat continu aandacht nodig heeft. Daar moet iets aan gedaan worden. 

Als je in de webinterface kijkt van de modem en ziet dat ze rood worden weergegeven en de status ‘Paired’ hebben, gaat er iets mis. Ze behoren daar gewoon groen te zijn met de status ‘Synced’. Dan is pas alles goed op elkaar afgestemd en krijg je geen vreemde fratsen zoals dat ineens SSID's veranderen.

Dan zit er meestal maar één ding op en dat is alles resetten, of zoals wij dat noemen: een schone installatie. Uit je laatste bericht maak ik op dat een reset van het modem al gebeurd is, dat is goed. Als dan nog niet alles synced is, dan kun je het beste ook nog de SuperWifi punten resetten. Hieronder lees je hoe je een schone installatie doet. Je kunt dan de stap van het resetten van de Experia Box overslaan. 

Hopelijk blijft alles goed werken en anders denken we graag met je mee!

• Auteur
  • Helper
  • August 26, 2025

@Arjan van KPN 

Vrij kort na jouw bericht inderdaad alle wifi punten 30+ mins bekabeld aan de modem gekoppeld en gereset en toen leek het goed te gaan. 

Helaas nu is toch 1 van de WiFi 2 punten volgens het modem niet bereikbaar en dus ook niet zichtbaar in de UI terwijl de LED op het WiFI 2punt gewoon solid green brandt. 

Ik word er zo langzamerhand moe, moedeloos en steeds geirriteerder van. Moet ik nu opnieuw alles resetten en 4 WiFI 2 punten elke 30+ mins bekabeld aan het modem hangen? 

Ik hoor graag wat de oplossing is of kan zijn waardoor de boel gewoon stabiel is en blijft! 

Alvast bedankt.  

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • August 26, 2025

Wifipunten via wifi laten werken is gewoon niet zoals het hoort. Dit is altijd een tijdelijke oplossing. Trek goeie utp kabels en zit op iedere verdieping een bekabeld wifipunt neer. Dan heb je het echt goed!

• Auteur
  • Helper
  • August 26, 2025

Ik weet dat het het beste is om tussen de Wfi punten een kabel te trekken, maar dat is praktisch gezien helaas niet mogelijk. En het moet met een wifi-verbinding tussen de Wfi punten ook gewoon werken!

Tot de software update van KPN Box 12 had ik vooral problemen met UI maar nooit met de Wii en de Super Wifi 2 punten. Dat is echt is van na de update van de software. 

Ik heb alleen geen zin om elke paar weken alles te moeten resetten en opnieuw te syncen. Dat kost erg veel tijd! 

• Auteur
  • Helper
  • August 30, 2025

Gisteren alles gereset en opnieuw geïnstalleerd. Nu staat alles er goed bij en alles werkt weer. Ben benieuwd hoe lang dat gaat duren . . . 

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • September 3, 2025

Ik ben het met je eens dat ook via een draadloze verbinding de SuperWifi 2 punten goed zouden moeten functioneren. Het is alleen wel wat gevoeliger voor storingen, zoals je merkt. Hopelijk blijft het nu goed werken na de laatste reset sessie. 

Als dat niet het geval is, dan ben ik wel eens benieuwd naar welke firmwareversie op je Experia Box en SuperWifi punten staan. Kun je dat dan eens laten weten? 

• Auteur
  • Helper
  • September 4, 2025

Hallo ​@Arjan van KPN 

Tot nu toe draait alles nog steeds zonder problemen en nog geen rare wijzigingen of verloren wifi punten. 

Maar voor de volledigheid, mijn KPN Box 12 heeft firmware versie: V12.C.25.06.06. (model: SagemcomFast5359_KPN)

Alle 4 de Super Wifi 2 punten hebben firmware versie: SW2.C.25.05.06

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • September 6, 2025

Dan zit je keurig op de laatste versies. Dat is mooi. Verder houd ik my fingers crossed dat alles goed bij je blijft draaien. 

• Auteur
  • Helper
  • September 9, 2025

@Arjan van KPN 

Helaas! Vanmorgen ingelogd en nu zegt het overzicht wel dat er 4 wifipunten zijn maar als je naar de topologie en het overzicht met verbonden apparaten kijkt dan zie ik er maar 3. Het lampje op de 4e is wel groen maar hij is in de interface nergens zichtbaar. 

Ik word er nu wel echt behoorlijk moe en geïrriteerd van. Het kan toch niet zo zijn dat ik elke 6 -10 dagen alles moet resetten en opnieuw moet installeren? 

Bij wie kan ik terecht om tot een echte oplossing te komen? 

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • September 9, 2025

Dat is een bekende fout die in de firmware van het modem zit. Als ie wel via het knopje op de inlogpagina zichtbaar is, dan doet ie wel goed mee in je netwerk. het lastige alleen is dat je na het inloggen de SuperWifi niet ziet en kunt controleren of ie synced is. Om dit te herstellen hoef je niet alles te resetten, maar kun je kiezen voor een herstart thuisnetwerk onder systeem. In een volgende modemupdate wordt dit grotendeels verholpen. 

• Auteur
  • Helper
  • September 9, 2025

Hallo Arjan, 

Onder dat knopje is hij inderdaad wel zichtbaar maar rood gemarkeerd met de status “probleem” en hij heeft daar ook weer de standaard (fabrieks-)naam. 

Ik zal van de week het thuisnetwerk een keer herstarten en hopen dat die modemupdate dan snel beschikbaar komt. 

Bedankt voor je hulp en je informatie. Als er ontwikkelingen zijn dan kom ik wel weer op het forum.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • September 12, 2025

Is het je inmiddels gelukt om het met een herstart op te lossen? 

• Auteur
  • Helper
  • September 12, 2025

Na de herstart van het netwerk is alles inderdaad weer zichtbaar in de topologie in de user interface. 

Maar vraag me nu wel af of er apparaten verbonden zijn met het betreffende wifipunt. Want hij geeft in de interface aan van niet maar in het totaaloverzicht mis ik wel apparaten dus die zijn waarschijnlijk daarmee verbonden. 

Maar voor nu lijkt alles te werken. 

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • September 15, 2025

Dat is mooi dat de SuperWifi punten weer de juiste status hebben. Heb je al eens gekeken of je de SuperWifi punten naar SW2.C.25.05.06 kunt brengen? Dat doe je op de volgende manier:

In de Box12 ga je naar de Thuisnetwerk topologie en klik dan op een SW2 punt. In het scherm wat dan opent klik je nogmaals op het ronde SW2 punt, dan ga je naar het inlogscherm van het SW2 punt. Wachtwoord is gelijk aan die van het modem. Daar kun je dan op de upgrade-knop drukken.

Die update gaat sowieso helpen qua stabiliteit van je netwerk en hopelijk helpt het ook om te zien welke apparaten er zijn verbonden. 

• Auteur
  • Helper
  • September 16, 2025

Dat had ik nog niet gecontroleerd en ook nog niet geprobeerd. Ik heb dit nu gedaan maar de versie die beschikbaar is, is: 25.05.08.0

Alle vier de SW2-punten zijn nu geüpgraded naar deze versie. Ik houd het weer een tijdje in de gaten. 

Nogmaals, bedankt voor je hulp!

• Auteur
  • Helper
  • September 16, 2025

@Arjan van KPN 

Helaas, ik heb ze alle 4 de upgrade gegeven en nu komt er toch weer eentje niet terug. Er is weer een roodpuntje zichtbaar op het inlogscherm van het modem en na inloggen staat er eentje weer op rood en niet verbonden enzo. Overige wel weer een andere dan vorige keer, het is echt elke keer een andere. 

Ik probeer ergens de komende dagen wel nog een keer het hele netwerk opnieuw op te starten om te zien of dat gaat helpen. 

Maar qua stabiliteit van ‘iets’, ik weet niet of het het netwerk zelf is of dat het echt in de UI zit, ben ik niet tevreden over KPN of de apparatuur van KPN. Er bekruipt mij met dit soort gezeik zelf een beetje een gevoel van spijt dat ik ooit ben overgestapt naar KPN . . . 

Maar ben wel blij dat jij me wel helpt want als ik hierover met de servicedesk oid had moeten bellen komt er waarschijnlijk als antwoord dat het aan mij ligt. 

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • September 18, 2025

Ja, ik bedoelde de 25.05.08 versie inderdaad. Mooi dat je hebt kunnen upgraden, maar vervelend dat er weer een versterker tegenwerkt. Als het nou steeds dezelfde was, dan had het nog zo kunnen zijn dat die misschien toch net wat te ver weg staat en daarom rood wordt. Maar als het steeds een andere is, dan is het gewoon de communicatie onderling en met het modem. Ik verwacht toch dat een herstart van het netwerk (via de webUI) het weer oplost. 

We zijn er wel naar aan het toewerken dat het allemaal zo stabiel mogelijk werkt, maar het is wel een proces waar we nog inzitten met de KPN Software. Maar ik snap dat dat voor jou vervelend is, dat je steeds bezig moet met de apparatuur en dat er een gevoel van onvrede heerst. Weet wel dat het dus steeds beter wordt en dat er een moment komt dat je er geen omkijken meer naar hebt. 

En natuurlijk helpen we je graag :) Ik ben blij dat je het waardeert. 

• Auteur
  • Helper
  • September 18, 2025

@Arjan van KPN 
Ik ben zeker blij dat jij me helpt en waardeer dat echt.  Nogmaals, mijn ervaringen met de helpdesk zijn niet goed.  

Recent toch nog een keer het netwerk opnieuw gestart en tot nu toe is alles er weer en ook zichtbaar in de UI. 

Echter, sinds de software update is de wifi snelheid van rond de 500 gezakt naar 120 -150….

Volgens jullie eigen snelheidsmeter in de KPN app

Dat is wel héél langzaam voor “Super” wifi. 

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • September 19, 2025

Langzaam, langzaam...je kunt er alles mee doen wat je wilt, met deze snelheid 😋 Maar als je eerder 500 Mbit/s had, dan snap ik dat dit wat langzaam lijkt. Ik verwacht dat het er mee te maken heeft dat er nu een kanaal is gekozen voor de SuperWifi punten die wat meer ruis heeft. Je kunt dan of de Wifi Manager (zit ook in de MijnKPN app) doorlopen en dan wordt als het goed is een ander kanaal gekozen. Je kunt het ook handmatig doen en gaan naar de Wifi-radio instellingen van de SuperWifi punten onder Thuisnetwerk (http://mijnmodem.kpn). Selecteer daar eens bij 5 GHz bandbreedte 80MHz en bij 5 GHz kanaal voor 36. Doe daarna nog eens een speedtest vlak bij één van de punten. 

• Auteur
  • Helper
  • September 20, 2025

Ik heb het hele netwerk (weer;-) opnieuw gestart en nu haalt het Wifi netwerk inderdaad weer ruim 500. En inderdaad is alles mogelijk met die snelheid maar geloof me, de kinderen in huis klagen direct als het allemaal ineens veel langzamer gaat ;-) Maar goed om te weten dat ik in zo’n geval ook naar de kanalen kan kijken, ik laat dat eigenlijk altijd over aan de apparatuur. 

Voor nu werkt alles weer op en top! Hopelijk blijft dat nu ook voorlopig zo. Ik hou het in de gaten. 

Nogmaals bedankt voor je informatie, je hulp en je geduld! Als er ontwikkelingen zijn dan kom ik wel weer in de lucht. 

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • September 22, 2025

Bij opnieuw opstarten wordt ook weer automatisch gekeken wat het beste kanaal is, dus dat helpt ook inderdaad. Hopelijk was dit voorlopig de laatste keer dat je de boel moest herstarten en kunnen je kinderen ongestoord Roblox spelen ;) 

Laat maar weten wanneer de boel weer hapert of de snelheid gekelderd is. Al heb je nu ook handvaten wat je precies kunt doen om het weer vlot te trekken. 

• Auteur
  • Helper
  • September 30, 2025

@Arjan van KPN 

Ben ik weer, helaas. Als ik inlog op de UI van de BOX 12 heb ik weer het rode knipperende stipje. In de netwerk topologie zegt hij wel dat er 4 SW2 punten zijn maar hij toont er maar 2. Hij laat niet eens de andere 2 in het rood zien oid. 

In de app op de telefoon zie ik er wel 4 maar 2 zijn teruggevallen naar de standaard naam en in de app hebben die punten de status paired in plaats van synced, wat de 2 wel zichtbare als status hebben. Het is ook elke keer random welk SW2 punt het is, het is niet zo dat het elke keer dezelfde is. 

Alle SW2 punten hebben gewoon een “solid green” led . . . Ik weet niet zo goed wat ik hier nu verder mee moet. 

Wat is eraan te doen om dit gewoon goed werkend en stabiel te krijgen? Weet jij misschien of ik ergens terecht kan voor een officiële klacht oid? Ik bedoel met de servicedesk/helpdesk van KPN kom je niet echt ver, zal ik maar zeggen. 

Hoop dat je nog wat ideeen hebt? Kan natuurlijk gewoon wéér de SW2 punten opnieuw starten of de hele wifi opnieuw starten maar dit moet toch gewoon stabiel kunnen werken.