Skip to main content

Heb glasvezel internet en het modem staat in de huiskamer maar heb zelden meer dan 2 balkjes van de 4 signaalsterkte. Is dit te verbeteren?

Heb het modem ook in de meterkast gehad met een korte verbinding met het glasvezelpunt maar dat verbeterde de situatie niet. KPN box 12 met cat 6a kabel.

Hi @Mohawk, welkom op het forum. 

Ervaar je ook een slechte verbinding? Dat het wegvalt of heel traag is? Wat krijg je te zien als je een speedtest uitvoert?

Je kunt  in ieder geval beginnen met het uitvoeren van de WiFi manager. Lees ook gerust de rest van de tips op die pagina. Als laatste zou je nog een WiFi versterker kunnen aanschaffen, maar gezien dat de modem in de woonkamer staat zou dit zonder ook beter moeten werken. 


sorry dat mijn vraag terecht gekomen is in “Slechte Wifi”. De wifi is prima.

Waar het om gaat is de sterkte van het signaal; vaak maar twee staande balkjes van de 4. Heb glasvezel, goede kabel, KPN box12. 
De snelheid wisselt ook vaak.

 


Met die snelheid is niets, ik vermoed dat je een 100 Mbps abonnement hebt en dat dit via WiFi is gemeten. Ik zou me dus niet focussen op die 2 balkjes zolang alles goed werkt. 

Of ervaar je specifiek problemen met iets? 


Maar wat zeggen die balkjes dan wel? Ik neem aan dat 4 balkjes een beter signaal is dan 2. Met andere woorden; waarom zijn het er 2 en geen 4?


Je hebt het over de staande balkjes als ik je post kritisch lees. Dat icoontje meteen rechts van het woordje Mail toch? Dat is het mobiele bereik op je telefoon. Dat staat volledig los van je ervaring met glasvezel via Box12.

Ik zie daarnaast ook het wifi icoon (links van het vpn symbool). Dat ziet er prima uit en je geeft ook aan dat wifi in orde is.

je doelt dus denk ik op de mobiele snelheid via 4G/5G. Welke snelheid meet je dan? (Zet wifi even uit voor deze test)

Je lokatie heeft natuurlijk grote invloed op je bereik en daarmee op je ervaren snelheid. Is het bij je thuis wisselvallig? Bij mij is het ook niet altijd perfect maar haal altijd wel goede snelheid over het mobiele netwerk thuis, maar aangezien ik dan op wifi zit is dit niet eens zo relevant. Mocht je een mindere mobiele ervaring hebben als je wilt bellen dan kun je overwegen om voice over wifi aan te zetten. Je belt dan via je wifi netwerk (je hebt dan overigens nog steeds een mobiel abonnement nodig)

 

 

 

 


Roy,

bedankt, nu is het me eindelijk duidelijk wat die balkjes aangeven en is mijn vraag beantwoord.