Skip to main content
Beantwoord

Slechte wifi in de tuin op 10 meter afstand

• 13 juli 2025
  • 8 reacties
  • 80 keer bekeken

Ik heb een Experiabox V10A in het trappengat hangen en met een open verbinding met buiten heb ik op 10m afstand slechts 50 Mbps download snelheid; dat is toch veel te langzaam ?  

Beste antwoord door Vikash van KPN

Hoi ​@macco. Welkom op de community! Ik ben het er mee eens dat een verbinding van 50 Mbps op 10 meter afstand snel genoeg zou moeten zijn, zeker als je een open verbinding met zichtlijn hebt. De snelheid via WiFi hangt af van meerdere dingen, zoals muren, storingen van andere apparaten en het type WiFi-signaal dat je gebruikt (2.4 GHz of 5 GHz).

Wat je kunt doen, is de KPN WiFi Manager gebruiken. Die helpt je stap voor stap om het beste uit je WiFi te halen. De tool kijkt naar de instellingen van je modem en geeft advies, bijvoorbeeld over het juiste WiFi-kanaal of of een SuperWifi-punt handig zou zijn.

Hopelijk helpt dit om je bereik en snelheid te verbeteren! 

Bekijk origineel

8 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • 10320 reacties
  • 13 juli 2025

Nee hoor ​@macco , 5 meter afstand is gemiddeld het maximum voor een afdoende wifi kwaliteit en snelheid 

PeterG
Superuser
  • 64207 reacties
  • 13 juli 2025

Het maximale bereik is zo'n 15 meter voor wifi. 

En 50 Mbps dat is echt niet langzaam. 

Netflix en andere 15 Mbps 

Website downloaden 3 Mbps. En dat duurt ook maar kort.

KPN TV via de app: 6 - 7 Mbps. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • 6 reacties
  • 13 juli 2025

Die 50 Mbps is wat ik met de speedtest heb gemeten, maar in de praktijk kan ik de krant van NRC in de tuin op 10 m afstand niet downloaden; daarvoor moet ik naar binnen; is dat dan niet vreemd?  

PeterG
Superuser
  • 64207 reacties
  • 13 juli 2025
macco schreef:

Die 50 Mbps is wat ik met de speedtest heb gemeten, maar in de praktijk kan ik de krant van NRC in de tuin op 10 m afstand niet downloaden; daarvoor moet ik naar binnen; is dat dan niet vreemd?  

Dat is zeker apart.

• 5722 reacties
  • 13 juli 2025

10 meter is gewoon veel te ver. Zo simpel is dat.

Forum|alt.badge.img+4
  • Wijsgeer
  • 314 reacties
  • 13 juli 2025

Had het ook een repeater aangeschaft die het wifi signaal versterkt en nu geen last meer..

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22
  • Moderator
  • 16790 reacties
  • Antwoord
  • 16 juli 2025

Hoi ​@macco. Welkom op de community! Ik ben het er mee eens dat een verbinding van 50 Mbps op 10 meter afstand snel genoeg zou moeten zijn, zeker als je een open verbinding met zichtlijn hebt. De snelheid via WiFi hangt af van meerdere dingen, zoals muren, storingen van andere apparaten en het type WiFi-signaal dat je gebruikt (2.4 GHz of 5 GHz).

Wat je kunt doen, is de KPN WiFi Manager gebruiken. Die helpt je stap voor stap om het beste uit je WiFi te halen. De tool kijkt naar de instellingen van je modem en geeft advies, bijvoorbeeld over het juiste WiFi-kanaal of of een SuperWifi-punt handig zou zijn.

Hopelijk helpt dit om je bereik en snelheid te verbeteren! 

Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • 348 reacties
  • 16 juli 2025

Ik kan je dit vertellen: 

Asus router en Asus-Repeater in de woonkamer bij het raam(HR++), tuinhuis 5m verder, waardeloos. TP-Link Mesh-setje van mijn zwager overgenomen. Dezelfde locatie voor de 2e hub in de woonkamer, de 3e hub op 8-9m van de 2e, perfecte wifi, met de rolluiken dicht!

Reageer