Skip to main content

Al sinds het installeren (2017/18) hebben wij niet altijd even goed werkend wifi. Het is nog nooit een week lang goed geweest. Vaak langzaam of kortstondig weg. Paar jaar terug een monteur laten komen en toen was het tijdelijk weer oké.

Al meerdere malen de stappen van de wifi manager doorlopen. En meestal kreeg ik het wel tot een acceptabel niveau. Sinds vandaag kan de wifi manager geen verbinding meer maken met de modem. De melding komt dat er op dit moment geen verbinding met het internet is….. deze is er echter wel met alle apparaten in huis dus dat is apart. KPN kan dus ook geen verbinding maken met de modem. 

Speedtest varieert van 350/100 tot weer 50/10 (download/upload)

Alle stappen zijn al doorlopen. Modem/versterkers uitgezet en opnieuw aan gezet. Modem naar fabrieksinstellingen dmv een pinnetje op de reset knop etc etc.

Info:

Modem KPN Experia V10, zit in de meterkast begane grond ivm glasvezel aansluiting

Versterker 3x KPN experia wifi, op bg-1e etage-2e etage aangesloten via kabel

Abonnement 1gb, speedtest variërend zoals hierboven beschreven. Dus geeneens op 50% snelheid. 

Iemand nog een laatste idee voordat ik een monteur laat langs komen…...

Hallo @StefB802 als je 1 pc rechtstreeks bekabeld op de modem aansluit haal je dan wel de afgesproken snelheid, die moet ongeveer 930/930Mbit/s zijn

Te meten via een Ookla app op een Windows pc voor de meest accurate resultaten en verder alle overige (draadloze) apparatuur uit.

Hoe voert u de testen uit om tot een snelheid te komen? Als u deze via een bekabelde aansluiting uitvoert komt u dan wel richting de 1Gbit? Wifi metingen zijn namelijk voor snelheid minder betrouwbaar. Het radiosignaal kan door meerdere oorzaken worden verstoord. Denk hierbij aan bijvoorbeeld apparatuur van buren of het gebruikte materiaal in een woning (zo heeft isolatie een grote invloed op het signaal). De V10 zou normaliter wel bereikbaar moeten zijn, maar moet zeggen dat mijn ervaring (Box12) in combinatie met de Thuis app (en dus wifimanager) ook niet altijd even betrouwbaar is. Kortom: als de snelheid via een bedraade aansluiting overeenkomt met uw abonnement vraag ik me af of een monteur veel kan toevoegen aangezien op WiFi nooit een garantie gegeven kan worden en is het wellicht het overwegen waard om de Experia Wifi te vervangen voor iets anders (en nieuwer)

zojuist de test bekabeld gedaan. waarde was natuurlijk hoger. 725-130 dus nog steeds niet geweldig.

snap dat wifi minder goed is maar zoveel minder en niet constant genoeg vind ik niet acceptabel. Het is 2024 en ja hierdoor ook meer storing van alles om ons heen maar dan nog.

Dat is dan wel een groot verschil en wellicht om deze reden dan goed dat een monteur wordt ingeschakeld. Zeker upload zou een stuk hoger mogen liggen.

zojuist de test bekabeld gedaan. waarde was natuurlijk hoger. 725-130 dus nog steeds niet geweldig.

snap dat wifi minder goed is maar zoveel minder en niet constant genoeg vind ik niet acceptabel. Het is 2024 en ja hierdoor ook meer storing van alles om ons heen maar dan nog.

Zijn ook nog geen goede waarden, bekabeld gemeten @StefB802 , zie onderstaande link voor een mogelijke oplossing, de bekabelde verbinding moet eerst op orde zijn voordat je aan de wifi kunt werken:

Succes

Hoi @StefB802, welkom op onze community! Ik zie dat er al mooi meegedacht wordt! Wat zijn je laatste bevindingen?

Reageer