Skip to main content
Vraag

Slechte wifi sinds kort

• July 12, 2026
  • 9 reacties
  • 94 keer bekeken

Waar we nooit problemen hebben gehad met de wifi van kpn,  is het sinds het najaar echt dagelijks narigheid. Heb inmiddels al 100x de klantenservice aan de lijn gehad,  nieuwe (zwarte) schotels gekregen,  koper is vervangen door glasvezel, de boel gereset.... niks helpt. Thuiswerken/videobellen is niet meer te doen en streamingsdiensten haperen voortdurend. Bij op afstand doormeten van de experiabox werd geen probleem vastgesteld, maar ik kan niks anders bedenken dan dat dat de oorzaak is. Iemand nog een tip? 

9 reacties

• Helper
  • July 12, 2026

Waar we nooit problemen hebben gehad met de wifi van kpn,  is het sinds het najaar echt dagelijks narigheid. Heb inmiddels al 100x de klantenservice aan de lijn gehad,  nieuwe (zwarte) schotels gekregen,  koper is vervangen door glasvezel, de boel gereset.... niks helpt. Thuiswerken/videobellen is niet meer te doen en streamingsdiensten haperen voortdurend. Bij op afstand doormeten van de experiabox werd geen probleem vastgesteld, maar ik kan niks anders bedenken dan dat dat de oorzaak is. Iemand nog een tip? 

Sinds het najaar? Dat is wel een hele lange lijdensweg.

Is overstappen naar een Fritzbox een optie voor u?

Buiten dat… Wat is de lokale setup bij u?

Alles bekabeld of alles via WiFi, of een mix ervan?

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • July 12, 2026

Tv is bekabeld. Verder alles op wifi.

Het is vooral zo vreemd dat we tot november 2025  nooit internetproblemen hebben gehad met wifi en dat het sindsdien drama is.  Ik vind een investering in een Fritzbox onzin als ik maandelijks al een fors bedrag aan kpn betaal voor internet. Dan mogen we toch ook goed internet verwachten.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • July 12, 2026

Wifi is en blijft een radiosignaal wat gevoelig is voor storingen. Mogelijk is er sprake van interferentie door andere apparatuur in de omgeving van je modem. Dus kijk eens of je jouw modem op een andere plek kan plaatsen.

Bedenk ook eens of het in jouw situatie zinvol is om bekabeling aan te (laten) leggen. 

En anders kan je proberen om een Fritzbox aan te schaffen. Deze zijn heel nauwkeurig, zijn duidelijk uit te lezen, en ook met name waar het gaat om wi-fi, en ik heb hier al 15 jaar goede ervaringen mee. 

Bovendien levert KPN tot aan het modem. Dus in dat opzicht heb je goed internet. Dat het signaal weggedrukt lijkt te worden, daar kan KPN niks aan doen, op superwifi schotels uitdelen na. 

JanD
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+19
  • Wijsgeer
  • July 12, 2026

Beste ​@MarianneND , inderdaad, wat je schrijft, je betaalt voor internet en bij KPN is dat bekabeld internet op 1 pc, als dat goed werkt is theoretisch de kous af voor KPN.

Desalniettemin doet KPN er alles aan om klanten te ondersteunen voor goed draadloos internet.

Een algemeen advies is niet te geven omdat iedere locatie anders is.

Hieronder een paar links die kunnen bijdragen aan een oplossing:

en

Succes

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Hoi ​@MarianneND, welkom op onze community! Ik zie dat er al goed meegedacht wordt. Als de verbinding naar de experiabox goed is moet het probleem wel ergens in huis zitten in de verbinding tussen de apparaten. 
Kun je iets meer toelichten over wat voor apparatuur je gebruikt en hoe je dit opgesteld hebt staan in huis? En hoe alles op elkaar aangesloten zit?

We denken graag even mee, dit moet goed op te lossen zijn!

• Helper
  • July 14, 2026

Tv is bekabeld. Verder alles op wifi.

Het is vooral zo vreemd dat we tot november 2025  nooit internetproblemen hebben gehad met wifi en dat het sindsdien drama is.  Ik vind een investering in een Fritzbox onzin als ik maandelijks al een fors bedrag aan kpn betaal voor internet. Dan mogen we toch ook goed internet verwachten.

@MarianneND Ik gebruik al sinds 2016 een Fritzbox. Eerst bij XS4ALL, en toen dat merk ter ziele ging overgestapt naar een provider die standaard een Fritzbox aanbied aan nieuwe abonnees.

Ik computer dus al 10 jaar zonder storing.

Aan u de keus.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • July 14, 2026

@Thomas van KPN we wonen in een normale jaren-80- tussenwoning. De experiabox staat al jaren in de meterkast op dezelfde plek.  De bekabelde tv in de woonkamer. De zwarte wifi schotels staan op de overloop op de middenverdieping, in een kamertje op de middenverdieping en op de voorzolder. Van beneden tot zolder valt de wifi steeds voor korte periodes uit,  zelfs soms voor enkele seconden. We werken in de woonkamer of op de slaapkamers met een laptop of maken daar gebruik van de mobiele telefoon. Er zijn in de afgelopen jaren geen nieuwe apparaten bij gekomen die storing zouden kunnen veroorzaken. Het enige zou wellicht het tussenkastje van de zonnepanelen (liggen op de schuur) in de meterkast kunnen zijn,  maar deze heeft 2 jaar geen storing veroorzaakt. Ik kan dus echt niks bedenken. 

rvk01
Slimmerik
  • July 14, 2026

Heb je de eerdergenoemde tips al doorgelopen? Met name de WiFi manager en/of WiFi analyzer.

Zeker het uitvallen van WiFi voor een paar seconden zou bv aan kanaal switching kunnen liggen (zeker als je in de DFS kanalen zit waarbij de router verplicht periodiek moet scannen of het kanaal nog gebruikt mag worden, hoewel die kanalen meestal niet zo snel automatisch gekozen worden).

Op welk kanaal zit de 2,4 en 5Ghz en hoe druk is het daarop?

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Zo'n kastje van je zonnepaneel kan absoluut ineens problemen geven. Zou je deze eens uitgeschakeld willen laten om te kijken of het dan beter werkt? (ik weet niet hoe lang dat nodig is om vast te stellen). Als je wifi dan beter is weten we in ieder geval waar we het moeten zoeken. Ik ben ook wel benieuwd wat voor kastje dat precies is.

Welke experiabox heb je, staat wifi daarop ingeschakeld en hoe zitten je superwifi punten aangesloten op je experiabox?