Skip to main content
Beantwoord

Slechts 300mbit qua snelheid via de wfi met een 1Gbit abonnement

• December 2, 2025
  • 30 reacties
  • 272 keer bekeken

Ik krijg op wifi amper 300 mb download terwijl dat (1gb zou moeten zijn ) 800 redelijk moet kunnen. Wifi manager gedaan, modem opstarten, fabrieksinstellingen etc…het helpt niet, advies : wifiversterker huren/aankopen maar als ik gewoon naast de modem zit moet dat niet van invloed zijn. Ik ben een gamer/youtuber en trage wifi is écht héél vervelend. Iemand suggesties?

Beste antwoord door Remco van KPN

Hoi Nathalie hoe staan de zaken ervoor. Heb je de gegeven tips nog kunnen testen?  Meer tips kan je ook vinden op onze kennisbank:

30 reacties

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • December 2, 2025

De echte gamer doet het bekabeld ​@Nathalie60 😉 maar ik roep ​@JanD er even bij. Hij weet zover ik weet meer daarover.

• Auteur
  • Topper
  • December 2, 2025

Hallo Joep 1965, bekabeld gamen doe ik op mijn laptop, dan haal ik wel 850 maar ik game ook mobile, op een iPad PRO M5, die zelfs wifi 7 aan zou moeten kunnen en wifi … ik ben zo traag, niet te geloven.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • December 2, 2025

Gamen doe je via een LAN-kabel, niet via WiFi. Maar soms kan het niet anders en moet je vanwege bepaalde redenen toch via WiFi spelen.  

300 Mbit is ruim voldoende, al kan je ping iets hoger zijn dan gewenst. Dat je een abonnement van 1 Gigabit hebt, betekent niet automatisch dat je laptop dit ook aankan.

Heb je een redelijk recente telefoon? Dan kun je daarmee een speedtest uitvoeren en het vergelijken.

• Auteur
  • Topper
  • December 2, 2025

Ik ben niet duidelijk genoeg geweest denk ik. Ik heb wifi speed  tot een week of 3 geleden altijd rond de 600/650 gehad , hier is er niets veranderd. Nu haalt de wifi amper 300. En gamen doe ik zowel bekabeld op mijn laptop (MSI gaming laptop ) als mobile . Mijn vraag is hoe mijn wifi opeens gehalveerd is.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • December 2, 2025

Het kan zijn dat je wifi op een andere kanaalbandbreedte staat (bijvoorbeeld 80 i.p.v. 160). Ik weet alleen niet zeker of je dit zelf kunt aanpassen met de KPN Box of dat dit automatisch geregeld wordt.

• Auteur
  • Topper
  • December 2, 2025

Eerlijk, geen idee, hoe dat aangepakt moet worden

Leen59
Wijsgeer
  • December 2, 2025

Als je inlogt op het modem kun je bij WiFi signaal de bandbreedte aanpassen.

• Auteur
  • Topper
  • December 2, 2025

Oké, bedankt alvast voor de reactie’s, ik ga er morgen mee aan de slag👍🏻

JanD
Superuser
  • December 2, 2025

De wifi manager draaien ​@Nathalie60 , zie kennisbank.

Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • December 2, 2025

• Auteur
  • Topper
  • December 2, 2025

@JanD ik heb de wifimanager al 2 x gedraaid, uitkomst is een wifiversterker aanschaffen terwijl ik naast de modem zit😳

• Auteur
  • Topper
  • December 2, 2025

Ik heb net de Speedtest van kpn nog eens gedaan en krijg echt alleen 320mb , ik deed hierna de ookla Speedtest en die geeft 640mb aan downloadsnelheid… nu weet ik niet welke accuraat is

Leen59
Wijsgeer
  • December 2, 2025

Zit je niet te dichtbij het modem. Op een paar meter afstand lukt het misschien beter.

Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • December 2, 2025

@JanD ik heb de wifimanager al 2 x gedraaid, uitkomst is een wifiversterker aanschaffen terwijl ik naast de modem zit😳

Kijk even met b.v. WifiMan naar het kanaal waar jij op zit, en vergelijk dat met de signalen in de buurt.

Heb je het modem ook al eens opnieuw opgestart voor de zekerheid?

Staat er geen storings factor naast het modem, ik bedoel zoiets als b.v een magnetron?

Leen59
Wijsgeer
  • December 2, 2025

Ik heb net de Speedtest van kpn nog eens gedaan en krijg echt alleen 320mb , ik deed hierna de ookla Speedtest en die geeft 640mb aan downloadsnelheid… nu weet ik niet welke accuraat is

Beide tests zijn in de basis hetzelfde, sterker nog, die van KPN is een aangepaste versie van de Ookla.

• Auteur
  • Topper
  • December 2, 2025

Modem al in fabrieksinstellingen door wifimanager , helpt niet.ik ga morgen de wifiman proberen.

• Auteur
  • Topper
  • December 2, 2025

Leen59
Wijsgeer
  • December 2, 2025

KPN app gebruikt als testserver Amstelveen, Ookla Barendrecht. Kies bij Ookla ook eens Amstelveen en vergelijk dan nog eens.

Gezien de upload snelheid lijkt de verbinding iig perfect.

• Auteur
  • Topper
  • December 2, 2025

@Leen59 

Dan geeft ie ook maar 300mb aan

Leen59
Wijsgeer
  • December 2, 2025

Lijkt dus meer met de verbinding naar Amstelveen te maken te hebben.

Probeer voor de grap eens een aantal andere testservers bij Ookla, er zijn er genoeg.

Nog even ter aanvulling; je downloadsnelheid wordt niet alleen bepaald door de fysieke verbinding (die lijkt prima), maar ook door de server of dienst waarvan je downloadt. Als die een beperking heeft kun je daar niets aan doen.

Leen59
Wijsgeer
  • December 2, 2025

Hier kun je eventueel de bandbreedte instellen 

• Auteur
  • Topper
  • December 3, 2025

@Leen59 alle gewijzigde servers van ookla geven inderdaad tegen de 700 aan, behalve Amstelveen 300. Betekent dat nu dat mijn snelheid gewoon 700 is en Amstelveen vertekenend is? 

• Auteur
  • Topper
  • December 3, 2025

@IkRon ik heb de wifiman gedraaid en daar geeft hij 400 download en 1018 upload, moet ik daar bij de wifiman nog iets mee?

JanD
Superuser
  • December 3, 2025

@IkRon ik heb de wifiman gedraaid en daar geeft hij 400 download en 1018 upload, moet ik daar bij de wifiman nog iets mee?

Als je de wifimanager nog een keer draait op een andere plek in huis kun je weer heel anders uitkomen.

De optimale Gigabit snelheid behaal je uitsluitend op 1 bekabelde pc met verder alle (draadloze) apparatuur uitgeschakeld.

• Auteur
  • Topper
  • December 3, 2025

@JanD ja dat begrijp ik, op mijn bekabelde laptop haal ik 800, maar tot voor kort haalde ik 600 met wifi, nu met moeite 300 / 350 terwijl er niks veranderd is.Enige wijziging is nieuwe iPad Pro met M5 Chip. Ik kan wel een usbc naar lan hub kopen om ook op iPad bekabeld te gamen maar dat neemt niet weg dat mijn wifi gehalveerd is en er dus iets mis is