Skip to main content
Vraag

Snelheid blijft 200 Mbps ondanks upgrade naar 1 Gbps

• December 3, 2025
  • 4 reacties
  • 29 keer bekeken

Forum|alt.badge.img+2

Vanmiddag heb ik mijn internetsnelheid gewijzigd van 200/200 naar 1000/1000.

Binnen enkele minuten kreeg ik een bevestiging en daarin stond ook dat het al actief zou zijn.

Enfin, dat bleek nog even niet zo dus heb ik mijn eigen router tijdelijk vervangen door de Box 12 die ik normaal niet gebruik. 

Echter haalt dat ook niets uit. De snelheid blijft hangen op 200/200.

Is het nodig om de Box 12 aangesloten te laten? Of zou het met de eigen router ook normaal verhoogd moeten worden?

4 reacties

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • December 3, 2025

Heb je het glasvezelkastje al een paar minuten van de stroom gehaald?

Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Helper
  • December 3, 2025

Dank voor je antwoord ​@Joep1965 

Ja, dat had ik ook gedaan. Inmiddels was ik even weggeroepen. Net terug en ineens is het wel actief.

Bij deze opgelost dus. Alleen is me nog niet duidelijk of het bij een snelheidswijziging nodig is om de Box van KPN tijdelijk aan te sluiten of niet. Nu ga ik eerst mijn eigen spul maar weer aansluiten.

Nogmaals dank.

Zo, eigen spullen werken perfect. Vanwege de vraag over het al of niet moeten aansluiten van de Box xx van KPN laat ik de vraag nog even open staan.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • December 3, 2025

Beste ​@Tonne2025 als er gedoe is met een internetaansluiting altijd de originele spullen aansluiten. Dat vraagt KPN ook van je als je belt i.v.m. een storing o.i.d. en KPN wil de lijn onderzoeken.

Dus houd de KPN Box 12 altijd bij de hand, controleer ook even de laatste firmwareversie, heeft deze niet de laatste versie haal deze dan handmatig op of laat de box even een dagje aangesloten staan.

Als je je gratis abonneert op product-updates, weet je altijd als eerste of een KPN apparaat (binnenkort) bijgewerkt wordt, zie onderstaande links:

https://community.kpn.com/product-updates

en

Succes

Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Helper
  • December 3, 2025

Dank je wel ​@JanD ,

Ja, die heb ik ook netjes bij de hand staan. En daarom vanmiddag eerder ook aangesloten. Zoals je in mijn eerste bericht al las, kreeg ik binnen enkele minuten na aanvraag al een email met een bevestiging waarin stond dat de wijiging al actief was.

Dat bleek niet het geval en daarom heb ik de Box 12 aangesloten, alles spanningloos gemaakt en een voor een herstart. Maar ook daarna bleef ik 200/200 houden. Enfin, ik werd even weggeroepen voor een probleempje bij een buurvrouw. Opgelost en bij terugkomst bleek 1000/1000 wel actief.

De product-updates houd ik zelf regelmatig bij. 

Dat was wel met de Box 12 er nog aan maar zonder extra herstart (van mijn kant).

Het had mij ook niks uitgemaakt als dat morgen of zo was geweest maar de email meldde dat het al actief was terwijl dat niet het geval was. Hoe dan ook, het is in orde. Nu vraag ik mij alleen af of dat ook "automatisch" het geval was geweest na een uurtje als ik de Box 12 niet had aangesloten.

Misschien weet iemand of dat zo is of niet. Zo niet, kan ik de volgende keer gewoon enige tijd wachten voordat ik alles omzet.

De product-updates houd ik zelf regelmatig bij maar ik wist dan weer niet dat men zich hier ook op kan abonneren. Dank je.