Skip to main content

Goedenavond,

Ik zit met een proberen, ik heb thuis een 1000mbit glasvezel verbinding en dat werkt eigenlijk prima, nu heb ik in de woonkamer bij de tv een 1000mbit netwerk switch erbij gezet omdat daar meerdere apparaten staan waaronder een PlayStation 5. 
Nu is alleen het probleem zodra ik de kabel die direct van met modem in de switch doet zakt mijn download snelheid van rond de 800mbit terug naar 93mbit, en doe ik vervolgens de kabel vanuit het modem gelijk in de PlayStation dan zit ik weer op die 800mbit.

Alle kabels zijn Cat 6 uitgevoerd ook nieuwe kabels.

De switch is een managed switch en heb alle instellingen al nagelopen en ik zie daar ook gewoon in dat zodra ik de kabel die van het modem komt in de switch stopt hij maar een 100mbit verbinding heeft, ook het KPN modem geeft dat dan aan met oranje letters 

 

heeft iemand een idee wat dit kan zijn?? 
 

alvast bedankt! 

Wat is het merk en model van de switch? En sluit je de switch aan met dezelfde kabel als de ps5? (Om uit te sluiten of het de kabel is die kapot is?)


De switch eens een fabrieksreset geven @Jeffrey Van Heck ?


Wat is het merk en model van de switch? 

Het gaat om de TP-link TL-SG105E


Wat is het merk en model van de switch? En sluit je de switch aan met dezelfde kabel als de ps5? (Om uit te sluiten of het de kabel is die kapot is?)

Ja klopt inderdaad ik pak dan dezelfde kabel


Al een keer een andere poort op de switch geprobeerd? Om een of andere reden gaat hij over op fast internet. 


Al een keer een andere poort op de switch geprobeerd? Om een of andere reden gaat hij over op fast internet. 

Heb ik inderdaad ook al geprobeerd, op de switch bij de connectors zit een oranje en groen lampje oranje geeft 10/100mbit verbinding aan en het groen lampje de 1000mbit en zodra ik de kabel van het modem in de switch doe maakt niet uit welke poort gaat het oranje lampje branden 


Ik lees "in de woonkamer bij de tv".
Zit de TV ontvanger ook aangesloten op de switch en is dat wellicht de KPN TV+ Box?
Die heeft een ethernet interface die softwarematig “beperkt” is tot 100 Mbit/s las ik eerder.


De switch eens een fabrieksreset geven @Jeffrey Van Heck ?

Nogmaals deze vraag @Jeffrey Van Heck 


De switch eens een fabrieksreset geven @Jeffrey Van Heck ?

Nogmaals deze vraag @Jeffrey Van Heck 

Heb ik net gedaan heeft helaas ook niet geholpen, de switch is ook net nieuw


Ik lees "in de woonkamer bij de tv".
Zit de TV ontvanger ook aangesloten op de switch en is dat wellicht de KPN TV+ Box?
Die heeft een ethernet interface die softwarematig “beperkt” is tot 100 Mbit/s las ik eerder.

Dat klopt inderdaad de KPN tv box zit er ook op aangesloten maar ook als ik alleen maar de PlayStation in de switch aansluit en niks anders dan blijft de snelheid zo laag 


als op geen van de poorten van de switch de kpn box een linksnelheid van 1Gbps aangeeft verdenk ik toch de switch zeker als van kpn box naar ps5 wel goed gaat met dezelfde kabel 


als op geen van de poorten van de switch de kpn box een linksnelheid van 1Gbps aangeeft verdenk ik toch de switch zeker als van kpn box naar ps5 wel goed gaat met dezelfde kabel 

Dat is inderdaad vreemd want als ik de ps5 in de switch doet dan gaat van die poort wel het groene lampje branden en zie ik in de software van de switch dat die poort 1000mbit is maar dat krijgt hij niet omdat de poort waar het modem op zit maar 100mbit krijgt van het modem 


Bij een waarde van 93 Mbit/s is het eerste waar ik aan denk: minstens één van de 8 aders maakt geen contact. Bekijk eens goed de stekker en de connectors in de switch. Maken alle punten goed contact?


Bij een waarde van 93 Mbit/s is het eerste waar ik aan denk: minstens één van de 8 aders maakt geen contact. Bekijk eens goed de stekker en de connectors in de switch. Maken alle punten goed contact?

Dat dacht ik in eerste instantie ook maar het is zo gek dat dezelfde kabel direct in de ps5 wel goed werkt en zodra die kabel in de switch zit maakt niet uit welke poort hij naar de langzamere verbinding gaat 


Jeffrey Van Heck schreef:

Dat is inderdaad vreemd want als ik de ps5 in de switch doet dan gaat van die poort wel het groene lampje branden en zie ik in de software van de switch dat die poort 1000mbit is maar dat krijgt hij niet omdat de poort waar het modem op zit maar 100mbit krijgt van het modem 

Zie je dan op die switch dat de poort waarop de Experia/KPN Box aangesloten is op 100Mbps staat?

Plaats anders eens een screenshot van dat scherm op de switch.


Op poort 1 zit het modem van KPN aangesloten daar zie je dus 100mbit de ps5 zit op poort twee en als die aanstaat staat er 1000mbit alleen krijgt hij dat niet omdat er maar 100mbit binnenkomt 


En als jij de Experia/KPN Box even op poort 2 aansluit, staat die dan ook op 100Mbps?


En als jij de Experia/KPN Box even op poort 2 aansluit, staat die dan ook op 100Mbps?

Ja dan staat hij inderdaad daar ook op 100mbps 


Sluit die switch eens met een andere netwerkkabel aan op de Experia/KPN Box.

Komt de poort dan wel op 1000Mbps?


Sluit die switch eens met een andere netwerkkabel aan op de Experia/KPN Box.

Komt de poort dan wel op 1000Mbps?

Ik heb nu even snel de switch met een kleine patch kabel aangesloten bij de experia box en dan geeft hij wel die 1000mbps, dus dan zit er toch iets niet goed in de bekabeling naar de tv, wel raar dat hij zonder die switch wel de snelheid haalt maar ik ben dan weer een stap verder ga ik dat onderzoeken!

bedankt voor de tip! 


Het is dus de kabel tussen de switch en de Experia/KPN Box die roet in het eten gooit.

Het kan zijn dat de weerstand van die netwerkkabel net te hoog is waardoor de switch geen goede verbinding kan maken en daarom terugschakelt naar 100Mbps.

Ik ben bang dat je die kabel zult moeten vervangen.


Het is dus de kabel tussen de switch en de Experia/KPN Box die roet in het eten gooit.

Het kan zijn dat de weerstand van die netwerkkabel net te hoog is waardoor de switch geen goede verbinding kan maken en daarom terugschakelen naar 100Mbps.

Ik ben bang dat je die kabel zult moeten vervangen.

Ga ik daar morgen even mee aan de gang, nu net iets te laat ervoor 🤣

Nogmaals bedankt! Weet ik nu wat ik moet doen


Hi @Jeffrey Van Heck, welkom hier. 

Fijn om te lezen dat je al goed op gang bent geholpen. 

Het is dus de kabel tussen de switch en de Experia/KPN Box die roet in het eten gooit.

Het kan zijn dat de weerstand van die netwerkkabel net te hoog is waardoor de switch geen goede verbinding kan maken en daarom terugschakelt naar 100Mbps.

Ik ben bang dat je die kabel zult moeten vervangen.

Ik verwacht ook dat dit de oplossing is. Laat je hier nog even weten of het goed werkt met een andere kabel? 


Heb je ook al geprobeerd om de link ipv op auto op 1000MF te zetten?


Hi @Jeffrey Van Heck, welkom hier. 

Fijn om te lezen dat je al goed op gang bent geholpen. 

Het is dus de kabel tussen de switch en de Experia/KPN Box die roet in het eten gooit.

Het kan zijn dat de weerstand van die netwerkkabel net te hoog is waardoor de switch geen goede verbinding kan maken en daarom terugschakelt naar 100Mbps.

Ik ben bang dat je die kabel zult moeten vervangen.

Ik verwacht ook dat dit de oplossing is. Laat je hier nog even weten of het goed werkt met een andere kabel? 

Heb vandaag een nieuwe kabel getrokken vanaf het modem naar de switch toe bij de tv, en hoe het er nu uit ziet draait alles op de juiste snelheid dus het was toch wel de kabel.

 

bedankt iedereen voor het meedenken!