Skip to main content
Beantwoord

Snelheid is na update Box 12 ingezakt

• 6 maart 2025
  • 7 reacties
  • 175 keer bekeken

De update gekregen naar de versie V12.C.24.05.08.

Sindsdien is de download snelheid ongeveer 30% trager geworden (varieert nu tussen de 600 - 750ish), was 940mbps Upload nog steeds stabiel op 930mbps

Gedaan:

•  oplossing via onlinetool die zorgt voor herstarten modem
  • nogmaals etc, geen verbeteringen
  • gebeld met servicenummer: 0800-0402
    • Dame moest alles vragen, kon niets direct beantwoorden
    • Met die dame aan de lijn gedaan:
      • glasvezel kastje stroom eraf 2 minuten
      • modem harde reset → met paperclip
      • alles opnieuw testen en geen verbetering, sterker nog IPV6 deed het niet, kreeg ik foutmelding van, en mevrouw zei doodleuk dat KPN levert wat ze moesten leveren, en dat ze niet in de modem kon kijken… Dat ik iets aan instellingen had veranderd, net na die harde reset…  Ze had geen idee hoe dit opgelost moest worden. Inmiddels zelfstandig opgelost door IPV6 aan en uit te zetten
      • Mevrouw beweerde dat het door de kabels kan komen (die zouden verouderd zijn?, maar aangelegd door KPN monteur en de upload haal ik wel?)

Mevrouw was uitermate onkundig, en ik heb nog steeds geen oplossing. Graag hier iemand die een goede suggestie heeft?

Beste antwoord door Sanne van KPN

Hi ​@Thomas van den Berg! Niet handig dat de verbinding trager is dus goed dat je je vraag hier stelt. 🙂

Mocht het nog niet opgelost zijn, wil je dan ook laten weten hoe je de snelheid test? Bekabeld of via wifi? 
Mocht het via wifi zijn, zou je dan een rechtstreeks bekabelde speedtest willen doen via de Ookla app? Ik ben benieuwd of de resultaten dan hetzelfde weergeven. 

We hebben ook een artikel over een te lage snelheid bij glasvezel met een hoop tips. Ik raad je ook aan om die door te lopen, hopelijk staat de oplossing daar tussen!
Zo niet, laat het hier weten en laat ook weten wat je precies getest hebt en wat de resultaten waren. Dan kijken we verder!

Bekijk origineel

7 reacties

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18
  • Moderator
  • 8098 reacties
  • Antwoord
  • 8 maart 2025

Hi ​@Thomas van den Berg! Niet handig dat de verbinding trager is dus goed dat je je vraag hier stelt. 🙂

Mocht het nog niet opgelost zijn, wil je dan ook laten weten hoe je de snelheid test? Bekabeld of via wifi? 
Mocht het via wifi zijn, zou je dan een rechtstreeks bekabelde speedtest willen doen via de Ookla app? Ik ben benieuwd of de resultaten dan hetzelfde weergeven. 

We hebben ook een artikel over een te lage snelheid bij glasvezel met een hoop tips. Ik raad je ook aan om die door te lopen, hopelijk staat de oplossing daar tussen!
Zo niet, laat het hier weten en laat ook weten wat je precies getest hebt en wat de resultaten waren. Dan kijken we verder!

sorry dat had ik erbij moeten zetten natuurlijk… 

het is bekabeld, en dan door een kpn monteur aangelegde kabel… verder onder windows: speedtest in browser.

na zoeken overigens een deel van de snelheid terug gekregen.. blijkbaar heeft windows / asus (moederbord merk) een update ongeveer tegelijkertijd  gedaan en door drivers van realtek (netwerkchip) handmatig te installeren, zit ik nu nog 100mbps onder de oude snelheid…. 

download dus nog steeds lager dan upload, waar ik echt weinig van begrijp.

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18
  • Moderator
  • 8098 reacties
  • 9 maart 2025

Fijn dat je in elk geval een gedeelte van de snelheid terug hebt! En goed gevonden, in het moederbord had ik het niet snel gezocht. 

Bekabeld is mooi! Zou je het nog een via de Ookla app willen meten? Die is voor Windows laptops/PC's. Ik ben benieuwd of de resultaten daar nog verschillen van die in de browser. 

Mocht dat het niet zijn, dan pak ik een stukje uit te lage snelheid bij glasvezel:

Software

Je ethernetadapter ondersteunt de snelheid, en je kabels zijn goed. Maar je meet nog steeds een te lage snelheid? Check dan nog deze dingen:

• Heb je een VPN aanstaan? Zo ja, zet deze uit.
  • Check of je computer in de achtergrond dingen aan het downloaden is. Of misschien juist bestanden uploadt voor een back-up. Zo ja, pauzeer dit. 
  • Zorg dat je besturingssysteem up to date is. 

Hoe zit het daarmee? Geeft dat wat inzicht of verbeteringen?

Dave van Toer
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • 127 reacties
  • 9 maart 2025

Weet wel dat ook Ookla soms vertekenend is. Afhankelijk van de server kan de snelheid variëren. Als je bij Ookla de speedtest handmatig aanpast naar een server waar glasvezel achter staat en deze vergelijkt, blijf je dan 100mbps onder je snelheid zitten? Vaak doe ik er 3 van verschillende bronnen om een realistischer beeld te krijgen. Hopelijk heb je er wat aan :-)

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18
  • Moderator
  • 8098 reacties
  • 12 maart 2025

Goede toevoeging ​@Dave van Toer. 😁 Hoe is het testen gegaan ​@Thomas van den Berg?

• Nieuwkomer
  • 1 reactie
  • 12 maart 2025

Wauw mijn comment wordt gewoon verwijderd?! Beetje raar want volgens mij prima onderbouwd.

Nogmaals dan maar. Dit probleem heeft niets te maken met waar je speedtest doet of whatever. De v12 update zorgt ervoor dat de download snelheid van 900+ naar 700- wordt gehaald ongeacht. Zou fijn zijn als KPN hiermee aan de slag gaat ipv mijn comment te verwijderen

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18
  • Moderator
  • 8098 reacties
  • 14 maart 2025

Je comment is niet verwijderd ​@zTz, je hebt een eigen topic: 

Daarin kun je hier verder mee. 🙂 Zo hebben we in dit topic geen twee situaties door elkaar heen lopen.

Reageer