Skip to main content

Bij mij is helaas het probleem hetzelfde. Ik werk bekabeld (grafische pakketten) en had altijd snel internet en bestanden downloaden van grote bestanden was geen een probleem. Nu zit ik sinds de update minimaal een een half uur te wachten tot een bestand van 2 GB is gedownload. Dat kan toch niet de bedoeling zijn? PS ik ben ex-Telfort klant (wellicht is de modem oud?)

Groeten, Patricia

admin: eigen topic aangemaakt

Hoi @Metjesdochter . Welkom op het forum.

Fijn dat je met een kabel werkt! Op die manier kunnen we in ieder geval zo veel mogelijk rendement uit je verbinding halen.Wat geeft een speedtest aan? https://www.kpn.com/internet/speedtest.htm

Kun je tevens je profiel aanvullen en mij hier een seintje geven als je dat gedaan hebt?


Hallo @Edwin_ 

Hartelijk dank voor je reactie.

De speedtest geeft het volgende aan:
Download 91.4 mbps
Upload 136.4 mbps


Dat zijn prima waarden waar goed mee te werken valt.

Ik deed zojuist een korte online cursus bij mijn bank via een interactieve video, het leek wel of ik dertig jaar terug was in de tijd, de video liep regelmatig vast alsof ik een stokoude pc met te weinig videogeheugen had en internet had met een inbelmodem, terwijl ik een xDSL-verbinding 100/10Mbit/s heb.

Het kan dus ook heel goed aan de andere kant liggen dat het stokt.

Welk merk en type modem heb je in bruikleen van KPN?

Wat is je contractuele snelheid, glas of koper?

 


@JanD Ik heb nu de details betreft modem (Experia v10) Ik heb geen idee wat de contractuele snelheid, glas of koper moet zijn. 


Als de upload daadwerkelijk 136Mbps is dan ga ik er vanuit dat het een abonnement op glasvezel is. Al vind ik de waardes dan wel een beetje gek, deze zijn namelijk normaal gesproken om en nabij de 70/90 of 120/150, respectievelijk download/upload.

 

Echter zou de snelheid die binnenkomt voldoende moeten zijn om sneller bestanden binnen te halen. 90Mbps (megabit) komt overeen met iets meer dan 11MB/s (megabyte). 2GB zou dan in iets minder dan 3 minuten te downloaden moeten zijn mits je de volle snelheid kan gebruiken. Het is uiteindelijk allemaal afhankelijk van apparatuur, de zwakste schakel in de gehele route bepaald de maximale snelheid, dit kan de eigen computer zijn maar ook de plek waar je het vandaan haalt, die kan bijvoorbeeld een snelheidsbeperking erop hebben zitten. 


@Metjesdochter : ik heb je gegevens er bij gezocht. Je zit op glasvezel en de contractsnelheid is 100/100.

Zoals @NHendriks zijn de waardes een beetje gek maar volgens mij heel werkbaar. Vind jij dat ook? (ik vermoed dat als downloads traag gaan, dat dat eerder met de bron te maken heeft)