Skip to main content
Antwoord

Snelheid op glasvezellijn is geüpgraded, maar merk er weinig van

• March 11, 2025
  • 15 reacties
  • 225 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Hallo,

Een tijd geleden bericht gekregen dat onze glasvezelaansluiting gratis werd geupgrade naar 200MB. Ik merk er weinig van. Als ik iets download op de laptop begint de TV te stotteren. Vandaag ook weer TV (vast bekabeld) haperen bij download naar een tablet (Wifi). Toen ook maar eens speedtest gedraaid. Resultaat: 17,8MB download en 26,1MB upload, Toen de download klaar was ook de TV uitgezet (ook de STB) dus geen activiteiten hier en weer gemeten. Dat was 34,3MB download en 39MB upload.

Hoe gaat KPN dit verbeteren (en wanneer)?

Beste antwoord door voornaam b

Zo, ik heb de wifi versterkers gereset. Ik kan er nu weer inloggen (na gebruik fabriekswachtwoord), fijn! Ging niet helemaal goed omdat ze de specifieke 2.4 naam gingen overnemen. Hersteld en werkt. Ook de radio van modem uitgezet. Versterkers zenden nu uit op verschillende kanalen 2.4G en hetzelfde kanaal 5G. Staan wel allemaal op AUTO.

Nadat ik mijn telefoon opnieuw liet connecten weer speedtest gedaan en nu veel en veel sneller (187 down, 239 up). Eerder deze avond was dat nog de oude ordegrootte (ca. 40 Mbps). Kennelijk was de verbinding eerder steeds op basis van 2.4G?

Als ik nu naar het configuratieplaatje kijk dat KPN me aanbiedt heb ik nog één vraag: waarom is de snelheid naar de tweede Wifi versterker maar 100Mbps, terwijl naar de eerste 1G? Als ik inlog op de wifi versterker heb ik nog wel het idee dat ik telkens terecht kom op één van de twee, niet op de andere.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

15 reacties

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • March 11, 2025

Wat maakt het dat je denkt dat het probleem in het kpndomein zit in niet in jouw netwerk?

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • March 11, 2025

Hoe meet je dit? Bekabeld of via Wifi?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • March 11, 2025

Dag Joep en Ariën,

Aanname kpndomein was wellicht te voorbarig daar heb je gelijk in. Maar als je TV begint te stotteren als er 1 ander apparaat een download doet, en alles is gewoon KPN apparatuur, dan krijg ik toch dat idee.

De gemeten snelheden die ik opgaf mat ik met telefoon, dus  Wifi. Ik ben ook gaan meten bekabeld (met desktop PC) en zie verrast dat ik dan kom op 208Mbps download en 281Mbps upload. Ook de snelheden van de telefoonmeting zijn in Mbps. 

Intussen is het wel avond, dus wellicht rustiger. En ik woon in het buitengebied, qua Wifi geen last van buren - ik zie alleen mijn eigen netwerk.

Bram 

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • March 11, 2025

Kijk dat zou dan toch betekenen dat er na het modem iets niet goed gaat. Kan je iets meer vertellen over je netwerk? Is er een switch op het netwerk? Gebruik je goede utp kabels minimaal cat5e? Zijn er draadloze verbindingssets?

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Hoi ​@voornaam b, welkom op onze community! Ik zie dat er al goed meegedacht wordt! Kom je er een beetje uit?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • March 13, 2025

Hoi,

Was een beetje druk deze dagen, daarom nu pas reactie. Ja natuurlijjk wil ik wat extra vertellen over mijn netwerk. Als volgt:

Mijn thuisnetwerk is redelijk recht toe recht aan. Aansluiting via glasvezel, modem Experiabox V10 (H369A). Er zit 1 STB aan voor de TV. En 1 PC bekabeld. Alle andere zaken Wifi. In de Experiabox zit 1 vast IP-adres, voor mijn HP netwerkprinter.

Stukje geschiedenis kan interessant zijn: toen ik hier 7 jaar geleden kwam wonen hadden we een DSL aansluiting van KPN. 5MB, daarom maar 1 TV 😊. Meeverhuisd van vorige woning een Experiabox V9. Na een jaar of twee kwam er glasvezel. De monteur die dat kwam doen bood ook aan – hoorde er bij – om gratis twee Wifi versterkers aan te sluiten; dat dus maar gedaan en beviel prima. De Experiabox V9 stopte daarbij, zoals bedoeld, met zelf aanbieden van Wifi.

Een paar jaar later bericht van KPN dat Experiabox vervangen moest worden door opvolger V10. Besteld en aangesloten, werkte goed, behalve dat de netwerkprinter niet of nauwelijks connectie kon krijgen. Van alles geprobeerd, ook via dit forum. Uiteindelijke oplossing: de Experiabox V10 zond ondanks de twee Wifi versterkers ook zelf Wifi uit. Maar op een andere frequentie dan de Wifi versterkers (die tezamen wel op 1 frequentie aanboden). Daar bleek mijn printer dus niet tegen te kunnen. Het werkte weer prima nadat ik de uitzendingen vanuit de Experiabox en eigen aparte SSID had gegeven.

So far so good. Maar een paar maanden geleden had de printer weer de oude kuren. Even checken en inderdaad: iedereen had weer dezelfde SSID, op verschillende frequenties. Aan de gang om de Experiabox weer de oude afwijkende SSID namen te geven, printer weer ok. Maar ik kwam er ook achter dat ik niet meer kon inloggen op de Wifi versterkers, kennelijk wachtwoord gereset of zo? Ze zenden uit op de ‘algemene’ SSID en beide op dezelfde frequentie, dus alles kan connecten en ik laat het maar even zo. Ik vermoed dat er een update langs is gekomen die de aparte namen voor de Experiabox frequenties en de wachtwoorden resette. En was dat ook het moment dat ik last kreeg dat downloaden de TV doet stotteren? Ik weet het niet – heb dat niet heel actief opgemerkt of bijgehouden.

Ten slotte: mijn netwerkprinter is niet het enige device dat moeite lijkt te hebben met eenzelfde SSID op meerdere frequenties. De slimme thermostaat lijkt er ook wat last van te hebben. Nu en dan storing in die situatie en nooit meer storing bij aparte namen voor de uitzendingen vanuit de Experiabox.

Nou, ik hoop dat jullie er wat mee kunnen!

Dave van Toer
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3

@voornaam b ik ben bang dat je verkeerd bent geïnformeerd mbt de manier waarop een wifi netwerk dekking zou moeten geven dus ik probeer op een vereenvoudigde wijze het uit te leggen;

Binnen Wifi routers spreken we van een klassieke standaard (2.4Ghz), de huidige standaard (5Ghz) en de moderne standaard die weinig wordt gebruikt (6Ghz) Gebruikt bij Wifi 6E (niet door de war te halen met Wifi 6). Dit is een spectrum waartussen radiokanalen zitten die worden gebruikt om data over te brengen.

Binnen 2.4Ghz (2400 - 2500 MHz) hebben we kanalen 1 t/m 14 (vaak binnen de westerse standaarden 1 t/m 13), binnen 5Ghz (5150 - 5850 MHz) hebben we kanalen 36 t/m 165 waarvan 52 t/m 144 DFS (DFS is technologie die voorkomt dat WiFi-kanalen interfereren met radarsystemen, zoals weers- en militaire radars gezien die deze kanalen ook gebruiken) en binnen 6Ghz (5925 - 7125 MHz) een modernere reeks kanaal 1 t/m 233.

Binnen 2.4Ghz kan er per kanaal worden uitgezonden in een bepaalde breedte, 20Mhz en 40Mhz. Hoe hoger de Mhz hoe sneller, echter ook hoe minder ver dit signaal rijkt. Dit ziet er op een kaart als volgt uit;

Zoals je in de afbeelding ziet zijn de boogjes 20Mhz en de blauwe vlakken 40Mhz, helaas betekend het ook dat radiosignalen elkaar beginnen te overlappen en dus ruis/storing kunnen geven. Als jij 3 WiFi punten hebt die allemaal op dezelfde kanalen staan dan gaan ze elkaar storen, hiervoor is voor de 2.4Ghz reeks de 1-6-11 afwisseling op 20Mhz een soort gouden standaard geworden, voor deze “klassieke” standaard. Helaas zijn deze kanalen erg beperkt en met veel modems van bijvoorbeeld buren maar ook dat het signaal van 2.4Ghz wordt gebruikt in andere huishoudelijke apparatuur zoals draadloze telefoons blijft er vaak storing komen.

Hiervoor is gekozen om als huidige standaard een ander spectrum te kiezen, de 5Ghz range. In deze standaard kunnen we ook hogere snelheden behalen door bredere kanalen te kunnen gebruiken, niet alleen de 20Mhz en 40Mhz, maar ook 80Mhz en 160Mhz. Deze heeft dus hetzelfde bereik met 20Mhz en 40Mhz als de klassieke 2.4Ghz maar kan hogere snelheden halen bij de hogere 80Mhz en 160Mhz al wordt de afstand waar dit bereik van is steeds kleiner en kleiner. Hiervoor is een ander soort “gouden standaard” namelijk;

Hierin zie je, zonder het uit te typen, welke kanalen er kunnen worden gebruikt/gekozen op 5Ghz op basis van afstand (Mhz) en de hoeveelheid Wifi punten je hebt en moet kunnen verdelen. 

Al met al, een heel lang verhaal kort te maken, via Meshing (wat de KPN SuperWiFi gebruikt) wordt op de achtergrond een kanaal gedeeld met elkaar, dit noemt men ook wel de backhaul voor verkeer tussen elkaar. Dit kanaal is echter niet zichtbaar voor gebruikers maar wordt automatisch gekozen op basis van een ongebruikt kanaal. De instellingen die wij zien zijn de kanalen die uitzenden en hebben hier geen relatie mee. Het is dus niet juist om Wifi punten op dezelfde kanalen te hebben staan omdat die elkaar juist in de weg kunnen gaan zitten. Ook is het overschakelen van apparaten hiermee vaak lastig en blijven ze aan een WiFi punt hangen die mogelijk te “ver” weg staat voor een goede snelheid (sticky clients).

Tevens is met de laatste firmware upgrade de standaard voor de KPN SuperWiFi v1 ook gezet naar het 5Ghz spectrum ipv 2.4Ghz met een vaak hogere (80Mhz) Mhz waardoor het bereik tussen deze ook kleiner is geworden.

Ook is het zo dat sommige apparaten bepaalde kanalen niet ondersteunen om op te pakken (zeker binnen de DFS reeks) of modernere hogere kanalen (144 - 165).

Vaak is het simpelste om alle kanalen op auto te hebben staan, dit zorgt ervoor dat na een herstart de WiFi punten en eventueel modem zelf het beste kanaal zoeken of dit moet goed worden uitgedacht. Ervaart de printer problemen omdat deze enkel 2.4Ghz ondersteund, kun je het beste een “Extra wifi” aanmaken die puur 2.4Ghz uitzendt. Ook kan de Experiabox V10 naar mijn weten beter geen WiFi uitzenden als er KPN SuperWiFi op is aangesloten gezien deze niet met elkaar praten en dus ook een stoorzender komt.

Voor een realistische speedtest zou ik ook deze link gebruiken.

Een uitgebreid antwoord voor anderen als die toevallig eenzelfde probleem ervaren en meer info willen. Hopelijk heb je er wat aan!

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • March 15, 2025

Dat is heel mooi allemaal, maar mijn printer moet dat nog leren. Die connect niet als de SSID op verschillende kanalen wordt aangeboden en wel als het op hetzelfde kanaal gebeurt . . .

En mijn TV stottert nog steeds als ik iets download. :-)

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • March 15, 2025

En o ja, ik heb geen super wifi denk ik. Kastjes melden op etiket “Experia Wifi”. Aanduiding in netwerk als ik inlog op experiabox: “Experia Wifi - 0641C0” en “Experia Wifi - 0641E8”. Als ik er op probeer in te loggen werkt het password niet meer dat ik er ooit inzette. Ook het password dat onderop staat doet het niet. En als ik vanuit de browser naar kastje met adres 192.168.2.10 wil gaan kom ik op inlogpagina terecht van kastje met adres 192.168.2.8

Maar thuisnetwerk doet het verder wel dus ik heb weinig zin zaken eerst terug te zetten naar fabrieksinstellingen.

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • March 15, 2025

Is de wifi van het modem wel uit ​@voornaam b ?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • March 15, 2025

Nee, maar die heb ik dus een afwijkend SSID gegeven (achternaam24G en achternaam50G).

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • March 15, 2025

Maar waarom zou je dat doen??? Het is niet voor niets dat de wifi van het modem uit gaat bij installatie van de experia wifi's......

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • March 15, 2025

Nou, de modem ging dus niet uit, bleef Wifi aanbieden (de vorige modem V9 ging wel uit). En andere namen gegeven juist om printer niet in de war te brengen.

Ik zag dat ik bij de geavanceerde instellingen wel de radio kan uitzetten - dat is kennelijk aan te bevelen?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • Antwoord
  • March 15, 2025

Zo, ik heb de wifi versterkers gereset. Ik kan er nu weer inloggen (na gebruik fabriekswachtwoord), fijn! Ging niet helemaal goed omdat ze de specifieke 2.4 naam gingen overnemen. Hersteld en werkt. Ook de radio van modem uitgezet. Versterkers zenden nu uit op verschillende kanalen 2.4G en hetzelfde kanaal 5G. Staan wel allemaal op AUTO.

Nadat ik mijn telefoon opnieuw liet connecten weer speedtest gedaan en nu veel en veel sneller (187 down, 239 up). Eerder deze avond was dat nog de oude ordegrootte (ca. 40 Mbps). Kennelijk was de verbinding eerder steeds op basis van 2.4G?

Als ik nu naar het configuratieplaatje kijk dat KPN me aanbiedt heb ik nog één vraag: waarom is de snelheid naar de tweede Wifi versterker maar 100Mbps, terwijl naar de eerste 1G? Als ik inlog op de wifi versterker heb ik nog wel het idee dat ik telkens terecht kom op één van de twee, niet op de andere.

• March 15, 2025

Omdat de kabel waarschijnlijk niet goed is. Probeer eens een andere. Of er zit een antieke switch tussen.

Je kunt alleen op de master inloggen. Als je probeert op een andere in te liggen wird je automatisch doorgestuurd naar de master.