Skip to main content

We hebben 1 Gbps glasvezel van KPN. Regelmatig valt echter de snelheid terug naar 100 Mbps, waardoor de verbinding soms verzadigd en de latency omhoog schiet. We merken dat bij games en TV kijken.

 

Dan moet ik de ONT 10 seconden spanningsvrij maken en weer aanzetten, om dan weer volle snelheid te hebben.

 

Moet de ONT dan vervangen worden?

Zie onderstaande link voor aanvullende info @MartijnSc :

 


Dank je voor je antwoord.

Ik haal gewoon de 1 Gbps, dat is het probleem niet, maar de snelheid valt na een paar dagen terug naar 100 Mbps. Omdat ik veel down- en upload voor werk merk ik dat het dan trager gaat. Als de verbinding dan terug is gegaan naar 100 Mbps en er wordt een groot bestand down- of up-ge-load, dan merk je het aan games en TV, dan is de bandbreedte in gebruik. Een modem reset doet dan zijn werk, maar ja, drie keer per week?

Ik heb een Unifi Dream Machine SE verbonden met de ONT, met daartussen Cat6A s/ftp kabel. Met iPerf3 heb ik de kwaliteit van de kabel getest, die is prima.

KPN Speedtest doe ik vanaf een vaste PC en die haalt gewoon 1 Gbps, totdat de verbinding weer 100 Mbps is.


Het is logisch dat je de beschikbare bandbreedte deelt met overige apparaten die gelijktijdig in gebruik zijn.

Misschien kun je via QOS via je router voorrang geven aan bepaalde toepassingen of anders instellen @MartijnSc 


En wat als je bij die 100mb enkel je unifi reset?

Het probleem dat de ONT terug schiet van 1000 naar 100 na enkele dagen herken ik niet als een storing in ons domein... Het valt altijd uit te sluiten door een monteur van KPN die rechtstreeks op de ONT de snelheid meet als jij maar 100mb meet, probleem is alleen dat ik bijna zeker weet dat hij of zij dan gewoon de volle snelheid gaat halen en je dan een rekening krijgt van 75 euro omdat het probleem in uw eigen apparatuur zit.


Dat zal ik eens proberen de volgende keer als de ONT is terug geschoten, zoals je zo mooi zegt!


En wat als je bij die 100mb enkel je unifi reset?

Het probleem dat de ONT terug schiet van 1000 naar 100 na enkele dagen herken ik niet als een storing in ons domein... Het valt altijd uit te sluiten door een monteur van KPN die rechtstreeks op de ONT de snelheid meet als jij maar 100mb meet, probleem is alleen dat ik bijna zeker weet dat hij of zij dan gewoon de volle snelheid gaat halen en je dan een rekening krijgt van 75 euro omdat het probleem in uw eigen apparatuur zit.

Met dit antwoord heb ik wat meer onderzocht en op diverse fora wordt aanbevolen om de WAN interface van de UDM SE niet op “auto negotiate” te laten staan maar vast op 1 Gbps te zetten. Dit zou een stabielere verbinding leveren.


Dat heb ik dan maar gedaan, ik ga het komende week monitoren. Daarmee zou het inderdaad een “eigen appratuur” probleem zijn.


Nog even feedback:

Na twee weken kan ik bevestigen dat de verbinding stabiel is na het vastzetten van de WAN snelheid op 1 Gbps. Joepie!


Reageer