Skip to main content

Op mijn factuur staat dat ik “Sneller Internet 200/200” heb. Ik betaal daar maandelijk € 8,99 extra voor. Ik werk bekabeld. Als ik echter de KPN speedtest doe, dan krijg ik altijd waarden van onder de 100 (rond de 92 Mbps). Ik betaal dus die € 8,99 voor niets??? 

 

Admin: Reacties afgesplitst en eigen topic voor je aangemaakt

Op mijn factuur staat dat ik “Sneller Internet 200/200” heb. Ik betaal daar maandelijk € 8,99 extra voor. Ik werk bekabeld. Als ik echter de KPN speedtest doe, dan krijg ik altijd waarden van onder de 100 (rond de 92 Mbps). Ik betaal dus die € 8,99 voor niets??? 

DSL of glasvezel?

Beetje moderne PC met een gigabit ethernet aansluiting? Fast internet is maximaal 100Mbps. Goede ethernetkabel? Slechte of 4-ader kabel kan ook de snelheid tot 100Mbps beperken.


Hoi @Melchi . Welkom op het forum.

Kun je de vragen van @Ernst-Jan  beantwoorden? Is het glas of koper?


Even vanuitgaande dat je een Windows PC hebt: in de netwerkinstellingen bij de netwerk kaart zie je daar verbinding op 1000 of op 100 mbps staan?
 


Het is een glasvezel aansluiting. 

 


Bij mijn instellingen vind ik 1000 mbps.
Ik begin zelf te denken dat het mogelijk kan liggen aan de netwerkswitchboxjes die ik tussen de router en de PC heb staan. Mogelijk beperken deze de snelheid tot max 100 mbps. Ik heb ze 7 jaar geleden gekocht toen 100mbps normaal gesproken niet haalbaar was.


Bij mijn instellingen vind ik 1000 mbps.
Ik begin zelf te denken dat het mogelijk kan liggen aan de netwerkswitchboxjes die ik tussen de router en de PC heb staan. Mogelijk beperken deze de snelheid tot max 100 mbps. Ik heb ze 7 jaar geleden gekocht toen 100mbps normaal gesproken niet haalbaar was.

Dat zou dan heel goed kunnen. Even rechtstreeks aansluiten en je weet het.


Bij mijn instellingen vind ik 1000 mbps.
Ik begin zelf te denken dat het mogelijk kan liggen aan de netwerkswitchboxjes die ik tussen de router en de PC heb staan. Mogelijk beperken deze de snelheid tot max 100 mbps. Ik heb ze 7 jaar geleden gekocht toen 100mbps normaal gesproken niet haalbaar was.

@Melchi dat zou het kunnen zijn, ik adviseer om een switch (Netgear Prosafe Gigabit Plus GS105E) te nemen met 1000 mbps + IGMP Snooping, want ik weet niet of je toevallig ITV hebt van KPN? Want dar gebruikt IGMP Snooping.


Ik denk dat ik dat ga proberen. Ik heb nogal wat van die kastjes in huis staan. Dus ik moet even kijken naar de kosten hier van. 

Dank voor de reacties. 


Ik denk dat ik dat ga proberen. Ik heb nogal wat van die kastjes in huis staan. Dus ik moet even kijken naar de kosten hier van. 

Dank voor de reacties. 

@Melchi kijk wel heel goed wat de specificaties zijn, welke merken en type kastjes heb je? 


Ik heb kastjes van Netgear, Sitecom en TP-Link. 
Vlak voor mijn PC zit een TP-Link kastje model TL-SF1005D. Hierbij staat ook dat ie een 10/100Mbps Desktop Switch is. Dus daar zal het in zitten. 


Ik heb kastjes van Netgear, Sitecom en TP-Link. 
Vlak voor mijn PC zit een TP-Link kastje model TL-SF1005D. Hierbij staat ook dat ie een 10/100Mbps Desktop Switch is. Dus daar zal het in zitten. 

Dan denk ik dat we de oorzaak hebben, die TP-Link / TL-SF1005D die moet je dan inderdaad vervangen voor een 1000Mbps.

Die TL-SF1005D is in bedrijf begrijp ik? Omdat je toen maar 92 Mbit/s hebt gemeten? 🤔


Dat klopt. Dat zal inderdaad de oorzaak zijn. Ik ga het uitproberen. Het 1000 mbps kastje dat je voorstelde kost maar iets van 28 euro. Dus dat is niet zo'n probleem. 

Dank voor de adviezen 🙂


Dat klopt. Dat zal inderdaad de oorzaak zijn. Ik ga het uitproberen. Het 1000 mbps kastje dat je voorstelde kost maar iets van 28 euro. Dus dat is niet zo'n probleem. 

Dank voor de adviezen 🙂

@Melchi hierbij de link:

Netgear ProSAFE GS105E - Netwerk Switch - Smart Managed - 5 Poorten (Bol.com)

Ik bestel het ook altijd bij hun.


Dank voor de adviezen 🙂

Graag gedaan! 👍