Skip to main content

Deze week is mijn internetverbinding omgezet naar glasvezel. De beloofde snelheid (100/100) wordt ruimschoots gehaald.  Ten opzichte van de oude verbinding ( theoretisch maximaal download 40 Mbit maar in de praktijk regelmatig minder dan 10) een aanzienlijke verbetering. Ik ben er dan ook erg tevreden mee.

Maar ik begrijp de oorzaak van volgende testresultaten niet - ik beperk me tot de downloadresultaten maar de uploadresultaten zijn ongeveer gelijk. Ter info: het modem (experiabox v10) staat in de huiskamer omdat daar de meeste apparatuur staat of gebruikt wordt. Modem en apparatuur staan maar een paar meter bij elkaar vandaan. De antennes kunnen elkaar ‘zien’. Er zijn geen storingsbronnen in de buurt.

  • Een redelijk moderne laptop (ingebouwde antenne) haalt zowel bedraad als via WIFI bijna 120 Mbit/s;
  • Een iets oudere laptop (ingebouwde antenne) haalt bedraad bijna 120 Mbit/s maar via WIFI slechts 25/40 Mbit/s;
  • Een desktop, externe antenne, ook iets ouder, haalt bedraad bijna 120 Mbit/s maar via WIFI ook maar 25/40;
  • Mijn mobiele telefoon (Huawei P8 Lite) haalt ook ongeveer 25/40 Mbit/s

Wat ik graag wil weten, is wat deze grote verschillen kan veroorzaken en hoe ik de resultaten eventueel kan verbeteren. Met dank voor het meedenken.

Hi Hendrik, welkom op het forum. 

WiFi is altijd lastig om in te schatten. Ik denk nu gelijk aan de 5Ghz frequentie die naast de 2,4 wordt aangeboden. De Huawei die je hebt heeft dat niet aan boord en ik trek nu de schaamteloze conclusie dat de de oudere apparaten dit ook niet ondersteunen. Voor je mobiel zal dat niet veel uitmaken, gok ik. Die snelheid is meer dan genoeg voor normaal gebruik. 

De vraag is: heb je ook daadwerkelijk meer snelheid nodig op die apparaten? Waar gebruik je ze precies voor? 

Ik hoor graag van je. 


Beste Alex. Het is inderdaad niet zo dat ik de maximale snelheid op al mijn apparaten nodig heb. De belangrijkste heb ik nu permanent met een netwerk kabel verbonden en dat werkt. Voor de andere apparaten is de snelheid acceptabel. Ik was nieuwsgierig of er wellicht een eenvoudige oplossing was voor de oudere apparaten. Niet dus. Bedankt voor de reactie en wat mij betreft is dit probleem opgelost.


Graag gedaan uiteraard. Je zou nog kunnen kijken naar een sterke acces point om meer uit de 2,4 te halen, mocht je dat echt willen.