Skip to main content

Wij hebben voor 10 euro extra per maand snelle Wifi (1 Gb) met een glasvezelverbinding aangeschaft. Wat er niet bij verteld is is dat het verouderde Experia modem en de verouderde Experia wifi versterkers deze snelheid helemaal niet aankunnen. Inmiddels is het Experia modem geruild tegen een nieuwe KPN box waarop bedraad op de modem in de meterkast een mooie 927 Mbps upload en 925 Mbps download gehaald wordt, Onbedraad kom ik nergens in huis verder dan een schamele 80 Mbps. Die snelheid hadden wij ook al met de oude koperverbinding. Is er een manier om ook snelle wifi in huis te krijgen zonder de dure KPN superwifi punten aan te moeten schaffen?

Op de een of andere manier denken/verwachten heel veel mensen dat als ze naar een 1Gbps aansluiting gaan, dat wifi snelheid ook mee gaat.

Dat is NIET zo, daar zit geen relatie tussen.

 

Als je wifi echt veel beter moet worden kun je :

  1. bedraad aangesloten  accespoints kopen
  2. zie a.

Alleen de Motorola ontvangers en de Experiaboxen v7 (H220N), V8 en v9 zijn verouderd.

De rest wordt nog gewoon verstrekt.

Voor de hogere snelheden dan zo'n 100 Mb/s moeten je apparaten wel de 5 Ghz wifi ondersteunen. Veel (iets oudere) laptops hebben dat vaak niet.

Geen idee welke wifi punten je nu hebt. Maar als het nog die vierkante zwarte zijn gaan die “snel” internet niet ondersteunen.

De 5 Ghz wifi van de Experiabox v10 danwel v10a is daar geschikt voor. En het apparaat moet er geschikt voor zijn. En natuurlijk de Superwifi 2. Via 2.4 Ghz wifi tot zo'n 100 Mb/s. 5 Ghz tot zo'n 800 Mb/s.

https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/2361690/2-kpn-superwifi-punten/

Nota bene. Een “snellere” verbinding is het meest geschikt bij meerdere apparaten tegelijk. Per apparaat cq voor één apparaat maakt het niks uit. Tenzij je af en toe of vaak eens grote bestanden download of upload. Voor dagelijks gebruik is het per apparaat zinloos. Zelfs 4k streamen is maar 25 Mb/s. HD (via de kpn app/site is 6 Mb/s. 

Netflix 4k = 15 Mb/s (omdat het niet live is hoeft dat geen 25 Mb/s te zijn)

Netflix HD = 5 Mb/s


Dank voor de snelle reacties! Wij hebben nu inderdaad nog drie oude vierkante zwarte wifi punten. Die gaan als ik het goed begrijp dus niet het gewenste resultaat van “snel” internet opleveren. Als modem hebben we sinds deze week wel de KPN box12 staan. Zo te lezen is dus de enige oplossing andere wifi versterkers aanschaffen voor 300 euro. Niet netjes van KPN om "snel” internet te verkopen zonder de juiste randapparatuur erbij te leveren. Je kunt dus beter ‘nieuwe’ klant worden. Dan krijg je wel de juiste apparaten geleverd.


Niet netjes van KPN om "snel” internet te verkopen zonder de juiste randapparatuur erbij te leveren.

KPN levert uiteraard een geschikt modem. Via de wifi van de Box12, met 5 Ghz, heb je gewoon snel internet tot 800 Mb/s. En bekabeld via de 4 poorten in totaal 970 Mb/s.

Het thuis netwerk, dus wifi “versterkers” / bekabeling / switches e.d., valt onder het klant domein. Ook die vierkante heb je ooit gekocht, mogelijk met korting. Ze staan ook niet als huur op je factuur. Die zijn gewoon van jouw zelf.

Ook geschikte eind apparatuur, laptop die het ondersteund (hoewel één laptop natuurlijk zinloos is met meer dan ca. 50 Mb/s) is natuurlijk ook je eigen verantwoordelijkheid. Ook niet die van kpn...


Die zwarte vierkante wifi punten zijn perfect geschikt voor goede wifi, gebruikt ook de 5.0 band, zorg wel voor de laatste software, iets van 1.00.41 @Sijsmago 

De wifi punten krijgen in de naaste toekomst dezelfde software als de KPN box 12 en kunnen dan perfect samenwerken.


Het gaat hier vooral over communicatie. Als je vooraf vertelt dat een upgrade naar snel internet wel betekent dat je de randapparatuur zelf moet vervangen, dan ben je eerlijk naar je bestaande klanten. Ik vind het helemaal niet erg om te moeten investeren maar wil dat wel graag weten voordat ik een keuze maak om te upgraden. Wat ook jammer is is dat ik de afgelopen weken met vier medewerkers op 0800-0402 gesproken heb vanwege dit ‘trage-wifi-probleem’. De oplossing volgens hen: nieuwe wifi versterkers. De bestelling door de service medewerker werd vervolgens twee dagen later per e-mail geannuleerd. Ik was namelijk al klant… :-(

Zoals je zult  begrijpen word ik daar niet zo blij van…

 

 


Helaas ontbreekt het regelmatig aan ruime kennis bij de telefonische klantenservice.  Is ook niet zo vreemd want gezien de uitgebreide materie duurt het minimaal twee jaar om van de hoed en de rand te weten. Hier op het forum is wat dat betreft veel meer kennis.  Uw verwachting is misschien ook wel wat te hoog. Je moet echt van goede huize komen om met wifi een snelheid te krijgen van meer dan 500. Eigenlijk is een 1 GB verbinding alleen interessant als je bekabeld werkt. Vaak is dat echt voor de "datavreters" en die werken bijna altijd bekabeld.  


Dank voor alle reacties!

Wij werken ook al deels bekabeld op de plaats in huis waar hoge resolutie scans bekeken moeten worden. Voor het overige thuisgebruik is het prettig als meerdere apparaten simultaan kunnen werken op de wifi zonder haperingen. Ik begrijp dat onbekabeld 1Gbps niet realistisch is. Met de helft of een kwart van die snelheid ben ik al dolblij. Wat kan ik verwachten als ik drie nieuwe superwifi punten aanschaf?


Mijn voorstel zou zijn om niet overhaast geld uit te gaan geven aan nieuwe superwifi's. Het setje wat je had (v10 met experia wifi) hebben duizenden mensen.  Ik ook! Ga eerst aan de slag met wat je nu hebt. Kijk goed maar je bekabeling. Draadloze verbindingsets zijn verboden,  een switch MOET igmp snooping ondersteunen. Omvormers van zonnepanelen geven ook weleens problemen. Als dat allemaal klopt dan gaan we kijken hoe we het maximale eruit kunnen persen.